![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Systemet är gammalt och inte anpassat efter dagens system (direct hit och dit för att spara miljö, läs pengar åt bolagen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Veldig mange, de fleste faktisk av de ATC man møter vet og forstår at de er en del av det vi kaller ATS ( Air Traffic Service ) og er til for kunden ( flyene ) og at det er kunden som betaler for lønnen deres!! Der er riktig å følge regler men å være "square headed" er bare dumt! Passer bedre til Spunge Bob square pants! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Stort sett alle sender deg avgårde 5 min før om du er klar. Det inkluderer flyplasser på størrelse med eller større enn EVE. Eksempelsvis LHR, FRA, osv. Ergo så fungerer systemet allikevel, siden "alle" slipper avgårde 5 min før. ;-)
Har aldri opplevd å få holding e.l. som følge av å ha gått 5 min før CTOT. Denne bransjen er mer enn rigid nok som det er, kan vi ikke bruke de få muligheter vi har igjen til å vise litt fleksibilitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som kunde av systemet, er jeg litt skremt av enkelte av holdningene her - de grenser til kundeforakt. Men det viser vel egentlig forskjellen mellom det private og det offentlige - hos oss er kunden kongen, hos det offentlige et nødvendig onde .... (Ja, jeg vet Avinor er 'prviat', men holdningene ser ut til å leve godt)
Systemet er antikvarisk og utdatert, men det blir ikke bedre når man ikke engang klarer å håndheve egne bestemmelser uniformt .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det eneste stedet en underveis kan bli bedt om å vente er vel inn til Oceanic luftrom? Har hørt flere ganger Shannon gi ekstra track miles til fly som ikke kunne fly sakte nok og komme til Oceanic entry point innenfor +/- 3min. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() Feilen i dette tilfellet er sansynligvis ikke mangel på vilje til å yte service, men feil og tilfeldig håndheving av reglene. Et klassisk tegn på dårlig ledelse. Da utvikler det seg ulik og personavhengig praksis. Enkelte tror de er snille og yter ekstaservice, noe kundene opplever som positivt, men som undergraver systemet, altså formålet ved reguleringen. Det er også negativt for omdømmet. Last edited by RWY 24; 09-05-2011 at 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
F.eks: http://www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu...ual_latest.pdf Det ble i alle fall liv i denne diskusjonen, og det er jo bra ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jo, det er for å forhindre at sektorer blir overbelastet. Det er jævlig dårlig kundebehandlig å komme til en sektor der flygeleder har mistet bilde, sant? Det er også bakgrunnen for dette systemet, sikkerhet.. I Europa er det lagd et system for dette og det deler ut tidspunkter til de ulike flightene på når de kan regne med å ta av. Det baserer seg på fart og høyde i FPL. Beste CTOT man kan få er EOBT + taksetid (normalt 10 min i Norge-tårnet kan sende ready-message med lavere taksetid..)Det er da fartøysjefens sitt ansvar å planlegge oppstart etc. til dette tidspunktet. Dersom han åpenbart ikke rekker CTOT er det lurt å sende en delay (så får kanskje en som står klar på en annen flyplass denne plassen i køen) og man får tildelt ny tid umiddelbart som trolig er bedre enn den man får 20 minutter senere.. Det ikke mulig å sende avgårde alle fly nøyaktig på det tidspunktet som er i CTOT'en og derfor er ATC (gjentar ATC) gitt et vindu på -5/+10 minutter. CFMU blir ikke bedre enn det brukerne gjør det, dersom alle hadde vært flinke til å sende flyene noenlunde nøyaktig på CTOT og de som var forsinket sendte delay ville det gavnet kundene våre (flyselkapene). Når det viser seg at mange sender avgårde flyene konsekvent CTOT -5 og samtidig disse flygningene gjerne øker cruisehastighet fungerer ikke systemet like godt. ATC vil da gjøre erfaringer på dette og sette kapasitetstall deretter (enda lavere for det viser seg at flyene kommer puljevis og ikke jevnt..). Isolert sett var det fint for denne flighten, men ikke like bra for systemet... Vi kan hele tiden gå inn og se hvordan trafikkmengden vil bil i ulike sektorer og sette begrensninger, men det er naturligvis ikke noe man ønsker.. Men sikkerhet er viktigst og dersom trafikktallene og kompleksiteten ser ut til å bli for høy må man ringe CFMU og si "vi tar XX i timen på sektor YY". Vær, lavere bemanning og u/s utstyr kan også føre til at man må sette lavere tall.. Kanskje vinduet til CTOT burde bli gjort om til CTOT -0/+15?? lettere å overholde.. På min kontrollsentral har flygeleder ikke peiling på om en flygning er gjenstand for trafikkreguleringer, med unntak av de som tar av i sektoren. Vi har dog mulighet for å sjekke det, noe vi ikke prioriterer..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Å tjene penger er et resultat av at en driver på en sunn måte, ikke et middel for å få driften til å gå. Hvis fokuset er på sluttresultatet, og ikke på midlene for å komme dit, så kommer en aldri til å tjene noen penger. Er derfor helt enig med MOW i at service er essensielt i et serviceyrke.
