Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2006, 05:55   #1
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter

Og da var vel katta ut av sekken.
I følge dagens dagblad så var Petter jansen ikke enig i et Blue 1 og Estonian skulle kunne ta over ruter i Norge.
Og dermed så er vel det hovedgrunnen til hans avgang.

Les mer i dagens aviser og nettaviser.

Nå kan man lure på hva Lindegaard og SAS driver med.
Hvis Estonian skal inn på ulønnsomme ruter, så kan vel SAS begynne å male om IC flyene....

Nå blir det vel muligens littegranne bråk blant SasBraathens ansatte.
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 06:29   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'



Hvis dette er taktene som legges nå fremover skal da jeggu dette bli VIRKELIG interessant

Hva skjer så da med de rutene SK f.eks flyr i Sverige? HAR de i det hele tatt noen lønnsomme ruter i Sverige?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 06:51   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Om man leser headingen en gang til Legger ned ulønnsomme Braathens ruter

Hva skal man egentlig gjøre med ulønnsomme ruter ? , kryssubsidiere ? , altså de som flyr på lønnsomme ruter skal betale mer enn de må ?


Edit , dessuten er Braathens nedlagt for lenge siden.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 08:04   #4
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Quote:
Edit , dessuten er Braathens nedlagt for lenge siden.....
Beklager, var litt rask, Har gjort om til SASBraathens ruter
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 08:19   #5
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,062
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Dagens næringsliv sin nettutgave har litt om saken

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article802285.ece

For så vidt ikke noe nytt i forhold til det som allerede er nevnt.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 08:38   #6
Ludde
ScanFlyer Silver
 
Ludde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Att Blue1 skulle komma in på Norska marknaden ser jag inte som en option som SAS kan ta. KF har inte flygplan/Piloter eller överhuvudtaget setup för att utöka productionen så mycket. Och att sätte upp en bas i NO skulle inte vara ekonomiskt.

Estonian har redan idags dato problem med att få piloter. Se vad hände med Aero (Finnar dotterselskap), ett fåtal Estniska piloter, resten är Finnairs egna piloter fortfarande. Ingen cost reduction här heller.

Speckulationer från pressen.

Kanske att framtiden ser ut så att de mindre bolagen i SAS Group konsentrerar sig på vad Airline(inklu. Scanor) inte kan producera med de tunga 737 med vinst men detta är långt i framtiden.
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 08:59   #7
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Hmm....så tenker altså SAS ikke så ulikt Norwegian...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 09:16   #8
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

I DN-artikkelen står det "I tillegg har konsernledelsen sett med uro på at tiltak SAS Braathens har iverksatt for å kutte kostnader, ikke har tjent konsernet som helhet. (©NTB) "

Hva slags tiltak kan det være snakk om her?

Eivind
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 09:29   #9
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Iflg Dagbladet var Petter Jansen på god vei til å skifte leverandør på Catering og bakketjenester http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/13/468774.html
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 09:34   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Men er det ikke en viss ironi i dette, da SAS konsern har forsøkt å føre en linje om at de vet jo ikke noe om hva som skjer i STS for det e rjo egne selskaper og hva de gjør av nedlegginger er jo ikke deres sak, mens ån plutselig er det en mulig underliggende tone hva SAS Braathens gjør for å finne bedre levrandører, og når de da ikke tnker inavl, da er det ille?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 09:44   #11
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Kan det være at Sverige og Danmark vil kneble de Norske Europarutene.
De ser sikker på men uro at vi har en så stor andel direkteruter ut i Europa.

Det går utover Arlanda og Kjøbenhavn.
Når deres egene ruter går dårlig så knebler de det som går bra.
Det har alltid vært SAS strategi og kneble Norge, de tåler rett og slett ikke at Norge gjør det bra.

