![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 66
|
![]()
Avinor får nå kritikk fra sjefen i SAS Braathens etter alle forstyrrelsene i flytrafikken på grunn av manglende flygeledere.
Petter Jansen kaller forstyrrelsene helt uakseptable og minner om at 18 prosent av flybillettene går til avgifter og tjenester som blant annet Avinor skal levere. - Vi kan ikke leve med situasjonen slik den er nå, sier Jansen til Avisa Nordland. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/5233827.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
GO PETTER!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Ser ut som tiden kan være inne for en omorganisering/deling av Avinor. Kanskje den britiske modellen hvor BAA eier lufthavnene (infrastrukturen) og NATS (National Air Traffic Services) tar hånd om lufttrafikktjenesten (tårn/kontrollsentraler).
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
FRP's saksordfører (?) var jo inne på det i går, selv han mente at privatiseringen muligens hadde gått for langt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Løsningen man har valgt i Storbritannia er slik jeg har forstått det slik at både BAA og NATS er privatisert; dvs. iallefall delvis eid av private investorer. Det debatteres vel der spesielt hvorvidt privatiseringen av NATS er spesielt lurt, selv om de selvsagt er underlagt reguleringer. Det kan selvsagt tenkes at to enheter a la i Storbritannia kan være hensiktsmessig, men en privatisering av fx. lufttrafikktjenesten virker ikke spesielt fornuftig... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Et lite tilleggsmoment:
Jeg er enig med captaink her (uten å ha luftfartsbakgrunn...) Storbritannia har en lang erfaring med mer eller mindre vellykkede privatiseringsprosesser. Når det gjelder lufttrafikk er vel det fortsatt relativt ferskt (var det i 2001..?), mens man i jernbanesektoren måtte gå til det skritt å renasjonalisere kontrollen med infrastrukturen etter mange års manglende vedlikehold av jernbanenettet (fra Railtrack som hadde kontrollen til Nationalrail).....(og la meg ikke begynne med skolesystemet....) Mao. ikke nødvendigvis så lurt å se på hva de har gjort der! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
Don't get me started on the UK........
Engelskmennene har en egen evne til aa ville gaa over bekken etter vann .. aa skape en enkel rett-frem-loesning er simpelthen i strid med deres kultur .. Bare se paa loesningene de velger i nettbutikkene ... det er side paa side paa side aa klikke seg igjennom foer man kan betale .. jeg var paa studietur hos Dan-Air .. de hadde et moderne og fint ops-datasystem - og en tusj-tavle i ops-senteret for aa holde styr paa flydisponeringen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Selvsagt ikke, hjernen og fingertuppene var ikke i sync..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Poenget mitt var ikke å diskutere kvaliteten/eller mangel på sådan i UK, men at dagens løsning i Avinor muligens ikke er heldig. Lufttrafikktjenesten er av så stor samfunnsmessig viktighet at det neppe er fornuftig å la den styres av såkalte forretningsmessige prinsipper. Har man sagt at man skal ha sikker luftfart i Norge så må samfunnet være med å betale prisen. Her kan man ikke la den tradisjonelle "blårussen" råde grunnen.
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
som blaaruss er jeg enig! En deling av Avinor, mellom det sikkerhetsmessige (luftkontroll) og det forretningsmessige ville vært bra. Flyplasser kan drives etter helt forretningsmessige kriterier - OSL skal tjene penger til eierne, det skal ikke ATC. ATC er en tjeneste som skal sikre sikker "vei" i luften, på samme måte som skilting på veiene og merking av skjær langs kysten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Synd at det må gå utover kundene, men 'noen' sa at det ville bli slik, og det for over 2 år siden!!!
Lite eksempel: Om arbeidstilsynet konkluderer med at planlagt overtid er ulovlig, (Noe juristene "vi" har konsultert mener det helt klart er, overtid skal ikke brukes for å dekke kjent fravær som ferie, periodisk faglig oppdatering, utdanning osv) så vil f.eks kanskje Bodø sektor Nord og Øst måtte slåes sammen H24. Det blir ikke bra, for å si det slik. Btw: Vi har ett nesten ikke-eksisterende sykefravær, men jeg er pr i dag "gått ut på tid" hva gjelder 4 ukers regelen........ Det blir bra neste år, da vi også dropper under nødvendig bemanning!
