Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2008, 21:37   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen

Routing

12. april 2008: SK2863 Bergen (BGO)-København (CPH), Airbus A319-100
12. april 2008: SK501 København (CPH)-London (LHR), McDonnell Douglas MD-82
14. april 2008: SK4624 London (LGW)-Bergen (BGO), Boeing 737-500

Last edited by FlightDeck; 25-04-2008 at 21:39.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 21:38   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen

12. april 2008, kl. 06.55
SK2863 Bergen (BGO)-København (CPH)
Airbus A319-100

Med en avgangstid satt til klokken 06.55 sier det seg selv at antallet timer på puten kryper til mindre enn normalen. Likevel er min erfaring at det er lettere å stå opp i firetiden på natten enn noen timer senere på morgenen. Det var mange avganger fra Flesland denne morgenen – bare i timen mellom klokken 06.00 og 07.00 var det tre avganger til København, samt avganger til Amsterdam, Praha, Nice, London, Frankfurt og Oslo. Ganske travelt til Flesland å være, med andre ord!

Det var en del køer på i avgangshallen, men jeg hadde sjekket inn på nettet dagen før og kunne derfor bare skrive ut bagasjetag og et ombordstigningskort fra automaten og levere den i den nesten køfrie bag dropen. Merket meg at SAS/Lufthansa ikke hadde egen Business Class-innsjekk til bruk for oss med sølv/gull-kort. Var uansett gjennom både innsjekk og sikkerhetskontroll på femten minutter og kunne dermed begi med mot utenlandsflyene.

Ombordstigningen kom i gang 25 minutter før avgangstid, og vi ble møtt velkommen av en opplagt dansk-svensk besetning. Det var en Airbus A319-100 som var satt opp på denne avgangen, nærmere bestemt OY-KBT (Ragnvald Viking) som er den fjerde og siste A319-maskinen som SAS har fått levert. SAS har utstyrt maskinen med 140 seter, men på denne avgangen kan det ikke ha vært mer enn halvfullt, noe som i og for seg er forståelig. To SAS-avganger og en Sterling-avgang til København før klokken har blitt 07.00 på en lørdag morgen, er vel i meste laget.

En bredere midtgang, bedre belysning og bedre teknisk utstyr hever inntrykket i forhold til SAS’ øvrige maskiner.

Det satt seks personer i Economy Extra fordelt fra rad en til syv. Jeg satt i sete 8F på den første Economy-raden og hadde hele raden for meg selv. A319-maskinen er utstyrt med TV-skjermer, men disse ble bare brukt til SAS’ sikkerhetsdemonstrasjonen – som for så vidt begynner å bli litt old fashion nå. Dette var min første flytur med SAS’ Airbus A319, og med unntak setene, var flyet meget behagelig – lys kabin og med en mye bredere midtgang enn på Boeing 737. Benplassen var også grei, men det er veldig synd at SAS har valgt de setene de har gjort. De samme harde setene hives jo for tiden inn i eldre SAS-maskiner også.

Avgang mot sør fra Flesland.

Vi tok som vanlig av mot sør og kom oss raskt opp i marsjhøyde. Slike Airbus-maskiner bråker på enn annen måte enn for eksempel Boeing 737-maskiner. Mens sistnevnte bare bråker, så hviner Airbus-ene mer. Jeg hadde spist frokost tidligere på morgenen (natten) og nøyde meg derfor med en kopp te og en muffin. Meget hyggelig og serviceinnstilt besetning bestående av to unge menn og en ung kvinne. Hyggelig svensk kaptein som ga god informasjon underveis.

Te og muffin – og god SAS-service var en fin start på dagen.

Distansen mellom Bergen og København er på 680 kilometer og flyturen ble unnagjort på en time og femten minutter. Alt i alt en meget hyggelig opplevelse. Tjente 600 EuroBonus-poeng med min V-klassebillett.

http://www.youtube.com/watch?v=5Yzszfe2bIY

Film fra landingen på København-Kastrup.

