![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Haugesund
Posts: 175
|
![]()
tøff start på dagen for norwegian fra hau i dag .
http://www.haugesunds-avis.no/articl...2/1058/AKTUELT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]()
Vet noen hvilket individ dette gjaldt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,283
|
![]()
LN-KKW
LN-KKP ble sendt opp for å få passasjerene dit de skulle. (Hvis flynerdevnene mine ikke tar helt feil da) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Nja .. ser ut til at KKW kom seg frem til OSL, står iallefall inne med ankomst 0758-0803
Men KKP gikk som DY184 ja ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,283
|
![]()
Tja, mulig jeg tok litt i der
![]() En liten kommentar til artikkelen; jeg innser nå hvor utrolig godt det føles å kjenne til prosedyrene, hva manualer sier om den og den situasjonen. Det er kanskje ikke normalt at en vanlig passasjer skal kjenne til hva som er vanlig å gjøre da og da, men hvem trenger å ha flyskrekk når man vet hva de gjør der framme i slike situasjoner? Når man kan gjenkjenne "stegene" og dermed "acknowledge" at både du og de har kontroll, i stedet for å være ei lita sild i ei tønne. Åesome! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
KKW hadde visst noen problemer i går og, gikk tom fra TOS til OSL i går ettermiddag, å NOQ kom i retur, mens den går tom senere i dag fra TOS..
Ikke vet jeg hvorfor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
hva mener du med at den gikk tom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
aha..
trodde den hadde gått tom for noe ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,556
|
![]()
Hvis noe går istykker på en utestasjon, er det ofte mest praktisk å fly maskinen tom tilbake til hjemmebasen for reparasjon. I slike tilfeller er det ikke alltid lov å fly med passasjerer. Det betyr ikke at det er utrygt å fly maskinen, men bare at man følger et annet sett regler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Tull, flygere finnes det flere av. Men betalende pax har vi ikke råd til å miste en eneste en av ! Derfor er reglene sånn.
:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
|
![]()
hehe, visste ikke at flyvere hadde status som "expandable items"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,283
|
![]()
Lå og tenkte på denne i natt, blant annet kommentaren det er ikke første gang det skjer og det kommer til å skje igjen*(hentet fra artikkelen). Er det virkelig slik at trykkfall "er normalt"? Misforstår jeg dama hvis jeg tolker henne litt som om hun skulle sagt "fly har styrtet før og vil gjøre det flere ganger". Ikke det at man ikke skal være realistisk - men man burde jo ikke ha tankegangen "nesh, dette ække no stress". Man skal vel strebe etter å IKKE påføre passasjerer ubehag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Du strekker det nok litt langt, Polaris. Man tilstreber en "zero accident rate" i luftfarten, og er i praksis kommet veldig langt. Men tekniske feil vil skje, og markedet vil ikke betale for at alle flyr rundt med 100% feilfrie fly selv om de tror at de gjør det. Trykkfall skjer fra tid til annen, det er vel det hun på en litt klumsete måte er blitt sitert på, og selv om det nok oppleves som litt dramatisk for passasjerene så er det mye farligere og verre dersom f eks et fly sklir av en glatt rullebane eller et kjøretøy uforvarende forviller seg inn på en rullebane som er i bruk. I de tilfellene vil ikke passasjerene nødvendigvis merke noe unormalt selv om de ble utsatt for et meget nært uhell. Mange ganske alvorlige hendelser forbigås i medial stillhet. Profesjonalismen vises i hvorvidt flyselskapet rapporterer hendelsen til havarikommisjonen og Luftfartstilsynet, eller ikke.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det er vel ikke akkurat "normalt", men det skjer av og til. Og som det ble sagt, det er ikke første gang, og neppe siste gang. Men så lenge pilotene reagerer raskt nok, og riktig, så går det bra.
Det finnes ingenting som er garantert å virke hver eneste gang, uansett hvor mye forbehold en tar...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Er jo farligere å kjøre bil enn å fly etc etc
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
|
![]()
Ble signallyden for trykkfall forandret etter Helios ulykken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 51
|
![]()
ukjent om Aural Warning lyden ble forandret, men det kom vel noe mere lys i cockpit´n? var det ikke noe røde "CABIN ALTITUDE" og "TAKEOFF CONFIG" lys som kom? detta kan sikkert pilot-kara i forumet her mer om.
men tilbake til trykkfallet, her er det vel ikke snakk om en HELIOS type feil, hvor de glemmer å sette cabin press selector til auto, og så ikke får med seg Cabin Alt Warning. her er det vel sikkert en outflow valve som har fryst? -dette er vel noe som de fleste piloter her inne har opplevd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Ja,det blir forandringer der.. Quote:
Noen som vet om dette var tilfelle? Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 51
|
![]()
Så vidt jeg husker var det ikke så uvanlig at outflow valve'n frøs, hvis du hadde en defect heater-packing, den pakningen som ligger mellom outflow valve og skroget.. Det sitter vel en par tre elektromotorer der, og alle vet jo at sånt fryser... Ref bilvinduet ditt..
Men men, detta er jo bare spekulasjoner, heater packing er som andre elektriske komponenter, de har en levetid, og du vet ikke om den er defect før den slutter å virke ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
15.01.18 DY183 HAU-OSL, gikk til GOT | Twin Otter | Register- og ATC-Forum | 1 | 15-01-2018 13:24 |
SK320 OSL-HAU i dag 27.3.2012 - hva skjer? | Fly med oss | Småprat | 11 | 27-03-2012 23:44 |
reg HAU-OSL-TOS-OSL-HAU DY/SK | tosfreight | Register- og ATC-Forum | 4 | 23-10-2009 19:43 |
OSL i dag - fra 9:00 - til 14:40 | ATC-flyradar | Bilder & foto | 6 | 08-08-2009 03:36 |
2 til fra OSL i dag | SK931 | Flyforum | 7 | 16-09-2006 07:25 |