![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter min mening er TRF minst like ille. Sto og ventet på bagasjen i ca. 1 time en gang jeg var i Bergen....
![]() |
#42 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vi er igjennom OSL 15-17 ganger i året... Security, vanlig og fasttrack fungerer utmerketet...
Forstår ikke hvorfor gjennom taxfree er problem.. Relativt vid vei der og "flest" bruker det og slipper en og dumpe innom dem som leter etter det. Helt ok at en sluses gjennom ved ankomst. Greit å nappe med noe der også. Dropper vanligvis innom for ei vinflaske eller to til rommet dersom longhau... Har nesten alltid lounge, så "utelivet" vet vi ingenting om... Konklusjon meget bra flyplass også i byggekaoset.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det er helt kurant å gå utenom taxfree også på ankomst
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
En god oppsumering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Flyklapper
|
![]()
Ikke noe problem å gå utenom taxfree. Bare å svinge til venstre så fort man er gjennom sperrene. På ankomst er vel adgangen midlertidig.
Hadde man hatt egen terminal for charterflighter ville det blitt langt bedre flyt. Intet vondt om chartere sånn generelt, men skal man ha avgårde et par TC-A330'er pluss Novair/TUI x 2 og et par SAS-DY-chartere i tillegg til den vanlige morgentrafikken, blir det forstoppelse i systemet. Jeg reiser ofte ut lørdag morgen, og det kan være en prøvelse. Men det er ikke flyplassens skyld. Jeg har vært med på akkurat det samme i Lisboa, på JFK og mange andre steder ... Og på ankomst blokkerer de samme charterene bagasjebåndene fordi de ikke kommer seg ut av taxfree ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Og akkurat det der er er flyplassen like skyldig i som pax når de sluser alle pax inn i butikken slik at det ikke er naturlig å gå ut til bagasjebåndet men fortsette å handle.
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det nye bagasjebåndet de har bygget innerst der er genialt. Tok fullstappet TG954 (350 pax) og et fly til uten at det var antydning til trengsel.
Synes Gardermoen blir bedre og bedre, de er bare ikke like flinke til å skryte som andre er. Flyplassen i seg selv er alt for liten i areal, og de eksisterende pirene er trange. At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når OSL åpnet syntest jeg den var genial. Nå begynner den å bli for liten. For håpe det bedrer seg etter utbyggingen. Problemet er vel at det bygges for lite...
Også får vi håpe på en ordning på toll-tullet. Får de det føler jeg at OSL kan bli en helt OK transit-flyplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fordelen og ulempen for OSL er at den er kompakt. Bortsett fra 19 så er det kort vei til det meste. Det har også vært relativt kort taxe-vei for flyene. Ulempen er selvfølgelig at da er det ikke plass til så mye. Hadde også monopolet til SSP blitt fjernet så hadde prisene også blitt lavere, og en sjanse for bedre utvalg og kvalitet. Det mangler basis-fasiliteter som nok toaletter, sitteplasser ol. (strengt tatt begynner det bli mangel på ståplass også!). Det er også dårlig ventilasjon og mye støy som følge av dette. Samme problemet er på ankomst, hvor antall bagasjebelter er på et minimum, og så fort det er vedlikehold eller problem på et av disse så er kaoset komplett.
![]() |
#54 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det har hjulpet på ankomst. Selv om det ikke gjør noe at husleia blir lavere, så er det tross alt også større trafikk og og behov enn i en normal norsk by!
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Arlanda hvor jeg tilbringer litt for mye tid *sukk* ... høydaren her er å kjøpe seg noe å spise, sitte alene ytterst på F og se på flyene, selvfølgelig etter å ha gått på seg gnagsår. Men ja, er også et trist faktum at det er nesten klin umulig å finne et sted å sitte på OSL hvor du kan sitte å se hva som skjer på utsiden av flyplassen og det synes jeg er nedtur. På O'Learys er til og med rutene frostet mot utsiden ![]() Schengen... non-schengen, det ene har med schengen å gjøre, det andre ikke :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Godt nok, bare du overholder de gældende vægt og størrelses regler...Det er der desværre flere flere der er total ignorerende over for....
Flere og flere mener at regler er OK, men de gælder bare ikke for mig... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Fokus burde være på en så god flyplass som mulig i forhold til det som er viktig for landet Norge og regionen rundt Oslo, nemlig en så effektiv, moderne og fremtidsrettet flyplass som mulig. I stedet er det fokus på inntjening (butikker, butikker, husleie og husleie) og dermed mister flyplassen deler av sin effektivitet og samfunnsøkonomiske bidrag. En god hovedflyplass er en investering, ikke en kostnad, for landet Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er det vel slik at en rekke flyplasser får brorparten av sine inntekter fra kommersiell virksomhet som ikke er flyrelatert. Bortfall av disse inntektene betyr vel da at flyplassene må hente inn mer inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene, og jeg er ikke sikker på at samfunnsøkonomien er bedre av en slik løsning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kart over flyplass | eligent | Småprat | 2 | 14-09-2015 14:52 |
Arbeide på flyplass | S. Holberg | Flyforum | 3 | 08-01-2010 22:37 |
Ny flyplass i London | S. Holberg | Flyforum | 1 | 22-08-2009 21:44 |