![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
En svært spennende bok både for de som er flyinteresserte, de som jobber med fly, og også for de som er engstelige for å fly.
Veldig bra beskrivelser, veldig mange fine bilder. En bok dere MÅ få dere! Boken er skrevet av Erlend Larsen, Kaptein og Basesjef (Torp) i Widerøe. Litt om boken her: http://home.online.no/~erlenden/ "Til meg fra nissen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ett eksemplar av boken ble igår solgt på auksjon på julebordet.
Skal selv kjøpe boka idag, og gleder meg til mye spennende og interessant lesing. IMM |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
![]() |
#4 |
Superflyer
|
![]()
Til LN-FHU
Fra Den flygende nissen Underforstått: Den ligger nok under treet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
kan anbefale boka jeg også
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sendes boka til US and A?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det gjør den. Prisen til utlandet er nok 300 pluss porto. Send mail til
erlenden@online.no Hilsen FK27 Friendship forever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har hverken sett eller hørt om boken om "hvorfor fly flyr", men den er helt sikkert bra.
Men hvis det er noen som er interssert i aerodynamikk etc i forbindelse med ATPL teori eller på grunn av generell interesse for faget, kan boken "Aerodynamics for Airline Pilots" av Capt. N. P. Ternvig anbefales. Denne boken tar for seg aerodynamikk på et basic nivå (hvor "basic" betyr ATPL-nivå), samtidig som den også har med formel- og kurverøfting for den som er interesert i å grave seg litt mer ned i fysikken. En helt klar ener for de som både liker fly (dvs de fleste her på forumet...) og fysikk (kanskje ikke absolutt alle...?).
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da har jeg bestillt bok av Erlend, og siden han har jobbet med opphavet, så signeres den og med en hyggelig hilsen....
Må prøve å få lest den selv og ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Behøver vel ikke å lese bok for å finne ut av hvorfor fly flyr!
Det er jo såre enkelt. De ruller jo i full fart nedover rullebanen. Så trekker de inn hjulene, og da er jo maskinen nødt til å fly!! Enkelt og gennialt! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
www.lch78.net
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Crew Chief ass.
|
![]()
Lurer på å bestille denne nå
![]() Leste alt som stod på siden, og det irriterte meg at det var slutt da jeg var ferdig. Så spørs om jeg ikke bare må ta til lommeboken å kjøpe meg denne boken! Får sove litt på det... Edit: Klarte pokker meg ikke holde meg jeg. Bestilling er sendt ![]() Gleder meg som en unge til jeg får den!
![]() Last edited by Mantis; 11-04-2008 at 01:39. Reason: edit |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
|
![]()
Bump : Kan jeg få be om en litt bedre anmeldelse enn "den var bra"?
![]() Hmmm, hvor "basic" er den i tilnærmelsen tro? Blir alltid skeptisk når det kommer bøker som lover å kurere flyskrekk og skal gi innføring for folk uten noen bakgrunn. Det blir fort veldig inn-med-teskje ala "atmosfæren er delt opp i lag", "bernoulli's prinsipp simplifisert" og "statistikken tilsier at blablabla". Jeg liker det litt utfordrende, jeg studerer geofysikk og har en stor interesse for vær og vind - dermed har jeg god bakgrunn til å forstå atmosfæriske forhold så vel som fysiske fenomener rundt hvorfor fly flyr. Jeg vil ha "litt mer" enn at vingene generer løft - jeg vil vite hvordan løftet varierer, hvordan winglets påvirker luftstrømmen, etc. En SAS-kaptein fortalte meg noe om vingen(e) delt opp i "soner" hvor løftet ble distribuert på forskjellige måter (eller noe i den duren, det ble mye informasjon på kort tid i en bråkete cockpit og nydelig landskap rundt oss) - det er SLIKT jeg gjerne vil vite mer om. EDIT: et punktum manglet. Last edited by Polaris; 04-01-2010 at 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Polaris, du bør nok finne deg noen bøker som brukes under pilotutdannelsen dersom du er interessert i detaljer
![]() Ta en titt her: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=170 Den første boka gir en god intro. Ellers har du bøkene om Meteorologi, Flypsykologi og Operasjonelle prosedyrer som kan være interessante for deg. Alle disse bøkene er pensum til PPL (småflysertifikat). Er du ute etter enda mer detaljer så finnes bøkene for kommersiell utdannelse her: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=174 Interessante bøker her er Principles of Flight og Meteorology. Det finnes også en bok her som kan være interssant og som er lettfattelig: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=171 Tenker på den nederste boka. Mange illustrasjoner og farger (typisk amerikansk). Det finnes en tilsvarende som heter "Commercial Pilot Manual" fra Jeppesen som går enda mer i dybden på det meste innen flyging. Men er du teoriinteressert så kan det være verdt pengene. Jeppesen sine bøker får du nok billigst på Amazon antakeligvis. God bok! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Polaris: Hvorfor ikke kjøpe ei ATPL-bok om temaet? http://www.nakshop.no/search.php søk etter "nordian"
Og dersom du noen gang kommer over noen som kommer opp med en begrunnelse for HVORDAN bernoulli fungerer så send PM! Alle vet at den fungerer og hvordan (mer fart, mindre trykk), ingen kan bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er fordi om atte når to molekyler skal skilles av en vingeforkant som kommer susende, har de lyst til å møtes igjen på bakkanten av vingen. Siden vingen er buet slik at den øverste molekylen får lengre å gå, må den skyndte seg mer enn den molekylen som går under vingen. På oversiden blir det lengre mellom hver molekyl siden det er like mange der som på undersiden, og når det er lengre mellom molekylene blir tettheten lavere og trykket også lavere.
Hvis man flyr i marinen kan man erstatte "molekyl" med "flygefisk" i liknelsen ovenfor.
![]() |
#19 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Du glemmer noe viktig med denne gamle røverhistorien og det er at disse to molekylene er gift og heter Herr og Fru luftmolekyl (eller flyvefisk)... (Stein om du flyr i hæren)
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg vet at det finnes to skoler når det gjelder forklaringen av løft: Den "klassiske" skolen som bruker Bernoulli, dvs at et undertrykk over vingen skaper løft, og en nyere skole som mener at den klassiske forklaringen rett og slett er feil, og som forklarer løft gjennom Newtons 3. lov (Kraft = motkraft) dvs at vingen presser luft nedover som dermed skaper et løft oppover. Andre igjen sier at det er to sider av samme sak, og at man kan forklare løft på begge måter... Men at ingen skulle ha klart å bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk virker underlig på meg. Det var jo nettopp det Bernoulli gjorde. Trykkfallet i en aksellerende luftstrøm har rett og slett med termodynamikkens første lov (dvs at energi ikke kan oppstå eller forsvinne) å gjøre. Når farten øker i en luftrstøm minsker trykket (og temperaturen) i denne luftstrømmen rett og slett fordi energien er konstant. Og da må det "gå ut over noe", i og med at man ikke har tilført energi til denne aksellerasjonen. Men om du mener det ikke finnes matematisk bevis for denne sammenhengen, så ligger nok dette utenfor min dagligfysikk-kunnskap. Men jeg vil da anta at dette skulle være et relativt enkelt matematisk bevis å sette opp i forhold til mye annet rart man har klart å bevise matematisk.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor flyr ikke DY til Frankfurt? | Wahoo | Småprat | 15 | 24-03-2015 07:22 |
Hvorfor flyr ikke SAS Bergen - London? | Star Flyer | Flyforum | 20 | 16-06-2014 22:15 |
Hvorfor flyr Norwegian OSL-TRF? | barteki | Småprat | 20 | 27-10-2013 19:28 |
Hvorfor flyr ikke SAS til Brasil? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 15 | 26-07-2010 13:14 |
Hvorfor flyr Austrian... | EB | Flyforum | 3 | 18-07-2005 05:48 |