![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
Ryanair kritiserer i dag blant annet SAS, BA og Finnair for å trikse med tall når det gjelder punktlighet, instile fly og forsvunnet bagasje:
Quote: "Ryanair kommer med en pressemelding i dag der de ber SAS, British Airways og Finnair om å innrømme at de hemmeligholder statistikk på grunn av «pinlig dårlig punktlighet, mye forsvunnet bagasje og mange instilte fly." http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7208500 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
bla-bla-bla fra flyselskapet som ikke ville gi askefaste passasjerer det de etter EU-regulativet hdde krav på. God gammel Ryanairoppskrift. Hvorfor ikke heller snakke om det de er gode på i stedet for å juge på seg "service".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() Kunne de da ikke som alle andre seriøse selskaber forholde sig til hvad de selv kan - og ikke kan - fremfor at komme med den ene løgnagtige og fordrejede påstand efter den anden. Det er nemlig lige præcist pærer og bananer de sammenligner, men i bedst Komiske Ali stil, så fortsætter de ufortrødent. Og hvis der er tale om bevidst fordrejning af sandheden, så håber jeg deres PR-folk på et eller andet tidspunk får en rigtig dårlig smag i munden. Må indrømme at jeg får mere og mere kvalme over deres både useriøse og usympatisk PR-strategi - og ikke mindst at medierne bliver ved med at hoppe på den. Man kan jo så have sine meninger og gøre sig tanker om det kun er PR-strategien de er useriøse og usympatiske omkring...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Forbrukerombudet burde tvinge FR til å innrømme at de leker med statistikk, fx å via helsides annonser i Dagblabla og Aftnpoftn. Kanskje ikke Forbrukerombudet kan gjøre noe slikt,men det hadde vært j... gøy om de fikk smake sin egen medisin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
I en så ekstrem situation vil der altid være nogle, der har en opfattelse af at de er blevet overset el.lign, men faktum er at SAS fra 1. minut tog sig rigtig godt af sine pax og betalte hotel, forplejning m.v. mens de fleste andre flyselskaber (specielt LCC's - men ikke udelukkende) løb fra ansvaret. Der er stor forskel på at have nogle få utilfredse kunder efter man ellers har forsøgt at hjælpe så godt man kunne - og så bevidst at arbejde på at sine kunder får mindst mulig kundeservice og care.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]()
Jag hade köpt en biljett med SAS till Spanien i maj. Flyget (som utfördes av Spanair) blev inställt. Jag blev erbjuden ombokning till nästa flyg. Jag frågade om ersättning för övernattning och måltider. "Nej! Spanair ger inget. Du får kontakta Spanair." Det här var inget större problem för mig då jag kunde bo hos bekanta och mat skulle jag ändå ha. Men vad är skillnaden på hur man blir behandlad av Ryanair?
Jag hittar ingen skillnad hur jag än letar...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Nej det er ikke offentligt tilgængelig statistik - det er bygget på first hand erfaringer ifm. kunder der har været ramt. Som udgangspunkt er der skræmmende mange som ikke har fået nogen form for hjælp og efterfølgende må kæmpe en lang og sej kamp for at få dækket rimelige udgifter, som de selv har lagt ud fordi flyselskaberne ikke gad gøre det.
Ud fra de små 100 sager jeg har haft first hand erfaring med (som har været ret jævnt fordelt mellem forskellige flyselskaber) - så er der INGEN tvivl om at SAS har behandlet deres kunder langt bedre end hvad jeg har set hos andre selskaber. Derudover var SAS pro-aktive og bestilte og betalte for hoteller, forplejning m.v. mens mange andre selskaber ikke tog noget ansvar og blot bad kunderne om at finde noget - uden at give dem nogle prisrammer eller garantier for at de kan få pengene refunderet. Jeg har oplevet store problemer med KL, AF, QR, TG, FR, DY, EZ, SN, IB, JK osv - og de få problemer jeg har oplevet med SK er blevet løst efter 1 mail eller 1 telefonopkald (men i langt de fleste tilfælder har der ingen problemer været og refusion er gået igennem efter lidt ventetid) - hvor der i mange andre tilfælde skulle sendes 3-4-5 mails eller ringes flere gange bare inden der kom en dialog igang og endnu mere besværligt har det været. Efter at have set tæt på hvilken forskel der er på kundeservice, så er jeg ihvertfald ikke i tvivl om hvem jeg helst ville have flybillet hos hvis der igen kommer en askesky.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Mjo, men reisen er kjøpt hos SAS, og da er det i utgangspunktet dem man forholder seg til (ref. diskusjonene rundt DY vs. Rfly), og Bengt sin kommentar er jo et lite tankekors.
Ja, jeg og sitter med et inntrykk av at SAS gjorde det veldig bra i forbindelse med askekaoset, men om samarbeidspartnerne ikke holder mål så slår det også dårlig tilbake på SAS selv.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Nei, det er vel kanskje ingen skillnad mellom Ryanair og Spanair. Men det har ikke noe med SAS å gjøre. Du får beskjed ved bestilling at det er Spanair og ikke SAS som flyr og dermed har ansvar for deg.
Ellers kan jeg si at codeshare er en stasjonshåndterings forbannelse, det er ikke annet enn problemer. Last edited by mo; 13-07-2010 at 21:26. Reason: Additional |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 101
|
![]()
Og for de som lurer på hva vår venninne, Elina Hakkarainen, Sales & Marketing Executive, Nordics, skrev i pressemeldingen, så er den her:
PRESSREALEASE 13th jULY 2010 BRITISH AIRWAYS, SAS AND FINNAIR CONFIRM YET MORE CANCELATIONS AS THEY CUT THE PUBLICATION OF EMBARRASSING PUNCTUALITY, BAG & CANCELATION STATS AIRLINES ADMIT STATS “CAUSED US A GREAT DEAL OF GRIEF” – NOT AS MUCH AS THEIR ABYSMAL SERVICE CAUSES PASSENGERS! Ryanair, the world’s favourite airline, today (13th July) called on British Airways, SAS and Finnair to admit they are hiding their abysmal punctuality, lost baggage and cancelation statistics because they can not compete with Ryanair’s industry leading service with the least lost bags, the fewest cancelations and the best on-time record of any major European airline. Ryanair made the call after the airline’s representative group, the AEA, admitted that it no longer publishes the statistics as they ‘caused us (AEA airlines) a great deal of grief’ (in terms of negative publicity) while ignoring the grief their members dreadful performance causes passengers. Ryanair’s Stephen McNamara said: “Ryanair delivers Europe’s guaranteed lowest fares, least lost bags, best on-time performance and fewest cancelations and we continue to highlight the abysmal customer service performance of high fares airlines such as BA, SAS and Finnair. By refusing to publish up-to-date information the AEA is allowing their low service airline members to ignore passengers. Ryanair will continue to use the AEA’s most up-to-date punctuality, lost bag and cancelation data to highlight the rotten performance of BA, SAS and Finnair and other high fares airlines who lose up to 20 bags per 1,000 passengers and frequently delay and cancel flights. The AEA’s position is clear, they hide the truth to avoid ‘a great deal of grief’ for their airline members yet ignore the grief they cause passengers every day by losing their bags and delaying and cancelling their flights.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Samme som hvis du kjøper en billett på wideroe.no det er selskapet du skal fly med som er ansvarlig, ikke Widerøe. Selv om det var der du kjøpte billetten. Dette står også i vilkårene når du kjøper billetten. Men jeg regner med du er som meg, og sikkert de fleste andre, å krysser for lest selv om det ikke er gjort. ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]() Quote:
Vem tror du jag som konsument håller ansvarig för hantering av det hela? SAS eller Spanair? Svaret från mig som konsument är givetvis SAS. Oavsett om flighten är outsourcad eller inte (jämför med handling) så faller det ju tillbaka på det bolag som har sålt resan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]()
Se mitt svar ovan...
Om jag köper resan på www.sas.se och får dålig service skadar inte det SAS varumärke? Att den utförs av någon annan är ju helt ointressant för mig som konsument. Är det en sämre produkt ska den inte säljas på samma ställe.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]() Quote:
Som jag skrev så var det här inte något större problem för mig. Jag vill bara peka på att skillnaden mellan nätverkssällskap (både Spanair och SAS är ju medlemmar av Star Alliance) och Ryanair inte alltid är så stor. Att hänvisa till att flighten utförs av Spanair och därmed fritas SAS från ansvar tycker jag är mot allt förnuft om man samtidigt talar om hur bra SAS är. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Det er dog ikke noget der er specielt for SAS og de agerer ud fra hvordan reglerne er og som er fælles for hele branchen. Men jeg giver dig ret i at det overhovedet ikke giver mening og burde laves om omgående.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Det er slik det fungerer over hele verden, desverre. Operating airline har det hele og fulle ansvar, uavhengig av flight nummer, og hvor billetten er kjøpt. Dette har skapt mange probleme, også andre veien. Flyr mange passasjerer som tror de skal fly med f.eks Lufthansa, Swiss, BMI etc men som flyr SAS. Vet/hørt at Star jobber med en felles minimum ved irr situationer, slik at man alltid vet hvilket minimum man kan få. Men igjen, så er det dette med liten skrift. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spiegel: Tyske myndigheter kritiserer Ryanair | Superhai | Flyforum | 1 | 12-12-2012 21:36 |
Ekstrabladet kritiserer Sterling for gebyrer | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-01-2008 09:26 |
SAS Braathens kritiserer Avinor | X-BU | Flyforum | 23 | 16-11-2005 11:07 |
SAS kritiserer Delta's Europa ekspansion | PP | Flyforum | 11 | 16-11-2005 07:44 |
SAS-kaptein kritiserer sikkerhetsparanoiaen | TOS | Flyforum | 27 | 17-01-2005 07:52 |