Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2014, 16:40   #41
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Etter min mening er TRF minst like ille. Sto og ventet på bagasjen i ca. 1 time en gang jeg var i Bergen....
__________________
B738
B738 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2014, 17:33   #42
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,210
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by B738 View Post
Etter min mening er TRF minst like ille. Sto og ventet på bagasjen i ca. 1 time en gang jeg var i Bergen....
Spørs når du kommer. Hadde gleden av å komme med DY fra Bergen samtidig som DY fra TRD samt WF fra SVG og BGO, da var det morsomt
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2014, 17:41   #43
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Vi er igjennom OSL 15-17 ganger i året... Security, vanlig og fasttrack fungerer utmerketet...

Forstår ikke hvorfor gjennom taxfree er problem.. Relativt vid vei der og "flest"
bruker det og slipper en og dumpe innom dem som leter etter det.
Helt ok at en sluses gjennom ved ankomst. Greit å nappe med noe der også.

Dropper vanligvis innom for ei vinflaske eller to til rommet dersom longhau...

Har nesten alltid lounge, så "utelivet" vet vi ingenting om...

Konklusjon meget bra flyplass også i byggekaoset..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2014, 19:59   #44
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,326
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Hvis en går rett frem istedenfor for å ta til venstre inn i taxfree, kommer man inn i en gang som sluser utenom butikken. (Dette er ikke skiltet)
Gjentar dette innlegget siden mange tydeligvis ikke har fått det med seg:
Det er helt kurant å gå utenom taxfree også på ankomst
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2014, 20:08   #45
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Mye svartmaling her.
OSL har tre problemer; plassmangel, bruk av eksisterende plass og transfer utenriks-innenriks. Sitteområder har altfor lav prioritet, drittbutikker har for høy prioritet. Serveringsstedene er stort sett dårlige og dyre i forhold til levert kvalitet. Det bygges for sent og for lite.
Dessuten burde man slippe å gå gjennom taxfree, og taxfree på ankomst skaper mye problem med bagasjen som aldri blir tatt av båndene. Ellers så er det en bra lokalflyplass for Oslo. I hvor mange andre hovedsteder kan man være airside 25 minutter etter at man drar med tog fra bysentrum etter å ha både sjekket inn, levert bagasje og kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen? I tillegg er det kort taxetid, sjelden ventetid for take-off eller holding i lufta, relativt lite problemer med vær og lite problem med slots/flow inn til OSL.

En god oppsumering.
storg is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2014, 20:21   #46
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ikke noe problem å gå utenom taxfree. Bare å svinge til venstre så fort man er gjennom sperrene. På ankomst er vel adgangen midlertidig.

Hadde man hatt egen terminal for charterflighter ville det blitt langt bedre flyt. Intet vondt om chartere sånn generelt, men skal man ha avgårde et par TC-A330'er pluss Novair/TUI x 2 og et par SAS-DY-chartere i tillegg til den vanlige morgentrafikken, blir det forstoppelse i systemet. Jeg reiser ofte ut lørdag morgen, og det kan være en prøvelse. Men det er ikke flyplassens skyld. Jeg har vært med på akkurat det samme i Lisboa, på JFK og mange andre steder ...

Og på ankomst blokkerer de samme charterene bagasjebåndene fordi de ikke kommer seg ut av taxfree ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 17:58   #47
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,716
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og på ankomst blokkerer de samme charterene bagasjebåndene fordi de ikke kommer seg ut av taxfree ...
Og akkurat det der er er flyplassen like skyldig i som pax når de sluser alle pax inn i butikken slik at det ikke er naturlig å gå ut til bagasjebåndet men fortsette å handle.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 18:19   #48
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det nye bagasjebåndet de har bygget innerst der er genialt. Tok fullstappet TG954 (350 pax) og et fly til uten at det var antydning til trengsel.

Synes Gardermoen blir bedre og bedre, de er bare ikke like flinke til å skryte som andre er. Flyplassen i seg selv er alt for liten i areal, og de eksisterende pirene er trange. At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 19:44   #49
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Det nye bagasjebåndet de har bygget innerst der er genialt. Tok fullstappet TG954 (350 pax) og et fly til uten at det var antydning til trengsel.

