![]() |
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Kanskje litt på sidelinjen, men hva tror folket om lønns og arbeidsvilkårene i WF? Har man noe tro på at de vil bestå i lang tid fremover, eller er det bare et spørsmål om tid før virkeligheten anno 2012/13 innhenter betingelsene også i Widerøe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Fortell meg litt mer om dette med å ikke tillate fagforeninger, om dette å ikke være sosialt sikret i noe EU-land, fortell meg litt om dette med at et stort antall av lavprisselskapene's ansatte ( i Ryanair estimert til 2/3 av pilotene) sansynnligvis ikke betaler skatt i noe land.... Fortell litt mer! Det finnes et par veldrevne skandinaviske firmaer (WF er et av de), der de ansatte har ordentlige betingelser, samtidig som firmaet leverer varene til en pris markedet kan leve med....Enda er ikke alt lowcost... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Er det da feil å spørre når eller om virkeligheten innhenter WF? Kan du utdype litt mer hva du mener er dagens realiteter? Er WF (og DK om du vil) skjermet fra alt som skjer i bransjen? Skal jo innrømme det, at WF er jo ikke så ille priset... Random prissøk Bodø - Hammerfest den 21. nov med retur 23. nov; 7208,- for èn voksen i Economy... Klart at det er jo en pris hvem som helst kan ta seg råd til ![]() 21.nov: WF881-WF842-WF940 23.nov: WF933-WF883 Last edited by 73H; 13-11-2012 at 12:11. Reason: wf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]()
Kanskje ikke alle er enige i definisjonen av 'virkelighet'. Ikke alt er like sort-hvitt som i Mr. O'Leary's verden ....
![]() Ingenting er garantert når det gjelder fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det er jo klart at det hjelper, men da er det jo ikke lengre kun WF... 4773,- er fortsatt en røsslig sum for å komme seg t/r Bodø - Hammerfest da vil jeg påstå
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Og 89,- en vei med FR er etter min mening en helt sykt unaturlig lav pris for å reise med fly!!
Det beste hadde nok vært om man kunne møttes et sted på midten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Har røket på værre smeller enn det i Norge. Hadde en T/R BGO-OSL-BDU med DY for noen år siden. Den kom på godt over 8.000kr. Ikke akkurat tilbud det heller, så dette med dyre billetter er ikke bare en WF greie. SAS har noen avsindige priser på svensk domestic også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
He he voldsomt så folk blir snurte da man nå så smått begynner å se på vilkårene i et selskap som i ro og fred, år etter år, har fått tilslag på mer el mindre tilpassede statlige anbud. Med det menes at Wideroe ikke har måtte tilpasse seg den nye virkeligheten i samme grad som de fleste andre konkurrenter og har bra vilkår ift til SAS ansatte. Ja jeg vet at Wideroe også har noen ruter her syd i landet som ikke er anbudsruter - håper de går godt.
Med tanke på vilkår så er de da, siden de vel er blandt de beste i bransjen, faktisk så gode at man kan gå fra 100% stilling i WF til 80% stilling og jobbe 5-4, 5-4 og 4-13, hvor 4, 4 og 13 er fridager og tjene like mye som i en 100% stilling i SK(i samme stilling).. Ganske greie vilkår da skulle jeg mene? I tillegg til seniluken som visstnok flyvende trenger fra fylte 40år.. Om ikke annet skulle jeg, dersom jeg var sjef, mene at det ihvertfall er noe å gå på med tanke på utnyttelsen av arbeidskraften. Den dagen de ikke vinner anbudene så må nok noen som tenker business også se på betingelsene tror jeg. Av andre veldrevne skandinaviske selskaper syns jeg vi må ta med Norwegian som jo sammen med Wideroe produserer sorte tall til eierne. Rett skal være rett! Bare min mening:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 13-11-2012 at 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Hennes&Mauritz er også et eksempel på et veldrevet firma med flotte salgstall, og økonomisk suksess. Men timelønn på et par kroner til arbeiderne i utviklingslandene er litt av forklaringen. Sånt opplever man ikke i luftfarten, til det er det faglige regimet for strengt. Men man kommer ikke utenom det faktum at lavprisselskapene - i tillegg til god teft og dyktighet - har kunnet bli økonomisk lønnsomme nettopp fordi de har satt en ny standard. Her inngår en utstrakt bruk av kontraktsansatte uten sosiale rettigheter. Man har "høykostinntekter" med lavkostutgifter". Når Widerøe til nå har klart seg så pass godt, også med "høykostutgifter", må det sies at selskapet - på linje med et par andre skandinaviske luftfartsselskaper - har vist seg robuste innen sitt marked. Man trenger ikke være økonom for å forstå at øst-europeere, spanjoler og thaier på kontrakt vil være mer lønnsomt for eierne (Kjos for eksempel)....men da er forutsetningen endret. Hva med å sette statlige funksjoner som politiet ut på kontrakt - Skuggenheimer? Det må da være masse å spare for Staten her - i tillegg til øket til produktivitet. Bare en tanke... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
Selvsagt ønskerde fleste at det skal foregå i riktige former og med riktig avlønning men der slutter også sammenligningene. Man velger som regel etter pris og kvalitet på utført tjeneste og da er det ikke mange som betaler flere tusener for en skarve kopp kaffe eller en halvkaldt rundstykke med skinke og en liten kopp med juice. Likefullt så betaler ikke en SAS ansatt mer enn han må på det produktet han kjøper.
