![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Det er måten man får tjent pengene på som her diskuteres, og noen ganger må man investere for å tjene penger, være seg i harde ting som fly eller myke ting som folk. Så la oss ikke vri denne debatten over til en diskusjon om det at noen vil tjene penger eller om det er riktig å tjene penger - fokuser heller på måten man ønsker å tjene pengene på. (Hvis du mener at det å tjene penger på en investering ikke er viktig, så skal jeg passe på pengene dine mot et lite gebyr, og du får selvfølgelig null rente og sikkerhet ![]()
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Oh the irony... |
|
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
|
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det sies ganske mye her inne, det avgjørende er jo om DY selv sier det.
|
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner ![]() |
|
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At selskaper går konkurs/legger ned er nok en naturlig del av forretningslivet. Kjedelig for de det angår, selvsagt, men nesten uunngåelig. Hva angår Bergesen så vet jeg ikke hvor mange nordmenn som er igjen nå som de er en del av et internasjonalt selskap. Last edited by TOS; 27-11-2011 at 12:03. |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#52 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Slik jeg forstår Vikar Selskapene - jeg har brukt endel tid på å studere disse, da de for meg fremstår som "Enron" selskaper - dvs. selskaper som på ingen måte er nødvendige for at luftfarten skal fungere. (Når Enron, som var et Energi selskap gikk konkurs, mistet INGEN lyset, Energi prisene i markedene Enron opererte (som f.eks. Oregon) gikk betraktlig ned) og slik jeg ser det er disse Vikar/Kontraktselskapene mye av det samme som Enron - en kan fjerne dem og flytrafikken vil fortsette som ingenting hadde skjedd - fjerner du derimot ATC eller FlyDrivstoff Leverandørene så stopper Flytrafikken opp. Vikarselskapene er altså involvert for å skumme fløten uten å skape noen verdier eller nødvendige produkter. for å komme tilbake til hva er dårlige vilkår så ser jeg for meg en slik Arpi Group test for mitt fiktive selskap "Cockpit In Arpi" med underavdelingen "Cabin In Arpi" Ville du like disse vilkårene for din jobb? - Cockpit In Arpi tar ca. 5% av din lønn i ansettelses gebyr: - Som gjenytelse tilbyr deg ingenting i forhold til det ansettelsesforholdet du har i dag. - Derimot vil de redusere lønnen du har i dag, ikke bare med å trekke fra sitt gebyr på 5% - men også en markedsjustering på -30% (jeg tror dette er lavt). - Cockpit In Arpi (CIA) er også frustrerte over Norske Arbeidsmiljølover, så de flytter kontrakten (og dine rettigheter) til land som ikke har slike brysomme lover som f.eks. Estland (Ikke helt ulikt tankegangen til et annet CIA, som synes at Demokratiske lover var for brysomme). - Sykepenger for du mest sannsynlig ikke, blir du syk må du bruke av Nettolønnen din. - Pensjonsopptjening - også fra din lønn - som i utgangspunktet ikke høres så dårlig ut inntil du begynner å trekke fra... - Arbeidsledighetsforsikring - Nei. - Faglig utvikling - Nei fyda ! Litt på spissen, litt fiktivt men sålangt har jeg klart å spore det ene Vikarbyrået fra Polen via Norge til Estland (ja det er samme firma) er dette ganske nær sannheten. Jeg vet at jeg ville ikke synes mye om disse vilkårene - og derfor synes jeg ikke at andre skal måtte godta slike vilkår fordi jeg skal kunne fly billigere enn hva det koster å parkere på OSL.
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 28-11-2011 at 16:06. |
|
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vennen fikk just jobbet i DY som Malagabasert purser
![]()
#54 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ansatt i Norwegian ? Eller gjennom Arpi ?
