Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2011, 13:37   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post

Og det stopper ikke der - det siste som sies nå er at det fremover ikke skal ansettes en eneste pilot i DY på vanlig fast ansettelse, men kun på de nevnte kontraktsvilkår, med dertilhørende sterkt reduserte vilkår, og uten vanlig oppsigelsesvern.

Dette siste har også skapt en del usikkerhet og frustrasjon blant DY's egne fast-ansatte-piloter. Det er spennende å være i luftfarten.
Nå kom det et oppslag i oktober i år om at 9 av 11 av luftfartsstudentene ved UiT ville komme til å få jobb i Norwegian fremover: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ny...ment_id=266719

Dette er jo imidlertid litt tilbake i tid, men ikke mye.
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 13:58   #22
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå kom det et oppslag i oktober i år om at 9 av 11 av luftfartsstudentene ved UiT ville komme til å få jobb i Norwegian fremover: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ny...ment_id=266719

Dette er jo imidlertid litt tilbake i tid, men ikke mye.
Skal man tro tråden om dette på PPRuNe, så er det langt fra sikkert at dette kommer til å skje:

http://www.pprune.org/nordic-forum/4...-fra-dy-2.html

Her er forresten et interessant innslag fra amerikansk TV som går på problematikken rundt fatigue og dårlige vilkår:

http://youtu.be/KaaEo3CrgCg
F35Landing is offline  
Old 26-11-2011, 14:01   #23
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Vel, de piloter jeg kjenner i DY har ikke hørt noe om en AGP base - noe som selvfølgelig ikke betyr at ryktet er feil...

På Parc Aviations oversikt over vacancies så er kun 2 av 36 i Europa; Det er en åpning for B737NG Captains og og en for B737NG Copilots med oppstart mars 2012. Ingen info om vilkår, og base "to be adviced".

Men disse må også konkurrere med eksempelvis B737NG Captain vacancies i Kina på samme side, med tax free lønn på NOK 972.000 + bonus, og hvis DY skal ut med noe i nærheten av slike beløp + avgift til Parc Aviation så ser jeg ikke helt hvordan selskapet skal tjene penger på dette.

Spesielt hvis en også regner inn hvor mye bråk noe slikt ville skapt internt i DY....
Lamox is offline  
Old 26-11-2011, 14:44   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Dag, jeg tror du drar de falske konklusjoner.

Fordi betaling har ikke nödvendigvis noe med Skill Level a gjöre. Det finnes seg topp-utdanned og perfectly skilled piloter i selskaper som betaler darlig og ogsa omvendt subpar skilled piloter om tjener fett i store selskaper. A ta lönnen eller arbeidsbetingelser for en indiskasjon for fremtidlig sikkerhet er derfor falsk.

.
Jeg er ikke helt enig. Slik skaper distraksjoner og friksjon. Og slikt tar fokus bort fra jobben. Jeg betviler ikke profesjonaliteten til disse pilotene, men faktum er at det er som regel en blanding av omstendigheter som fører til uhell, og her lager man en god oppskrift på en av indegriensene.

Kjos er imho svært dristig - men slikt har betalt seg før og vil sikkert gjøre det igjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 26-11-2011, 15:06   #25
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg er ikke helt enig. Slik skaper distraksjoner og friksjon. Og slikt tar fokus bort fra jobben. Jeg betviler ikke profesjonaliteten til disse pilotene, men faktum er at det er som regel en blanding av omstendigheter som fører til uhell, og her lager man en god oppskrift på en av indegriensene.

Kjos er imho svært dristig - men slikt har betalt seg før og vil sikkert gjøre det igjen.
MOW jeg er absolutt enige med deg at dette er den direkte opplegg til betydelige vokse-smerter hos DY, dersom det stemmer.

DY har planlagt en aggressiv vekst for de arene som kommer og de möter en stadig marked som har stadig mindre vel-kvalifiserte sökere. Og DY trenger ikke bare piloter, men ogsa en god antall dyktige folk i administasjonen, slik at veksten kan handteres...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 26-11-2011, 17:42   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg er ikke helt enig. Slik skaper distraksjoner og friksjon. Og slikt tar fokus bort fra jobben. Jeg betviler ikke profesjonaliteten til disse pilotene, men faktum er at det er som regel en blanding av omstendigheter som fører til uhell, og her lager man en god oppskrift på en av indegriensene.

Kjos er imho svært dristig - men slikt har betalt seg før og vil sikkert gjøre det igjen.
Dårligere vilkår enn hva som har vært tilfellet tidligere trenger vel ikke skape distraksjoner og friksjoner, men om et sett med ansatte har en type vilkår og et annet sett noen andre vilkår så kan dette nok fort skje.

Så er spørsmålet hva som er dårlige vilkår. De vilkårene KapteinKrok viser til for Kina er vel ikke akkurat dårlige...
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 18:01   #27
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Dårligere vilkår enn hva som har vært tilfellet tidligere trenger vel ikke skape distraksjoner og friksjoner, men om et sett med ansatte har en type vilkår og et annet sett noen andre vilkår så kan dette nok fort skje.
Det tror jeg er en svært naiv antagelse. Behandler du ansatte dårlig/dårligere enn det de selv mener de fortjener, eller dårligere enn andre rundt, så skaper nok det problemer. Det er enkel logikk. Eventuelt får du ikke tak i ansatte som innehar de kvalifikasjonene, kunnskapene og ferdighetene som kreves.
Pay peanuts, get monkeys. Uttrykket er like relevant i dag som før
F35Landing is offline  
Old 26-11-2011, 18:10   #28
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Det tror jeg er en svært naiv antagelse. Behandler du ansatte dårlig/dårligere enn det de selv mener de fortjener, eller dårligere enn andre rundt, så skaper nok det problemer. Det er enkel logikk. Eventuelt får du ikke tak i ansatte som innehar de kvalifikasjonene, kunnskapene og ferdighetene som kreves.
Pay peanuts, get monkeys. Uttrykket er like relevant i dag som før
Ellers du far ingen ansatt i det heile tatt.

Hver som har fri valg og alternativer vil tenke seg to ganger för han/hun skriver under en darlig kontrakt med laber vilkar som er subpar til markedforhold. Med dette hva Norwegian planlegger i ekspansjon, sa overrasker dette at de tilbyr sapass darlige betingelser. Rett og slett fordi de ansatte er den störste verdi en selskap har. Og dersom du ikke far tak i de klokeste hoder, sa taper du pa langt sikt. Race't om de beste ansatte gjelder jo ikke bare piloter, men ogsa fagopplaerte som agerer i administrasjonen. Er disse folks unhappy, sa riskerer man fremtiden av bedriften og ökonomisk suksess.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 26-11-2011, 18:11   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Det tror jeg er en svært naiv antagelse. Behandler du ansatte dårlig/dårligere enn det de selv mener de fortjener, eller dårligere enn andre rundt, så skaper nok det problemer. Det er enkel logikk. Eventuelt får du ikke tak i ansatte som innehar de kvalifikasjonene, kunnskapene og ferdighetene som kreves.
Pay peanuts, get monkeys. Uttrykket er like relevant i dag som før
Kanskje du har rett i det. Hva den enkelte føler at han/hun fortjener er vel ofte nokså individuelt, og ikke vet jeg hva en pilot fortjener. Største kilden til friksjoner er naturlig nok om to sett av i utgangspunktet like ansatte behandles ulikt (jfr. SAS og Linjeflyg, SAS og BU, DY fast ansatte piloter og kontrakspiloter osv.).

At man kan bli misfornøyd med at lønnen ikke er så høy som den var i "gamle" dager eller at lønnen er høyere i andre selskaper er nok sikkert sant, men spørsmålet er hvorvidt dette skaper spesielle fiksjonen som slår ut i sikkerhetsproblemer er vel en annen (en kontraktspilot og en fast ansatt i styrhuset kan kanskje skape noe større utfordringer).
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 19:10   #30
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Det er uansett liten tvil om at pilotene i endel selskaper måtte ned i lønn, noen bør nok lenger ned fortsatt. Dessverre er det altfor mange piloter som befinner seg i andre enden av skalaen. Disse blir likevel også presset minst like mye på lønn og betingelser.
Nærmeste fremtid vil nok vise hva som er tilfellet i prosjekt DY/Torp. Dersom det viser seg at ryktene om dårlige vilkår og kontrakter stemmer, så håper jeg virkelig foreningen til DY er tøff denne gangen og setter ned foten.
F35Landing is offline  
Old 26-11-2011, 20:21   #31
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Mye nytt skjer i luftfarten nå om dagen, og for de av oss som jobber der er det bare å holde oss fast;-)
Endringene skjer hele tiden, og presset i bransjen er så stort at mange sliter seriøst med likviditeten. Dette er ikke en tid for ansatte å be om bedre betingelser, og mange er happy med å holde det de har.
......................................

Tally-Ho
Jeg berømmer deg Tally-Ho for at du er frimodig nok og villig til å dele disse rykter / tanker med oss. Meget verdifullt. Både for oss som jobber i kommersiell luftfart og de som ikke gjør det per i dag men kanskje vurderer å søke seg inn. Det du beskriver stemmer meget bra med det jeg oppfatter er den veien industrien går. Det er mange år siden jeg, hvis jeg ble spurt, anbefalte noen i Norge å søke seg inn i skandinavisk baserte flyselskaper. I samtaler med personer fra f.eks. Baltikum, Thailand, Brasil etc er jeg vanligvis mye mer positiv til å anbefale karriere i flyselskaper. Å si at det skal bli rimelig tøft å drive IC trafikk med crewbase i Skandinavia i årene fremover er vel en understatement
Flaps40 is offline  
Old 26-11-2011, 21:59   #32
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Forstår godt det som sies om presset i Europa - drevet av krisen de fleste av oss har fått med oss så er det ikke mye ekspansjon her, men generelt; hva snakker dere om når det gjelder vilkår for piloter....?

Det snakkes om at DY skulle opprette IC base i Asia for å få billig crew. Mulig de kan få noen cabin der borte hurtig utdannet på 3 uker, men hvis de vil ha billige piloter må de lete andre steder; Snitt lønn for piloter på det åpne short-tirm markedet i Asia gått opp over 30% bare det siste året, og de fleste asiatiske selskap oppretter nå baser i Europa, USA og Australia for å få tak i kvalifiserte piloter.

De siste estimater er at det i Asia er behov for 183.200 de neste 20 årene , hvorav over 72.000 bare i Kina. Dette er nesten umulig å oppnå; skolekapasiteten er overhodet ikke giret for dette, kostnadene for å ta en pilotutdannelse ligger på rundt 1 mill nok, og dette har som nevnt ført til at vilkårene kun har gått en vei; oppover.

Det er mulig at det er et par tøffe år foran oss for ledige piloter i Europa, men hvis de vil flytte litt på seg så kan HEL baserte DY piloter tredoble lønnen sin ved å ta noen år i Kina, og for Airbus ratede piloter ligger tilbudene på rekke og rad.

Asiatiske selskap flytter nå som sagt sine pilot baser og øker vilkårene for å få kvalifiserte piloter - eks NOK pr år før bonus, medic, housing allowance etc;

Air China: Captain, Base Dusseldorf, Milan, Madrid, Vancouver, Sidney tax free 1.050.000.
China Southern Airlines; Captain, Base Melbourne, Sidney, Brisbane tax free 1.292.400

Og ut på dette markedet skal altså DY til Asia og hente billige piloter....? Vel..........
Lamox is offline  
Old 26-11-2011, 22:44   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post

Og ut på dette markedet skal altså DY til Asia og hente billige piloter....? Vel..........
Har DY sagt at de skal det, eller er det bare ryktene som sier at så er tilfellet? Jeg er klar over at det har vært snakket om asiatisk basert crew, men det. Kan vel likegjerne dreie seg om kabincrew?

Last edited by TOS; 26-11-2011 at 23:03.
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 23:04   #34
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 399
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Etter å ha sett nesten alle "Air Crash Investigation"-episodene må jeg si at slitne piloter er det som skremmer meg mest (og jeg er ikke lettskremt). Jeg er enig at det er fryktelig vanskelig for oss vanlige (eller litt over gjennomsnittelig interesserte) passasjerer å skulle basere våre valg på særlig mye annet enn myndighetskrav.

Jeg har hatt inntrykk av at det hele er ganske strengt regulert, slik at minimumsstandardene er såpass gode. Samtidig synes jeg det er viktig at folk har rettigheter til f.eks. sykelønn, oppsigelsesvern, osv., og at de skal ha en grei hverdag og burde slippe å bekymre seg om de har gode nok fasiliteter for skikkelig søvn, f.eks.

Det jeg ikke ser som særlig problematisk er om man bruker baser utenlands, så lenge de ansatte faktisk får gode betingelser. Slik er det bare i et globalt arbeidsmarked, og flyindustrien, i sin natur er så til de grader på et globalt arbeidsmarked. Jeg har derfor vanskelig for å bli opprørt over en base i Malaga, men jeg synes det er ille om man gjør det for å gi ansatte ekstremt dårlige betingelser, og Parc-opplegget høres i så måte noe jeg ikke vil støtte.

Det er derfor interessant å følge debatten her, og hører gjerne om det er måter jeg kan bidra på hvis det trenges.
KjetilK is offline  
Old 26-11-2011, 23:10   #35
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har DY sagt at de skal det, eller er det bare ryktene som sier at så er tilfellet? Jeg er klar over at det har vært snakket om asiatisk basert crew, men det. Kan vel likegjerne dreie seg om kabincrew?
Vel - mange her inne hevder det, og da ikke kun cabin; Diskusjonen til nå har primært dreid seg om piloter. Men siden jeg nesten aldri er skråsikker ( :-) )skriver jeg det fremedels med et spørsmålstegn bak....
Lamox is offline  
Old 26-11-2011, 23:23   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Jeg kikket litt på de ledige stillingene på PARC, og der det står noe om lønn så høres det jo ikke akkurat avskrekkende dårlig ut (det snakkes om net salary på et sted mellom USD 100k og 150k + tillegg). Dette for jobber bl.a. i Kina, om jeg husker rett.

PARC er tydeligvis i samme selskap som Oxford Aviation Academy. Er dette riktig? Jeg trodde OAA var et anerkjent selskap med godt rykte på seg.
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 23:28   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Vel - mange her inne hevder det, og da ikke kun cabin; Diskusjonen til nå har primært dreid seg om piloter. Men siden jeg nesten aldri er skråsikker ( :-) )skriver jeg det fremedels med et spørsmålstegn bak....
Ja, jeg har sett at mange her hevder det, men det betyr vel ikke at det er riktig? Det er mange nok eksempler på diskusjoner her inne hvor noen ha hørt rykter fra piloter og CA om ruter hit og dit, og da er ofte svaret her inne at dette skal man ikke høre på...
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 23:33   #38
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Eierne tenker kun penger..penger.penger..penger..
Akkurat slik har Norwegian drevet i alle år, tenker kun penger..penger..penger..
Når man ser hvordan Norwegian har "herjet" med handlingselskapene de har hatt på f.eks OSL så sier det seg selv at det er kun penger..penger..penger det er snakk om. Og at de nå begynner å herje med crew også, jo det er nettopp pga..penger..penger..penger.. Og når man ser dollargliset på Kjosern så skjønner man sikkert hvorfor det blir gjort som det er blitt gjort.
rampen is offline  
Old 26-11-2011, 23:40   #39
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Eierne tenker kun penger..penger.penger..penger..
Akkurat slik har Norwegian drevet i alle år, tenker kun penger..penger..penger..
Når man ser hvordan Norwegian har "herjet" med handlingselskapene de har hatt på f.eks OSL så sier det seg selv at det er kun penger..penger..penger det er snakk om. Og at de nå begynner å herje med crew også, jo det er nettopp pga..penger..penger..penger.. Og når man ser dollargliset på Kjosern så skjønner man sikkert hvorfor det blir gjort som det er blitt gjort.
Det er ikke noe nytt at private bedrifter tenker lønnsomhet... Det er ofte de selskapene som overlever i det lange løp.

Last edited by TOS; 26-11-2011 at 23:43.
TOS is offline  
Old 26-11-2011, 23:40   #40
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,641
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Malagabase og ellers innleie av piloter. Men en kompis som flyr i Norwegian og kjenner systemet godt sa for et par år siden at de leide inn piloter fra et polsk? bemanings byrå. Det var primært for å dekke opp for ferieavvikling på sommern 2009?. De ble leid inn på 6 mnd kontrakter tror jeg. Men de som "egnet" seg som piloter i DY fikk fast ansettelse, de andre fikk beskjed om "ikke ring, vi ringer deg hvis vi trenger deg". Det er kansje det samme opplegget de kjøre nå både i Malaga og Helsinki/Estland?
Å ansette piloter som ikke har den rett innstillingen til pilotjobben er dyrt for ethvert flyselskap.
Piper is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 21:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.