Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2009, 12:18   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

SAS Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Som mange sikkert vet planlegger SAS å avvikle SGS (SAS handling) over hele "fjøla", med unntak av "hubbene" OSL, ARN og CPH.
Var i går på Flesland, og der var de varslet om at ISS var aktuell som overtaker!! Personlig trodde jeg ISS var et rengjøringsbyrå?? Kanskje jeg hørte feil?
Avviklingen er planlagt i løpet av høsten, slik jeg forstår det.
Men siste ord er kanskje ikke sagt i denne saken, og noen her vet sikkert mer om dette? Hva med "fremmedhandling'en"?
For meg høres dette ut som mer trøbbel. Se også tråden om "streik SGS Paris"!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 12:27   #2
tackle55
Gunnar

Default Re: Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Som mange sikkert vet planlegger SAS å avvikle SGS (SAS handling) over hele "fjøla", med unntak av "hubbene" OSL, ARN og CPH.
Var i går på Flesland, og der var de varslet om at ISS var aktuell som overtaker!! Personlig trodde jeg ISS var et rengjøringsbyrå?? Kanskje jeg hørte feil?
Men siste ord er kanskje ikke sagt i denne saken, og noen her vet sikkert mer om dette? Hva med "fremmedhandling'en"?
For meg høres dette ut som mer trøbbel. Se også tråden om "streik SGS Paris"!

Tally-Ho
Nå er det vel ingenting som er avgjort innen skandinavia. Eneste som er sikkert er at SGSOSL, ARN og CPH består.
SGS i Finland ble solgt til nettopp ISS. Og hvem andre enn Lindegård er det som er sjef i det firmaet? Han mener tydeligvis at SGS har fremtiden foran seg, etter endel år som SAS sjef. Man kan jo spørre seg hva nåværende sjefer ikke forstår.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 12:29   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
ISS har allerede tatt over SGS i Finland

ISS er forresten mye mer enn et rengjøringsbyrå. De driver nå også med flyhandling itillegg til f.eks kontordrift. Har selv vært med på å outsource all kontordriften for en norsk selskap til ISS (Renhold, resepsjon, kantine, vaktmestere, parkering, vakthold og hele sulamitten)

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Han mener tydeligvis at SGS har fremtiden foran seg, etter endel år som SAS sjef. Man kan jo spørre seg hva nåværende sjefer ikke forstår.
Nå skal jo ikke SGS bli helt borte heller selv om det innlemmes i SAS på basestasjonene og outsources der det lønner seg. Man kan jo definitivt spørre seg hvorfor en skandinavisk flyselskap skal drive en liten bakkehandlings virksomhet på CDG, på slike steder er det bedre at andre overtar også konsentrerer man innsatsen på stedene der man har stort nok volum selv til at det er en fordel.

SAS er og skal være primært et flyselskap, og ikke et handling selskap, selv om det på enkelte stasjoner lønner seg å ha handlingen selv.

Last edited by Someone; 18-07-2009 at 12:33.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 12:43   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Men det er interessant om den eventuelle overgangen fra SGS rundt om på "linjestasjonene", til ISS (eller hvem det nå blir), kan ordnes på en organisert og rolig måte.
De jeg har snakket med,i SGS, er klare på at det blir kraftig turbulens når det nærmer seg. Dette høres ikke bra ut!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 16:04   #5
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

at ISS driver med forskjellig er sikkert. Jeg har akkurat hatt snekkere fra ISS til å bytte gulvet i stue og kjøkken etter en vannlekasje
Old 18-07-2009, 17:29   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS bør legge ned sin handlingvirksomhet utenfor Skandinavia, men på de største stasjonene i Skandinavia, og ikke bare OSL, CPH og ARN, må det da kunne lønne seg å videreføre SAS Ground Services.
Old 18-07-2009, 18:19   #7
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Bliver ikke forbavset hvis SAS vælger ogsaa at skille sig af med base stationerne.
Tror at SAS har truffet deres beslutning om linje stationerne...De skal næsten for enhver pris væk, næste koste hvad det vil...
Det vil ramme alle, også SGS LHR, som har giver overskud indtil SAS gik og blandede sig.
SAS`s ulykke er at der i ledelsen sidder civil økonomer som ikke har den fjerneste anelse
om hvad flyvning drejer sig...og hos disse c-ø`er er det kun bundlinien som tæller....
og selvom jeg ikke er tilhænger af slige aktioner som i CDG forleden så vil det ske. og er der noget SAS ikke kan lide så er det "støj" i fly trafikken....Det er jo store stationer i Norge og Sverige som rammes hårdt. behøver bare at nævne SVG,BGO og GOT og MMX for bre at nævne nogle..Det frygtelige er blandt andet at SAS har en forventning om at
outsourcede medarbejdere med mange mange år ansættelse i SAS stadig vil være lige så loyale over for den arbejdsgiver, hvor de har lagt deres halve liv...Mange mange medarbejdere har prioriteret SAS over familien i mange år, men det er altså slut nu.
---
Jeg frygter for SAS` overlevelse i de kommende år..
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 18:26   #8
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
SAS`s ulykke er at der i ledelsen sidder civil økonomer som ikke har den fjerneste anelse
om hvad flyvning drejer sig...og hos disse c-ø`er er det kun bundlinien som tæller....
Uhm. I så tilfelle er det DY sine siviløkonomer som jobber hos SAS. Med de bunnlinjene man har levert fra SAS i en stund nå så kan det vel ikke være noen som heier på SAS som gjør jobben?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 18:36   #9
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Bliver ikke forbavset hvis SAS vælger ogsaa at skille sig af med base stationerne.
Tror at SAS har truffet deres beslutning om linje stationerne...De skal næsten for enhver pris væk, næste koste hvad det vil...
Det vil ramme alle, også SGS LHR, som har giver overskud indtil SAS gik og blandede sig.
SAS`s ulykke er at der i ledelsen sidder civil økonomer som ikke har den fjerneste anelse om hvad flyvning drejer sig...og hos disse c-ø`er er det kun bundlinien som tæller....
Ole
Min påstand er at det er fagforeningene på bakken som er direkte ansvarlige for at regnestykket ser ut som det gjør (at det er lønnsomt å avvikle/outsource). I disse tider er det nok flere og flere kunder, deriblant SAS selv, som ikke tar seg råd til å benytte SGS. At basene skal beholdes (OSL, ARN & CPH) er nok basert på en kraftig kommende slankekur.

