Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2007, 20:39   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Boktips - Hvorfor fly flyr

En svært spennende bok både for de som er flyinteresserte, de som jobber med fly, og også for de som er engstelige for å fly.
Veldig bra beskrivelser, veldig mange fine bilder. En bok dere MÅ få dere!

Boken er skrevet av Erlend Larsen, Kaptein og Basesjef (Torp) i Widerøe.

Litt om boken her:

http://home.online.no/~erlenden/


"Til meg fra nissen"?
imm is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 15:25   #2
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Ett eksemplar av boken ble igår solgt på auksjon på julebordet.
Skal selv kjøpe boka idag, og gleder meg til mye spennende og interessant lesing.

IMM
imm is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 15:37   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Erlend har en mye bedre side om denne boken sin også...


http://www.flyver.no/
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 15:39   #4
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Til LN-FHU
Fra Den flygende nissen

Underforstått: Den ligger nok under treet
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 18:53   #5
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

kan anbefale boka jeg også
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 19:25   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Sendes boka til US and A?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 22:34   #7
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Det gjør den. Prisen til utlandet er nok 300 pluss porto. Send mail til

erlenden@online.no

Hilsen
FK27
Friendship forever.
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 23:18   #8
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
OBB 87 Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Jeg har hverken sett eller hørt om boken om "hvorfor fly flyr", men den er helt sikkert bra.

Men hvis det er noen som er interssert i aerodynamikk etc i forbindelse med ATPL teori eller på grunn av generell interesse for faget, kan boken "Aerodynamics for Airline Pilots" av Capt. N. P. Ternvig anbefales.

Denne boken tar for seg aerodynamikk på et basic nivå (hvor "basic" betyr ATPL-nivå), samtidig som den også har med formel- og kurverøfting for den som er interesert i å grave seg litt mer ned i fysikken.

En helt klar ener for de som både liker fly (dvs de fleste her på forumet...) og fysikk (kanskje ikke absolutt alle...?).
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 00:40   #9
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Da har jeg bestillt bok av Erlend, og siden han har jobbet med opphavet, så signeres den og med en hyggelig hilsen....

Må prøve å få lest den selv og
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 08:57   #10
LN-EIR
ScanFlyer Silver
 
LN-EIR's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 702
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
kan anbefale boka jeg også
Jeg bladde igjennom denne i dag, og skjønte fort hvorfor akkurat du anbefalte den. Ser det også er en kjenning til som burde komme med anbefalinger..
LN-EIR is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 10:00   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Behøver vel ikke å lese bok for å finne ut av hvorfor fly flyr!

Det er jo såre enkelt. De ruller jo i full fart nedover rullebanen. Så trekker de inn hjulene, og da er jo maskinen nødt til å fly!! Enkelt og gennialt!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 15:53   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Behøver vel ikke å lese bok for å finne ut av hvorfor fly flyr!

Det er jo såre enkelt. De ruller jo i full fart nedover rullebanen. Så trekker de inn hjulene, og da er jo maskinen nødt til å fly!! Enkelt og gennialt!

BF
Har du hørt på Dag Schreiner? (ikke helt sikker på hvordan etternavnet hans skrives)
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2008, 22:09   #13
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Quote:
Originally Posted by LN-EIR View Post
Jeg bladde igjennom denne i dag, og skjønte fort hvorfor akkurat du anbefalte den. Ser det også er en kjenning til som burde komme med anbefalinger..
hehe.. hysj da
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 01:28   #14
Mantis
Crew Chief ass.
 
Mantis's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Ørland
Posts: 64
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Lurer på å bestille denne nå
Leste alt som stod på siden, og det irriterte meg at det var slutt da jeg var ferdig. Så spørs om jeg ikke bare må ta til lommeboken å kjøpe meg denne boken!

Får sove litt på det...

Edit: Klarte pokker meg ikke holde meg jeg. Bestilling er sendt
Gleder meg som en unge til jeg får den!
__________________

Last edited by Mantis; 11-04-2008 at 01:39. Reason: edit
Mantis is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 23:21   #15
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Bump : Kan jeg få be om en litt bedre anmeldelse enn "den var bra"? Kan den passe ønskene mine? Kopierer det jeg skrev i min boktråd:

Hmmm, hvor "basic" er den i tilnærmelsen tro? Blir alltid skeptisk når det kommer bøker som lover å kurere flyskrekk og skal gi innføring for folk uten noen bakgrunn. Det blir fort veldig inn-med-teskje ala "atmosfæren er delt opp i lag", "bernoulli's prinsipp simplifisert" og "statistikken tilsier at blablabla". Jeg liker det litt utfordrende, jeg studerer geofysikk og har en stor interesse for vær og vind - dermed har jeg god bakgrunn til å forstå atmosfæriske forhold så vel som fysiske fenomener rundt hvorfor fly flyr. Jeg vil ha "litt mer" enn at vingene generer løft - jeg vil vite hvordan løftet varierer, hvordan winglets påvirker luftstrømmen, etc. En SAS-kaptein fortalte meg noe om vingen(e) delt opp i "soner" hvor løftet ble distribuert på forskjellige måter (eller noe i den duren, det ble mye informasjon på kort tid i en bråkete cockpit og nydelig landskap rundt oss) - det er SLIKT jeg gjerne vil vite mer om.

