Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2010, 21:04   #101
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
SAS Re: Trond Giske vil ikke gi SAS mer penger

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Blir man med på emisjonen, vil det være fordi man faktisk mener at det koster mindre å være med på emisjonen enn å ikke være med på den. Rett og slett. Dermed blir det bare tullete å dra inn "subsidier" og "driftstilskudd" inn i debatten. Om det ikke skulle være lov for en statlig eier å være med på en akseemisjon der man selv er eier, burde statlig eierskap rett og slett forbys.

Jeg for min del skulle gjerne likt å se at den norske staten ikke hadde blitt med på en eventuell emisjon. SAS og SAS' eierskapsstruktur har behov for avpolitisering.
Siden det var jeg som dro inn subsidier da jeg vekket denne tråden igjen; jeg er uenig. Dersom staten stadig driver og sprøyter inn penger i et selskap som ikke er i stand til å overleve på andre måter blir disse pengene, om ikke formelt, så i praksis et driftstilskudd. Det fører naturligvis også til at det stadig trykkes flere aksjer og stadig utvanning av andre aksjonærer. Hvorvidt det faktisk blir et driftstilskudd kommer an på om det gjentar seg regelmessig eller er en engangshendelse. Ved forrige emisjon prøvde FR og EZY seg på å klage emisjonen inn for EU nettopp på grunnlaget at det var et skjult, konkurransevridende tilskudd (http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1781425.ece). Denne gangen kan de etter min mening få rett.

Forøvrig er vi jo tydeligvis enige om at Staten ikke bør investere!
Isbamse is offline  
Old 08-02-2010, 13:42   #102
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Du har tydeligvis ikke skjønt poenget med et AS....jeg skal ikke si det forekommer, men normalt vil en eier av et aksjeselskap ikke garantere for gjelden for selskapet. Da faller store deler av poenget med et AS bort. Eier man et AS er man kun ansvarlig for det man har investert. Det selskapet har tatt opp i lån har man ingen ansvarlighet for
Som en person som både har startet AS, og aviklet samme AS etter noen år så vet jeg absolutt hva et AS er
Ja, normalt er et As et selskap som tar fordringene i form av lån etc, men nå er de nye AS reglenr som sier at styrets medlemmer kan være ansvarlige for deres avgjørsler slik at eventuelle kreditorer kan kjøre regress på dem!

Ellers er det ikke umulig at SAS med dens eierstruktur har garanter ut over det som er normalt-

Et selskaps konkurs vill ikke nødvendigvis gjøre at arbeidsplassene går tapt, har produksjonen til det selskapet en verdi så vil andre ta seg av den og da kan det godt bli at ansatte fra det andre selskapet får jobb i det nye, dog til andre lønninger. Da får fortsatt staten inntekter av produksjon og lønninger. Ikke så store skatteinntekter kansje men heller ikke utgifter i form av stadige emisjoner.
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter

Last edited by XPilot; 08-02-2010 at 16:04.
XPilot is offline  
Old 09-02-2010, 10:08   #103
PeopleExpress
ScanFlyer Blue
 
PeopleExpress's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

I følge dagens resultatfremleggelse, skal det hentes fem nye mrd. til SAS og spares ytterligere to.

Nå tror jeg SAS sin IC virksomhet henger i en tynn tråd. Det viktige for SAS er at de vurderer alle nødvendige tiltak, og ikke lager seg noen hellige kuer som det ikke går an og rokke ved. Selskapet som helhet er mye viktigere en langrutene isolert sett.

Om SAS beslutter å avvikle IC, kan jo det åpne noen muligheter for Norwegian ganske raskt.
PeopleExpress is offline  
Old 09-02-2010, 12:54   #104
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Norges regjering er positiv til å delta med en andel på 575 millioner kroner i en ny SAS-emisjon
http://www.dagbladet.no/2010/02/09/n...fart/10309090/

Giske kommer direkte på Tv2 Nyhetskanalen nå kl 13.
Madman is offline  
Old 09-02-2010, 13:13   #105
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Denne tråden har gått sin gang etter hvert, vi tar diskusjonen videre i ny tråd nå som vi har en dagsfersk tråd med informasjon om 2009-resultateter.

-A
Utflyttet is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathen inn på det norske markedet. catocontrol Flyforum 29 25-09-2013 19:33
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram Desk pilot Flyforum 1 04-09-2007 08:50
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter memphis_belle Flyforum 18 13-06-2006 14:14
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. Herlov Flyforum 11 14-12-2005 18:09
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? Fokker 50 Flyforum 1 24-11-2005 18:10


All times are GMT +2. The time now is 06:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.