Når det er sagt er det flere kandidater til posisjonen som Star Alliance handler. Mitt tips er Menzies..
apron is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 20:49   #10
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
at ISS driver med forskjellig er sikkert. Jeg har akkurat hatt snekkere fra ISS til å bytte gulvet i stue og kjøkken etter en vannlekasje

Hehe, blir stilig dette, hvis det blir ISS mener jeg. En dag morgenvakt på innsjekk, neste kveldsvakt på sykehuset i Stavanger som vaskehjelp
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 21:34   #11
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Hehe, blir stilig dette, hvis det blir ISS mener jeg. En dag morgenvakt på innsjekk, neste kveldsvakt på sykehuset i Stavanger som vaskehjelp
Hahah priceless!

Hahahhaha!
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 22:45   #12
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Lattermildt....
Det vil nok verte mykje av det same som ein ser på WF sine agentstasjonar, og det fungerer UTMERKET!
Old 19-07-2009, 00:06   #13
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Den som lever får se.

Dette vil gå i to steg fremover. Først går (eller har gått) det ut en forespørsel til markedet hvem som kan være interessert i å ta over. Når tilbakemeldingene kommer blir det en mer detaljert forhandling med de som er interessert.

Man vet ikke i dag noe om hva dette kan bringe, verken om det faktisk blir salg, om ISS er aktuell eller om fremmedhandling vil være en del av pakka.
mo is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 00:09   #14
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Lattermildt....
Det vil nok verte mykje av det same som ein ser på WF sine agentstasjonar, og det fungerer UTMERKET!

For å flytte oss litt "off-topic", skulle ønske at store linjestasjoner kunne dra lærdom av hvordan dere gjøre det på de mindre, jfr. som du skriver og andre plasser. Til tider kunne det gjerne vært mulig å få "hjelp" av andre avdelinger innen eget hus. Der er stunder da det er mulig, men, dess større, dess mer, er ikke min jobb, dess mer tungrodd organisasjon
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 01:14   #15
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Quote:
For å flytte oss litt "off-topic", skulle ønske at store linjestasjoner kunne dra lærdom av hvordan dere gjøre det på de mindre, jfr. som du skriver og andre plasser. Til tider kunne det gjerne vært mulig å få "hjelp" av andre avdelinger innen eget hus. Der er stunder da det er mulig, men, dess større, dess mer, er ikke min jobb, dess mer tungrodd organisasjon
Stuere i slips som sitter på innsjekk til flyet lander og går ut å laster bag ?
Old 19-07-2009, 01:16   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Da Røros startet på OSL var vel planen flere "multifunksjonsstillinger" ala checkin og stuing - men jeg tror ikke jeg har sett at det ble noe av??
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 02:05   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Stuere i slips som sitter på innsjekk til flyet lander og går ut å laster bag ?
Eller innsjekksagenter i stueruniform ... som våre venner Egil og FestiVal .. På WF's småstasjoner fungerer dette utmerket ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 09:09   #18
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Vi stiller med slips og dressbukse når vi laster flyene da Ikke noe problem det heller da
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 11:05   #19
apron
ScanFlyer Blue

...hvorfor er det da ikke basene som er utsatt...om tilfellet er at det er linjestasjonene som er effektive?
Ser ikke SAS noen alternativer på hovedflyplassene, det er jo der volumene (innsparingene) ligger?

Hva er strategien med salg av linjestasjonshandlingen tro. Vil det kun være "steg1"?
apron is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 11:23   #20
STUER75
ScanFlyer Blue

Selger vel det som kan gi penger i kassa?
STUER75 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules