Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2005, 12:08   #1
Guest
ScanFlyer Gold

Default FI dropper SAS-handling (SGS)

Kilde: bt.dk
Massefyringer i SAS Handling

Antallet af stillinger i Scandinavian Ground Handling Services reduceres med 300. Det sker blandt andet på grund af tab af flere vigtige kunder.

Handlingselskabet Scandinavian Ground Handling Services (SGS), der er et 100 procent SAS-ejet selskab, varslede onsdag afskedigelser af 300 medarbejdere. I alt skal 181 medarbejdere i svenske lufthavne og 119 medarbejdere i Københavns Lufthavn i Kastrup finde nyt job, skriver nyhedsbrevet Travel People.
Blandt de 119 ansatte, der spares væk i Kastrup, er der indgået særlige fratrædelsesordninger med 40 fortrinsvis ældre medarbejdere, mens 29 andre fratræder ufrivilligt. De resterende 50 stillinger fjernes ved, at 100 medarbejdere går ned på halv tid.
Jens Kittelmann, chef for SAS' passagerservice i Kastrup, siger til Travel People, at den primære årsag til afskedigelserne er tab af kunder. Maersk Air og SAS stoppede som samarbejdspartnere i lufthavnen i foråret, og i denne uge følger Sterling efter. Endelig har Icelandair opsagt samarbejdet med SAS fra udgangen af oktober
Guest is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 14:06   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Default Re: FI dropper SAS-handling (SGS)

Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.
Old 28-09-2005, 14:40   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke overvurder betydningen av kvalitet paa ground handling.
Prisen er 98% av beslutningsgrunnlaget. Alt HQ bryr seg om er tallene paa regnskapsarket. Og paxen aner ikke om de som ekspederer dem er ansatt i selskapet eller handlingselskapet likevel. Ei heller bryr de seg om det.

SAS bytter handlingagent i USA annenhvert aar, nettopp for aa presse prisen. Flyene er fulle uansett.

Noen faa klager og noen hull i skroget er likevel billigere enn en dyr og 'god' handling agent - som ogsaa punkterer skroget innimellom ....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 16:04   #4
KLMNordic
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Tertit54
Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.
Og Roadfeeders skal vaere daarlig qmk Har vel aldri vaert bedre handling for KLM siden Roadfeeders tok over. Man sender ikke 60-70 tonn fisk via Roadfeeders hvis daarlig kvalitet skal jeg love deg...
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 17:55   #5
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally posted by jens
Kilde: bt.dk
Massefyringer i SAS Handling

Antallet af stillinger i Scandinavian Ground Handling Services reduceres med 300. Det sker blandt andet på grund af tab af flere vigtige kunder.

Handlingselskabet Scandinavian Ground Handling Services (SGS), der er et 100 procent SAS-ejet selskab, varslede onsdag afskedigelser af 300 medarbejdere. I alt skal 181 medarbejdere i svenske lufthavne og 119 medarbejdere i Københavns Lufthavn i Kastrup finde nyt job, skriver nyhedsbrevet Travel People.
Blandt de 119 ansatte, der spares væk i Kastrup, er der indgået særlige fratrædelsesordninger med 40 fortrinsvis ældre medarbejdere, mens 29 andre fratræder ufrivilligt. De resterende 50 stillinger fjernes ved, at 100 medarbejdere går ned på halv tid.
Jens Kittelmann, chef for SAS' passagerservice i Kastrup, siger til Travel People, at den primære årsag til afskedigelserne er tab af kunder. Maersk Air og SAS stoppede som samarbejdspartnere i lufthavnen i foråret, og i denne uge følger Sterling efter. Endelig har Icelandair opsagt samarbejdet med SAS fra udgangen af oktober
Har SAS også sagt opp avtalen med SGS på Kastrup ???
Hvem er det som handler SAS på Kastrup nå da......?? Synes jo det høres litt merkelig ut at et 100 % SAS-eiet selskap, ikke skal handle SAS sine fly. Har dette sammenheng med at SGS ble skilt ut som eget selskap ?

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 18:21   #6
DY
ScanFlyer Dusty

Tja...vet ikke jeg. Men når SAS outsourcet bakketjenestene så sa dem jo at alle SAS selskapene fritt kan velge beste groundhandling-selskap....."merkelig" nok synes visst alle at SGS er best.
Men slik jeg oppfattet det så kunne f.eks SAS Braathens ha valgt Widerøe handling...eller Servisair.
DY is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 18:30   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Nå står det det vel ikke noe sted at SAS har sagt opp avtalen med SGS..... les , les igjen ...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2005, 18:45   #8
KLMfan
ScanFlyer Silver

Har FI sagt opp avtalen med SGSOSL også ?
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 05:40   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Høres riktig ut... FI satser jo ikke akkurat på service...
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 12:06   #10
FBU
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by DY
Tja...vet ikke jeg. Men når SAS outsourcet bakketjenestene så sa dem jo at alle SAS selskapene fritt kan velge beste groundhandling-selskap....."merkelig" nok synes visst alle at SGS er best.
Men slik jeg oppfattet det så kunne f.eks SAS Braathens ha valgt Widerøe handling...eller Servisair.
Jeg tviler sterkt på at Sas ser seg tjent med å ha annet enn egen handling på eget selskap!
Det er stor forskjel på kvaliteten på egen handling kontra ett eksternt handling selskap. Bla, så har ikke personalet firma tilhørighet, og det vises på kvaliteten gang på gang!