Nå som de setter inn Blue 1 i Norge på de såkalte dårlige rutene, og ikke på de Svenske så er det noe som ikke stemmer. Og er det ikke så at de rutene blir supsidert av staten?
Skal SAS ta de pengene og skyte inn i det misrable Svenske innenriksmarkede.
Jeg bare spørr?
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 10:19   #12
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Quote:
Originally posted by spitfire


Iflg Dagbladet var Petter Jansen på god vei til å skifte leverandør på Catering og bakketjenester http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/13/468774.html
Kan hovedgrunnen være at Jansen ønsket å kutte ut SGS, og at SAS AB ikke likte det??? Men det ville jo igjen gå på tvers av ønsket om å redusere enhetskostnadene.... Vanskelig å forstå, dette.....
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 11:13   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Om SAS vil erstatte ulønnsomme ruter med billigere selskaper til en lavere kostnad hvorfor i ¤##* begynner de ikke der det tapes penger. Danmark og Sverige.

Det er mulig at det er mye informasjon som SAS sitter på og som vi ikke er oppdaterte på, men for meg nå så ligner dette mer og mer på at SAS ønsker å frata SASBraathens sin makt og evne til å stimulere til norsk ekspansjon!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 11:23   #14
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Dette er ganske utrolig! Samtidig som Norwegian tar stadig nye markedsandeler i Norge ønsker SAS å gi norske reisende et enda dårligere tilbud. De vi altså ødelegge den eneste delen av selskapet som har en viss suksess og som tjener penger. Hvordan er det mulig?

Hele denne saken viser at et felles skandinavisk flyselskap ikke er kan fungere.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 11:27   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Synes det hele virker merkelig. Skjønner ikke hvorfor SAS- ledelsen i Stockholm bekymrer seg så veldig over Norge som går bra, mens den elendige utviklingen bare fortsetter i SE og DK. Det er nok noe i nærheten av at man vil kneble den norske ekspansjonen litt.

Men at Blue1 og Estonian f eks skal fly i norge har jeg INGEN tro på. Journalisten skriver vel noe sånt som at Oslo-Helsinki ville Blue1 fly på, men kunne ikke. KF har da fløyet på den ruten i mange år nå og uten SAS- fly som konkurrenter. Virker ikke som journalisten var veldig oppdatert.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 11:29   #16
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Det er nå et poeng at enhetskostanden i SASBraathens er høyere enn i se/dk. Det betyr at man vil tjene bedre i norge ved å få ned kostnadene her. Det vil være lettes å få økt inntjening i norge, fremfor å få overskudd i se/dk på kort sikt. Men når det samtidig virkere som om man ikke ville godta at man tar å setter oppdrag ut på "anbud" så skurrer alt.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 11:35   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

....og tro på det som står i avisene har jeg gitt opp for lenge siden!
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 13:58   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Her var det mye rykter og lite konkret, men hvis det stemmer at PJ ville dumpe SGS, er det vel en del av de som stoettet ham i gaar som i dag har skiftet mening ...

At man vurderer aa sette inn datterselskaper for aa faa ned kostnadene er selvfoelgelig et alternativ selskapet maa vurdere. Men det er ganske langt fra 'vurdering' til 'gjennomfoering' og det er dessuten et nyttig forhandlingsverktoey. Og SAS-ledelsen er selvfoelgelig klar over at hverken Blue1 eller Baltic er istand til aa sette igang denne operasjonen.

La oss heller vente aa se om det kommer noen konkrete nyheter fra styremoetet. Naa er dette havnet paa et ryktestadie som er iferd med aa bli destruktivt ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2006, 14:14   #19
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Replying to Topic 'Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter'

Destruktivt spekulasjon ang SAS og døtre har det vært her i laaaag laaang tid.
ei heller noen som kan si noe positivt om SAS, det er heller ingen som kan forutse eller vurdere veien videre for konsernet. De er flink til å "tilsynelatende" ødelegge for seg selv. Syntes synd på de som jobber under en sånn "svimmel" ledelse.
spitfire is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Höga Kusten Flyg leier inn en E170 fra Estonian Air Trdfly Flyforum 0 27-02-2015 09:11
Estonian med tilbud på Norske dest. S. Holberg Reiseforum 2 10-04-2012 13:28
Estonian Air legger ned to ruter og returnerer Saab 340 FlightDeck Flyforum 10 23-08-2011 18:50
Estonian Air legger ned ruter i Vilnius Glenn Flyforum 4 06-07-2011 17:57
Blue 1 inn på HEL-LHR jb1 Flyforum 33 11-02-2008 21:15


All times are GMT +2. The time now is 06:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.