Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2011, 18:16   #1
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Avinor Fagdebatt: Slot window

Mange piloter som kommer til oss, vil gjerne ta av 5 minutter før en gitt CTOT. Mange har også liten forståelse for hvorfor de ikke får det.

Følgende står skrevet i CFMU Handbook, annex 8:
Quote:
The slot tolerance(-5/+10) is available only to ATC and only to organise the departure sequence. If there is no departure sequence, the CTOT shall be strictly adhered to.
Noen synspunkt?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 18:24   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Min erfaring er at mange av mine kollegaer ikke er klar over hvordan reglene er. Det skal sies at mange steder virker det som om ATC ikke tar det så tungt med håndhevingen av regelverket heller.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 18:29   #3
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Jeg er fullstendig klar over at dette praktiseres forskjellig. Noe som jo er uheldig. Selv lærte jeg på skolen, at vi kunne være fleksible, så lenge vi holdt oss innenfor 15 minutters-vinduet. Men det er egentlig feil.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 18:36   #4
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
Default Re: Fagdebatt: Slot window

En kan jo snu på dette og si at i mange tilfeller vil faktisk ATC oppgi "earliest ariborne time" og gi "push and start" i henhold til det. Dette er ihvertfall veldig vanlig på mange av flyplassene jeg frekventerer.

Når det er sagt kan en gå til Spania hvor ATC har deres pågående "aksjoner" eller hva det nå er hvor "directs" ikke gis, ei heller andre høyder enn den som er i flightplan men hvis de trenger noen til å forandre høyde p.g.a. at alle plutselig møtes på samme punkt så er det plutselig ikke noe problem?! Så på toppen av det blir det plutselig slot restrictions i Seville (ganske vanlig for Malaga (LEMG/AGP)) flyginger p.g.a. luftromsbegrensninger...det gjør at en mister noe av troverdigheten til hele systemet og det hele ser ut til å funke en vei, ATC til fly men ikke andre veien?

Når det er sagt er det kanskje ikke rettferdig å sammenligne Spania med resten da det er mildt sagt en egen verden der...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 18:48   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,488
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Nå er det vel også slik at ved enroute slot så skal man kunne passere -5/+10 mins .. derfor blir det litt forvirrende at man ikke har samme tolerence på CTOT. Eller tar jeg feil?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 19:33   #6
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Selv gir jeg (og de fleste av kollegaene mine vil jeg tro) som oftest "earliest airborne time" og gir t/o clearance ca. 6 min før aktuell CTOT. Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....
thnp is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 19:38   #7
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Men det er jo ikke riktig THNP. CFMU handbook forteller at man skal vente til CTOT, om du ikke har god grunn til å slippe flyet tidligere.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 19:38   #8
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
... Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....
Vil vel heller påstå at vinduet er der i tilfelle det er Umulig å sende avgårde på CTOT. Vinduet er vel først og fremst ment som en buffer ved mye trafikk, hvor det å få timet avgangen eksakt på CTOT. Har du ikke trafikk derimot, burde det jo ikke være noen sak å få det til. Men når pilotene begynner å mase 5 min før, så er det jo fort gjort å være "serviceminded" og la de stikke…

Det ender jo opp med at både piloter og ATC bruker bufferen utilsiktet. Meg selv inkludert (Når du har ett rutefly, som skal heeelt ned til OSL og det er 3min til CTOT, ja da lar man den jo gå… Dessverre).
__________________
meep meep

Last edited by rymle; 08-05-2011 at 19:41.
rymle is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 19:54   #9
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
Selv gir jeg (og de fleste av kollegaene mine vil jeg tro) som oftest "earliest airborne time" og gir t/o clearance ca. 6 min før aktuell CTOT. Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....
Så skaper det hele en slags presedens dessverre..