Det er ikke uten grunn at Sas velger å ha egen handling utenfor hjemmemarkedet.. F.eks MAN,BKK,IAD,EWR,CDG.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 15:54   #11
fkrlf
ScanFlyer Blue

Poenget bør jo være å holde pengene innad i konsernet. Jobben må jo gjøres uansett og hva er vitsen med å betale pengene ut til andre? Og hvis prisen er høy får man jo overskuddet likevel - og SGS, ihvertfall i norge, sløser ikke akkuart.
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 20:14   #12
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by KLMNordic
Quote:
Og Roadfeeders skal vaere daarlig qmk Har vel aldri vaert bedre handling for KLM siden Roadfeeders tok over. Man sender ikke 60-70 tonn fisk via Roadfeeders hvis daarlig kvalitet skal jeg love deg...
Jeg reagerer på denne også. Å komme å si at Roadfeeders lever dårlig kvalitet er noe vrøvl. Riktignok så har jeg lite erfaring med Roadfeeders på kundesiden (jeg sa liten, sa ikke ingen). Men jeg jobber daglig med både SAS Cargo og Roadfeeders på flysiden. De gjør en like god jobb begge to.
Og påstanden om at "Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført" er i denne sammenhengen også ganske dumt. KLM og AF samkjører stadig mer og det er derfor de nå velger samme agent på fraktsiden.
Og hvis du mener at ikke AF er opptat av kvalitet så har du ikke jobbet sammen med de.

Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 20:22   #13
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Jeg tviler sterkt på at Sas ser seg tjent med å ha annet enn egen handling på eget selskap!
Det er stor forskjel på kvaliteten på egen handling kontra ett eksternt handling selskap. Bla, så har ikke personalet firma tilhørighet, og det vises på kvaliteten gang på gang!

Det er ikke uten grunn at Sas velger å ha egen handling utenfor hjemmemarkedet.. F.eks MAN,BKK,IAD,EWR,CDG.
Viktig poeng. Egne ansatte skaper tilhørighet og er veldig vanskelig å få til ved outsourcing. Og tilhørighet er verdt veldig mye med tanke på service. SAS er ikke tjent med å bytte ut SGS.

Men for å komme tilbakke på sporet igjen. Ryktene sier at FI skal ha sagt opp på OSL også. De har ikke tegnet kontrakt med Servisair heller. Betyr det at en ny agent er på veg igjen? Ryktene går.:
Old 30-09-2005, 22:00   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Se innlegg 3 ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 09:39   #15
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally posted by laurenz
Quote:
Originally posted by KLMNordic
Quote:
Jeg reagerer på denne også. Å komme å si at Roadfeeders lever dårlig kvalitet er noe vrøvl. Riktignok så har jeg lite erfaring med Roadfeeders på kundesiden (jeg sa liten, sa ikke ingen). Men jeg jobber daglig med både SAS Cargo og Roadfeeders på flysiden. De gjør en like god jobb begge to.
Og påstanden om at "Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført" er i denne sammenhengen også ganske dumt. KLM og AF samkjører stadig mer og det er derfor de nå velger samme agent på fraktsiden.
Og hvis du mener at ikke AF er opptat av kvalitet så har du ikke jobbet sammen med de.

Laurenz
Jeg har ikke sagt at Roadfeeders leverer dårlig service, jeg bare slo fast at de har fått til nok en avtale, og denne gangen med AF.
Old 01-10-2005, 12:57   #16
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Jeg har ikke sagt at Roadfeeders leverer dårlig service, jeg bare slo fast at de har fått til nok en avtale, og denne gangen med AF.
Dette sa du:

Quote:
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle.
Når du nevner Roadfeeders midt i mellom to setninger der du påstår at noen bare tenker penger og ikke kvalitet så sier indirekte at Roadfeeders ikke leverer nok kvalitet.

Laurenz
Old 01-10-2005, 15:59   #17
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Quote:
Originally posted by laurenz
Quote:

Viktig poeng. Egne ansatte skaper tilhørighet og er veldig vanskelig å få til ved outsourcing. Og tilhørighet er verdt veldig mye med tanke på service. SAS er ikke tjent med å bytte ut SGS.

Men for å komme tilbakke på sporet igjen. Ryktene sier at FI skal ha sagt opp på OSL også. De har ikke tegnet kontrakt med Servisair heller. Betyr det at en ny agent er på veg igjen? Ryktene går.:
Hvilke rykter? Hvem skulle dette være? Norport?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 17:54   #18
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Wf kanskje?
Old 01-10-2005, 18:22   #19
Thomas
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by wf145
Wf kanskje?
Hvor skal WF få utstyr til å handle en 757?
Old 01-10-2005, 20:22   #20
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Det er vel ikkje verre å få kjøpe inn en til andre flytper som dei handlar regnar eg med? Får dei handlinga, så må dei ha utstyret til det og!
Reply

Posting Rules