Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2015, 08:57   #41
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Helt klart, men samtidig så er det kanskje en indikasjon på mye kapasitet på SVG-LHR om veldig mange får tilbud om billige turer via SVG (jeg har selv registrert at TOS-LHR via bl.a. SVG har vært veldig lavt priset til tider). Hadde SVG-LHR solgt veldig godt så hadde det neppe vært spesielt god butikk å selge seter på disse avgangene billig til de som reiser via SVG.
Det har du nok rett i. At prisene generelt sett er lave og at det ofte dukker opp som alternativ kan tyde på det er er seter å fylle.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 12:36   #42
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg har ikke kommentert selve salget tidligere, men bare sett på passasjertallene siste år. Derfor er det vel på sin plass å sette navn på et slikt salg, og da er det ikke annet enn "Salget av arvesølvet er begynt". Det er synd å si det, men det ser øyensynlig ut som penger i pungen nå er viktigere enn hva man skal leve av i fremtiden.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 12:40   #43
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Jeg mener slot på LHR vanskelig kan karakteriseres som arvesølv. Uansett må det være greit å selge dersom man får så mye penger for det. SAS er svært store på LHR og etter min mening kan det forsvares å selge båpde en, to og tre slotter dersom de kan få en slik høy pris. Rutene til London fra hele Skandinavia er åpenbart under ekstremt sterkt prispress og alle lavprisaktører sikter seg inn her. Hvor sannsynlig er det at SAS skal konkurrere som før på disse rutene? Trolig vil konkurransen bare øke.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 13:34   #44
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er forsåvidt enig med deg. At de selger slots til den summen så er det ikke noe dramatikk og noe som svekker SAS vesentlig mtp deres London ops. Og som du også påpeker så er og vil London alltid være en meget sentral hub for LCC'er samt BA med tøff konkurranse og så lenge SAS klarer å tilby ok frekvenser for de forretningsreisende fra ARN, CPH og OSL, noe jeg de gjør med 5-6 daglige så er det ok.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 19:43   #45
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

For SAS som faktiskt forsatt er i pengeknipe er en slik sum nesten mer viktig enn den slotten, nå vet vi jo ikke hvilken slot de har solgt. Men Ser for meg at pengene kommer godt med fremover.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2015, 20:08   #46
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Spennende regnestykke - og skulle likt å forstå kjøpers rasjonale bak en sådan pris.
Flere muligheter slik jeg ser det.

Kjøper er kanskje en global aktør og forventer å kunne fylle opp fly i enda større grad på langruter ut fra LHR.

Kjøper tjener allerede gode penger på ruter på aktuelle tider inn til LHR og ønsker å øke.

Kjøper ser på et lite marked med stor betalingsvillighet.

Kjøper ønsker å etablere seg på LHR for så å øke kapasitet på "billigere" sloter etterhvert.

Kjøper er i direkte konkuranse med selger og ser seg tjent med en seks-poenger og påfølgende økte billettpriser på gunstige avganger.

Uansett er nok matematikken gjort, og det gjenstår å se om praksis matcher teorien.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 09:29   #47
thedude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 100
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede..._airlines.html
thedude is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 10:39   #48
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by thedude View Post
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede..._airlines.html
Så da ryker enda en daglig rundtur til Heathrow da? Er vel to byer som har reduksjon i vente.
view is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 10:59   #49
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Mer egen LH operation , mindre feed til *Partnerts@LHR

London direkte kan servere på de andre plassene nær London
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 11:32   #50
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by view View Post
Så da ryker enda en daglig rundtur til Heathrow da? Er vel to byer som har reduksjon i vente.
Evt. en by som mister alle og bytter til LGW?
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 11:50   #51
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 12:21   #52
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,989
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Farvel arvesølvet, farvel SAS
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 12:32   #53
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,933
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Farvel arvesølvet, farvel SAS
Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min

Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 12:33   #54
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 584
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Nå er jeg spent på hvilke ruter er det som får kuttet på sine LHR slots.
barca is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 12:50   #55
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,989
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min



Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det

Jepp. Det er andre betrakninger som må tas også, jeg tenker ikke kun på kortsikt.

SAS vil aldri få disse slot'n tilbake, og på langsikt mister SAS tilkobling (få gidder å fly via OSL/CPH for å dra til LHR og videre) til T2/*A ruter, som gjør at disse selskapene kanskje revurderer sammarbeidet, mister parnterdestinasjoner som gjør SK uinteressant for oss som passasjer, mindre transfer pax for SK osv.

Short term gain, long term pain - derav arvesølvet. Signaliserer også (den fortsatt pågående?) "krisen" i SAS.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 13:11   #56
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Hvis SAS likevel har veldig høy andel lokaltrafikk til London, er det ikke noe poeng at alle avganger går til Heathrow. Da er det like greit å fly noen av avgangene til andre og rimeligere flyplasser. En del velger også flyselskap til London avhengig av hvor de lander i byen, så ved å ha avganger til Gatwick eller City kan de gå inn i nye markeder også.
__________________

Last edited by FlightDeck; 27-02-2015 at 13:14.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 14:30   #57
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?
Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 14:36   #58
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,933
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.
Nå slet jo Q400 LCY-CPH, og den har vel mer futt enn ATRen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 15:26   #59
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

LGW er bort i mot like tettpakket som LHR siden den har bare en rullebane. I 2014 hadde LGW 697 bevegelser per døgn i gjennomsnitt mot 645 per rullebane på LHR. Bort i mot eneste flyplass med åpning for flere ruter i London-området er STN som i 2014 hadde bare 392 bevegelser per døgn. LCY ligger på 192 bevegelser per døgn og med natt- og helgestengning, begrenset antall stands og ingen fullverdig parallell taksebane er også denne flyplassen bort i mot stengt.

Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2015, 16:23   #60
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: SAS selger slot på London-Heathrow

Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow Twin Otter Flyforum 53 01-11-2024 18:10
SAS flytter til Terminal 2 på London-Heathrow FlightDeck Flyforum 94 20-07-2015 11:42
Heathrow (ex. BAA) selger flere flyplasser. Turtle Flyforum 0 01-08-2014 18:08
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen FlightDeck TripReports 15 18-04-2009 12:51
reg SAS london heathrow svgspotter Register- og ATC-Forum 2 01-03-2009 19:45


All times are GMT +2. The time now is 17:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.