![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo. Det er jo derfor man netop skal have kompensation. Reglerne sikrer, at flyselskaberne ikke blot kan tilbyde at komme frem 2 uker senere, når det er bedst for dem.
Det er jo nærmest afpressning at tilbyde kunden et komplet ubelejlig rute på ubelejlige tidspunkter. Så har man ikke andet valgt end at få pengene tilbage - og dermed miste sin ret til anden kompensation. |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva er det du egentlig mener? At dersom en flyvning bli forsinket/kansellert så bryter flyselskapet reglene dersom de ikke booker om med andre selskap, forutsatt at det er ledige seter?
Eksempel: dersom SK907 til EWR får tech så skal SAS, etter din mening, booke meg om på AF eller VS forutsatt at de har ledige seter som eksempelvis resulterer i at jeg kommer frem si 5 timer senere enn først avtalt i steden for at de sender meg med samme maskin neste dag og jeg ankommer EWR 24 timer senere enn avtalt? |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
Det som er klart er at alle flyselskaper som første prioritet ser etter muligheter for befordring med egne alternative ruter ved kansellering. Når det er sagt så vil en "engere gruppe" med den høyeste statusen bli prioritert først og bli tilbudt den totalt beste løsningen, i hvert fall innenfor alliansen.
Det jeg oppfatter som den største forskjellen mellom selskap som DU uten allianse og SK i en allianse, er håndtering av "returpassasjerer" for eks ved betydelige forsinkelser på interkontinentale ruter. Der har nettverksselskapene i større grad et apparat å spille på, når forsinkelsen er mange timer frem i tid, som gjør at ikke "hele flyet" må vente. |
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når jeg er blevet ramt af forsinkelser, så har er jeg altid blevet booket om, så jeg kun er blevet minimalt forsinket. Engang prøvede Emirates dog at forsinke mig netop 24 timer, men jeg fik dem overbevist om, at jeg skulle ombookes via FRA og så til CPH med LH ![]() |
|
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
#87 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det ikke vanlig at man setter opp ny avgangstid ved forsinkelse? Jeg aner ikke hvordan dette håndteres av Avinor, men om det ikke fanges opp så er det selvsagt en stor svakhet. Forsinkelsen må selvsagt regnes fra opprinnelig avgangstidspunkt. Dette kan kanskje gjelde flere selskaper enn DY?
|
![]() |
![]() |
#88 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke så ofte slikt skjer, og mest for charter. Rutegående selskaper kansellerer som oftest, så slike hendelser registreres under regularitet, ikke punktlighet. DY Longhaul kansellerer jo ikke, bare utsetter, så når ting vises på regularitetsstatistikken, er det noe feil. Så lenge man ikke kansellerer, bør jo regulariteten være 100% - selv om man er tre døgn forsinket.
|
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 20-09-2014 at 00:50. |
|
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det er selvfølgelig bedre å rapportere at en flygning er endret enn forsinket/kanselert, noe som ikke medfører annet enn hassel for de reisende. Hvis Norwegian holder på sånn, og andre selskap for den saks skyld, håper jeg noen med tilgang til de reelle dataene får dette rapportert inn til tilsynsmyndighetene.
![]() |
#91 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
#92 |
Flyklapper
|
![]()
Nå sier jeg ikke at det skjer, men jeg nevner det som en MULIG feilkilde.
Men for de som liker å grave i tall, burde det være relativt lett å finne ut. Hvis en av DY's JFK-flighter i den aktuelle måleperioden er mer enn 7.5 time forsinket, er det noe feil. Med 16 delayer er dette maksimal mulig forsinkelseslengde hvis tallene er rett. (og da er alle de andre forsinkelsene på 16 minutter ![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Flyklapper
|
![]()
Det var jo det jeg skrev også. Offisiel statistikk (Flightstats?) bruker vel ikke Avinors tall, så der kan det også være avvik.
|
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Nå kan jeg ingenting om Avinors systemer, men min logikk tilsier at om punktligheten regnes utifra den "nye" avgangen dagen etter burde også den gamle bli registrert som innstillt.