(Men nå røk jeg vel helt OT når jeg tenker meg om..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Legal Eagle
|
![]()
Helt enig med dere, MOW og Hickok. Jeg synes bare ikke beskrivelsen av forskjellen på det offentlige og det private var så veldig treffende. Det private kan nemlig som utgangspunkt gjøre som de vil, med mindre det er ulovlig (allminnelig handlefrihet). For det offentlige er det motsatt, de kan bare gjøre det som loven tillater, dvs at en ev. handlefrihet må være beskrevet i loven (og da er det egne regler for hvordan handlefriheten, "skjønnet", skal utøves). Det misforstås ofte som dårlig service eller vrangvilje når den offentlige tjenestemannen håndhever reglene på en måte som vi ikke opplever er til vår fordel akkurat der og da (en utaknemlig oppgave), mens det han egentlig gjør er å utøve demokrati og tar hensyn til hele "maskineriet".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
La oss ikke spore av en grei faglig debatt med privat vs offentlig. Minner om tema:Fagdebatt: Slot window Catocontrol ønsket en belysning av "regelen": Quote:
</mod>
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det er slik at når CTOT er i bruk betyr det antagelig at man allerede er forsinket i utgangspunktet og da kan faktisk 5 min være "make it or break it" for den turen, gjeldende å nå videre forbindelser eller å måtte huse pax på hoteller og alt annet det måtte medføre!! Og ja det er faktisk pax'en som indirekte betaler lønnen til dere i Avinor også! ( hvis dere måtte ha glemt det) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dere kan sitte å time ATD på sekundet så mye dere vil. Når deres kolleger i et utvalg middelhavsland slipper maskiner på CTOT+10+20 så undergraver det systemet uansett.
Alle som sitter i den "vår" ende av moroa er løsningsorienterte og prøver så godt de kan å minimere delay. En CTOT på første leg for dagen kan lett forplante seg til de 7-8 neste sectorene den dagen slik at man får følgedelay på den aktuellle flymaskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Fordi kolleger i TWR rundt omkring i Europa/Norge i meget varierende grad klarer/bevisst ikke følger/stryk det som ikke passer CTOT så er det bygget inn en meget stor unøyaktighet i flow systemt. Det fører igjen til at CFMU ikke tillater flow på mindre enn timesperioder, dvs at man kan sette et tall for en time, ikke kortere perioder. Hvis en sektor har en kapasitet på 30 i timen, så kan teoretisk alle disse komme i f.eks de første 20 min av denne timen. Dette er årsaken til at en sektor som har varierende belastning, som kanskje klarer 45 i timen ved konstant/fordelt trykk settes ned til 30 fordi man ikke aner når i timen trafikken kommer. Man gjør dette basert på erfaring for å beskytte seg mot "bunching". For dere som flyr virker det (og jeg ser helt klart hvorfor) meningsløst å vente de 5 minuttene, jeg tror at skal man få til en reell forbedring av CFMU må vindu på 15 minutter "slankes", dvs -0/+5 eller noe slik. Det har selvsagt konsekvenser for både LTT og selskapene, da man må bli bedre til å levere fly på holding i tid til CTOT, og selskapene må bli mye bedre på å oppdatere sin EOBT Ett annet tema som jeg syns er pussig at ikke flere piloter vet om, er nettop det siste poenget. Oppdatere EOBT. CFMU regner på at du skal gå på EOBT + taksetid. I Norge ser vi ofte på dager med snø/LVP/annet som gir forsinkelser at selskapene ikke oppdaterer EOBT. (Dvs sender DLA) Når SAS4755 står på gate oppe på ENGM uten slot, men EOBT passert med 45 minutter så har det faktisk kanskje "booket" plass i 2-3 sektorer i europa, som videre har gitt slot til 5-6 fly som står på bakken med CTOT på andre flyplasser i UK og Frankrike f.eks. Ikke før DLA blir sendt blir maskinens plass i CFMU frigitt til noen andre som får CTOT forbedring. Det er PROB 100% samme problemet over alt i systemet, og illustrerer hvorfor systemet er så lite nøyaktig. Hvordan vi skal komme til den +/-3min nøyaktigheten som trengs for 4D trajectory planning i SES er ikke umiddelbart tydelig for meg for å være helt ærlig.......
![]() |
![]() |
#39 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Er det billigere å holde i 40 minutter i lufta (slik det gamle systemet for årevis siden var), enn å holde det på bakken? Det kommer ikke frem noe fortere, det bare bruker bare mer drivstoff. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg tenkte mer paa holdningene og innlegget over dette gjoer lite for aa rette opp det inntrykket ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Window Shades - hva er gjeldende norm? | RSL | Småprat | 29 | 02-07-2014 15:00 |
Window Shades | TG923 | Flyteknisk forum | 13 | 30-11-2009 14:57 |
Slot-tider | Blubird | Flyforum | 7 | 03-03-2008 11:25 |
FLOW vs SLOT | sail4fun | Flyforum | 4 | 09-10-2005 15:15 |