Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2005, 10:51   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Sjekker i Norwegian leg?

Har fløyet fire legs med DY siden fredag og ingen av gangene har de bedt meg om legitimasjon ved innsjekk. Tilogmed folk som hadde leg i hånden, klar til å vise frem, ble ikke spurt. Det skal vel ikke være sånn?

Og så trenger de å feste deler av innertaket bedre i KKR, "kandidaten"...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 11:10   #2
TheDane
ScanFlyer Blue

Default Re: Sjekker i Norwegian leg?

Men det er ikke bare Norwegian. Flyver af og til arbejdsmæssigt indenrigs i Danmark samt København-Stockholm og København-Oslo. Kan ikke huske en eneste gang de sidste 12 måneder de gange jeg har fløjet SAS på e-ticket hvor jeg har fremvist ID. Checker altid selv ind via internettet/check-in maskinerne. Men ikke en eneste gang har jeg måtte vise ID ved Gaten hverken i København, Stockholm, Oslo eller nogle af de mindre danske lufthavne.

Hvis jeg flyver fly nordic viser jeg derimod ID ved check-in. Men hvis de havde selv check-in ligesom SAS så tror jeg bestemt at jeg ville kunne flyve med dem uden at vise ID.
TheDane is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:09   #3
DY
ScanFlyer Dusty

Har flydd både hos SAS og Norwegian det siste året og aldri blitt spurt om legitimasjon. hadde sågar ID-kort i hånda og la det på disken sammen med kredittkortet da jeg skulle sjekke inn hos SAS i Bodø, men fikk bare beskjed om at "..det trengte hun ikke se".
Teori og praksis er forskjellig. Vil anta at man har dette som fast tekst på flydokumentene så er flyselskapene sikret om de plutselig har lyst å ta en sjekk av ID.
DY is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:10   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

SAS sjekker ikke ID lenger

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:22   #5
DY
ScanFlyer Dusty

Er vel ingen som gjør det lenger......eller? Bortsett fra reiser til Ikke-Schengen
Old 17-03-2005, 13:32   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Er vel ingen som gjør det lenger......eller? Bortsett fra reiser til Ikke-Schengen
Jeg ble spurt om passet av KLM i AMS både på vei til MUC og til TRF (som begge er Schengen). Dette var i mai 2003, så jeg vet ikke om de gjør det lengre.
Old 17-03-2005, 13:43   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
Originally posted by DY
Jeg ble spurt om passet av KLM i AMS både på vei til MUC og til TRF (som begge er Schengen). Dette var i mai 2003, så jeg vet ikke om de gjør det lengre.
Men da har kanskje KLM strengere regler enn SAS og Norwegian som ikke vil se ID innenlands, men mulig de har andre rutiner for utenlandsreiser. Cluet er kanskje at selskapene har ulik praksis. Jeg har fløyet KLM fra Norge til Spania t/r uten å bli spurt om passet. Og det var sommeren 2004.
Men for å få hotellseng måtte jeg vise passet
Old 17-03-2005, 13:49   #8
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Det er ikke meningen at du må vise leg når du har gyldig bilett for hånd, uansett om du sjekker inn manuelt eller på automat. For å i det hele tatt sjekke inn på automaten så må du jo sette inn kortet som reisen ble betalt med, eller papirbiletten og det skulle vell være nok dokumentasjon. Men derimot så er det mange som kjøper e-ticket, som bare printer ut kvitteringene de får, og henvender seg til en manuell sjekkinn skranke. Da må jo selvfølgelig personen bak skranken sjekke id, i.o.m. at kvitteringen ikke blir regnet som bilett.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 13:51   #9
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by SK1399
Det er ikke meningen at du må vise leg når du har gyldig bilett for hånd, uansett om du sjekker inn manuelt eller på automat. For å i det hele tatt sjekke inn på autmoaten så må du jo sette inn kortet som reisen ble betalt med, eller papirbiletten og det skulle vell være nok dokumentasjon. Men derimot så er det mange som kjøper e-ticket, som bare printer ut kviteringene de får, og henvender seg til en manuell sjekkinn skranke. Da må jo selvfølgelig personen bak skranken sjekke id, i.o.m. at kviteringen ikke blir regnet som bilett.
Trodde en skulle kunne vise legitimasjon slik at det ikke er mulig å reise i andres navn. Sikkerhetsmessig er det vel kanskje gunstig at det ikke tillates å benytte andre navn på billetten enn ens eget.
Old 17-03-2005, 13:55   #10
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Vi her i HAU har aldri fått instrukser om dette.... Men nå skal det jo sies at vi er en utpost, som pleier å få offisiell informasjon fra SAS Braathens et halvt år på etterskudd da
Old 17-03-2005, 14:28   #11
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by SK1399

Vi her i HAU har aldri fått instrukser om dette.... Men nå skal det jo sies at vi er en utpost, som pleier å få offisiell informasjon fra SAS Braathens et halvt år på etterskudd da
Men da er sikkert brevet som sier at dere kan slutt med det i posten...hehe
Old 17-03-2005, 15:12   #12
Isbamse
ScanFlyer Molded

Så hvis de ikke sjekker leg lenger kan hvemsomhelst fly i navnet til hvemsomhelst, bare de passer litt på kjønn og at hudfargen skal stemme med navnet. Bin laden jubler sikkert
Old 17-03-2005, 16:08   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Vel, reiser du uten "Form Of Identification" (FOID) på SAS-gruppens avganger så skal du vise annen form for legitimasjon med bilde. Det er derimot ikke ytterligere ID-kontroll, unntak er ved spesielle anledninger. Normal reisedokumentkontroll for reiser ut av schengen-området skal det alltid være. At utpostene ikke gjør det for stå på deres regning (de kan jo sjekke SPH/GOM eller hva det er nå manualene heter i disse dager), men slik har det alltid vært, og det kom en presisering av det når SAS kuttet ut kravet til FOID i booking i fjor høst.

