![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Huff!
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
De Canadenserne som regner seg som Fransk-Canadensere er jo ofte ekstremt Franske. Muligens de Franskeste i hele verden. De kjemper for å løsrive Quebec regionen slik at denne kan bli en egen "Franske" stat, og føler vel at de kjemper litt med ryggen mot veggen i et samfunn som tross alt er overveldet av Engelsk.
For å roe denne gjengen og vente på neste generasjon, som har vokst opp med iTunes og digitale ping-pong-spill på engelsk skal ta til vettet, er det kanskje greit å la dem ha disse rettighetene så de roer seg. Gi dem noen symbolske seire etc. For satt hardt mot hardt med folkeavstemning er det en fair sjanse for at Canada blir splittet. Og det tror jeg egentlig ingen voksne tenkende mennesker ønsker. Denne siste påstanden er selvfølgelig svært subjektivt basert på uttalelser fra Canadensere jeg kjenner i begge leire. EDIT: Om noen synes dette innlegget var ekstremt kynisk, så var det jo det. Og kanskje satt litt på spissen, men ikke så altfor mye.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 19-07-2011 at 19:46. Reason: kommentar om kynisme... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det ble nei ved folkeavstemningen i 1995, og etter den tid har vel separatistpartiet mistet flertallet...
Men denne dommen kan da ikke bli stående etter flere runder i rettsapparatet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette må Air Canada enkelt løse, fjerne regelen at de lover å være tospråklige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Quelle surprise...
![]() Jeg har full forståelse for at man i et tospråklig land skal ha like rettigheter for å kunne bruke hvilket av språkene man ønsker, men dette blir bare tåpelig. Air Canada burde kunne unnskylde seg, samt gi en liten påskjønnelse i form av en gratis reise e.l. for ikke å kunne oppfylle kravet til tospråklighet, men erstatning på 70.000,- er jo bare tullball (opprinnelig var vel søksmålet på 3 millioner.....). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De gangene jeg har floyet med Air Canada har det blitt snakket begge sprog uten problemer. De faste beskjedene er innlest paa begge sprog. Uansett, det skulle da ikke vaere saa vanskelig for kabinbetjeningen a laere seg saapass fransk at de kan servere en 7 Up ved forespoersel. AC ville kanskje sette hardt mot hardt her, men dette backfired ser det ut til. 3 millioner var jo uansett helt vilt aa kreve.
Et av problemene i Canada er at sprogsamfunnene bor svaert adskilt, og kun i Montreal snakker de fleste baade engelsk og fransk, selv om den store majoriteten snakker fransk hjemme. I Quebec skal man ikke langt fra Montreal foer folk ikke behersker engelsk saerlig bra, spesielt de litt eldre enn ipod- generasjonen. Separatistbevegelsen har ikke spesielt gode dager, da de fransktalende allerede har sterke rettigheter. De har i tillegg ofte en fordel da flere fransktalende enn engelsktalende behersker begge sprog godt. Dette er en fordel naar man soeker offentlige stillinger f.eks. Mange engelsktalende snakker oensker tosproglige barn og sender dem paa fransktalende skoler mm. De boer jo egentlig vaere en fordel aa ha to av verdens stoerste sprog innenfor samme land, da det gir rikelig med muligheter til aa praktisere begge om man vil. Dette er jo en litt kurios sak, men naar 25 % av befolkningen snakker fransk boer jo det nasjonale flyselskapet kunne ha tosproglig personale.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hmm... kanskje noen som finner ut at de skal saksøke SAS for mangel på nynorsk neste
![]() Syns det er rart at undervisning i fransk ikke inngår i skolesystemet i engelsktalende Canada når det tross alt er et offisielt språk i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
En av de få ulempene jeg opplever ved Swiss er jo "flerspråkligheten". Nå beskjeder skal gis på fire språk tar det ofte lang tid Quote:
Quote:
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Dersom jeg har forstått det riktig er ikke Air Canada et statlig selskap lengre og er derfor ikke forpliktet å være tospråklig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Det stod noe i artikkelen om at de fortsatt var forpliktet fordi de hadde vært statlige. Men nå kan det jo være mangler i presisjonen i artikkelen.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kjenner ikke lovene der, bare så hva BT skrev Som tidligere statsforetak har Air Canada beholdt de språklige forpliktelsene. Jeg tydet det at de hadde et valg.
Om de ikke har det vil det være like dumt som å pålegge SAS og Widerøe å bruke både bokmål og nynorsk, kanksje med litt samisk også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Foroeverig synes jeg sammenligningen mellom engelsk og fransk og norsk og nynorsk ikke passer. Bokmaal og nynorsk er to varianter av samme sprog. Vi forstaar hverandre uansett, det gjoer man jo ikke om man er fransktalende og ikke behersker engelsk eller omvendt.
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Haha, godt poengt eller for manglende gjennomgang av sikkerhetsreglene på samisk på flyvninger fra Nord-Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Som jb1 poengterer så er det en vesentlig forskjell på språkene fransk og engelsk. Nynorsk og bokmål er i prinsippet kun to forskjellige skriftvarianter av norsk (den ene sies å ha basis i et utvalg av dialekter, mens den andre i større grad sies å være basert på dansk skriftspråk). Samisk er vel ikke et offisielt språk i landet som sådan, annet enn i forvaltningsområdene for samisk språk. Last edited by TOS; 20-07-2011 at 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Litt OT, men er ikke sikkerhetsgjennomgang på engelsk noe krav på fly? Mulig jeg ikke fulgte godt nok med, men mener Norwegian bare viste sikkerhetsvideoen sin på norsk på min forrige innenriks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Interessant hvordan et slikt bagatellmessig språkproblem skal ha en verdi av 70.000 kroner.
Forøvrig heter det "kanadier/kanadiere", og ikke "Canadensere" ![]() Min utheving. Last edited by OleSR; 20-07-2011 at 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brukte feil ord i klagesak, ble nektet erstatning av Norwegian | LN-KOG | Småprat | 4 | 06-09-2017 07:30 |
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning | TC-JGY | Flyforum | 1 | 22-11-2010 09:55 |
Fikk erstatning for iskald flytur | sirpjalle | Flyforum | 0 | 21-10-2008 09:22 |
Luktet øl - ble nektet å fly | Trash2000 | Flyforum | 0 | 09-08-2007 08:48 |
Satt trangt på flyet, fikk erstatning! | Trety | Flyforum | 0 | 12-07-2005 10:27 |