Last edited by FlightDeck; 25-04-2008 at 21:51.
Old 25-04-2008, 21:42   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

12. april 2008, kl. 10.05
SK501 København (CPH)-London (LHR)
McDonnell Douglas MD-82

Vi ankom på en gate i A-piren, og avgangen til London-Heathrow var satt opp på en gate i D-piren. En ganske lang distanse, med andre ord. Heldigvis var det drøye to timer til avgangen og jeg kunne bruke god tid på å se på fly og butikker på vei mot D-piren. Fikk meg også en Starbucks-kaffe – for første gang i Skandinavia.

Deltas Boeing 767-maskin skal snart til Atlanta.

airBaltic har tre daglige avganger fra København til Riga.

Etter å ha stått håpløst lenge i passkontrollkø – bare en skranke åpen – kom jeg meg omsider til D-piren. Ombordstigningen begynte 20 minutter før flyavgang, og jeg kom meg om bord som en av de første. Det var Business Class i de fire første radene, deretter fulgte to rader Economy Extra og så 26 rader med Economy. Jeg oppdaget etter hvert at setet (6F) jeg hadde valgt ved innsjekk på internett dagen før, befant seg i Economy Extra-territorium. Det måtte ha skjedd en feil eller en endring i setekartet, men kabinpersonalet sa ingenting og det gjorde ikke jeg heller. Det satt seks personer i Business og fem i Economy Extra, mens det så å si var helt fullt i Economy.

Kabinbesetningen bestod også her av to menn og en dame. Damen fikk ansvaret for de 26 Economy-radene, mens de to mennene tok de seks første radene sammen.

Utsikt fra sete 6F om bord i MD-82-maskinen.

Med midtsetet ledig ble det god plass.

Strekningen mellom København-Katrup og London-Heathrow er på 980 kilometer, og kapteinen regnet med å fly turen på en time og 40 minutter. Det fine med MD-maskinene, foruten utseende, er hvor stillegående flyet er når man sitter helt fremme. Dessuten har maskinen mange vinduer som gir et luftig preg. Denne maskinen, SE-DIR (Nora Viking), en McDonnell Douglas MD-82 bygget i 1991, er en av de nyere MD-ene i SAS-flåten.

Panelet har umoderne knapper og har begynt å bli gult – ellers er MD-en stillegående og flott.

Da vi var kommet opp i marsjhøyde fikk vi informasjon om servicetilbudet om bord. Først kunne vi på Business/Economy Extra velge fritt av drikker – og på meg ble det en cola og en rødvin. Vi fikk servert et kaldt måltid med kylling og grønnsaker, samt en kake og uendelige mengder varme rundstykker.

Fritt valg av drikke.

På Economy Extra får man alltid mat servert i slike bokser.

Hva med litt mer emballasje?

Maten var helt grei, men ikke noe mer enn det. Besetningen var desto bedre – svært oppmerkesomme, interesserte og smilende. Det ble en rolig flytur som stort sett gikk med til å lese aviser som jeg hadde tatt med meg ved ombordstigning. Det ble en flott innflygning mot Heathrow med utsikt over London sentrum.

Vi var heldige og hadde flott utsikt over London.

Millenium Dome.

Vi passerer London City Airport.

Snart er vi på bakken igjen.

Etter ankomst hadde vi relativt kort taksevei inn til Terminal 3, men vi passerte blant annet en Airbus A380-maskin fra Singapore Airlines. Passkontrollen gikk på fem minutter, og bagasjen kom etter 20. Fikk 800 EuroBonus-poeng for turen.

