Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2011, 23:44   #41
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Eierne tenker kun penger..penger.penger..penger..
Akkurat slik har Norwegian drevet i alle år, tenker kun penger..penger..penger..
Selvfølgelig tenker ledelsen på penger og fortjeneste, det er deres plikt ifht. eierne så lenge det er et aksjeselskap. Og ethvert selskap bør tjene fornuftig med penger. Folk som har penger tilovers kan investere i et selskap, men de forventer selvfølgelig avkastning på pengene sine.

Det er måten man får tjent pengene på som her diskuteres, og noen ganger må man investere for å tjene penger, være seg i harde ting som fly eller myke ting som folk. Så la oss ikke vri denne debatten over til en diskusjon om det at noen vil tjene penger eller om det er riktig å tjene penger - fokuser heller på måten man ønsker å tjene pengene på.

(Hvis du mener at det å tjene penger på en investering ikke er viktig, så skal jeg passe på pengene dine mot et lite gebyr, og du får selvfølgelig null rente og sikkerhet )

Old 26-11-2011, 23:53   #42
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Men de som "egnet" seg som piloter i DY fikk fast ansettelse, de andre fikk beskjed om "ikke ring, vi ringer deg hvis vi trenger deg". Det er kansje det samme opplegget de kjøre nå både i Malaga og Helsinki/Estland?
Og flere av disse "ikke ring, vi ringer deg"-pilotene dukket opp igjen i det estiske vikarbyrået. Det var en av hovedkonfliktene da opplegget rundt operasjonen i Helsinki først kom på bordet: DYs egne instruktører her hjemme ble schedulert for å trene opp piloter i Helsinki, via vikarbyrået. Piloter som mange av de samme instruktørene ikke hadde anbefalt for fast ansettelse her hjemme i første omgang.
Oh the irony...
F35Landing is offline  
Old 26-11-2011, 23:58   #43
Piper
ScanFlyer Gold

Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
Piper is offline  
Old 27-11-2011, 00:09   #44
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
Man skulle kanskje tro det, all den tid det hevdes at det er et marked med lite ekspansjon i Europa og mange som vil ha jobb. Men det er kanskje ikke så lett likevel?
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 08:31   #45
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Vel - mange her inne hevder det, og da ikke kun cabin; Diskusjonen til nå har primært dreid seg om piloter. Men siden jeg nesten aldri er skråsikker ( :-) )skriver jeg det fremedels med et spørsmålstegn bak....
Det sies ganske mye her inne, det avgjørende er jo om DY selv sier det.
haavig is offline  
Old 27-11-2011, 08:46   #46
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Om man begynner å stille for mange krav til kandidater via vikarbyråer så begynner fort prisen på kandidatene å stige.
sail4fun is offline  
Old 27-11-2011, 08:56   #47
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Det er måten man får tjent pengene på som her diskuteres, og noen ganger må man investere for å tjene penger, være seg i harde ting som fly eller myke ting som folk. Så la oss ikke vri denne debatten over til en diskusjon om det at noen vil tjene penger eller om det er riktig å tjene penger - fokuser heller på måten man ønsker å tjene pengene på.

(Hvis du mener at det å tjene penger på en investering ikke er viktig, så skal jeg passe på pengene dine mot et lite gebyr, og du får selvfølgelig null rente og sikkerhet )
Tja, jeg husker for endel år siden at sjefen for rederiet Sigv.Bergersen gikk ut i media og uttalte at de skulle ha norske sjøfølk, på norske skip. Han uttalte også at rederiets visjon var ikke å tjene mest mulig, men å få en sikker inntjening. Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner
rampen is offline  
Old 27-11-2011, 11:59   #48
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.
Nå blir dette OT, men "stadige utskiftninger av handlingselskaper"? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Nå leverer jo tydeligvis DY sine handlingselskaper bra, iallefall man ser på punktlighet.

At selskaper går konkurs/legger ned er nok en naturlig del av forretningslivet. Kjedelig for de det angår, selvsagt, men nesten uunngåelig. Hva angår Bergesen så vet jeg ikke hvor mange nordmenn som er igjen nå som de er en del av et internasjonalt selskap.

Last edited by TOS; 27-11-2011 at 12:03.
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 16:59   #49
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner
Kan høres ut som en forsmådd stuer du.. Ikke forstår du at en handler som leverer rævva kvalitet lever farlig heller. Vil tro de DY kjøper tjenester av lever godt. Det ser hvertfall slik ut..
apron is offline  
Old 27-11-2011, 19:56   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Om man begynner å stille for mange krav til kandidater via vikarbyråer så begynner fort prisen på kandidatene å stige.
Hvis DY har sagt nei en gang, hvorfor skulle de ikke kunne si nei en gang til...?
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 23:54   #51
Pjokken
ScanFlyer Blue

Quote:
Tja, jeg husker for endel år siden at sjefen for rederiet Sigv.Bergersen gikk ut i media og uttalte at de skulle ha norske sjøfølk, på norske skip. Han uttalte også at rederiets visjon var ikke å tjene mest mulig, men å få en sikker inntjening. Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Hva var poenget med dette innlegget?
Pjokken is offline  
Old 28-11-2011, 16:03   #52
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dårligere vilkår enn hva som har vært tilfellet tidligere trenger vel ikke skape distraksjoner og friksjoner, men om et sett med ansatte har en type vilkår og et annet sett noen andre vilkår så kan dette nok fort skje.

Så er spørsmålet hva som er dårlige vilkår. De vilkårene KapteinKrok viser til for Kina er vel ikke akkurat dårlige...
Jeg tror det kan kanskje lettest besvares med et spørsmål om du ville være villig til akseptere vilkårene ?

Slik jeg forstår Vikar Selskapene - jeg har brukt endel tid på å studere disse, da de for meg fremstår som "Enron" selskaper - dvs. selskaper som på ingen måte er nødvendige for at luftfarten skal fungere. (Når Enron, som var et Energi selskap gikk konkurs, mistet INGEN lyset, Energi prisene i markedene Enron opererte (som f.eks. Oregon) gikk betraktlig ned) og slik jeg ser det er disse Vikar/Kontraktselskapene mye av det samme som Enron - en kan fjerne dem og flytrafikken vil fortsette som ingenting hadde skjedd - fjerner du derimot ATC eller FlyDrivstoff Leverandørene så stopper Flytrafikken opp.

Vikarselskapene er altså involvert for å skumme fløten uten å skape noen verdier eller nødvendige produkter.

for å komme tilbake til hva er dårlige vilkår så ser jeg for meg en slik Arpi Group test for mitt fiktive selskap "Cockpit In Arpi" med underavdelingen "Cabin In Arpi"

Ville du like disse vilkårene for din jobb?

- Cockpit In Arpi tar ca. 5% av din lønn i ansettelses gebyr:
- Som gjenytelse tilbyr deg ingenting i forhold til det ansettelsesforholdet du har i dag.
- Derimot vil de redusere lønnen du har i dag, ikke bare med å trekke fra sitt gebyr på 5% - men også en markedsjustering på -30% (jeg tror dette er lavt).
- Cockpit In Arpi (CIA) er også frustrerte over Norske Arbeidsmiljølover, så de flytter kontrakten (og dine rettigheter) til land som ikke har slike brysomme lover som f.eks. Estland (Ikke helt ulikt tankegangen til et annet CIA, som synes at Demokratiske lover var for brysomme).
- Sykepenger for du mest sannsynlig ikke, blir du syk må du bruke av Nettolønnen din.
- Pensjonsopptjening - også fra din lønn - som i utgangspunktet ikke høres så dårlig ut inntil du begynner å trekke fra...
- Arbeidsledighetsforsikring - Nei.
- Faglig utvikling - Nei fyda !

Litt på spissen, litt fiktivt men sålangt har jeg klart å spore det ene Vikarbyrået fra Polen via Norge til Estland (ja det er samme firma) er dette ganske nær sannheten.

Jeg vet at jeg ville ikke synes mye om disse vilkårene - og derfor synes jeg ikke at andre skal måtte godta slike vilkår fordi jeg skal kunne fly billigere enn hva det koster å parkere på OSL.

Last edited by dc-8-63; 28-11-2011 at 16:06.
dc-8-63 is offline  
Old 28-11-2011, 16:27   #53
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Johannes View Post
Hvor finner man nyheten om at DY starter base i Malaga?
Vennen fikk just jobbet i DY som Malagabasert purser

Stoarn is offline  
Old 28-11-2011, 18:18   #54
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stoarn View Post
Vennen fikk just jobbet i DY som Malagabasert purser
Ansatt i Norwegian ? Eller gjennom Arpi ?
Old 28-11-2011, 18:29   #55
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vikarselskapene er altså involvert for å skumme fløten uten å skape noen verdier eller nødvendige produkter.
Det finnes nok veldig mange slike selskaper - ikke bare innen luftfarten. Noen vil mene at slike selskaper bidrar til konkurranse og fleksibilitet for de som benytter seg av deres tjenester. Jeg har et ambivalent forhold til slike aktører, men jeg kjenner mange som jobber i helt andre bransjer som jevnlig bruker slike for å formidle sine egne tjenester (kanskje mer vanlig i UK enn i f.eks. Norge).

Quote:
Ville du like disse vilkårene for din jobb?

- Cockpit In Arpi tar ca. 5% av din lønn i ansettelses gebyr:
- Som gjenytelse tilbyr deg ingenting i forhold til det ansettelsesforholdet du har i dag.
- Derimot vil de redusere lønnen du har i dag, ikke bare med å trekke fra sitt gebyr på 5% - men også en markedsjustering på -30% (jeg tror dette er lavt).
- Cockpit In Arpi (CIA) er også frustrerte over Norske Arbeidsmiljølover, så de flytter kontrakten (og dine rettigheter) til land som ikke har slike brysomme lover som f.eks. Estland (Ikke helt ulikt tankegangen til et annet CIA, som synes at Demokratiske lover var for brysomme).
- Sykepenger for du mest sannsynlig ikke, blir du syk må du bruke av Nettolønnen din.
- Pensjonsopptjening - også fra din lønn - som i utgangspunktet ikke høres så dårlig ut inntil du begynner å trekke fra...
- Arbeidsledighetsforsikring - Nei.
- Faglig utvikling - Nei fyda !
Nei, men bortsett fra at lønnen i ditt selskap reduseres i forhold til lønnen jeg har i dag så er dette ikke uvanlig for kontraktsansatte. Jeg vil vel heller ikke anta at folk går fra faste flygerjobber og til en slik tilværelse uten at usikkerheten kompenseres med høyere lønn, så de som tar slike jobber har sikkert et annet, og for dem dårligere alternativ. Vanlig praksis i andre bransjer (men også innen luftfarten) er vel imidlertid at kontraktsansatte tjener godt (men uten sikkerhet og andre ansattes goder). At lønnen for slike kontraktsansatte faller i perioder med mange som ønsker slik jobb, eller få selskaper som etterspør slike, er relativt vanlig.

At vikarselskapet tar en %-andel er ikke uvanlig, men ofte er det vel en fast sum for formidling av jobb (litt avhengig av hva selskapet bidrar med utover ren formidling). Hvorvidt dette er en god løsning når det kommer til normal drift så synes jeg vel ikke det, men om det i perioder er behov for enten spesiell kompetanse eller fleksibilitet i arbeidsstokken, så har slike kontraktsselskaper sin misjon.

Ser man på de få stillingene som er tilgjengelige i PARC aviation, så er iallefall lønnen for f.eks. Kina-baserte piloter ikke så dårlig (fra 100k USD net salary til ca 160k USD net). Hva som er standard avlønning for slike i Europa vet jeg ikke (vi vet vel sånn ca hva som var utgangspunktet for HEL-basen, men om dette er representativt vet ikke jeg).

Quote:
Litt på spissen, litt fiktivt men sålangt har jeg klart å spore det ene Vikarbyrået fra Polen via Norge til Estland (ja det er samme firma) er dette ganske nær sannheten.

Jeg vet at jeg ville ikke synes mye om disse vilkårene - og derfor synes jeg ikke at andre skal måtte godta slike vilkår fordi jeg skal kunne fly billigere enn hva det koster å parkere på OSL.
Estland er med i EU og må vel, som alle andre land i EU, forholde seg til gjeldende regelverk i forhold til arbeidsmarkedet. Jeg kjenner imidlertid ikke til hva som er gjeldende regler for slikt arbeid. I forhold til flygende personell er det vel europeiske retningslinjer som gjelder uansett om man er kontraktsansatt eller fast ansatt, er det ikke?

Jeg er tilfreds med en jevn, men relativt lav lønn (om jeg sammenlikner meg med mange av de jeg studerte sammen med...) og jobbsikkerhet.