#55 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
At vikarselskapet tar en %-andel er ikke uvanlig, men ofte er det vel en fast sum for formidling av jobb (litt avhengig av hva selskapet bidrar med utover ren formidling). Hvorvidt dette er en god løsning når det kommer til normal drift så synes jeg vel ikke det, men om det i perioder er behov for enten spesiell kompetanse eller fleksibilitet i arbeidsstokken, så har slike kontraktsselskaper sin misjon. Ser man på de få stillingene som er tilgjengelige i PARC aviation, så er iallefall lønnen for f.eks. Kina-baserte piloter ikke så dårlig (fra 100k USD net salary til ca 160k USD net). Hva som er standard avlønning for slike i Europa vet jeg ikke (vi vet vel sånn ca hva som var utgangspunktet for HEL-basen, men om dette er representativt vet ikke jeg). Quote:
Jeg er tilfreds med en jevn, men relativt lav lønn (om jeg sammenlikner meg med mange av de jeg studerte sammen med...) og jobbsikkerhet. Last edited by TOS; 28-11-2011 at 19:28. |
|||
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Ikke helt ulikt ganske mange konsulentfirmaer i IT-bransjen, for eksempel. Allikevel så er det ganske mange firmaer som mener at en slik formidler skaper en verdi, for ellers kunne de like gjerne ansatt personene direkte.
|
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Et annet "problem" som ikke er nevnt med en eventuell ny base, er at det er godt mulig det blir mange nordmenn som vil hoppe på et slikt tilbud. Det er for få pilotjobber innenfor landets grenser (problemet blir bare større når Kjos flagger ut), og når noen drar til utlandet for å fly norske fly med norske passasjerer, ødelegger de vilkårene for seg selv og sine kollegaer for fremtiden. De bygger veien rett ut i hengemyra i kamp om å få sin første jobb på jet. Det må være utrolig frustrerende å jobbe for å bedre betingelser og lønn i luftfarten, når så mange kollegaer er med på å undergrave arbeidet ved å være villig til å fly for knapper og glansbilder for å få den første erfaringen. |
|
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg er ikke sikker på om hverken vilkårene i HEL eller det som evt kommer i Spania er å karakterisere som "knapper og glansbilder", men opplagt mye dårligere enn hva man har vært vant med. Problemet, slik jeg ser det, er ikke lønnsnivået men at man ikke er sikret lønn under sykdom. |
|
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvordan startet denne galoppen? Det var selvsagt en del piloter som hadde mer penger enn evner og kunnskap. De fant ut at i stedet for å jobbe som instruktører, fly hoppere eller dra seilfly osv for å samle timer, så kunne de kjøpe seg tid i høyresetet på et postfly i USA. Deretter var det noen som fant ut at hvis de betalte typerating av egen lomme før de dro på intervju, så ville det kanskje være lettere å få jobb i selskapet de søkte i. Det finnes selskap som selger co-piloterfaring til de som har nok penger, bare for å komme høyere opp i søkerbunken. Ville du like en slik utvikling blandt f.eks. kirurger, politi osv, der man kjøper seg til erfaring? Vil du ha den beste legen, eller vil du ha den legen som har råd til å koste både utdanning, spesialistutdanning samt leve på halvparten av normal legelønn? Problemet er når det er mange nok som har nok penger til å være med på galoppen, samtidlig som det er et stramt arbeidsmarked for piloter. Mange flyselskap takker og bukker, og begynner å sette krav om typerating før søkere får komme på intervju. Taperne blir piloter på alle nivåer, og etter hvert også vi som er passasjerer. Jeg vet ikke hvor mange du TOS kjenner som har tatt pilotutdanning de siste 5-10år, men jeg kjenner en del. Jeg liker ikke utviklingen når jeg ser hvem som får jobb i hvilke selskap og hvordan en del har oppnådd å få den jobben de har fått. |
|
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et av de desidert beste innleggene på lenge. Bra beskrivelse av situasjonen. Dessverre tror jeg hverken TOS eller andre reisende bryr seg spesielt mye om de gode poengene dine
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |