![]() |
|
![]() |
#221 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Selvfølgelig, men han kommer ikke med slik utspill uten grunn midt i en budrunde/forhandlingssituasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og boarding melder at WF selges innen generalforsamlinegn på onsdag. Kanskje allerede i kveld!
http://www.boarding.no/art.asp?id=53205 |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er vel ikke Boarding av de mest pålitelige kildene .... menmen, vi får se ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Newcomer
|
![]()
Er det realistisk at noe skjer på generalforsamlingen kl 14:00 i dag?
Personlig tror jeg ikke SAS har fått milliardbudet de venter på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nei, da generalforsamlinger normalt ikke behandler slikt. Dette er en styresak
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel også styremøte i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvor mange offisielle og reelle bud er kommet inn, og er noen av dem gode nok?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det er meget godt bevarte hemmeligheter i slike salgsprosesser og noe du aldri kommer til å få vite noe om her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sikkert riktig, men noen her inne som vet noe, har egentlig veldig lyst til å fortelle tror jeg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Problemet med Widerøe salget er at Widerøe skylder SAS 700 millioner kroner. Med den gjelden stående i Widerøe er det neppe noen som vil overta selskapet uansett pris.
SAS kan ettergi gjelden, men det vil trigge etterbetaling av skatt og også straffeskatt i Widerøe. I tilegg vil SAS selvsagt lide 700 mill tap. Widerøe kan betale SAS for gjelden, men det trigger samme skattekrav. Årsaken til den låste gjelden er finans akrobatikk i SAS konsernet for å unngå skatt på overskudd i Widerøe i tidligere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når overskuddet i Widerøe er på 50 millioner ifjor og SAS ønsker en milliard skr.
Etter min mening mener jeg det er en alt for høypris. Skal jo betale avdrag og renter av lånet. Hvis en regner att overskuddet blir 50 millioner i 20 år.så vill da ta den tiden til å tllbake lånet uten renter. Må vel også kjøpe nye fly. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om man kjøper en bedrift, er målet å få større avkastning på investeringen totalt sett enn man ville ha fått om man plasserte pengene i noe annet. Ikke nødvendigvis å nedbetale lån man eventuelt måtte ta opp for å kjøpe.
![]() |
![]() |
#236 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nå er ikke dette en unormal eller unik situasjon ved salg av datterselskaper, snarere tvert i mot. Ved oppkjøp av større selskaper pleier det å følge med mye gjeld, og dette er er bare en del av regnestykket Quote:
Quote:
Som NickF korrekt er innepå så vil en proffesjonell investor se på forventet avkastning og hva en alternativ investering ville gi. Ikke hva en eventuell nedbetaling av lån vil være, selv om det er en grad av sammenheng. Men det skal sies at det neppe er noen som vil gi 100% lån til et oppkjøp av et flyselskap, så her må det endel egenkapital til Dessuten, hva Widerøe tjente i fjor er ikke lenger relevant, da det man ser på er hva man vil tjene i fremtiden og hva man har av eiendeler og gjeld. Men hva dette er/blir aner jeg ikke, og har heller ikke behov for å sitte hjemme og gjette hva Widerøe er verdt basert på mangelfull informasjon |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Anthill kicker
|
![]()
Päkostninger til innkjöp av nye fly inngär i resultatregnskapet som bokförte nedskrivninger. Der hvor SAS har "kokt" bokföringen i Wideröe i koncernsammenheng er at istedenfor ä benytte de gode drifts-resultatene i datterselskapet til ä kjöre frem en mer aggressiv nedskrivning av "fly" i aktiva, har de päfört Wideröe "gjeld til morselskapet", som idag viser seg ä vaere en tung strategisk feil fordi det veier ned pä salgsverdien i datterselskapet. Slik man rer sin seng, fär man sove .... SAS som gikk med minus-resultat pä koncern-nivä har ikke hentet noen fordel av bokföringen tidligere annet enn kosmetisk pynt, mens bakdelene fremstär nu krystallklart fordi cash-verdien i "Wideröe" som en aksjepost kan svekkes sterkt !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I min optik var det bedre at beholde og udvikle WF...WF kunne udvikles til at flyve f.ex
danske indenrigs, men også nogle af de nære ruter, især de ruter som lige nu flyves af QA og andre inchartrede selskaber. Men når det så ikke kunne lade sig gøre, er det bedst at få det solgt til bedst mulig pris, synes jeg Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Widerøe selges ikke vist ikke prisen er bra nok, ifølge Gøran Jansson... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mange flymodeller skal/selges | Tarzan | Samlerhjørnet | 3 | 06-01-2018 17:02 |
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") | 73H | Flyforum | 20 | 14-11-2012 06:44 |
Wideroe.no vs sas.no | seilfly | Reiseforum | 15 | 29-09-2010 19:23 |
SAS skal selges | imm | Flyforum | 13 | 02-03-2010 23:03 |
City airline skal selges | MartinL | Flyforum | 6 | 13-08-2009 23:18 |