Og med en regularitet på 100% er jo ikke dette tilfelle, derfor er punktligheten riktig. Et annet spørsmål er hva "systemene" fanger opp når to avganger slås sammen til én. (eks Pullmantur 747) |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Hva og hvordan avvik rapporteres er derimot av relevans. Jeg er ikke så opptatt av hvem som gjør feil, som hva som er feil. Hvis kundene må vente 24 timer før de kan reise, så er det en en 24-timers forsinkelse. For kundene. Hva flyselskapene ønsker å kalle det er likegyldig.
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
DY 7092 LAX CPH ble i følge Norwegian sin hjemmeside "Er flyet i rute" først annonsert delayed fra 18/9 kl 19:30 til 19/9 kl 08:30 Over midnatt den 19/9 meldte Norwegian først 7092 som kansellert for senere å omtale 7092 som delayed, men med et nytt flight nummer 7192. For informasjon om ankomst til CPH fra LAX står 7092 som kansellert mens 7192 med ankomst kl 0927 mot planlagt ankomst 0835 ... dvs 52 minutter etter "planlagt" ankomsttid. Den reelle forsinkelsen for passasjerene var 13 timer og 57 minutter. Er dette bare for å pynte på statistikken? Håper TOS kan gi meg en god forklaring siden han er mest opptatt av begrepet "gjennomsnittlig forsinkelse" der Norwegian skiller seg lite ut fra SAS For min del så har jeg aldri blitt "gjennomsnittlig" for sinket. De gangene jeg har opplevd forsinkelser har de vært reelle hva angår tid. Last edited by Rland; 20-09-2014 at 08:35. |
|
![]() |
![]() |
#97 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Det var bare jeg som ba om litt sammenlignende fakta, siden jeg følte at jeg visste nok om hva folk her inne føler ![]() Når det gjelder fakta, så vet vi nå at DU er oftere forsinket enn f.eks. SAS, at de tallene vi til nå har klart å grave frem tyder på at de ikke er så mye mer forsinket enn f.eks. SAS, at disse tallene ikke nødvendigvis gir oss sannheten, og så lurer vi på om det er DY som pynter på statistikken. |
|
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
#99 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
[QUOTE=Discus;958388]Av praktiske årsaker hender det man må kansellere opprinnelig flightnummer og sette opp en ny flight. Det er det samme som SAS og andre også gjør når de blir kraftig forsinket. "Forsinket til i morgen og flyr da som flight 7xxx" hører man jo ofte. Man kan ikke ha to flighter samme dag med samme flightnummer, det blir bare surr i alle datasystemer, ATC m.v. så det er ikke for å pynte på statistikk.[/QUOTE
Med din forklaring så blir enhver utregning av "gjennomsnittlig forsinkelse" totalt meningsløs. I beste fall blir det da en sleip måte å markedsføre seg på gjennom misbruk av statistikk. Basert på egen erafring med over 3300 registrerte flighter, vet jeg at det eneste som teller ved forsinkelse er hvordan flyselskapet håndterer situasjonen både i forhold til de individuelle behovene og for passasjerene som gruppe Last edited by Rland; 20-09-2014 at 10:43. |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det kommer jo anpå hvem som regner og hvordan de regner. Som nevnt flere ganger oppover så kan det se ut som at noen (eks. Avinor) ikke fanger opp dette. At det på tavlene på en flyplass (eller websidene) står "32 min delay" når det egentlig er "24:32" betyr ikke at statistikken nødvendig vis er feil. (Med mindre statistikken lages ved at det sitter en kar i ankomsthallen og fører dette inn i excel)
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) | Discus | Småprat | 61 | 25-01-2020 15:27 |
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) | LN-HFH | Småprat | 57 | 08-08-2018 11:56 |
SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v. | gregas85 | Reiseforum | 54 | 23-11-2015 13:06 |
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY | SQ321 | Småprat | 29 | 01-08-2014 10:27 |