Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2006, 22:40   #1
Chocks on
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 1
Default Norwegian er skuffet

Etter noen dagers drift er ikke Norwegian fornøyd med resultatet fra Northport, har hørt fra sentrale hold at de må gjøre noe drastisk, mye bag må ettersendes pga bagrot, flyene er veldig sene ut, og det baller seg bare på. Nå vurderer Norwegian å gjøre en rekke tiltak for å presse Northport til å levere et bedre produkt:

- Ved forsinkelser over 30 min. skal ikke DY betale for handling.
- Ved skader på fly, plikter Northport å lease inn fly.
- I tillegg, forventer Norwegian at Northport/Proffice Aviation, til en hver tid har rett bemanning. Hvor denne bemanningen skaffes fra bryr ikke Norwegian seg om, men det er ingen hemmelighet at Norwegian har vært i kontakt med Manpower.

Nå får vi bare vente, se hva Norwegian gjør med problemene.

Chocks on is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 22:49   #2
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Norwegian er skuffet

Det er jo fantastisk å forvente at en gjeng ferskinger skal levere varene fra dag en, uten å stått i en gate før, sittet i et lastrom før, eller å ha utført noe som helst arbeid rundt et fly før.

Gi dem noen uker da!
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 22:51   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Norwegian er skuffet


Det er et gammelt ordtak som sier: man får ikke mer enn man betaler for.......flyindustrien er i ferd med å kveles av innsparinger og effektiviseringer!

Fryktelig utvikling
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 22:53   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Norwegian er skuffet

Quote:
Originally posted by Chocks on

- Ved skader på fly, plikter Northport å lease inn fly.
Har det oppstått skader siden DY kommer med et slikt krav?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 22:53   #5
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Norwegian er skuffet

???
Man bør vel forvente hvad man kontraktsmæssig har indgået uanset !

__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 22:56   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Norwegian er skuffet

...jeg synes det mangler kilder her, "har hoert fra sentralt hold" er ikke akkurat kildevare....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 23:49   #7
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: Norwegian er skuffet

Hmmm, Chocks, pass deg for å legge ut slike ting uten mere bakgrunnsinfo og kilder....

Dette kan fort tas ut av sammenheng og komme galt ut både her og der....
Javel sliter de litt med diverse problemer, men som flere her sier...

De har holdt på i 5 dager og fortjener jaggu meg litt innkjøringstid!

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 00:26   #8
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Norwegian er skuffet

Jeg er både enig og uenig med dere, gutter (og jenter!)

Det er klart at en såpass fersk gjeng må få litt tid på seg til å komme seg inn i rutiner og så videre. MEN; DY har ikke inngått avtale med 'de nye folkene'. De har inngått avtale med Northport, et stort og anerkjent handligselskap. Og NP har sagt de skal levere varene, ikke til uka, ikke neste måned, men nuh. Alle vet at når man bygger opp noe så stort helt fra bunnen av, trengs det tid til å få rutiner og lærdom til å sitte ordentlig, men akkurat det tror jeg DY skiter i, for NP har som sagt inngått en kontrakt. Den sier nok ganske nøyaktig hva som skal leveres, og om det så er apekatter og esler som skal gjøre arbeidet, er revnende likegyldig, så lenge alt blir gjort i henhold til AVTALEN.

Det jeg er aldri så lit imponert (og ganske skremt) over, er at angjeldende handligselskap har ansatt, er det 180 personer? -Rett fra gata! Så og si INGEN har erfaring med dette, med noen hederlige unntak, selvfølgelig. Var jeg oppdragsgiver, ville jeg synes det var temmelig frekt å sette folk til jobben, som man MÅTTE vite ikke ville kunne gjøre jobben ordentlig til å begynne med. (Til dere i Northport, jeg mener ikke at dere er teite eller noe sånt, dere mangler bare sårt tiltrengt rutine og kompetanse -og en del utstyr)

En annen ting -da jeg begynte i BU, og senere SGS, jobbet jeg med folk med erfaring, som kunne gi meg de tipsene og den lærdommen noen få ukers kurs ikke kunne gi. Masse små ting, som f.eks at man aldri måtte kjøre brua på en BU-maskin før antikollisjonslyset var slått av, hvilket gjorde at den dag i dag sitter det i ryggmargen å holde et øye med den lampa... Dette, og MASSEVIS av andre småting, har betydd minst like mye for utøvelsen av jobben som kursene har gjort.

Ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, dette; men hovedpunktet er altså at jeg mener Northport har det fulle ansvaret for å opprettholde sin del av kontrakten. Det kunne de kanskje fått bedre til tidligere med en annen ansettelsesstrategi (Riktignok sparket våre venner i LFF ganske effektivt bena vekk under masse Servisairfolk...)
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 00:38   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Norwegian er skuffet

Quote:
Originally posted by TUC

(Riktignok sparket våre venner i LFF ganske effektivt bena vekk under masse Servisairfolk...)
Det var helt sikkert en strek i regningen for Northport.

Sammenligningene mellom denne cotover'en og da Menzies overtok for Alaska i Seattle er store. I begge tilfeller ble en 'hub' (gaaseoeynene er for DY) overtatt av en til dels veldig uerfaren bakkestyrke. I Menzies' tilfelle var veien lang og tornefull, mye fordi de ikke hadde gjort hjemmeleksa ordentlig og ble noedt til aa importere et stort antall 'stoettetropper' fra andre stasjoner etter implementeringen. Det ser ut som Northport har forberedt seg bedre og punktlighetsmessig gjoer de det langt bedre enn Menzies gjorde det.

