Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2007, 10:30   #41
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Default Re: Familien og gjengen får sitte sammen

Quote:
Originally posted by Someone
Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2
Når jeg skal ut og reise med mine tre barn - 2, 3 og 5 år gamle, hvordan synes du vi skal sitte to og to?

I denne situasjonen foretrekker jeg å sitte på D med den eldste ungen i C og de to minste i E og F (forutsatt 3+3 seter). Å begynne å spre oss rundt i flyet tror jeg kunne ha blitt en traurig sak for oss selv og medpassasjerene...

(Sjefen min har forresten sju barn i spennet 2-12 år, hvorav et trilling-sett på to år. De reiser ikke mye med fly...)
Old 23-07-2007, 10:37   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg har også opplevd at enten "Passenger not found" mange ganger når jeg har forsøkt å sjekke inn fra stasjoner som tillater innsjekk via internett. Av og til har dette ordnet seg nærmere avreise, mens andre ganger hatr jeg bare måttet krype til korset og sjekke inn på flyplassen. Jeg har også fått en feilmelding om at internettinnsjekk ikke kan benyttes, selv om det vissnot skal være mulig (fra de aktuelle stedene).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2007, 10:55   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by blazius

Quote:
Originally posted by Someone
Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2
Når jeg skal ut og reise med mine tre barn - 2, 3 og 5 år gamle, hvordan synes du vi skal sitte to og to?

I denne situasjonen foretrekker jeg å sitte på D med den eldste ungen i C og de to minste i E og F (forutsatt 3+3 seter). Å begynne å spre oss rundt i flyet tror jeg kunne ha blitt en traurig sak for oss selv og medpassasjerene...

(Sjefen min har forresten sju barn i spennet 2-12 år, hvorav et trilling-sett på to år. De reiser ikke mye med fly...)
Man kan fint finne på en løsning for å få ordnet dette uten å måtte blokkere for alle andre. F.eks så kunne man "tvangsflyttet" andre passasjerer. Har selv tidligere opplevd at gaten har spyttet ut ett annet sete enn der jeg opprinneling hadde sjekket inn. Eller man kunne også fint gitt folk som reiste på samme PNR sete sammen 3t før avgang man uten å måtte gjøre systemet så firkantet at alt annet blir sperret og man er avhengig av ett EGB-kort og en medgjørling gate agent skulle man havne i den situasjonen at man ikke kan sjekke inn mer enn 3 timer før.

Dessuten er det de færreste som har behov for å sitte mer enn to og to, du vil være ett av få unntak som trenger 4 ved siden av hverandre, men mine erfaringer er at det fungerte før. I min barndom opplevde jeg flere ganger til min irritasjon at vi alle ble samlet ved siden av hverandre av gate agenten selv om vi hadde bevist fått spredte seter når vi sjekket inn (siden vi var 2 stykker som begge insisterte på vindusete så måtte vi spre oss)

Konseptet de her kommer med er i for seg bra, men gjennomføringen av det er så tilgrader på trynet

Quote:
Posted by TOS
Jeg har også opplevd at enten "Passenger not found" mange ganger når jeg har forsøkt å sjekke inn fra stasjoner som tillater innsjekk via internett. Av og til har dette ordnet seg nærmere avreise, mens andre ganger hatr jeg bare måttet krype til korset og sjekke inn på flyplassen. Jeg har også fått en feilmelding om at internettinnsjekk ikke kan benyttes, selv om det vissnot skal være mulig (fra de aktuelle stedene).
Jeg prøvde flere ganger både lørdag kveld og søndag formiddag, men med samme resultatet
Old 23-07-2007, 11:08   #44
FBU
ScanFlyer Silver

Som vanlig er det kontorrotter uten peiling på hvordan systemet fungerer i den virkelige verden som har snekkret sammen "automatisk sete 3 timer før std"

Daglig opplever jeg på fulle fly irriterte familier med 2 bestillinger som ikke får sitte sammen grunnet systemet har gitt alle seter 3 timer før. Dette hadde ikke vært noe problem om kun grupper hadde blitt forhåndsseatet.

Med ett par triks i ludo så klarer man å oppfylle passasjerenes ønsker, men å kalle dette bedre service er pisspreik..

Vi har satt grupper sammen før også ved å editere flighter dagen før, og alle var fornøyd
FBU is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2007, 12:40   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU

Med ett par triks i ludo så klarer man å oppfylle passasjerenes ønsker, men å kalle dette bedre service er pisspreik..
Da er det vel SAS som igjen har klart å tulle ting til.....:wink SAS og data er visstnok noe som ikke alltid går like godt sammen (er iallefall min oppfatning fra tid til annen). Som jeg nevner ovenfor så legger altså SAS dette frem som en forbedring for familier og grupper som reiser sammen, men "glemmer" (?) å si at dette ikke bare gjelder grupper/familier men også alle andre som reiser på økonomi. Til de av dere som er kyndige i disse systemene: Hvor vanskelig er det å lage et system som gjør bare det SAS i Boarding-artikkelen sier at det gjør (dvs. kun pre-seater grupper og familier) og lar resten av de reisende velge sete helt opp til avreise (blant de resterende setene)...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 09:48   #46
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg er skuffet over systemet. Det fungerer bare tildels, og når flyene er fulle så klarer den ikke å gi seter til grupper og familer sammen! Jeg håper de luker ut bugsene, for nå gir det mye merarbeid.
Old 25-07-2007, 11:26   #47
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Superhai, vet du noe om spørsmplet mitt her oppe? F eks en PNR med 4 pax blir seatet hvordan da?

