![]() |
|
![]() |
#61 | |||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Fløy man med DU til NYC i august hadde man 4,5 ganger så stor sannsynlighet for å bli forsinket mer enn 15 min i forhold til SAS til NYC. DU var forsinket 344minutter, og SAS 91 minutter (kun forsinkelser over 15 min teller med), selv om SAS har nesten dobbelt så mange avganger. Last edited by Dag Viking; 18-09-2014 at 18:09. |
|||||
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ut fra dette forstår jeg at gjennomsnittlig forsinkelse på DY7001 er på 43 minutter kontra SK907 hvor gjennomsnittlig forsinkelse er på 31 minutter. Hvis dette er riktig forstått er det ikke akkurat alarmerende lengde på gjennomsnittlig forsinkelse, selv om det riktignok gjelder flere avganger enn for SK907 (8 mot 3+1 hos SK).
Last edited by TOS; 18-09-2014 at 18:01. |
![]() |
![]() |
#63 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men punktlighet på 90% kontra 55% er jo en viss forskjell ...
|
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, men da snakker vi om avganger innen 15 minutter fra oppsatt avgangstid. Det er jo selvsagt bra å komme avgårde på tid, men når forsinkelsen inntreffer så viser uansett denne statistikken at man i gjennomsnitt kun blir 43 minutter forsinket ut fra OSL (og om SK blir forsinket, som riktignok skjer betydelig sjeldnere, så blir man i gjennomsnitt 31 minutter forsinket). Jeg synes ikke dette høres ut som russisk rulett, jeg.
![]() Last edited by TOS; 18-09-2014 at 18:08. |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har stort sett hatt kontakt med pluss service(kalles mange forsjellige ting i ulike selskap)idet jeg reiser mye biz(el tilsvarende hos Norwegian). Jeg skal innrømme at jeg har lært meg å leve med at Norwegian er bra på enveis billetter da jeg sjelden vet når jeg skal hjem samt bestiller tur kanskje 1 til 2 dager i forveien. Alt fra 1300 til 6000 betaler jeg til feks enveis til BKK el motsatt. Så kort tid i forveien koster Biz for mye med andre aktuelle selskaper, da jeg betaler selv, og på retur har jo Norwegian reddet meg som bla nevnt tidligere i denne tråd. Ved reise til andre destinasjoner er det noe anderledes. Ved betaling 1300 er det ikke snakk om premium selvfølgelig. Uansett har jeg som TOS latt forsikringsselskapet ta saken nå da jeg ikke orker mer mas. Så får de ta regress hos de. Ikke mye hjelp å få(rent bortsett fra at de ved ankomst har latt som de har tatt min savnede bagasje seriøst men tatt så lang tid å få det hjem at jeg har mått tatt videre forføyning). Jeg har vel rundt 200 reisedøgn i året så det blir litt irritasjon av slikt. Selv om jeg jeg her vel må vokte meg noe for å skryte av Norwegian all den tid de har litt trøbbel her og der, så har det aldri vært noe trøbbel med bagasje el ankomst/avgangstider med de for mitt vedkommende. Rekorden er 2 uker for å få min bagasje ettersendt på døra(ved ankomst OSL, jeg kom fra PEK med SK, sa de at de hadde allerede hadde sendt min bagasje etter og det hørtes jo fint ut. Den fikk en rundtur allikevel). Som sagt ikke alt med legacy carriers er helt topp heller bare for å balansere noe. Jeg har lært meg å like Norwegian.
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 18-09-2014 at 18:22. |
|
![]() |
![]() |
#66 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
SAS er (mer enn 15 minutter) forsinket ca 1 av 10 dager. Altså 3 ganger i måneden. DY er forsinket ca annenhver dag .. antar 16 dager siden det såvidt er over 50%. Jeg stiller imidlertid litt spørsålstegn ved DY's tall, da de ofte omskedulerer rutene når de er forsinket over midnatt, og jeg er ikke sikker på om statistikken her inkluderer dette som forsinkelse eller om det bare regnes fra den nye avgangstiden. Jeg tror imiodlertid ikke at dette er noe DY gjør med hensikt - jeg mistenker at Avinor ikke fanger det opp. |
|
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som jeg har sittet med en inntrykk av når man leser her inne er at "alle" som reiser med DY blir sittende i timevis. Denne statistikken viser vel at det ikke er riktig så ille, selv om annenhver avgang (i gjennomsnitt) er forsinket med 43 minutter. Basert på dette ville jeg ikke hatt store motforestillinger mot å booke DY (jeg overlever en gjennomsnittlig forsinkelse på 43 minutter på en så lang reise som til NYC). Last edited by TOS; 18-09-2014 at 18:38. |
|
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
Det har vært tydelig at Norwegian har slitt en del på longhaul de siste dagene.