Bare noen betraktninger her langt bortefra ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 06:32   #10
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: Norwegian er skuffet

Nå hadde Northport muligheten å ansette SA folk hvis de ville, men gjorde det ikke. Nok om det! Men tror nok at det er mye rykter ute å går om det nye selskepet, tabber de har gjort eller ikke. Faktum er at de har gjort det veldig bra så langt, synes jeg iallefall. Og enda har de ikke fått alt utstyret sitt heller. Og er det noe i det at NAS krever tiltak som nevnt i den øverste tråden, er jeg ikke forundrert, men synes de skal gi de litt tid, og få sjansen til å lære alle ansatte til jobbene de har fått så går det seg helt sikkert til.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 09:14   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegian er skuffet

gi dem tid?? No way! Hadde jeg vært handlingansvarlig i DY hadde jeg kommet med de samme kravene - and then some! Som TUC sier, DY har bestilt en tjeneste fra Northport og om de ikke klarer å levere er det klart det skal gi konsekvenser - det får nemlig store konsekvenser for DY at fly er sene, at folk mister bagasjen og om det (god forbid!) skulle oppstå skader på fly eller stab
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 09:36   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian er skuffet

Quote:
Originally posted by CK

Hadde jeg vært handlingansvarlig i DY hadde jeg kommet med de samme kravene - and then some! Som TUC sier, DY har bestilt en tjeneste fra Northport og om de ikke klarer å levere er det klart det skal gi konsekvenser - det får nemlig store konsekvenser for DY at fly er sene, at folk mister bagasjen og om det (god forbid!) skulle oppstå skader på fly eller stab
Jeg er helt enig i at man må kunne forvente at tjenesten leveres, eller at man som kjøper iallefall ikke gjøres skadelidende. Jeg antar at DY har sikret seg at de kan kreve slike ting i kontrakten de har skrevet med Northport. Man kan vel ikke komme i ettertid og f.eks. kreve gratis handling ved forsinkelser utover 30 minutter, kompensasjon ved skader på fly osv. Dette må man vel anta er grundig spesifisert i kontrakten - så profesjonelle er nok DY.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2006, 10:36   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Norwegian er skuffet

Uansett hva man mener om at NP skal klare å funke for fullt fra start eller ikke, så kan dette på ingen måte komme som en overraskelse for DY. Man MÅ ha ikke bare forventet seg, men visst, at det ville bli problemer i starten. Men visst, jeg ville også stillt krav på min leverandør at de leverer varene uansett.

Så må jeg bare ønske DY lykke til med å innføre kravene listet opp i den første posten. Handlingagenten skal handle gratis ved forsinkelser over 30 min? In their wet dreams (and not even there)!!!!!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 00:06   #14
norfly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 88
Default Re: Norwegian er skuffet

Jeg tviler veldig sterkt på at noen fra DY`s sentrale hold hadde gått ut med slik info, og jeg tror man bør være forsiktige med å spre rykter om den ene aller den andre..
norfly is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 01:19   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Norwegian er skuffet

Det er ikke uvanlig at de er overgangsproblemer når man bytter leverandører og ikke uvanlig at man ber leverandørene skjerpe seg. Og ikke uvanlig at begge parter har forståelse og at man samarbeider for å løse problemer. Mer er det egentlig ikke å si om saken.

Man kan heller ta opp saken om problemene ikke lar seg løse i lengden...

ok? :-p
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 02:36   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian er skuffet

Det er ikke uvanlig at et selskap for handlingen til halve prisen i tilfelle halv time stasjondelay. Å få det gratis er kanskje litt drøyt men ok. Forsinkelser ser ikke ut til å være så veldig store men det er noe alle har glemt. Det er høstferie og ruteprogrammet til Norwegian er redusert. Det er mange fly som har lang bakkestopp på OSl om dagen, opp imot en time har jeg hørt. Hvis man da allikevel får en delay så har mann tydeligvis et problem.
Men jeg er enig med mange andre her at NP må få litt tid, en uke er ingenting. Allikevel er jeg meget beskymret. De har fått hjelp fra Røros Flyservice fra Tromsø og Trondheim pluss en del folk fra Finland og Arlanda. De har nå vist reist hjem igjen. Norwegian skal også gå over på vanlig program igjen. Så nå blir det spennende å se hvordan det blir når de må klare seg selv.
Men bare for å få sagt det, om de ansatte i NP har jeg bare hørt positive ting, en gald gjeng med pågangsmot!

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 13:21   #17
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Norwegian er skuffet

Jøss, er det lavere aktivitet i høstferien enn ellers? Trodde nesten det var motsatt jeg? Mange som velger pakketurer?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 13:32   #18
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: Norwegian er skuffet

Biss-nissene tar vel høstferie også...
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 13:54   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Re: Norwegian er skuffet

Quote:
Originally posted by LN-RKF

Biss-nissene tar vel høstferie også...
Trodde det bare var skolene som hadde høstferie?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2006, 15:46   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian er skuffet

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by LN-RKF

Biss-nissene tar vel høstferie også...
Trodde det bare var skolene som hadde høstferie?
Høstferie er for slappe søringer som er blitt slitne etter et par måneder på arbeid etter sommerferien.... Sånt no hakke vi her nord.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar skuffet over A380, CEO Al Baker surmuler LN-MOW Flyforum 9 17-09-2014 13:20
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15
Ble skuffet av SAS på Business NordicMaster Reiseforum 27 19-07-2011 13:22
Leorim: vi er SKUFFET... CK Flyforum 6 29-11-2005 20:56
O/T: Skuffet over VG dc-8-63 Flyforum 10 19-08-2005 06:07


All times are GMT +2. The time now is 03:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.