Last edited by FlightDeck; 25-04-2008 at 21:53.
Old 25-04-2008, 21:43   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Renaissance London Heathrow Hotel

Siden jeg skulle på møter og seminar i London først på søndag ettermiddag og mandagen, hadde jeg lagt inn en overnatting på det såkalte spotterhotellet Renaissance London Heathrow Hotel fra lørdag til søndag. Jeg hadde bestilt Plane Spotter Package som er en pakke som inkluderer et club-rom i den øverste etasjen med utsikt over rullebanen og 24-timers tilgang til en Club Lounge med gratis kalde og varme drikker og mat. Pakken er kun tilgjengelig i helgene og koster 96 pund. Hotellet ble bygget på 1970-tallet og bærer for så vidt litt preg av det. Hotellrommet var helt greit, men alt oppveies uansett av utsikten som var helt strålende. Jeg har dessverre ikke spesielt bra kamerautstyr og derfor ble bildene av dårlig kvalitet. Legger likevel ut noen av dem (i miniversjon) siden det kanskjer er av interesse...

Last edited by FlightDeck; 25-04-2008 at 21:57.
Old 25-04-2008, 21:44   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Terminal 5

Jeg tok turen innom den nye Terminal 5 på vei fra hotellet til London sentrum for å møte en som også skulle være med på seminaret dagen etter. Ble positivt overrasket over den flotte terminalen:

I planene for den nye Heathrow-flyplassen, vil terminal 1 og 2 slås sammen til Heathrow East som skal huse Star Alliance. Dagens terminal 3 skal bli brukt av Oneworld (utenom British Airways) og Virgin Atlantic, mens dagens terminal 4 skal brukes av SkyTeam og allianseløse flyselskaper. Terminal 5 skal som kjent brukes av British Airways.

Last edited by FlightDeck; 25-04-2008 at 21:58.
Old 25-04-2008, 21:46   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

14. april 2008, kl. 20.35
SK4624 London (LGW)-Bergen (BGO)
Boeing 737-500

For hjemreisen hadde jeg valgt SAS’ direkteavgang London-Bergen. SAS har en daglig avgang mellom London og Bergen, mens Norwegian har to. SAS bruker som kjent Heathrow og City til sine Oslo-avganger, mens avganger til rurale strøk som Bergen og Ålesund går fra Gatwick-flyplassen i sør. Gatwick Express tok meg til flyplassen på 30 minutter, og på flyplassen kom jeg meg gjennom både innsjekk og sikkerhetskontroll på ti minutter. Imponerende kort tid – og jeg fikk dermed god tid til å utforske Gatwick, en flyplass jeg ikke hadde vært på siden 1997.

SAS har innsjekk i samme område som Norwegian (til Stavanger og Oslo) og Sterling.

Kan ikke si at jeg ble så veldig imponert over Gatwick – flyplassen var ganske trist og dominert av reklame for tobakk og alkohol, utvalget av butikker og spisesteder var dårligere enn på Heathrow og Stansted, men flyplassen var oversiktelig og effektiv.

Oversikt over gatene i sør-terminalen. Gatwick har også en nord-terminal som i hovedsak brukes av British Airways og oneworld-partnere.

Gaten til Bergen-avgangen kom først opp en halvtime før avgangstid, og gaten lå et godt stykke unna butikk- og serveringsområdet på flyplassen. Ved ombordstigning fikk vi opplyst om at SAS hadde endret flytype på avgangen – fra en Boeing 737-600 til en Boeing 737-500. Bryr meg ikke så mye om jeg flyr 500 eller 600 – det irriterende var at setevalget jeg hadde gjort på internett utgikk og at jeg fikk tildelt sete 20A – som er den bakerste raden i 500-maskinen. Heldigvis ble midtsetet (20B) ledig, men det var ikke bare meg, men også min sidemann – som for øvrig var EuroBonus Gold Pandion-medlem – som ble ganske oppgitt over plasseringen. Det var en hel skoleklasse i de bakre radene på flyet, og de var ikke akkurat velig stille av seg. Nå høres jeg ut som en gammel gubbe, men når man reiser med SAS hver uke, liker man å bli behandlet deretter. Maskinen var så å si helt full i Economy Class, men det var kun en rad Business Class (to personer) og to rader Economy Extra (åtte personer).

