Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2011, 23:44   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,723
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Eierne tenker kun penger..penger.penger..penger..
Akkurat slik har Norwegian drevet i alle år, tenker kun penger..penger..penger..
Selvfølgelig tenker ledelsen på penger og fortjeneste, det er deres plikt ifht. eierne så lenge det er et aksjeselskap. Og ethvert selskap bør tjene fornuftig med penger. Folk som har penger tilovers kan investere i et selskap, men de forventer selvfølgelig avkastning på pengene sine.

Det er måten man får tjent pengene på som her diskuteres, og noen ganger må man investere for å tjene penger, være seg i harde ting som fly eller myke ting som folk. Så la oss ikke vri denne debatten over til en diskusjon om det at noen vil tjene penger eller om det er riktig å tjene penger - fokuser heller på måten man ønsker å tjene pengene på.

(Hvis du mener at det å tjene penger på en investering ikke er viktig, så skal jeg passe på pengene dine mot et lite gebyr, og du får selvfølgelig null rente og sikkerhet )
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 26-11-2011, 23:53   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Men de som "egnet" seg som piloter i DY fikk fast ansettelse, de andre fikk beskjed om "ikke ring, vi ringer deg hvis vi trenger deg". Det er kansje det samme opplegget de kjøre nå både i Malaga og Helsinki/Estland?
Og flere av disse "ikke ring, vi ringer deg"-pilotene dukket opp igjen i det estiske vikarbyrået. Det var en av hovedkonfliktene da opplegget rundt operasjonen i Helsinki først kom på bordet: DYs egne instruktører her hjemme ble schedulert for å trene opp piloter i Helsinki, via vikarbyrået. Piloter som mange av de samme instruktørene ikke hadde anbefalt for fast ansettelse her hjemme i første omgang.
Oh the irony...
F35Landing is offline  
Old 26-11-2011, 23:58   #3
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,632
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
Piper is offline  
Old 27-11-2011, 00:09   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
Man skulle kanskje tro det, all den tid det hevdes at det er et marked med lite ekspansjon i Europa og mange som vil ha jobb. Men det er kanskje ikke så lett likevel?
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 08:46   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Men det må allikevel være en enkel måte for DY å sile ut de pilotene de ikke vil ha?
Om man begynner å stille for mange krav til kandidater via vikarbyråer så begynner fort prisen på kandidatene å stige.
sail4fun is offline  
Old 27-11-2011, 19:56   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Om man begynner å stille for mange krav til kandidater via vikarbyråer så begynner fort prisen på kandidatene å stige.
Hvis DY har sagt nei en gang, hvorfor skulle de ikke kunne si nei en gang til...?
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 08:56   #7
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Discus View Post


Det er måten man får tjent pengene på som her diskuteres, og noen ganger må man investere for å tjene penger, være seg i harde ting som fly eller myke ting som folk. Så la oss ikke vri denne debatten over til en diskusjon om det at noen vil tjene penger eller om det er riktig å tjene penger - fokuser heller på måten man ønsker å tjene pengene på.

(Hvis du mener at det å tjene penger på en investering ikke er viktig, så skal jeg passe på pengene dine mot et lite gebyr, og du får selvfølgelig null rente og sikkerhet )
Tja, jeg husker for endel år siden at sjefen for rederiet Sigv.Bergersen gikk ut i media og uttalte at de skulle ha norske sjøfølk, på norske skip. Han uttalte også at rederiets visjon var ikke å tjene mest mulig, men å få en sikker inntjening. Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner
rampen is offline  
Old 27-11-2011, 11:59   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.
Nå blir dette OT, men "stadige utskiftninger av handlingselskaper"? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Nå leverer jo tydeligvis DY sine handlingselskaper bra, iallefall man ser på punktlighet.

At selskaper går konkurs/legger ned er nok en naturlig del av forretningslivet. Kjedelig for de det angår, selvsagt, men nesten uunngåelig. Hva angår Bergesen så vet jeg ikke hvor mange nordmenn som er igjen nå som de er en del av et internasjonalt selskap.

Last edited by TOS; 27-11-2011 at 12:03.
TOS is offline  
Old 27-11-2011, 16:59   #9
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner
Kan høres ut som en forsmådd stuer du.. Ikke forstår du at en handler som leverer rævva kvalitet lever farlig heller. Vil tro de DY kjøper tjenester av lever godt. Det ser hvertfall slik ut..
apron is offline  
Old 27-11-2011, 23:54   #10
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Tja, jeg husker for endel år siden at sjefen for rederiet Sigv.Bergersen gikk ut i media og uttalte at de skulle ha norske sjøfølk, på norske skip. Han uttalte også at rederiets visjon var ikke å tjene mest mulig, men å få en sikker inntjening. Hvis man ser på Norwegian`s stadige utskiftninger av handlingselskaper( nå vet ikke jeg hvordan det er med crew eller internt i firmaet) så er det kun for å tjene penger, og dette gjør at mange på bakketjenestene mister jobber, eller frykter for å miste jobbene sine da andre selskaper vil levere billigere tjenester. Og det finnes eksempler på at en bedrift får den arbeidskraft den fortjener, slik er det i handlingbransjen også.

Når det gjelder mine penger så har du nok riktig som du skriver, null rente og sikkerhet. Jeg fikk vel ca 100 kr i renter på mine kontoer i fjor, men betalte vel til sammenligning ett par tusen i gebyrer, så ingen tvil at banken vinner
Hva var poenget med dette innlegget?
Pjokken is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 06:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.