![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kanskje et litt snedig spørsmål, men jeg kjører på allikevel!
Er det lov å la kollegaer utføre sjekker/forarbeid for seg på en flight når du selv er forsinket? F.eks. hvis kaptein og pilot er forsinket så kan en annen pilot (som ikke jobber for øyeblikket men er i nærområdet/på flighten) kjøre gjennom forberedelser og pre departure checklist? Evt at crew som er forsinket får kabin forberedt og sjekket av noen andre? Håper dere forstår mitt usammenhengende spørsmål ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enkelt og kort svar:
Nei ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Amatør
|
![]()
Lov i jernbanen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Snedig!
Opplevde på en ukjent flight hos et eller annet selskap at en ansatt gjorde alt klart i fronten + tok walkaround siden de andre var forsinket. Når piloten og kapteinen kom satt han seg på sitt vanlige sete. Veldig i tvil hva jeg synes om det, han sitter tross alt i samme fly selv og vi kom oss tross alt mye tidligere av gårde på den måten. Samtidig er det alltid risiko for å miste noe i overleveringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvem var denne ansatte? Og hvordan vet du som vanlig passasjer hva som foregikk i cockpit og på bakken? Snakket du med noen av dem og spurte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette er årsaken til at jeg stiller spørsmålet. Måten det skjedde på virket som dette var helt normalt og tillatt, men jeg synes det virket utrolig rart at det faktisk er lov. Samtidig - hvis dette ikke er lov i det hele tatt burde vi kanskje flytte tråden bort fra et åpent forum eller slette den? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
De som opererer flygingen må så utføre briefing og sjekklister som vanlig så at de sparte så mye mer enn et par minutter (ca. tiden det tar for en person å utføre walkaround mens den andre programmerer) er nok tvilsomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ser heller ikke noe problem i å gjøre klart endel ting på forhånd om neste crew er forsinket. Det er hos oss endel ting i flight deck preparation sjekklisten som kan gjøres i tillegg til programering av FMC som man sparer tid på å kun sjekke. Betinger selvsagt at det er gjort korrekte innstillinger. Hvis ikke bruker man mere tid på å rydde opp i feil enn om ingenting var gjort :-) Men har selv ungått delay ved at flyet vi overtok var blitt grundig forberedt av foregående crew.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det er aktic crew som skal utføre alle sjekker etc selv. Det kan ikke utføres av andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det varierer mao kanskje fra selskap til selskap? Regner med at både Turtle og CFM hadde vært klar over det hvis det var mot SOP'n i deres respektive selskap…
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS hadde slike prosedyrer tidligere - ihvertfall på kabinsiden. Jeg har mange ganger vært med på å ha 'erstatningscrew' for boarding, når de aktive har kommet inn sent. Men det er jo mye som kan forandres på 13 år ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kom en direksjon fra EU for (om jeg husker riktig) ca 5 år siden om at kun det crew som innehar posisjonen skal utføre sjekkene. Dette gjaldt for både flight deck og kabin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Turtle har alldeles rett. Med forbehold om at noen spesielle selskaper har interne regler om dette, så er det ikke regulert i lovverk, OM, SOP etc... noe som detaljregulerer dette. Skipperen som overtar skuta går god for det arbeid som foregående crew har gjort, og sign'er log'en etter dette.l Det er for eksempel meget vanlig at det første crew starter fueling, i påvente av påstigende crew. FMGC (FMS), loadsheet og annet arbeid kan godt utføres av crew nr 1, nettopp for å spare tid, og i kabinen kan man selvfølgelig klargjøre så mye som mulig. Men det betyr ikke at man frigjør påstigende crew fra å gå gjennom checklister, departurebriefing etc. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for utdypende svar folkens! La det være klart, vedkommende som gjorde sjekkene var kvalifisert, og jeg opplevde det aldri som en risiko på noen måte (Selv om jeg vurderte å ringe VG med stort flott bilde av en nervøs commuter for litt enkel tid i rampelyset
![]() I mitt hode er det slik at hvis en sjekkliste er utført av noen andre, uten at jeg har vært tilstede selv, er ikke sjekklisten utført. I forhold til tidsbesparelse er det mulig den var marginal. Jeg opplever som oftest at sent ankommende pilot/kaptein betyr en betydelig forsinkelse, mens de her var i gang på få minutter. Om dette er tilfeldigheter eller ikke vet jeg selvsagt lite om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Og OM-A er jo godkjent av LT, så det er definitivt lov. Resten kan ikke jeg uttale meg om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by Lamox; 14-06-2012 at 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg krangler litt med meg selv i denne saken, da jeg alltid setter pris på å komme kjapt hjem. Samtidig mener jeg at en slik løsning kan medføre misforståelser, og dermed senker generelt sikkerhetsnivå. I dette tilfellet måtte de lete etter papirarbeid, og da må jeg alltid lure på hva som skjer hvis neste kaptein gir faen og tenker at "han har sikkert gjort det". Det er urettferdig å dømme kompetente fagfolk som gjør sitt for å få meg hjem raskest mulig, men jeg kommer allikevel ikke forbi min egen innstilling at en sjekkliste som er utført av noen andre ikke er utført. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er vel egentlig ikke så veldig forskjellig konklusjon..?
- PFI (populært kalt walk-around?), kan utføres av kaptein, styrmann, mekaniker eller annen pilot. Men uansett hvem som gjør den så er det kaptein på avgående fly som har ansvaret. Vanligvis gjør imidlertid en av pilotene på avgående fly dette uansett (unntatt langrute, hvor det gjøres av mekaniker), da det tidsmessig passer i f.t. at den andre sjekker/setter opp cockpit. I tillegg er det en del punkt som det er umulig for kaptein og styrmann å sjekke; lukking av utvendige luker til strøm etc som først stenges etter at flyet er satt i bevegelse, og her er det alltid bakkemannskap som delegert fra kapteinen gjør jobben, men hvor han fremdeles har ansvaret - selv om han jo egentlig ikke kan gjøre noe med det... - Setup i cockpit kan gjøres av kvalifiserte piloter, og typisk så er det ved kort turn-around med bytte av crew vanlig at avgående crew setter opp så mye som mulig av FMS etc, og i tillegg så er det en kortere checklist som gjøres hvis en tar over et fly direkte fra et crew som går av. Det er da vanlig at crew som går av får et signal fra pågående crew om at de er der, og så er det også færre ting i cockpit som stenges ned. Crewet som går på må SJEKKE akkurat like mye som om de hadde gjort jobben selv, men forskjellen er at de slipper å SETTE OPP alt som en må gjøre hvis en overtar et "kaldt" fly om morgenen. En sparer fort minst 5-10 minutt på å kun sjekke i forhold til å både sette opp OG sjekke, men sikkerheten blir NØYAKTIG den samme, da hver eneste knapp og setting i FMS blir sjekket å være korrekt. Hvordan ting gjøres i kabinen er jeg ikke like sikker på, men det har her vert en innskjerping på at en bl.a. ikke kan sette inn reserve i f.t. minimum crew etc for å boarde pax. Men uansett alt over: Kapteinen har det endelige ansvaret, og uansett hvem som gjør hva så er det kun han som har ansvar for at alt er korrekt før flygingen starter. EDIT: Bare for å presisere: ALLE sjekklister gjøres ALLTID av avgående crew! Men sjekklister består i å SJEKKE at knapper etc står riktig - ikke å sette dem i ritig posisjon. Last edited by Lamox; 15-06-2012 at 02:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blemme utført av meg | Utflyttet | Flyforum | 5 | 19-04-2007 07:32 |
Hvem sjekker sjekker`n? | Westflyer | Flyforum | 9 | 16-03-2007 14:57 |
SAS sjekker Helios... | EB | Flyforum | 1 | 22-08-2005 07:32 |
777-200LR har utført sin første intercont flygning i dag | sail4fun | Flyforum | 2 | 12-06-2005 13:05 |
Sjekker i Norwegian leg? | Isbamse | Flyforum | 32 | 19-03-2005 18:45 |