Her er litt videre info fra SK (de mange orddelingene får SK ta ansvar for):

"Pre-seating" av Economy-passasjerer som ikke har sjekket inn senest 3 timer før avgang.

Introduksjon
SAS har innført automatisk sete tildeling for Economy passasjerer som ikke har sjekket inn senest 3 timer før avreise.

Funksjonalitet
Economy passasjerer kan benytte Internett, mobil og WAP innsjekk fra 22 timer før avgang.
Har passasjeren ikke sjekket inn 3 timer før avgang tildeles et sete automatisk.
I automater vil det IKKE være mulig og endre sete, passasjeren/passasjerene tildeles det sete som er reservert automatisk. Ved manuelt innsjekk vil det kun i meget spesielle tilfeller være mulig å endre sete (hvis det er ledige plasser) da passasjeren/passasjerene også i manuell innsjekk får de setene som er automatisk tildelt.

Tildelingsprinsippet er følgende:
1. Passasjerer med bekreftet plass
2. Passasjerer med venteliste

Innen hver gruppering:
- Passasjerer med sete restriksjoner i et reisefølge
- Passasjerer med sete restriksjoner som reiser alene
- Passasjerer i et reisefølge
- Passasjerer som reiser alene

Dette skal sikre, at passasjerer i et reisefølge (reservert i en (1) PNR/ booking), også får seter sammen. Separate PNR' r kan gi problemer da passasjerene risikerer å ikke få sitte sammen.
Note!
EBG/EBP passasjerer som reiser i Economy kan stadig gjøre en setereservasjon (ASR) ved kjøp av billett.
Old 25-07-2007, 11:50   #48
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor

Superhai, vet du noe om spørsmplet mitt her oppe? F eks en PNR med 4 pax blir seatet hvordan da?
Hvis det er 4 sammen blir de normalt seatet 3+1 f.eks 21A+22ABC. Jeg vet ikke hva slags algoritmer som er brukt, men iblant virker den litt tilfeldig.
Old 07-12-2007, 13:41   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ifølge denne fra SAS Sales ser det ut som SAS har tatt til fornuften å myket litt opp i reglene:

Quote:
Effective 03DEC07, it is possible to change the default pre-seating at a Self Service Machine at the airport, less than 3 hours before departure.
Old 07-12-2007, 14:46   #50
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det var på tide! Dette var et utmerket eksempel på at noe som skulle være en "enhancment", eller ihvertfall ble lansert som det, mest skapte problem for paxen.
Old 07-12-2007, 14:54   #51
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

eg hater reservering av seter !!!

før va det fritt fram hvor vi ville sitte..

men idag.. når eg reiser sammen med en kamerat.. så blir vi splittet og sitter hver sitt seter langt fra hverandre og kjeeeeeder seg under turen.. feks fra bodø til oslo.. eg forstår ikke koffer vi har sånt setereservering.. for noe idiotiske opplegg..

ordtak: "før var det enklere, men nå er alt vanskeligt"
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2007, 14:59   #52
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
eg hater reservering av seter !!!

før va det fritt fram hvor vi ville sitte..
Uenig. Med muligheter for forhåndreservering av seter får jeg 9 av 10 ganger sitte der jeg ønsker å sitte.

Free-seating er for LCC og skaper bare stress og kaos
Old 07-12-2007, 15:07   #53
Enhanced
ScanFlyer Blue

Enhanced's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men hvorfor kan ikke da SAS f.eks åpne opp for mobil/WAP check-in utenfor Skandinavia? Det bør da være mulig?
De fleste mobiler i dag har jo muligheten til å 1) koble seg til internett via GRPS/EDGE/3G, eller hva nå alle disse standardene heter, og 2) kjøre en nettleser. Da har du jo tilgang til sas.no sine vevsider og kan uten problemer velge sete lenge før du setter dine ben på flyplassen.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2007, 15:13   #54
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Jeg gjorde det senest i går og det fungerte utmerket
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2007, 16:13   #55
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Jeg trodde ikke dere EGB'er nedverdiget dere til å sitte i M...
Må man, så må man.

Men vi foretrekker jo som vanlig at de normale rutinene blir fulgt, med at man få en 3-seter alene, samt at det sperres for plassering av barn på 5 rader forran og bak setet. Litt goder skal man jo ha.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules