![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dette er jo imidlertid litt tilbake i tid, men ikke mye. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
http://www.pprune.org/nordic-forum/4...-fra-dy-2.html Her er forresten et interessant innslag fra amerikansk TV som går på problematikken rundt fatigue og dårlige vilkår: http://youtu.be/KaaEo3CrgCg |
|
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vel, de piloter jeg kjenner i DY har ikke hørt noe om en AGP base - noe som selvfølgelig ikke betyr at ryktet er feil...
På Parc Aviations oversikt over vacancies så er kun 2 av 36 i Europa; Det er en åpning for B737NG Captains og og en for B737NG Copilots med oppstart mars 2012. Ingen info om vilkår, og base "to be adviced". Men disse må også konkurrere med eksempelvis B737NG Captain vacancies i Kina på samme side, med tax free lønn på NOK 972.000 + bonus, og hvis DY skal ut med noe i nærheten av slike beløp + avgift til Parc Aviation så ser jeg ikke helt hvordan selskapet skal tjene penger på dette. Spesielt hvis en også regner inn hvor mye bråk noe slikt ville skapt internt i DY.... |
![]() |
![]() |
#24 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Kjos er imho svært dristig - men slikt har betalt seg før og vil sikkert gjøre det igjen. |
|
![]() |
![]() |
#25 | |
critical mind
|
![]() Quote:
DY har planlagt en aggressiv vekst for de arene som kommer og de möter en stadig marked som har stadig mindre vel-kvalifiserte sökere. Og DY trenger ikke bare piloter, men ogsa en god antall dyktige folk i administasjonen, slik at veksten kan handteres...
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så er spørsmålet hva som er dårlige vilkår. De vilkårene KapteinKrok viser til for Kina er vel ikke akkurat dårlige... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Pay peanuts, get monkeys. Uttrykket er like relevant i dag som før ![]() |
|
![]() |
![]() |
#28 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Hver som har fri valg og alternativer vil tenke seg to ganger för han/hun skriver under en darlig kontrakt med laber vilkar som er subpar til markedforhold. Med dette hva Norwegian planlegger i ekspansjon, sa overrasker dette at de tilbyr sapass darlige betingelser. Rett og slett fordi de ansatte er den störste verdi en selskap har. Og dersom du ikke far tak i de klokeste hoder, sa taper du pa langt sikt. Race't om de beste ansatte gjelder jo ikke bare piloter, men ogsa fagopplaerte som agerer i administrasjonen. Er disse folks unhappy, sa riskerer man fremtiden av bedriften og ökonomisk suksess.
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At man kan bli misfornøyd med at lønnen ikke er så høy som den var i "gamle" dager eller at lønnen er høyere i andre selskaper er nok sikkert sant, men spørsmålet er hvorvidt dette skaper spesielle fiksjonen som slår ut i sikkerhetsproblemer er vel en annen (en kontraktspilot og en fast ansatt i styrhuset kan kanskje skape noe større utfordringer). |
|
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er uansett liten tvil om at pilotene i endel selskaper måtte ned i lønn, noen bør nok lenger ned fortsatt. Dessverre er det altfor mange piloter som befinner seg i andre enden av skalaen. Disse blir likevel også presset minst like mye på lønn og betingelser.
Nærmeste fremtid vil nok vise hva som er tilfellet i prosjekt DY/Torp. Dersom det viser seg at ryktene om dårlige vilkår og kontrakter stemmer, så håper jeg virkelig foreningen til DY er tøff denne gangen og setter ned foten. |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forstår godt det som sies om presset i Europa - drevet av krisen de fleste av oss har fått med oss så er det ikke mye ekspansjon her, men generelt; hva snakker dere om når det gjelder vilkår for piloter....?
Det snakkes om at DY skulle opprette IC base i Asia for å få billig crew. Mulig de kan få noen cabin der borte hurtig utdannet på 3 uker, men hvis de vil ha billige piloter må de lete andre steder; Snitt lønn for piloter på det åpne short-tirm markedet i Asia gått opp over 30% bare det siste året, og de fleste asiatiske selskap oppretter nå baser i Europa, USA og Australia for å få tak i kvalifiserte piloter. De siste estimater er at det i Asia er behov for 183.200 de neste 20 årene , hvorav over 72.000 bare i Kina. Dette er nesten umulig å oppnå; skolekapasiteten er overhodet ikke giret for dette, kostnadene for å ta en pilotutdannelse ligger på rundt 1 mill nok, og dette har som nevnt ført til at vilkårene kun har gått en vei; oppover. Det er mulig at det er et par tøffe år foran oss for ledige piloter i Europa, men hvis de vil flytte litt på seg så kan HEL baserte DY piloter tredoble lønnen sin ved å ta noen år i Kina, og for Airbus ratede piloter ligger tilbudene på rekke og rad. Asiatiske selskap flytter nå som sagt sine pilot baser og øker vilkårene for å få kvalifiserte piloter - eks NOK pr år før bonus, medic, housing allowance etc; Air China: Captain, Base Dusseldorf, Milan, Madrid, Vancouver, Sidney tax free 1.050.000. China Southern Airlines; Captain, Base Melbourne, Sidney, Brisbane tax free 1.292.400 Og ut på dette markedet skal altså DY til Asia og hente billige piloter....? Vel.......... |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har DY sagt at de skal det, eller er det bare ryktene som sier at så er tilfellet? Jeg er klar over at det har vært snakket om asiatisk basert crew, men det. Kan vel likegjerne dreie seg om kabincrew?
Last edited by TOS; 26-11-2011 at 23:03. |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter å ha sett nesten alle "Air Crash Investigation"-episodene må jeg si at slitne piloter er det som skremmer meg mest (og jeg er ikke lettskremt). Jeg er enig at det er fryktelig vanskelig for oss vanlige (eller litt over gjennomsnittelig interesserte) passasjerer å skulle basere våre valg på særlig mye annet enn myndighetskrav.
Jeg har hatt inntrykk av at det hele er ganske strengt regulert, slik at minimumsstandardene er såpass gode. Samtidig synes jeg det er viktig at folk har rettigheter til f.eks. sykelønn, oppsigelsesvern, osv., og at de skal ha en grei hverdag og burde slippe å bekymre seg om de har gode nok fasiliteter for skikkelig søvn, f.eks. Det jeg ikke ser som særlig problematisk er om man bruker baser utenlands, så lenge de ansatte faktisk får gode betingelser. Slik er det bare i et globalt arbeidsmarked, og flyindustrien, i sin natur er så til de grader på et globalt arbeidsmarked. Jeg har derfor vanskelig for å bli opprørt over en base i Malaga, men jeg synes det er ille om man gjør det for å gi ansatte ekstremt dårlige betingelser, og Parc-opplegget høres i så måte noe jeg ikke vil støtte. Det er derfor interessant å følge debatten her, og hører gjerne om det er måter jeg kan bidra på hvis det trenges. |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vel - mange her inne hevder det, og da ikke kun cabin; Diskusjonen til nå har primært dreid seg om piloter. Men siden jeg nesten aldri er skråsikker ( :-) )skriver jeg det fremedels med et spørsmålstegn bak....
|
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg kikket litt på de ledige stillingene på PARC, og der det står noe om lønn så høres det jo ikke akkurat avskrekkende dårlig ut (det snakkes om net salary på et sted mellom USD 100k og 150k + tillegg). Dette for jobber bl.a. i Kina, om jeg husker rett.
PARC er tydeligvis i samme selskap som Oxford Aviation Academy. Er dette riktig? Jeg trodde OAA var et anerkjent selskap med godt rykte på seg. |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Eierne tenker kun penger..penger.penger..penger..
Akkurat slik har Norwegian drevet i alle år, tenker kun penger..penger..penger.. Når man ser hvordan Norwegian har "herjet" med handlingselskapene de har hatt på f.eks OSL så sier det seg selv at det er kun penger..penger..penger det er snakk om. Og at de nå begynner å herje med crew også, jo det er nettopp pga..penger..penger..penger.. Og når man ser dollargliset på Kjosern så skjønner man sikkert hvorfor det blir gjort som det er blitt gjort. |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 26-11-2011 at 23:43. |
|
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Nå vet jeg ikke hvordan det er med Malagabase og ellers innleie av piloter. Men en kompis som flyr i Norwegian og kjenner systemet godt sa for et par år siden at de leide inn piloter fra et polsk? bemanings byrå. Det var primært for å dekke opp for ferieavvikling på sommern 2009?. De ble leid inn på 6 mnd kontrakter tror jeg. Men de som "egnet" seg som piloter i DY fikk fast ansettelse, de andre fikk beskjed om "ikke ring, vi ringer deg hvis vi trenger deg". Det er kansje det samme opplegget de kjøre nå både i Malaga og Helsinki/Estland?
Å ansette piloter som ikke har den rett innstillingen til pilotjobben er dyrt for ethvert flyselskap. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |