Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2010, 12:07   #41
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men desværre er det jo efterhånden blevet sådan her at hvis man er dansker og ikke er erklæret fan af DY, FR eller XXXXX eller mener hele verdens centrum er OSL, så skal man straks mobbes her eller hænges ud som usaglig, uvidende eller angribes i en træthedskamp af fordrejet statistisk materiale, som kun har det formål at vinde "kampen"...
Dette problemet ikke bare er begrenset til dette forumet. Langt inn i offisielle er samarbeidet mellom Danmark og Norge minimalt. En analog til dette er informasjonsutvekslingen mellom engelskmenn og amerikanere i forbindelse med utvikling av nye militærfly etter andre verdenskrig - engelskmennen delte informasjon, men amerikanerne benyttet resultatene på sin måte. Det er samarbeid på amerikansk, og det ligner utrolig på samarbeid på dansk.

Last edited by LN-KGL; 15-07-2010 at 11:38. Reason: Et navn fjernet i sitatet til FlyHi
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 12:15   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det jeg har et problem med er at de forsøger at sammenligne æbler og pærer og angriber selskaber som rent faktisk er helt i top på punktligheden, men forsøger at hænge dem ud som det modsatte. Det bliver usmageligt.

At FRs pax også kommer afsted til tiden - det er jeg for såvidt ret ligeglad med, men det er da fint for dem.
Om sammenlikningen er on-time performance og dette måles i forhold til avgangstid for både SK og FR, så har jeg problemer med å se at dette er å sammenlikne epler og pærer. Om FR er punktlige basert på dette så har vel det like stor verdi som om SK er punktlige basert på samme mål. Er det noe jeg misforstår i det du skriver?

Det å henge ut andre har jeg ikke noe sans for uansett.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 12:25   #43
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Og FR får på pukkelen selv, for villedende annonsering og prising:
Quote:
Ryanair has again been reprimanded for misleading customers with low fare offers, a watchdog has found.

Two newspaper adverts for the airline offered £10 one-way fares, with the small print explaining that the offer was subject to restrictions.
http://www.bbc.co.uk/news/10626652

Old 14-07-2010, 13:11   #44
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Dette problemet ikke bare er begrenset til dette forumet. Langt inn i offisielle er samarbeidet mellom Danmark og Norge minimalt. En analog til dette er informasjonsutvekslingen mellom engelskmenn og amerikanere i forbindelse med utvikling av nye militærfly etter andre verdenskrig - engelskmennen delte informasjon, men amerikanerne benyttet resultatene på sin måte. Det er samarbeid på amerikansk, og det ligner utrolig på samarbeid på dansk.
Det er efterhånden imponerende og usmageligt hvad danskere herinde bliver beskyldt for. Det lugter langt væk af mindreværdskomplekser...

PP is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 13:15   #45
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

... av danskene ja
Old 14-07-2010, 13:20   #46
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
... av danskene ja
Du er sørgelig at høre på. Jeg vil kraftigt overveje at tage en pause fra dette forum (hvilket jeg tidligere har taget), hvilket jeg også tror mange andre der ikke har norsk nationalitet overvejer. Så kan nordmændene herefter have forumet for sig selv og benytte tiden på at bekræfte hinanden i at Norge er verdens centrum - god fornøjelse...

PP is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 13:20   #47
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
For meg som passasjer, er det fullstendig likegyldig hvordan selskapene får sine fly på rute. Om de tar inn tid i luften, har lange bakkestopp på flyene, eller hva det måtte bære. Går flyet på rute så er jeg fornøyd med det.
Og lander jeg før rutetid, ser jeg ikke på det som noe stort problem.
Vel, sist jeg ankom Rygge landet vi 59 minutter før rutetid. Ryggeekspressen går 30 min etter oppsatt ankomsttid - ergo måtte jeg vente 1 t. og 30 min. på bussen!
Old 14-07-2010, 14:26   #48
Gunnar
ScanFlyer Gold

Ryanair skal tråkke forsiktig i gangene uansett hvordan "on-time" måles. Her er fra Flight-stats den 13. og 14. denne måneden (altså de 2 forgående dagene):

"On-time" basert på avgangstid:
FR: 72%, 78%
SK: 89%, 91%

"On-time" basert på ankomsttid:
FR: 77%, 81%
SK: 88%, 93%
Old 14-07-2010, 14:30   #49
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Du er sørgelig at høre på. Jeg vil kraftigt overveje at tage en pause fra dette forum (hvilket jeg tidligere har taget), hvilket jeg også tror mange andre der ikke har norsk nationalitet overvejer. Så kan nordmændene herefter have forumet for sig selv og benytte tiden på at bekræfte hinanden i at Norge er verdens centrum - god fornøjelse...
Hvor jeg dog forstår dig. Synd der er nogle ganske få der er ved at få skræmt en af de absolut seriøse og gode bidragsydere væk. Jeg er sikker der er mange andre, som af samme grund har skruet gevaldigt ned for bidragene den senere tid.

Personligt håber jeg du bliver hængende, men forstår dig udemærket, hvis du ikke gør.

Overvejer selv en længere pause af samme årsag.
Old 14-07-2010, 14:32   #50
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Som icke-norsk rekommenderar jag PP lite lugn och ro. Det är inte nyttigt att hetsa upp sig över saker andra säger, även om man tycker det är dumt. Livet är för kort för det. Det man inte gillar kan man alltid ignorera...
Old 14-07-2010, 17:34   #51
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Et par tall som viser forskjeller:
SAS: 1 500 passasjerer pr. ansatt (basert på 2009-tallene)
Ryanair: 11 000 passasjerer pr. ansatt (73,5 millioner passasjerer - 6 616 ansatte)
Det var dette med epler og pærer da.
mo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 17:39   #52
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Et par tall som viser forskjeller:
SAS: 1 500 passasjerer pr. ansatt (basert på 2009-tallene)
Ryanair: 11 000 passasjerer pr. ansatt (73,5 millioner passasjerer - 6 616 ansatte)
Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Det var dette med epler og pærer da.
Epler og pærer virker å være et gjennomgående tema, men jeg klarer ikke å se at man sammenlikner epler og pærer (annet enn om -KGL har tatt med alt av SAS ansatte, også i STS, SGS osv.). Om man sammenlikner med SGS tall, så må man selvsagt også ta med antall årsverk/personer engasjert hos underleverandører osv.

Edit: Nå har jeg sett på årsrapporten til SAS for 2008 (hvor SGS, Tech etc. ikke var integrert i Core SAS). Da er tallene for flyselskapet SAS:
ca 3.700 pr ansatt.
Det er fortsatt et stykke opp til Ryanairs tall, men ikke fullt så ille som -KGLs tall så ut ui utgangspunktet (bare i SGS i 2008 var det vel drøyt 7000 ansatte, men disse leverer vel tjenester til en rekke oppdragsgivere og ikke bare SAS).

Ikke vet jeg heller om FRs tall inkluderer evt innleide piloter, kabin crew & what have you.

Last edited by TOS; 14-07-2010 at 17:53.
Old 14-07-2010, 18:51   #53
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kan som referense si at DYs tall er 7 300 passasjerer pr. ansatt (basert på ansatte ved utgangen av 2009 og passasjertallet for siste 12 måneder ved utgangen av juni)
Old 14-07-2010, 20:49   #54
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Mitt personlige inntrykk av Ryanair er ganske dårlig. Fløy tur/retur Memmingen (liksom Munchen) og begge avgangene var over 35 min forsinket. Personalet kunne ikke engelsk og interiøret var forferdelig. Jeg reiste med dem med et åpent sinn for å prøve og gi dem en sjanse, men der strøk de glatt! Frister ikke til gjentagelse.

En annen ting, vær venner og kom dere ut i det fine sommerværet! Forumtroll er ikke noen sjarmerende tittel å ha...
God sommer

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 21:58   #55
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Det er det jo meningsløst for folk å fly Ryanair vist de kan få et komplett tilbud fra sitt nasjonale selskap til nesten samme prisen. Å Irland kan vel ikke ha så menge fly. Tror ihvertfall at ikke de kan fortsette i all fremtid.
Det er et forsvinnende lite antall av disse som opererer til/fra Irland, så å begynne å ressonere slik er helt meningsløst. Det er fri konkurranse innen EU, så hvorfor kommer du drassende med slike argumenter? Tror du virkelig at Ryanair, easyJet, AirBerln, Norwegian, Wizz etc bare er døgnfluer??
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 22:06   #56
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Epler og pærer virker å være et gjennomgående tema, men jeg klarer ikke å se at man sammenlikner epler og pærer (annet enn om -KGL har tatt med alt av SAS ansatte, også i STS, SGS osv.). Om man sammenlikner med SGS tall, så må man selvsagt også ta med antall årsverk/personer engasjert hos underleverandører osv.
Det er rimelig håpløst å drive slike sammenligninger, ettersom de ymse selskapene outsourcer forskjellige funksjoner, eller deler av disse, slik at du aldri vil kunne gjøre direkte sammenligning. Imidlertid vil man få en indikasjon .. Selv om man utelukker handling- og tekniske utgifter, vil nettverksselskaper per definisjon uansett komme dårlig ut, ettersom man har funksjoner relatert til samarbeide med andre selskaper, enten det dreier seg om prising, prosedyrer, allianserelasjoner, etc etc .. Selv personalreiser krever noen årsverk, og dette er vel noe f.eks. Ryanair ikke engang tilbyr sine ansatte.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 22:47   #57
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Selv personalreiser krever noen årsverk, og dette er vel noe f.eks. Ryanair ikke engang tilbyr sine ansatte.
det er ikke helt korrekt. Ryanair tilbyr reiser med eget selskap, men i begrenset omfang.
Men Ryanair har ikke ansatte som reiser p
passivt i tjeneste. Og også der går det en del årsverk i et normalt selskap. Både for de som sitter med billettkontor for de dom reiser passivt, og ikke minst for de som er ute å reiser uten å produsere noe.
Old 14-07-2010, 23:27   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er rimelig håpløst å drive slike sammenligninger, ettersom de ymse selskapene outsourcer forskjellige funksjoner, eller deler av disse, slik at du aldri vil kunne gjøre direkte sammenligning. Imidlertid vil man få en indikasjon .. Selv om man utelukker handling- og tekniske utgifter, vil nettverksselskaper per definisjon uansett komme dårlig ut, ettersom man har funksjoner relatert til samarbeide med andre selskaper, enten det dreier seg om prising, prosedyrer, allianserelasjoner, etc etc .
Mitt poeng, og jeg regner også med at det er Kurts poeng, er at dette gir en indikasjon - selv om det helt klart ikke er 100% korrekt. Om man skal argumentere med at det gjør FR og SK til epler og pærer vil imidlertid de fleste sammenlikninger mellom bedrifter være preget av samme problemet, nettopp fordi det sjelden er veldig mange faktorer som e helt identiske i ulike bedrifter. SK har nok helt klart veldig mange flere i sentrale admin funksjoner, men det er endel av kostnaden ved å drive SAS. Noe av det du trekker frem er jo ting som fremholdes som fordeler med SAS kontra andre selskaper, som f.eks. samarbeid med andre selskaper (som gir kundene et større nettverk å benytte seg av). Så får man se på kostnadssiden for seg, og så kan man gjøre en vurdering av produktsiden for seg. Jeg tror uansett tallenes tale er nokså klar (og noe annet ville overrasket meg).
Old 15-07-2010, 01:36   #59
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Man kan undres over at Oslo ikke allerede er blevet verdens hovedstad. The whole world is going to speak norwegian one day!
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 02:01   #60
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Nå har jeg lovet dyrt og hellig at jeg skal være saklig til moderatorene, så derfor vil jeg av naturlige årsaker ikke kommentere innlegget ovenfor med annet enn at sakligheten vel ikke er representert der.
Reply

Posting Rules