Resultatet er at slot-reguleringer blir mindre effektive/nøyaktige.. Det blir en slags sabotasje av systemet, i det lange løp vil kanskje kapasitetstall settes lavere enn det man idèelt ville satt og den "totale forsinkelsen" blir større.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:02   #10
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Ved min enhet, har vi blitt "strengere". Og vi må nok tåle en del kommentarer. Om systemet er bra nok, kan jo også diskuteres. Piloter kan jo bare gi på litt ekstra, for å ta igjen det "tapte". Og da er vi like langt.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:04   #11
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er det vel også slik at ved enroute slot så skal man kunne passere -5/+10 mins .. derfor blir det litt forvirrende at man ikke har samme tolerence på CTOT. Eller tar jeg feil?
Akkurat det vet jeg ikke MOW. Mulig en ACCer, kan svare på det.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:07   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Akkurat det vet jeg ikke MOW. Mulig en ACCer, kan svare på det.
Jeg er sånn ACCer, slot er slot er CTOT. Samme regler om det er en enroute sektor eller app sektor som setter begrensninger.

(om du ikke snakker om noe rart jeg ikke har hørt om..)

(så snakker man også om slot'er for å starte ruter til "fulle" flyplasser, men det er noe helt annet)
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 08-05-2011 at 20:11.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:11   #13
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Min opplevelse er som for mange andre her: det gis nesten konsekvent anledning til å gå fem minutter tidligere, både på kontrollerte og ukontrollerte plasser. Og ja; kunnskapen rundt dette blant endel flygende er dårlig, og man oppfatter -5 minutter som en slags rettighet.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:25   #14
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Min opplevelse er som for mange andre her: det gis nesten konsekvent anledning til å gå fem minutter tidligere, både på kontrollerte og ukontrollerte plasser. Og ja; kunnskapen rundt dette blant endel flygende er dårlig, og man oppfatter -5 minutter som en slags rettighet.
Og akkurat det er uheldig. Jeg var "snill" før, men aimer på CTOT nå.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:37   #15
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Min erfaring er at Evenes er den eneste flyplassen som sitter og ruger på disse fem minuttene. Med den følge at vi setter høyere kostindeks for å prøve og nå igjen disse minuttene enroute. Ankommer så OSL på tilnærmet same tid men har da svidd av 3-400 kg unødvendig drivstoff.....

Og dette skjer i et land der det knapt nok er flytrafikk sammenliknet med den trafikken vii oppplever ute i Europa hver dag.

De andre flyplassene i Norge er stort sett fleksible og sender flyene de lovlige fem minutter før.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:49   #16
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Fagdebatt: Slot window

catocontrol:
Quote:
Og akkurat det er uheldig. Jeg var "snill" før, men aimer på CTOT nå.
Vil det si at dersom man kommer til holding 2 min etter CTOT så er det kun din gode (og eventuellt uheldige ) vilje som gjør at man kan få gå eller..??
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 20:51   #17
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Men er det riktig å sette høyere fart for å ta igjen tiden? Nei sier jeg
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 21:01   #18
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Fagdebatt: Slot window

Og når du da går på CTOT og kommer til dest. og de ber deg "increase speed to save track miles" så synes du det funker bra??
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 21:02   #19
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
catocontrol:

Vil det si at dersom man kommer til holding 2 min etter CTOT så er det kun din gode (og eventuellt uheldige ) vilje som gjør at man kan få gå eller..??
Nei, men hvorfor komme til holding for sent? Du har sansynligvis hatt god tid på deg. Om du vet at du ikke rekker CTOT, er det bare å be TWR sende en delay. Slot missed message sendes, om du ikke når +10. Mulig jeg tar feil, men om ikke dette gjøres, dukker flight suspension message opp ganske raskt.

At Evenes er de eneste som gjør dette, høres ikke sansynlig ut. Vi følger bare regelverket, samt en forespørsel fra flow-manager, om å skjerpe inn bruken av Slot-window. Det sitter tross alt en kollega i andre enden, som antageligvis har hendene fulle av trafikk.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 21:04   #20
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Og når du da går på CTOT og kommer til dest. og de ber deg "increase speed to save track miles" så synes du det funker bra??
Niks, og jeg har aldri sagt at systemet er bra heller. Men når vi først har dette systemet, får vi leve med det, til noen finner på noe annet.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Window Shades - hva er gjeldende norm? RSL Småprat 29 02-07-2014 15:00
Window Shades TG923 Flyteknisk forum 13 30-11-2009 14:57
Slot-tider Blubird Flyforum 7 03-03-2008 11:25
FLOW vs SLOT sail4fun Flyforum 4 09-10-2005 15:15


All times are GMT +2. The time now is 16:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.