En interessant observasjon er meldingen knyttet til kansellert avgang i dag CPH - JFK. Der er passasjerene ombooket til CPH-LGW så med buss til LHR og Virgin til New York. For returen fra JFK til CPH, som også er kansellert, er det kun info om kansellering og at en må kontakte Norwegian sin hotline. Regner med at denne løsningen er på grunn av relativt få passasjerer |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
DY7011 CPH-JFK er cancelled i aften.
Min veninde skulle med denne afgang og blev tilbudt at flyve 10 timer tidligere til LGW, Bus derfra i 1,5 time til Heathrow og derefter vente i 6,5 timer på næste fly. Alternativt flyve 11 timer senere og vente 8 timer i Bergen på fly til JFK. Hun takkede nej, fik pengene tilbage og fik en billig billet med SAS. Spørgsmålet er om den slags tilbud om alternative rute overhovedet er lovlig? Flyselskabet skal jo tilbyde omlægning af rejsen ved førstgivne lejlighed til dit endelige bestemmelsessted. Hvorvidt man tolker "førstgivne lejlighed" er således et åbent spørgsmål. Kan man sige, at de foreslåede alternative ruter er "førstgivne lejlighed"? |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
DY7011 CPH-JFK er cancelled i aften.
Min veninde skulle med denne afgang og blev tilbudt at flyve 10 timer tidligere til LGW, Bus derfra i 1,5 time til Heathrow og derefter vente i 6,5 timer på næste fly. Alternativt flyve 11 timer senere og vente 8 timer i Bergen på fly til JFK. Hun takkede nej, fik pengene tilbage og fik en billig billet med SAS. Spørgsmålet er om den slags tilbud om alternative rute overhovedet er lovlig? Flyselskabet skal jo tilbyde omlægning af rejsen ved førstgivne lejlighed til dit endelige bestemmelsessted. Hvorvidt man tolker "førstgivne lejlighed" er således et åbent spørgsmål. Kan man sige, at de foreslåede alternative ruter er "førstgivne lejlighed"? |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nej, ingen forpligtigelse. Men forpligtigelsen ligger i at få passageren frem i rimelig tid tilsvarende det som aftalen lød på. Hvordan flyselskabet vil opnå det, står dem frit for, men de kan ikke bare sige resolut "vi booker ikke om til andre selskaber", og det gør de jo tilsyneladende heller ikke, siden at de booker om til Virgin.
|
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå er det vel EU, og ikke IATA som har laget reglene her?
|
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ouch - helt korrekt. Sorry, får skylde på at det er fredag og snart helg.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#78 |
Legal Eagle
|
![]()
Plikten til å frakte personer fra A til B har ingenting med EU eller IATA å gjøre, men springer ut av avtalen mellom selskapet og kunden.
|
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Hvis jeg som flyselskap tilbyr en reise fra A til B så lover jeg vel nettopp det, og om jeg da ikke lover at jeg skal bruke andre selskaper ved behov (som vi ser en del selskaper reklamere med) så er det vel grunn til å tro at kontrakten som sådan dreier seg om transport på egen kjøl. Da er det vel i så fall neste mulighet i egen regi som er å forstå som "første givne lejlighet"? |
|
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Absolutt ikke. Dersom det hadde vært tilfelle så forekommer det regelbrutt hver eneste dag uavhengig av flyselskap.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) | Discus | Småprat | 61 | 25-01-2020 15:27 |
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) | LN-HFH | Småprat | 57 | 08-08-2018 11:56 |
SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v. | gregas85 | Reiseforum | 54 | 23-11-2015 13:06 |
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY | SQ321 | Småprat | 29 | 01-08-2014 10:27 |