Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2011, 11:33   #1
NordicMaster
ScanFlyer Blue

SAS Ble skuffet av SAS på Business

Hei

Først av alt vil jeg si at jeg er lite bereist på business (kun noen få avganger interkontinentalt), men er ganske bereist ellers.

I anledning sommerferien 2011 gikk turen til California, Nevada og Arizona. Vi fant rimelig billetter med SAS til New York og videre til San Francisco med United. Jeg hadde lest om Optiontown på dette forumet og hadde gledet meg til å se om det gikk igjennom og skrive en god TR. Jeg ble mot formodning oppgradert begge veiene til business, men sitter igjen med så lite å smile over at noen TR blir det ikke. Det er ikke det at turen var en katastrofe, men heller det at jeg hadde forventet meg det lille ekstra som uteble totalt.

Flyvningen til OSL - EWR var grei nok. OK mat og en og annen smilende servitruse blant de fire foran gardinen. Resten av de ansatte hadde nok heller sett at de reisende fant et annet sted å være. På tilbaketuren så så jeg ikke _et_ smil. Jeg er som regel en ganske glad type og blir ofte møtt med et smil, men her var det høy neseføring hele veien. Selv om de var fire eller fem mennesker foran gardinen så klarte ikke en av dem å klemme frem et smil under hele reisen (Muligens kan det halvhjertede gliset fra en dame i caps i 50-årene som jålet seg helt fremme til høyre under boarding telle som et smil). Hun gjorde kun en annen ting før vi var i luften og det var å trille trallen bak gardinen før take off. Resten av turen brukte hun bare til å se på at kollegaene jobbet... nok om det...

Jeg ble på tilbakereisen kontinuerlig tiltalt med "min herre" av en mann som enten ville eller kunne ikke høre spesielt godt. Ved en anledning ønsket jeg rosevinen til maten og følgende dialog utspant seg.

"Hva ønsker min herre å drikke til maten"
"Litt rosevin er du snill"
"blablabla...erende vin?"
"Nei, ikke musserende. R O S E"
"Roselerende vin?"
"Hva?"
"Roselerende vin!"
"Eh, ja takk"

(Jeg tenkte i ettertid at jeg kanskje hørte feil og at vinen heter et.eller.annet.erende, men det gjør den så langt i fra.)

Det positive
-Setene har god pitch
-Setene har strøm
-Leselyset fungerer bra
-Mulighet for rimelig oppgradering med Optiontown
-God del flere poeng på business enn på rabatert økonomibillett.
-Toalettene er flotte med to vinduer hvor man kan studere utsikten. Toalettene er store, rene og har ekte vaskekluter (samme type som deles ut før maten, men er ikke fuktige. Jeg elsker å finne håndklær på "offentlige" toaletter)
-Slipper å reise til by i Europa før man kommer til USA (kan forsåvidt og være negativt, men jeg likte å dele reise opp i ca to like deler)
-Masse magasiner
-Hyggelig med servering på hvit duk
-Kult med kamera i nesen
-Champagnene var knakende god
-Oversiktlig meny EWR-OSL (ingen meny OSL-EWR)
-Pre-boarding på EWR

Det negative
-Baren hadde ikke espressomaskin (noe det var før) og hadde stort sett bare pulverkaffe, Tvist, frukt og muffin.
-Setene er slitene (blant annet så var det løse deler på setet (som armlenet) og skinrimmen som går langs toppen av setet hadde virkelig sett sine bedre dager) og innsittet (det var nesten som å sitte på BA sine eldgamle økonomiseter)
-Kontrollen til setet var til tider vanskelig å forstå seg på (og jeg er glad i ting med knapper på) Blant annet gikk fotstøtteforlengeren (i mangel på et bedre ord) inn og ut helt etter sitt eget illebefinnende når jeg trykket på noen andre knapper). Videre savnet jeg en innstilling hvor man fikk knærne litt opp. Jeg sitter mest komfortabelt når knærne er litt høyere enn midjen (Jeg kan huske at jeg fikk til dette på en tur med BA i sitt gamle businessprodukt for litt over ti år siden)
-Størrelsen og kvaliteten på skjermen kan sammenlignes med den tiden hvor vi hadde tykk-TV og man måtte slå på TVen for å få signal noen ganger. Skjermen var liten og kvalitetene var akkurat som jeg hukser hvordan VHS var.
-Maten minner meg om den tiden jeg for 10-15 år siden reiste mye med fly innenlands i Norge. Det var kjedelig, lite mat og ble servert med metall eller plastlokket på. Jeg hadde håpet på at hovedretten ble servert etter forretten, men disse ble servert samtidig. Dette første til at maten ble litt kald før jeg kom til hovedretten. På veien tilbake var det kald, tørr laks til hovedrett med koskos. Drepende kjedelig og jeg synes virkelig synd på de bak gardinen som måtte spise noe betydelig dårligere enn dette.
-Jeg hadde forventet å føle meg litt verdsatt, i det minste smilt til.
-Desserten på vei til EWR var bra med både kake og sorbet, men på veien tilbake var det snakk om en petit four og en ordinær vaniljeis som var så har at jeg lett kunne ha brukt den som slagvåpen.
-Varm vaskeklut ble kun utdelt før middag (ikke frokost).
-Apetittvekkeren begge veier var Philadelipiaost rullet inn i hva minnet om syltet paprika. På veien til EWR fikk vi to og på veien tilbake fikk vi en. Smakløs og kjedelig. Jeg hadde gladelig betalt noen kroner for en liten bit laks eller kanskje bare et par oliven. Fikk og seks eller syv saltkringler (les:saltstenger) i en pose og de ble spist på et blunk.
-Ingen pre-boarding/egen kø på OSL