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Fjern flygelederene og bruk millitært mannskap i stedet.. Problem løst..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
Søren at ingen tenkte på det den gangen. Kyrre ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
De militære som ellers var vant til å sende fly mot hverandre eller å drive tårntrafikk med Phantom i closed pattern ble satt til å lære seg sivilt regelverk og sivil flykontroll på en helg. I USA jobbet jeg med en instruktør som var militær flygeleder med erfaring fra obscure flyplasser i midtøsten og Grønland. Han fikk på en fredag beskjed om å møte på LAX på mandag for å jobbe. Ingen opplæring, rett i hotseat. Han sa at Reagan må ha hatt en avtale med noen høyt oppe eller langt nede siden dette faktisk gikk uten fataliteter (trur eg). Og de fleste flygelederne var vel i jobb igjen ganske snart... Noen norskamerikanere faktisk her i Norge. Kyrre |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
MOW sa at:
”Engelskmennene har en egen evne til å ville gå over bekken etter vann”. Sannsynligvis helt riktig - men: Nordmenn har meg bekjent alltid insistert på ”å finne opp kruttet på nytt”! Lurer fortsatt på hvordan LHR kan turnere tusenvis av bevegelser uten å oppleve samme problem med EICAS som OSL med sine stakkarslige få? Dersom flygelederne kunne fått styrt seg selv uten blåruss, ville det sikkert blitt ok her. Noe med at de som har skoen på vet best hvor den trykker... Flygeledere ønsker vel også oversiktlig turnus - som de fleste av oss. atck: Reagan-modellen var tragisk og typisk amerikansk. Men, systemet overlevde: Jaggu godt gjort av de militære å takle sivilt system på så kort varsel. Synd at infrastrukturen går for ”lut og kaldt vann” i disse moderne tider. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Dette gjelder for øvrig i alle bransjer - leger, matematikere, lærere, flygere osv. Vi vet jo hva som skjedde med grafikerne... Det er ikke bra slik det er, men ensretting er heller ikke bra.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
KOG - Du sier noe. Paradigmeskifte?
F.eks i NAK har det vært nedgang i aktivitet og medlemsmasse i senere dekader. Altså har det vært en mellomperiode (90-tallet?) der klubbflyging ble redusert. NÅ ser det ut til at de har truffet "bulls-eye" med sin freske satsing på ungdom. Kanskje det samme kan skje mht infrastrukturen som i hagen - gamle overgrodde planter kveler seg selv, og nye gror frem over dem? Let it be!!! ![]() PS: Hvilken spennende tid å leve i, folkens!
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
Vi er faktisk i en litt spesiell situasjon i lufttrafikktjenesten. Sannheten kan ofte diskuteres innad, men det er særdeles viktig at man framstår som like utad. Flygerne må vite hva de kan forvente, hvis ikke bruker de for mye kapasitet til å absorbere instrukser og nye situasjoner i lufta. Derfor må alle på samme enhet jobbe likt. Derfor er det viktig å være konservative, og nye tanker må tenkes lenge og vel gjennom før man faktisk innfører den. Og da må det ofte gjøres i samarbeid med både flygere, andre enheter og selvfølgelig Tilsynet. Når det gjelder "incestuøse" forhold i lufttrafikktjenesten så er det så absolutt en utfordring. Opprinnelig skulle vi kompensere for ved å ha en sentral samling i forbindelse med Periodisk Faglige Oppdatering (PFO), der flygeledere fra forskjellige plasser i landet kom sammen for å utveksle erfaringer, samt at man ved mindre enheter vurderte å invitere flygeledere fra andre flyplasser å komme og sitte som bisitter ved praksisevaluering. Dette forsvant i Takeoff 05. Samtidig må det nevnes at jeg ser positivt på det at vi skal ha skole sammen med svensker og dansker i framtiden. Det vil med tiden gi en gevinst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Uansett detaljer - ALLE ønsker å gjøre jobben sin på en god måte!
Hvis en yrkesgruppe uttrykker at de ikke får lov til å gjøre det, så må da for h... ledelsen sørge for at de får det nødvendige verktøy! Verre er det ikke! Da Janne overtok SAS på tidlig 80-tall, ga han alle avdelinger frie tøyler mht deres jobb. Resultatet ble "Airline-of-the-year" award. Nettopp derfor tror jeg at ALLE yrkesgrupper er de beste til å legge forholdene til rette for at deres aktiviteter skal tjene målgruppen best mulig. "Ansatte" uansett jobb/yrke er ikke interessert i å "drikke kaffe" - de ønsker å gjøre jobben sin optimalt. Men så la dem da gjøre det! Inkompetent overstyring er den beste vei til undergang... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair kritiserer SAS og BA | C130 | Flyforum | 64 | 17-07-2010 16:44 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
SAS kritiserer Delta's Europa ekspansion | PP | Flyforum | 11 | 16-11-2005 07:44 |
SAS-kaptein kritiserer sikkerhetsparanoiaen | TOS | Flyforum | 27 | 17-01-2005 07:52 |
SAS Braathens fakturerer Avinor | SK1399 | Flyforum | 4 | 30-09-2004 16:40 |