![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har fløyet fire legs med DY siden fredag og ingen av gangene har de bedt meg om legitimasjon ved innsjekk. Tilogmed folk som hadde leg i hånden, klar til å vise frem, ble ikke spurt. Det skal vel ikke være sånn?
Og så trenger de å feste deler av innertaket bedre i KKR, "kandidaten"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men det er ikke bare Norwegian. Flyver af og til arbejdsmæssigt indenrigs i Danmark samt København-Stockholm og København-Oslo. Kan ikke huske en eneste gang de sidste 12 måneder de gange jeg har fløjet SAS på e-ticket hvor jeg har fremvist ID. Checker altid selv ind via internettet/check-in maskinerne. Men ikke en eneste gang har jeg måtte vise ID ved Gaten hverken i København, Stockholm, Oslo eller nogle af de mindre danske lufthavne.
Hvis jeg flyver fly nordic viser jeg derimod ID ved check-in. Men hvis de havde selv check-in ligesom SAS så tror jeg bestemt at jeg ville kunne flyve med dem uden at vise ID. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har flydd både hos SAS og Norwegian det siste året og aldri blitt spurt om legitimasjon. hadde sågar ID-kort i hånda og la det på disken sammen med kredittkortet da jeg skulle sjekke inn hos SAS i Bodø, men fikk bare beskjed om at "..det trengte hun ikke se".
Teori og praksis er forskjellig. Vil anta at man har dette som fast tekst på flydokumentene så er flyselskapene sikret om de plutselig har lyst å ta en sjekk av ID. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS sjekker ikke ID lenger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Er vel ingen som gjør det lenger......eller? Bortsett fra reiser til Ikke-Schengen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Men for å få hotellseng måtte jeg vise passet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er ikke meningen at du må vise leg når du har gyldig bilett for hånd, uansett om du sjekker inn manuelt eller på automat. For å i det hele tatt sjekke inn på automaten så må du jo sette inn kortet som reisen ble betalt med, eller papirbiletten og det skulle vell være nok dokumentasjon. Men derimot så er det mange som kjøper e-ticket, som bare printer ut kvitteringene de får, og henvender seg til en manuell sjekkinn skranke. Da må jo selvfølgelig personen bak skranken sjekke id, i.o.m. at kvitteringen ikke blir regnet som bilett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]() Vi her i HAU har aldri fått instrukser om dette.... Men nå skal det jo sies at vi er en utpost, som pleier å få offisiell informasjon fra SAS Braathens et halvt år på etterskudd da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så hvis de ikke sjekker leg lenger kan hvemsomhelst fly i navnet til hvemsomhelst, bare de passer litt på kjønn og at hudfargen skal stemme med navnet. Bin laden jubler sikkert
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vel, reiser du uten "Form Of Identification" (FOID) på SAS-gruppens avganger så skal du vise annen form for legitimasjon med bilde. Det er derimot ikke ytterligere ID-kontroll, unntak er ved spesielle anledninger. Normal reisedokumentkontroll for reiser ut av schengen-området skal det alltid være. At utpostene ikke gjør det for stå på deres regning (de kan jo sjekke SPH/GOM eller hva det er nå manualene heter i disse dager), men slik har det alltid vært, og det kom en presisering av det når SAS kuttet ut kravet til FOID i booking i fjor høst.
Verdt å merke seg er at FOID ikke trenger å være et kort med legitimasjon eller bilde. Normalt er det et kredittkort eller bonuskort/'hyppigflyverkort' (hørtes bedre ut på engelsk).
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så man burde kanskje ha fulgt mer med i HAU med andre ord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
DY slurver litt med kabinrenholdet også: Mandag 14 mars fant jeg et reisedokument i stollommen foran meg, som gjaldt en flygning 9 februar! Hvis det faktisk går mer enn en måned mellom hver gang de titter nedi der, kan de kanskje skifte det ut med en nettinglomme? Til alt overmål tilhørte dette reisedokumentet en annen av karene her på instituttet vårt! Verden er liten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det eksisterer ikke passfrihet i EU, kun i Norden. I EU har den faste grensekontrollen falt bort, det er alt. Hilsen, Laurenz |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sjekker utført av andre | Commuter | Flyforum | 19 | 15-06-2012 01:54 |
"Norwegian sjekker sine fly, SAS avventer." | Dr. E | Småprat | 14 | 06-04-2011 11:44 |
Sjekker DY rabattavtaler ved innsjekk? | blazius | Reiseforum | 6 | 02-06-2010 16:54 |
Hvem sjekker sjekker`n? | Westflyer | Flyforum | 9 | 16-03-2007 14:57 |
SAS sjekker Helios... | EB | Flyforum | 1 | 22-08-2005 07:32 |