Generelt så hadde jeg ventet meg høy servicegrad og kanskje blitt spurt en gang eller to om det var noen mer jeg ønsket meg (slik jeg ser mange skriver om asiatiske selskaper), men den gang ei. Jeg følte meg rett og slett til bry (mest på tilbaketuren).

Jeg skal reise med BA i julen i CW. Kan jeg forvente det samme der?

Mitt siste spørsmål er om jeg har vært uheldig eller om jeg er for kravstor?

Last edited by NordicMaster; 18-07-2011 at 11:38.
NordicMaster is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 11:54   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Ble skuffet av SAS på Business

Serveringen ewr-osl skal være litt enklere enn osl-ewr for at folk skal få sover raskt. Espressomaskinen mener jeg noen skrev det var mye trøbbel med, men det burde vært flere antonberg sjokolader, burs og vin i baren. Synd de ikke setter Henriot'en der...

Crew er som hos alle selskaper varierende, mulig du hadde uflaks. Generelt er vel crewet også i bedre form fra oslo enn fra ewr pga jetlag.

Jeg savner også en del innstillinger på seten til sas, syntes egentlig at de forrige c-klassesetene var bedre å sitte i.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 12:25   #3
fjasebase
ScanFlyer Gold

Ser ut som du har vært veldig uheldig. Kjenner ikke igjen dette i det hele tatt...

Men, hva seter og AVOD angår, synes heller ikke jeg SAS er de beste.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 12:28   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Velkommen til Flyprat, og takk for første Trip Report. Synd du ikke ble fornøyd. Jeg er litt enig med deg i at setene begynner å virke litt slitne.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 12:38   #5
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Velkommen til Flyprat, og takk for første Trip Report. Synd du ikke ble fornøyd. Jeg er litt enig med deg i at setene begynner å virke litt slitne.
Wow. Jeg fikk svar fra pappaen til Fnate med sin post nr 800 :-) Genialt.
Old 18-07-2011, 13:32   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally Posted by NordicMaster View Post
Wow. Jeg fikk svar fra pappaen til Fnate med sin post nr 800 :-) Genialt.
???

Jeg har flydd Business på SAS, United og China Airlines.
Synes at SAS sin business fungerer greitt, men behøver en modernisering av mat, seter og ikke minst AVOD systemet.
Om det skal være noe trøst så har United et dårligere produkt. Kanskje de lærer noe av Continental angående kvalitet på mat? Nye seter monteres ihvertfall.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 14:19   #7
Johannes
Newcomer

Når det gjelder crewet må du ha vært veldig uheldig. Da jeg og mitt reisefølge oppgraderte oss til business i juni, hadde vi en veldig fin opplevelse. Både når det gjaldt maten (som nå tydeligvis har blitt endret på siden vi var på tur i juni) og crewet.

Vi fikk veldig god kontakt med både purser og stewarder - og var så heldig å ha samme stewarder på tilbaketuren. Denne gangen hadde vi ikke oppgradert oss - men var så heldig å bli overrasket av stewarden med to glass portvin han hadde hentet fra "det gode selskap" der foran.
Min opplevelse av turen på business var veldig positiv - men støtter enkeltes synspunkter når det gjelder inventaret som kan se noe slitt ut.

Last edited by Johannes; 18-07-2011 at 14:22.
Johannes is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 15:25   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Espressomaskinen mener jeg noen skrev det var mye trøbbel med,
Der har været problemer med kaffemaskinerne, derfor har de i en periode været fjernet. De er nu på vej tilbage igen. Mener allerede 3 af flyene har fået dem installeret igen - resten følger snart.
Old 18-07-2011, 15:57   #9
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Hva med å sende en tilbakemelding direkte til SAS? Det med crewet på hjemturen hørtes ikke helt bra ut.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 20:21   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jeg skal reise med BA i julen i CW. Kan jeg forvente det samme der?

Mitt siste spørsmål er om jeg har vært uheldig eller om jeg er for kravstor?
For det første synes jeg ikke man kan/bør forvente slik behandling hos noen av de store. Crewet hos BA kan variere de også, men jeg har stort sett fått god oppfølging.

BA og SK er forskjellige. BA har i tillegg førsteklasse på sine flighter og normalt en relativt stor business-kabin, og er den full så merker man at det er mange pax som skal serveres. BA tar opp bestilling på forrett og middag på forhånd, så du får ikke sett maten. Fordelen er at hovedretten normalt kommer rykende varm etter forretten.

