![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har ikke kommentert selve salget tidligere, men bare sett på passasjertallene siste år. Derfor er det vel på sin plass å sette navn på et slikt salg, og da er det ikke annet enn "Salget av arvesølvet er begynt". Det er synd å si det, men det ser øyensynlig ut som penger i pungen nå er viktigere enn hva man skal leve av i fremtiden.
![]() |
#43 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg mener slot på LHR vanskelig kan karakteriseres som arvesølv. Uansett må det være greit å selge dersom man får så mye penger for det. SAS er svært store på LHR og etter min mening kan det forsvares å selge båpde en, to og tre slotter dersom de kan få en slik høy pris. Rutene til London fra hele Skandinavia er åpenbart under ekstremt sterkt prispress og alle lavprisaktører sikter seg inn her. Hvor sannsynlig er det at SAS skal konkurrere som før på disse rutene? Trolig vil konkurransen bare øke.
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er forsåvidt enig med deg. At de selger slots til den summen så er det ikke noe dramatikk og noe som svekker SAS vesentlig mtp deres London ops. Og som du også påpeker så er og vil London alltid være en meget sentral hub for LCC'er samt BA med tøff konkurranse og så lenge SAS klarer å tilby ok frekvenser for de forretningsreisende fra ARN, CPH og OSL, noe jeg de gjør med 5-6 daglige så er det ok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For SAS som faktiskt forsatt er i pengeknipe er en slik sum nesten mer viktig enn den slotten, nå vet vi jo ikke hvilken slot de har solgt. Men Ser for meg at pengene kommer godt med fremover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Kjøper er kanskje en global aktør og forventer å kunne fylle opp fly i enda større grad på langruter ut fra LHR. Kjøper tjener allerede gode penger på ruter på aktuelle tider inn til LHR og ønsker å øke. Kjøper ser på et lite marked med stor betalingsvillighet. Kjøper ønsker å etablere seg på LHR for så å øke kapasitet på "billigere" sloter etterhvert. Kjøper er i direkte konkuranse med selger og ser seg tjent med en seks-poenger og påfølgende økte billettpriser på gunstige avganger. Uansett er nok matematikken gjort, og det gjenstår å se om praksis matcher teorien.
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.
http://borsen.dk/nyheder/virksomhede..._airlines.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mer egen LH operation , mindre feed til *Partnerts@LHR
London direkte kan servere på de andre plassene nær London |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Farvel arvesølvet, farvel SAS
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min
Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er jeg spent på hvilke ruter er det som får kuttet på sine LHR slots.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
Jepp. Det er andre betrakninger som må tas også, jeg tenker ikke kun på kortsikt. SAS vil aldri få disse slot'n tilbake, og på langsikt mister SAS tilkobling (få gidder å fly via OSL/CPH for å dra til LHR og videre) til T2/*A ruter, som gjør at disse selskapene kanskje revurderer sammarbeidet, mister parnterdestinasjoner som gjør SK uinteressant for oss som passasjer, mindre transfer pax for SK osv. Short term gain, long term pain - derav arvesølvet. Signaliserer også (den fortsatt pågående?) "krisen" i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Hvis SAS likevel har veldig høy andel lokaltrafikk til London, er det ikke noe poeng at alle avganger går til Heathrow. Da er det like greit å fly noen av avgangene til andre og rimeligere flyplasser. En del velger også flyselskap til London avhengig av hvor de lander i byen, så ved å ha avganger til Gatwick eller City kan de gå inn i nye markeder også.
Last edited by FlightDeck; 27-02-2015 at 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LGW er bort i mot like tettpakket som LHR siden den har bare en rullebane. I 2014 hadde LGW 697 bevegelser per døgn i gjennomsnitt mot 645 per rullebane på LHR. Bort i mot eneste flyplass med åpning for flere ruter i London-området er STN som i 2014 hadde bare 392 bevegelser per døgn. LCY ligger på 192 bevegelser per døgn og med natt- og helgestengning, begrenset antall stands og ingen fullverdig parallell taksebane er også denne flyplassen bort i mot stengt.
Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.
![]() |
#60 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow | Twin Otter | Flyforum | 53 | 01-11-2024 18:10 |
SAS flytter til Terminal 2 på London-Heathrow | FlightDeck | Flyforum | 94 | 20-07-2015 11:42 |
Heathrow (ex. BAA) selger flere flyplasser. | Turtle | Flyforum | 0 | 01-08-2014 18:08 |
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen | FlightDeck | TripReports | 15 | 18-04-2009 12:51 |
reg SAS london heathrow | svgspotter | Register- og ATC-Forum | 2 | 01-03-2009 19:45 |