Synes Gardermoen blir bedre og bedre, de er bare ikke like flinke til å skryte som andre er. Flyplassen i seg selv er alt for liten i areal, og de eksisterende pirene er trange. At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....
Du mener kanskje non-Schengen? Der er det trangt, og verre skal det bli snart. For øvrig synes jeg OSL er en velfungerende flyplass, og selv om jeg også ser ting som kunne blitt gjort bedre, så er det mitt hovedinntrykk. Og jeg spanderer mye tid på OSL - veldig mye.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 19:53   #50
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....
Jeg vil hevde det faktisk er alt for få butikker og spisesteder på OSL i forhold til hva det bør være, men at samtidig plassen til dette er enda mindre. Her er f.eks CPH milevis bedre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 20:16   #51
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Når OSL åpnet syntest jeg den var genial. Nå begynner den å bli for liten. For håpe det bedrer seg etter utbyggingen. Problemet er vel at det bygges for lite...
Også får vi håpe på en ordning på toll-tullet. Får de det føler jeg at OSL kan bli en helt OK transit-flyplass.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 20:17   #52
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vil hevde det faktisk er alt for få butikker og spisesteder på OSL i forhold til hva det bør være, men at samtidig plassen til dette er enda mindre. Her er f.eks CPH milevis bedre
Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 22:09   #53
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Fordelen og ulempen for OSL er at den er kompakt. Bortsett fra 19 så er det kort vei til det meste. Det har også vært relativt kort taxe-vei for flyene. Ulempen er selvfølgelig at da er det ikke plass til så mye. Hadde også monopolet til SSP blitt fjernet så hadde prisene også blitt lavere, og en sjanse for bedre utvalg og kvalitet. Det mangler basis-fasiliteter som nok toaletter, sitteplasser ol. (strengt tatt begynner det bli mangel på ståplass også!). Det er også dårlig ventilasjon og mye støy som følge av dette. Samme problemet er på ankomst, hvor antall bagasjebelter er på et minimum, og så fort det er vedlikehold eller problem på et av disse så er kaoset komplett.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 22:17   #54
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hadde også monopolet til SSP blitt fjernet så hadde prisene også blitt lavere, og en sjanse for bedre utvalg og kvalitet.
Ikke nødvendigvis .. husk at OSL tar seg betalt i gullbarrer og SSP har stordriftsfordeler .. En mindre aktør vil fort så høyere kostnader. En reduksjon bør først og fremst komme i husleia ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 22:26   #55
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke nødvendigvis .. husk at OSL tar seg betalt i gullbarrer og SSP har stordriftsfordeler .. En mindre aktør vil fort så høyere kostnader. En reduksjon bør først og fremst komme i husleia ..
Det har hjulpet på ankomst. Selv om det ikke gjør noe at husleia blir lavere, så er det tross alt også større trafikk og og behov enn i en normal norsk by!
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 23:59   #56
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.
Joa, men har du en time til overs og skal finne noe til de forventningsfulle hjemme er CPH konge! Ser egentlig litt ut som et eksklusivt kjøpesenter og er desidert best i Norden selv om Vantaa scorer høyt på trivsel.

Arlanda hvor jeg tilbringer litt for mye tid *sukk* ... høydaren her er å kjøpe seg noe å spise, sitte alene ytterst på F og se på flyene, selvfølgelig etter å ha gått på seg gnagsår.

Men ja, er også et trist faktum at det er nesten klin umulig å finne et sted å sitte på OSL hvor du kan sitte å se hva som skjer på utsiden av flyplassen og det synes jeg er nedtur. På O'Learys er til og med rutene frostet mot utsiden

Schengen... non-schengen, det ene har med schengen å gjøre, det andre ikke :-)
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 07:06   #57
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Godt jeg sjelden sjekker inn bagasje
Godt nok, bare du overholder de gældende vægt og størrelses regler...Det er der desværre flere flere der er total ignorerende over for....
Flere og flere mener at regler er OK, men de gælder bare ikke for mig...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 09:32   #58
SE-AER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.
CPH er totalt overlegen OSL på absolutt alt foruten gangavstander og ventetid på bagasje, som dog ikke er et tema når man er i transfer. Bedre spisesteder, bedre butikker, bedre lounger, bedre toalettkapasitet, flere sitteplasser...the list goes on and on. Mulig det er litt trangt i deler av shopping-området, men på OSL er det trangt OVERALT. Og det vil det alltid være, ettersom OSL lever etter filosofien "for lite, for sent, for dårlig".
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 10:33   #59
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
CPH er totalt overlegen OSL på absolutt alt foruten gangavstander og ventetid på bagasje, som dog ikke er et tema når man er i transfer. Bedre spisesteder, bedre butikker, bedre lounger, bedre toalettkapasitet, flere sitteplasser...the list goes on and on. Mulig det er litt trangt i deler av shopping-området, men på OSL er det trangt OVERALT. Og det vil det alltid være, ettersom OSL lever etter filosofien "for lite, for sent, for dårlig".
Enig i at CPH er bedre på en del ting. Poenget med forrige post var at OSL må se lenger enn sine nærmeste naboer for å lage en virkelig god flyplass. Dessverre tror jeg løpet er kjørt, de bygger for lite og for sent. Utgangspunktet til OSL var derimot godt, det er en ny flyplass der det lå godt til rette for de "riktige" utvidelsene.
Fokus burde være på en så god flyplass som mulig i forhold til det som er viktig for landet Norge og regionen rundt Oslo, nemlig en så effektiv, moderne og fremtidsrettet flyplass som mulig. I stedet er det fokus på inntjening (butikker, butikker, husleie og husleie) og dermed mister flyplassen deler av sin effektivitet og samfunnsøkonomiske bidrag.
En god hovedflyplass er en investering, ikke en kostnad, for landet Norge.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 11:59   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
I stedet er det fokus på inntjening (butikker, butikker, husleie og husleie) og dermed mister flyplassen deler av sin effektivitet og samfunnsøkonomiske bidrag.
Nå er det vel slik at en rekke flyplasser får brorparten av sine inntekter fra kommersiell virksomhet som ikke er flyrelatert. Bortfall av disse inntektene betyr vel da at flyplassene må hente inn mer inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene, og jeg er ikke sikker på at samfunnsøkonomien er bedre av en slik løsning.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kart over flyplass eligent Småprat 2 14-09-2015 14:52
Arbeide på flyplass S. Holberg Flyforum 3 08-01-2010 22:37
Ny flyplass i London S. Holberg Flyforum 1 22-08-2009 21:44
Identifisering av flyplass RH Flyforum 12 04-02-2009 14:00
Ny flyplass i Alta om 2 år SK384 Flyforum 13 10-08-2006 00:17


All times are GMT +2. The time now is 15:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.