Et lite NB! Flyr du sent fra østkysten (inkl. ORD) og hjem har BA sleeper-service, dvs. meget begrenset meny/mat ombord da de har full buffet i loungen. Også en relativt beskjeden frokost (dvs. ikke full engelsk) før landing LHR, men både ankomst og avgangsloungene på LHR har godt utvalg av mat. Flytiden JFK-LHR kan være ned mot 5:30t så skal man sove så må de gjøre det slik, noe jeg setter pris på. Fra New York pleier å forsøke å fly hjem fra JFK, loungen er stor og flott, med et fint "dining room" i tillegg til mulighet for massasje (må være tidlig ute for massasje!). I tillegg er innsjekk/fast-track security på JFK T7 alltid smooth.

Se forøvrig signaturen min for div. TR med BA.

Last edited by Discus; 19-07-2011 at 00:46.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 22:01   #11
BårdK
ScanFlyer Silver

I mine øyne er du nødvendigvis ikke kravstor, men har litt store foreventninger. C-klasse gir deg litt mer komfort og service, men i hovedsak et sete det er mulig å sove/slappe ordnentlig av i. Så noen mat/serivce-opplevelse vil være unntaket (hvis du sammenlikner med gode restauranter).
Old 19-07-2011, 00:16   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Business selges/kjøpes først og fremst for at passasjerene skal ha en behagelig reise og komme frem noenlunde uthvilt. Skal man ha luksus får man kjøpe eller leie et privatfly og bestemme catering, layout og betjening selv. First er en mellomting mellom luksus og akseptabel komfort.
Jeg har aldri hørt om noe flyselskap som tilbyr luksus i business.

Last edited by Dag Viking; 19-07-2011 at 00:20.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 00:27   #13
OEH
ScanFlyer Gold

Jeg synes faktisk man skal ha lov til å være litt kravstor, man betaler tross alt såpass mye for billetten at det må kunne forventes en viss kvalitet når det gjelder catering og sete-comfort.
I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor enkelte kabinansatte ser ut til å være allergiske mot å smile.
Kanskje SAS skulle gjeninnføre 80-tallets smilekurs?
De asiatiske selskapene er i en klasse for seg når det gjelder smil og imøtekommenhet. Vet ikke om det har med den asiatiske væremåten å gjøre eller om de blir drillet til det. En kombinasjon vil jeg tro.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 00:43   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Business selges/kjøpes først og fremst for at passasjerene skal ha en behagelig reise og komme frem noenlunde uthvilt. Skal man ha luksus får man kjøpe eller leie et privatfly og bestemme catering, layout og betjening selv. First er en mellomting mellom luksus og akseptabel komfort.
Nå oppfatter jeg ikke trådstarter som at han forventet seg luksus, og på beskrivelsen av det han ble servert av service & imøtekommenhet så mangler det en hel del på det man burde kunne forvente av business class på IC.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 00:45   #15
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Kan vel være som nevnt tidligere at mulig crewet var slitne, men unnskylder de ikke for at man ikke kan dra på smilebåndet.

Uansett så gjelder vel ikke bare dette SK? Mange andre som aldri smiler heller. Tror nok det har mere med kulturen i Asia + litt drilling i ting.

Personlig så hadde jeg en flott tur i biz med SK/KF, riktig nok ikke noe IC men cc smilte og var meget behjelpelige.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 03:52   #16
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Så at de stort sett serverer champagne før takeoff osv . er ikke ymtet på luksus? Jeg drikker vanligvis ikke champagne ved lunsjtider. First er ikke engang luksus for deg og da bøyer jeg meg av imponering. Artig å ha folk av slik høy klasse på et forum.

Har forøvrig et vennepar som leier jet et par ganger i året til ferie og der er det IKKE luksus, heller normal catering.

For meg kan business helt klart være luksus, men da ikke med SAS med sliten service og chartermat.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 04:02   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hvor mye betalte du for oppgraderingen?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 05:24   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
He he.. Saa vet man det...

Det at nattflighter oestover har redusert service er normalt paa mange selskaper. Mange oensker aa sove, derfor gjoer man unna servicen raskt saa lyset kan slukkes.

Det er grunnen til at det var litt mer skralt andre veien.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 09:55   #19
NordicMaster
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvor mye betalte du for oppgraderingen?
Rett over €300 pr vei. Forsåvidt verdt pengene.

Vedrørende "luksusdebatten" på business så vil jeg hevde at før i tiden (før 2000) så var nok det å fly foran gardinen ensbetydende med en god dose luksus. Sagnene går om kaviar, hummer og champagne i lange baner. I dag så sitter vi tydeligvis igjen med to typer IC legacy carriers: 1) De som holder luksuslinjen ved like (les: asiatiske og arabiske selskaper) og 2) de som prøver å holde den ved like (les: resten), men har i prinsippet kuttet alt untatt seatpitch.
Old 19-07-2011, 10:09   #20
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Rett over €300 pr vei.
Ca 2400 for oppgradering én vei? For 2 uker siden kunne man få t/r med Continental for ca. 2600.

Men folk er forskjellig, og det er bra.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules