![]() |
|
![]() |
#1 |
Star Alliance only.
|
![]()
Hei!
Jeg er nyinnflytter til Bergen, og lurer på hvorfor ikke Sas flyr til London. (Spørsmålet er sikkert tatt opp før, men jeg fant det ikke) Fikk med meg tidligere at de fløy til LGW, men nå har lagt ned ruten helt. Noen som kjenner historien med LGW og ikke LHR? Og hvorfor har de ikke rute til London - når de har til Manchester? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Slots er en mangelvare på LHR. For øyeblikket flyr BA BGO-LHR 2x daglig, mens Norwegian flyr BGO-LGW 2x daglig, på toppen av det hele flyr også easyJet til LGW daglig. Det er nok ikke plass til enda en aktør...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Lgw ruten var en gammel Braathensrute. Tror sk fant ut at konkurransen ble for stor mot DY sin høyere frekvens og derfor byttet til Man. De fløy uansett bare noen ganger i uken til lgw på typisk fritidstidspunkter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I riktigt gamle dager fløy Braathens til STN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Nja. Ruten begynte som en lørdagsrute til LGW helt på begynnelsen av nittitallet og ble så utvidet til daglig (unntatt lørdag), fremdeles til LGW. Ble så, av ukjente åtsaker, flyttet til STN. Dette var ingen suksess, og ruten ble flyttet tilbake til LGW etter noen få sesonger.
Nedtrappingen til færre avgangsdager kom vel etter at DY festet sitt grep på strekningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nedleggelsen hadde vel også litt med at bmi på den tiden begynte å fly til LHR. Det var vel codeshare på den ruten så lenge den var bmi operert, men så ble jo bmi som kjent kjøpt opp av British Airways.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Star Alliance only.
|
![]() Quote:
Ja, og det var dumt. Nå er det ingen *A mellom LON og BGO. Må isåfall via CPH/OSL med SK for å få gullfordelene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Star Alliance only.
|
![]() Quote:
Men kunne ønske at SK kommer inn på ruten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I riktig gamle dager (90-tallet) hadde SAS en dirketerute BGO-SVG-LHR, hadde inntrykk av at det var mange bergensere som brukte den. Men nå er jo tilbudet til London mye større fra BGO enn den gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De fløy FBU-Bergen-London også (SK515) .. tror den gikk til Heatrow - iallefall en periode. Men problemet nå er jo slots .. Man må ta en slot fra en annen stasjon for å kunne fly, og da må man forsvare dette økonomisk. Men med både easyJet, DY og BA inne, er nok dette vanskelig .. Men de har sikkert en 'rankingliste' ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
|
![]()
Drar opp igjen denne.
Nå kutter jo Lufthansa ruten til FRA som i dag er bergensernes eneste direkterute til en *A hub. Alle Star Alliance selskapene flytter sammen i samme terminal på LHR som gjør det til en enda bedre hub. Det bør jo styrke grunnlaget for en direkterute BGO-LHR betydelig dersom det finnes en ledig slot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke CPH en Star Alliance-hub da?
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som nevnt er jo CPH også en *A hub. Tror neppe SAS gidder å gå i direkte konkurranse med BA til LHR, samt DY til LGW. Markedet fra Bergen er nok begrenset.
I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor SAS skal gidde å bruke ressurser på å mate andre selskapers ruter fra LHR, fremfor sitt eget nettverk fra CPH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Joda det er forsåvidt det. Men jeg tenkte da mest på store knutepunkt for Star Alliance og da spesielt langdistanse. Da er LHR og FRA i særklasse i Europa hva angår mangfold av *A selskaper og ruter. Skal du langdistanse med Star Alliance nå og kun ønsker en mellomlanding så har du kun SAS hubene CPH, OSL og ARN tilgjengelig. Og der er ikke akkuratt rutetilbudet helt ekstremt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det jeg prøvde å antyde var at dersom grunnlaget for å fly til LHR i dag akkuratt er litt for svakt så vil det hjelpe om en alltid kan fylle opp de siste resterende 20-30% med godt betalende connection pax. På SVG-LHR opplever jeg hvertall at det er mange som skal videre, og da hvertfall med SQ (blant andre meg selv, og jeg tar LHR forran FRA any day ![]() Last edited by RedLine; 12-06-2014 at 01:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
BGO-LHR hadde nok SAS ønsket å fly, men da må de ha flere slot-tider og det er fra andre steder man kan tjene mer.
![]() |
#18 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Feilpost, oops! :-)
Last edited by SE-AER; 14-06-2014 at 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor flyr ikke DY til Frankfurt? | Wahoo | Småprat | 15 | 24-03-2015 07:22 |
Hvorfor flyr ikke Iberia til OSL? | AN0510 | Småprat | 5 | 12-12-2014 19:38 |
Hvorfor flyr ikke Ryanair på andre Avinor-flyplasser enn Haugesund? | Tarzan | Småprat | 18 | 18-08-2014 20:00 |
Hvorfor flyr ikke Norwegian til Zurich? | vstenhjem | Småprat | 0 | 10-12-2013 14:52 |
Hvorfor flyr ikke SAS til Brasil? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 15 | 26-07-2010 13:14 |