Last edited by TOS; 28-11-2011 at 19:28.
TOS is offline  
Old 28-11-2011, 18:35   #56
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Ikke helt ulikt ganske mange konsulentfirmaer i IT-bransjen, for eksempel. Allikevel så er det ganske mange firmaer som mener at en slik formidler skaper en verdi, for ellers kunne de like gjerne ansatt personene direkte.
Old 28-11-2011, 19:28   #57
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

for å komme tilbake til hva er dårlige vilkår så ser jeg for meg en slik Arpi Group test for mitt fiktive selskap "Cockpit In Arpi" med underavdelingen "Cabin In Arpi"
Takk for et bra innlegg dc-8.

Et annet "problem" som ikke er nevnt med en eventuell ny base, er at det er godt mulig det blir mange nordmenn som vil hoppe på et slikt tilbud. Det er for få pilotjobber innenfor landets grenser (problemet blir bare større når Kjos flagger ut), og når noen drar til utlandet for å fly norske fly med norske passasjerer, ødelegger de vilkårene for seg selv og sine kollegaer for fremtiden. De bygger veien rett ut i hengemyra i kamp om å få sin første jobb på jet.

Det må være utrolig frustrerende å jobbe for å bedre betingelser og lønn i luftfarten, når så mange kollegaer er med på å undergrave arbeidet ved å være villig til å fly for knapper og glansbilder for å få den første erfaringen.
Old 28-11-2011, 19:34   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det må være utrolig frustrerende å jobbe for å bedre betingelser og lønn i luftfarten, når så mange kollegaer er med på å undergrave arbeidet ved å være villig til å fly for knapper og glansbilder for å få den første erfaringen.
Så da er det bedre at de som gjør dette heller går uten arbeid, for å ikke undergrave sine (ikke enda) mulige fremtidige kollegaer...? Det synes jeg høres litt underlig ut. En slik holdning gjør vel ikke saken bedre for de som nå skal ut i bransjen, og som må akseptere dårligere vilkår enn hva man hittil har hatt.

Jeg er ikke sikker på om hverken vilkårene i HEL eller det som evt kommer i Spania er å karakterisere som "knapper og glansbilder", men opplagt mye dårligere enn hva man har vært vant med. Problemet, slik jeg ser det, er ikke lønnsnivået men at man ikke er sikret lønn under sykdom.
TOS is offline  
Old 28-11-2011, 20:09   #59
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så da er det bedre at de som gjør dette heller går uten arbeid, for å ikke undergrave sine (ikke enda) mulige fremtidige kollegaer...? Det synes jeg høres litt underlig ut. En slik holdning gjør vel ikke saken bedre for de som nå skal ut i bransjen, og som må akseptere dårligere vilkår enn hva man hittil har hatt.
Ja, du synes vel det er underlig.
Hvordan startet denne galoppen?
Det var selvsagt en del piloter som hadde mer penger enn evner og kunnskap. De fant ut at i stedet for å jobbe som instruktører, fly hoppere eller dra seilfly osv for å samle timer, så kunne de kjøpe seg tid i høyresetet på et postfly i USA.
Deretter var det noen som fant ut at hvis de betalte typerating av egen lomme før de dro på intervju, så ville det kanskje være lettere å få jobb i selskapet de søkte i. Det finnes selskap som selger co-piloterfaring til de som har nok penger, bare for å komme høyere opp i søkerbunken. Ville du like en slik utvikling blandt f.eks. kirurger, politi osv, der man kjøper seg til erfaring? Vil du ha den beste legen, eller vil du ha den legen som har råd til å koste både utdanning, spesialistutdanning samt leve på halvparten av normal legelønn?

Problemet er når det er mange nok som har nok penger til å være med på galoppen, samtidlig som det er et stramt arbeidsmarked for piloter.
Mange flyselskap takker og bukker, og begynner å sette krav om typerating før søkere får komme på intervju.
Taperne blir piloter på alle nivåer, og etter hvert også vi som er passasjerer.

Jeg vet ikke hvor mange du TOS kjenner som har tatt pilotutdanning de siste 5-10år, men jeg kjenner en del. Jeg liker ikke utviklingen når jeg ser hvem som får jobb i hvilke selskap og hvordan en del har oppnådd å få den jobben de har fått.
Old 28-11-2011, 20:22   #60
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Et av de desidert beste innleggene på lenge. Bra beskrivelse av situasjonen. Dessverre tror jeg hverken TOS eller andre reisende bryr seg spesielt mye om de gode poengene dine
F35Landing is offline  
Closed Thread

Posting Rules