EDIT: et punktum manglet.

Last edited by Polaris; 04-01-2010 at 23:31.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 00:09   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Polaris, du bør nok finne deg noen bøker som brukes under pilotutdannelsen dersom du er interessert i detaljer

Ta en titt her: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=170
Den første boka gir en god intro. Ellers har du bøkene om Meteorologi, Flypsykologi og Operasjonelle prosedyrer som kan være interessante for deg. Alle disse bøkene er pensum til PPL (småflysertifikat).

Er du ute etter enda mer detaljer så finnes bøkene for kommersiell utdannelse her: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=174
Interessante bøker her er Principles of Flight og Meteorology.

Det finnes også en bok her som kan være interssant og som er lettfattelig: http://luftfartsskolen.no.152.bysant...l?showPage=171 Tenker på den nederste boka. Mange illustrasjoner og farger (typisk amerikansk). Det finnes en tilsvarende som heter "Commercial Pilot Manual" fra Jeppesen som går enda mer i dybden på det meste innen flyging. Men er du teoriinteressert så kan det være verdt pengene. Jeppesen sine bøker får du nok billigst på Amazon antakeligvis.

God bok!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 00:58   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Polaris: Hvorfor ikke kjøpe ei ATPL-bok om temaet? http://www.nakshop.no/search.php søk etter "nordian"

Og dersom du noen gang kommer over noen som kommer opp med en begrunnelse for HVORDAN bernoulli fungerer så send PM! Alle vet at den fungerer og hvordan (mer fart, mindre trykk), ingen kan bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 01:18   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Det er fordi om atte når to molekyler skal skilles av en vingeforkant som kommer susende, har de lyst til å møtes igjen på bakkanten av vingen. Siden vingen er buet slik at den øverste molekylen får lengre å gå, må den skyndte seg mer enn den molekylen som går under vingen. På oversiden blir det lengre mellom hver molekyl siden det er like mange der som på undersiden, og når det er lengre mellom molekylene blir tettheten lavere og trykket også lavere.

Hvis man flyr i marinen kan man erstatte "molekyl" med "flygefisk" i liknelsen ovenfor.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 04:02   #19
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Du glemmer noe viktig med denne gamle røverhistorien og det er at disse to molekylene er gift og heter Herr og Fru luftmolekyl (eller flyvefisk)... (Stein om du flyr i hæren)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 10:36   #20
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Boktips - Hvorfor fly flyr

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Og dersom du noen gang kommer over noen som kommer opp med en begrunnelse for HVORDAN bernoulli fungerer så send PM! Alle vet at den fungerer og hvordan (mer fart, mindre trykk), ingen kan bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk.
Den var ny for meg. At ingen kan forklare hvordan Bernoullis lov fungerer.

Jeg vet at det finnes to skoler når det gjelder forklaringen av løft: Den "klassiske" skolen som bruker Bernoulli, dvs at et undertrykk over vingen skaper løft, og en nyere skole som mener at den klassiske forklaringen rett og slett er feil, og som forklarer løft gjennom Newtons 3. lov (Kraft = motkraft) dvs at vingen presser luft nedover som dermed skaper et løft oppover.

Andre igjen sier at det er to sider av samme sak, og at man kan forklare løft på begge måter...

Men at ingen skulle ha klart å bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk virker underlig på meg. Det var jo nettopp det Bernoulli gjorde.

Trykkfallet i en aksellerende luftstrøm har rett og slett med termodynamikkens første lov (dvs at energi ikke kan oppstå eller forsvinne) å gjøre. Når farten øker i en luftrstøm minsker trykket (og temperaturen) i denne luftstrømmen rett og slett fordi energien er konstant. Og da må det "gå ut over noe", i og med at man ikke har tilført energi til denne aksellerasjonen.

Men om du mener det ikke finnes matematisk bevis for denne sammenhengen, så ligger nok dette utenfor min dagligfysikk-kunnskap. Men jeg vil da anta at dette skulle være et relativt enkelt matematisk bevis å sette opp i forhold til mye annet rart man har klart å bevise matematisk.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor flyr ikke DY til Frankfurt? Wahoo Småprat 15 24-03-2015 07:22
Hvorfor flyr ikke SAS Bergen - London? Star Flyer Flyforum 20 16-06-2014 22:15
Hvorfor flyr Norwegian OSL-TRF? barteki Småprat 20 27-10-2013 19:28
Hvorfor flyr ikke SAS til Brasil? BraathensSafe1985 Flyforum 15 26-07-2010 13:14
Hvorfor flyr Austrian... EB Flyforum 3 18-07-2005 05:48


All times are GMT +2. The time now is 05:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.