Verdt å merke seg er at FOID ikke trenger å være et kort med legitimasjon eller bilde. Normalt er det et kredittkort eller bonuskort/'hyppigflyverkort' (hørtes bedre ut på engelsk).

Old 17-03-2005, 19:25   #14
DY
ScanFlyer Dusty

Så man burde kanskje ha fulgt mer med i HAU med andre ord?
Old 17-03-2005, 20:03   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Superhai
Vel, reiser du uten "Form Of Identification" (FOID) på SAS-gruppens avganger så skal du vise annen form for legitimasjon med bilde. Verdt å merke seg er at FOID ikke trenger å være et kort med legitimasjon eller bilde.
Okke som; enten har DY andre regler, eller så slurver de bare uoffisielt. Vet ihvertfall at ingen hadde visst det hvis det var en annen som sjekket inn i mitt navn.

DY slurver litt med kabinrenholdet også: Mandag 14 mars fant jeg et reisedokument i stollommen foran meg, som gjaldt en flygning 9 februar! Hvis det faktisk går mer enn en måned mellom hver gang de titter nedi der, kan de kanskje skifte det ut med en nettinglomme?

Til alt overmål tilhørte dette reisedokumentet en annen av karene her på instituttet vårt! Verden er liten...
Old 17-03-2005, 20:07   #16
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Så man burde kanskje ha fulgt mer med i HAU med andre ord?
Nei... vi gjør alt etter boka. Sjekker id på folk som kommer med e-ticket kviteringer som eneste reisedokumentasjon.... mer er ikke vi pålagt å gjøre. Reisende ut av schengen sjekkes for gyldig pass, såfremt de kommer til en manuell skranke. Sjekker de inn på automat er det opp til dem selv å sjekke passet...
Old 17-03-2005, 20:25   #17
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Isbamse
Quote:
Originally posted by Superhai
Vel, reiser du uten "Form Of Identification" (FOID) på SAS-gruppens avganger så skal du vise annen form for legitimasjon med bilde. Verdt å merke seg er at FOID ikke trenger å være et kort med legitimasjon eller bilde.
Okke som; enten har DY andre regler, eller så slurver de bare uoffisielt. Vet ihvertfall at ingen hadde visst det hvis det var en annen som sjekket inn i mitt navn.

DY slurver litt med kabinrenholdet også: Mandag 14 mars fant jeg et reisedokument i stollommen foran meg, som gjaldt en flygning 9 februar! Hvis det faktisk går mer enn en måned mellom hver gang de titter nedi der, kan de kanskje skifte det ut med en nettinglomme?

Til alt overmål tilhørte dette reisedokumentet en annen av karene her på instituttet vårt! Verden er liten...
Tanken streifet deg kanskje ikke at passasjeren som satt i setet på flyturen før deg la dette arket igjen...men det kan du sikkert sjekke ut med "en av karene" dine. Forøvrig er det ikke Norwegian som gjør rent, men mest sannsynlig et anna firma
Old 17-03-2005, 20:36   #18
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by DY
Quote:
Tanken streifet deg kanskje ikke at passasjeren som satt i setet på flyturen før deg la dette arket igjen...men det kan du sikkert sjekke ut med "en av karene" dine. Forøvrig er det ikke Norwegian som gjør rent, men mest sannsynlig et anna firma
HVorfor skulle en pax 14 mars legge igjen et ark i stollommen som tilhører en for han/henne vilt fremmed person? Måtte jo samle på arket en hel måned, da, før det ble lagt igjen?

Old 17-03-2005, 20:55   #19
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
Originally posted by DY
Selvfølgelig ble du spurt om pass. Skal du reise utenlands så må du legitimere deg. Eneste man har som internasjonal legimitasjon er pass. Folk i EU har i tillegg mulighet til å kjøpe et ID-kort som kun gjelder i EU/Schengen. Det er noe billigere en pass men f.eks. i NL ikke så veldig forskjellig fra ordentlig pass.
Det eksisterer ikke passfrihet i EU, kun i Norden. I EU har den faste grensekontrollen falt bort, det er alt.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 21:34   #20
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Quote:
Originally posted by DY
Quote:
HVorfor skulle en pax 14 mars legge igjen et ark i stollommen som tilhører en for han/henne vilt fremmed person? Måtte jo samle på arket en hel måned, da, før det ble lagt igjen?

Nei Norwegian må vaske flyene oftere enn 1 gang i mnd.
Reply

Posting Rules