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
Men back to topic:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Quote:
Yes - back to topic. Kanskje vi skal få en politisk behandling av dette? Skal norsk / skandinavisk luftfart være helt prisgitt markedsmekanismene, og dermed sakte men sikkert fly inn i solnedgangen, eller skal man legge til rette for at man får et verktøy / mekansimer som gjør at man også her hjemme vil være konkurransedyktige på sikt, og dermed opprettholde egne arbeidsplasser...? Tally-Ho |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
Vil eierene betale det ekstra og kundene kjøpe produktene så er det bare å stå på. Men skal staten betale for dette så er det bastant NEI! Vinn eller forsvinn, på like vilkår! Enkelt og greit!
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Jeg ser du skriver "X-pilot"...så det tyder på at du ikke (lenger) har ditt levebrød innen luftfart, og da antar jeg det primære er billettprisen, og det sekundære er hvordan luftfarten er organisert med hensyn til avtaler og rettigheter. Jeg hadde sikkert tenkt som deg om jeg nå ikke engang var i bransjen. Og selv om jeg tilhører et av de få selskaper som enda tjener penger (uten kreative MOL & Kjos-løsninger), så ser jeg tydelig hvilken vei dette beveger seg, om man ikke står opp får det man mener er riktig. Jeg er enig at statene ikke bør drive luftfart, og er mot at AP-regimet ved Giske nok en gang skal gi penger til SAS (og dermed også indirekte til Widerøe). Men "vinn eller forsvinn" skriver du...Skal man måtte være avhengig av østeuropere til 650 euro i måneden som kabinansatte i DY (HEL-basen) for å vinne...eller thaier i kabinen på long hauls.....Hva med rett til å fagorganisere seg, og hva med rett til sosial sikring ved sykdom...? (DY har oppsigelsesgrunn mot kontraktsansatte piloter som er syke / unfit mer enn fem dager...)... "Vinn eller forsvinn"....mon tro om det skal gjelde innenfor all privat sektor fremover....? Jeg er nysgjerrig på dette! For min del håper jeg de grønn/hvite fortsetter å traffikere kysten vår, selv om de er dyrere enn baltiske eller spanske kolleger. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
Hør, jeg har full forståelse for hvordan vi helst vil ha det og hvordan det kansje burde være.
Dog er dagens realiteter anderledes og markedene forandrer seg deretter. Så lenge en bedrift leverer varene etter forskriftenes ordlyd og kvalitet på vedlikehold og bemanning så blir det jo til slutt prisen som gjelder. Dog MÅ disse ha samme forutsetningene for å drive, dvs. private eiere da man ellers kan få uheldige disposisjoner som i tilfellet SAS. Kan ikke produktet selges dyrere må man se på driftsutgiftene. Og til slutt bør man alltid ha i bakhodet at det er investorene som eier bedriften og som gir de ansatte arbeide. Investorene vil selvsagt ha best avkastning på sine investeringer. Anngående fly som er stasjonert i de landene de er så bør det betales deretter. Noen land er lavkost land og andre er høykost land. En Norsk pilot i Norge på Norsk base skal selvsagt tjene mer enn en Latvisk pilot i Latvia på Latvisk base! Og selsvagt vil jeg at det ikke skal kunne tas inn piloter fra andre land som ikke bor der rutene flys med base fra. Det er jo slik man VIL ha det, dog oppererer ikke alle selskapene likt og da er det "vinn eller forsvinn" prinsippet som gjelder.
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter Last edited by XPilot; 13-11-2012 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva mener du at politikerne skal gjøre for å sikre norsk/skandinavisk luftfart (og tror du at det er noe særnorsk/særskandinavisk at man er prisgitt markedsmekanismene)? At man skal overholde regelverket er åpenbart, men jeg antar at det i all hovedsak skjer, så hva trengs å gjøres? Man kan ikke, om man skal nyte godt av et felles marked i EU, nekte folk fra Spania, Estland, Finland osv. å ta jobb i norske/skandinaviske selskaper, gitt at de tilfredsstiller de "tekniske" kravene. Mener man at man skal melde seg ut av dette fellesskapet for å sikre vilkårene til luftfartsansatte i Skandinavia? Jeg sliter oppriktig med å se hvilke løsninger man mener bør implementere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
EU jobber nå med implemengteringen av et direktiv som kan sparke ben under Kjos og MOL's våte drømmer om fremtidige ansettelser på kun kontraktsvilkår, uten sosial sikring i noe EU (EØS) land, og med krav til at ansettelseslandet (eller eieren i dette landet) påtar seg visse forpliktelser. Dette vil være et steg i riktig retning (men kjenner jeg EU-byråkratiet, kan det gå år og dag, om det i det hele tatt vil bli fulgt i praksis...) Så inntil videre kan Kjos trygt la være å bekymre seg for de sosiale rettighetene til disse arbeidstakerne (som heller ikke noe annet EU-land har ansvar for). Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 13-11-2012 at 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...? | Trent600 | Reiseforum | 4 | 07-02-2012 03:40 |