LN-BUG, Øystein Haraldsson, ved gate i Gatwick. Maskinen ble bygget og levert til Braathens SAFE i 1997.

Utsikt fra sete 20A.

Ombordstigningsprosessen foregikk ganske sent, mye på grunn av tullet med setene, og vi mistet dermed slot’en vår. Vi fikk etter hvert en ny en, men måtte vente ved gaten og rullebanen i til sammen 50 minutter før vi kom oss opp i luften. Det ble en møysommelig ferd ut av London og først etter 30 minutter kunne serveringen starte. Denne nådde imidlertid ikke rad 20 før det var 30 minutter før ankomst i Bergen.

Litt helsekost.

Besetningen bestod av to hyggelige eldre menn og en dame, men de var ikke på langt nær så oppmerksomme som kabinpersonalet på de to forrige avgangene. Vi landet på Flesland etter en time og 40 minutter i luften (1072 km.) og fikk bagasjen etter 15 minutter. Ingen god avslutning på London-turen, men da jeg sjekket EuroBonus-kontoen noen dager senere, hadde SAS satt inn 1200 poeng for denne enkeltreisen – og det var hyggelig.

Konklusjon:
To meget hyggelige turer med SAS Danmark og en helt grei reise med SAS Norge. 2600 EuroBonus-poeng er bra for en billett til 900 kr. - og ellers er et opphold på Renaissance-hotellet på Heathrow absolutt å anbefale, selv om hotellet i seg selv er ganske kjipt.

Last edited by FlightDeck; 26-04-2008 at 16:25.
Old 26-04-2008, 09:37   #7
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

flott rapport. Høres ut som flybyttet ble klønete håndtert.
snag is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2008, 09:52   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for rapporten og alle bildene. Maten på extra så bra ut den, og kald mat er ofte like godt som varm på business.
Burde bare ha brukt free seating for de i økonomi når det ble flybytte istedenfor at gatepersonalet må holde på med bytte av seter osv...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 07:21   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nok en knallbra rapport med mange fine bilder... Når går neste tur?
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 15:35   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Nok en knallbra rapport med mange fine bilder... Når går neste tur?
Takk Jeg var i Barcelona med SAS/Spanair denne uken - og rapport kommer om ikke så lenge. Ellers blir det et hav med innenriksreiser fremover - og Bristol, Lyon, Helsinki og Manchester frem mot sommeren. Riga, Istanbul, Berlin og Poznan i sommer. Alt med SAS og partnere - skal se om jeg kan få snekret sammen rapport fra i alle fall noen av turene.
Old 28-04-2008, 12:20   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Flott rapport!

Litt pirk: Millennium Dome heter ikke lenger det, men har byttet navn til The O2.

Last edited by TOS; 28-04-2008 at 16:44.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2008, 12:29   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport med masse fine bilder!! For en utsikt fra hotellrommet da...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 10:05   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for tilbakemeldingene. Her er en lenke til 'spotterhotellet' for de som skulle være interessert:

http://www.marriott.co.uk/Channels/h...rshaCode=lhrbr
Old 16-04-2009, 18:10   #14
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig rapport dette også, får nesten bakoversveis - når jeg
ser hvor mange flotte trip-reports fra x antall personer; jeg
har igjen å lese...hjelp..
Old 16-04-2009, 20:07   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Flott rapport. Enig i at Gatwick ikke imponerer på enkelte områder, men det er en enkel og effektiv flyplass synes jeg. Flotte bilder! Må skjerpe meg selv neste gang jeg er ute på tur, må ta flere bilder.
Old 18-04-2009, 12:51   #16
Egenes
ScanFlyer Gold

Har fått med meg at Renaissance har en dags pakke også, der du betaler 20 "quid" og får tilgang til club loungen, får ubegrenset te, kaffe og brus.
Flott reportasje, ser nå hvor BUG har gjemt seg

Har ennå til overs å møte ett hyggelig SAS personale (Cabin).
Egenes is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules