![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
|
![]()
Og da var vel katta ut av sekken.
I følge dagens dagblad så var Petter jansen ikke enig i et Blue 1 og Estonian skulle kunne ta over ruter i Norge. Og dermed så er vel det hovedgrunnen til hans avgang. Les mer i dagens aviser og nettaviser. Nå kan man lure på hva Lindegaard og SAS driver med. Hvis Estonian skal inn på ulønnsomme ruter, så kan vel SAS begynne å male om IC flyene.... Nå blir det vel muligens littegranne bråk blant SasBraathens ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]() ![]() Hvis dette er taktene som legges nå fremover skal da jeggu dette bli VIRKELIG interessant Hva skjer så da med de rutene SK f.eks flyr i Sverige? HAR de i det hele tatt noen lønnsomme ruter i Sverige? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Om man leser headingen en gang til Legger ned ulønnsomme Braathens ruter
Hva skal man egentlig gjøre med ulønnsomme ruter ? , kryssubsidiere ? , altså de som flyr på lønnsomme ruter skal betale mer enn de må ? Edit , dessuten er Braathens nedlagt for lenge siden..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,062
|
![]()
Dagens næringsliv sin nettutgave har litt om saken
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article802285.ece For så vidt ikke noe nytt i forhold til det som allerede er nevnt.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
![]()
Att Blue1 skulle komma in på Norska marknaden ser jag inte som en option som SAS kan ta. KF har inte flygplan/Piloter eller överhuvudtaget setup för att utöka productionen så mycket. Och att sätte upp en bas i NO skulle inte vara ekonomiskt.
Estonian har redan idags dato problem med att få piloter. Se vad hände med Aero (Finnar dotterselskap), ett fåtal Estniska piloter, resten är Finnairs egna piloter fortfarande. Ingen cost reduction här heller. Speckulationer från pressen. Kanske att framtiden ser ut så att de mindre bolagen i SAS Group konsentrerar sig på vad Airline(inklu. Scanor) inte kan producera med de tunga 737 med vinst men detta är långt i framtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Hmm....så tenker altså SAS ikke så ulikt Norwegian...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
I DN-artikkelen står det "I tillegg har konsernledelsen sett med uro på at tiltak SAS Braathens har iverksatt for å kutte kostnader, ikke har tjent konsernet som helhet. (©NTB) "
Hva slags tiltak kan det være snakk om her? Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Iflg Dagbladet var Petter Jansen på god vei til å skifte leverandør på Catering og bakketjenester
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men er det ikke en viss ironi i dette, da SAS konsern har forsøkt å føre en linje om at de vet jo ikke noe om hva som skjer i STS for det e rjo egne selskaper og hva de gjør av nedlegginger er jo ikke deres sak, mens ån plutselig er det en mulig underliggende tone hva SAS Braathens gjør for å finne bedre levrandører, og når de da ikke tnker inavl, da er det ille?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
|
![]()
Kan det være at Sverige og Danmark vil kneble de Norske Europarutene.
De ser sikker på men uro at vi har en så stor andel direkteruter ut i Europa. Det går utover Arlanda og Kjøbenhavn. Når deres egene ruter går dårlig så knebler de det som går bra. Det har alltid vært SAS strategi og kneble Norge, de tåler rett og slett ikke at Norge gjør det bra. Nå som de setter inn Blue 1 i Norge på de såkalte dårlige rutene, og ikke på de Svenske så er det noe som ikke stemmer. Og er det ikke så at de rutene blir supsidert av staten? Skal SAS ta de pengene og skyte inn i det misrable Svenske innenriksmarkede. Jeg bare spørr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Om SAS vil erstatte ulønnsomme ruter med billigere selskaper til en lavere kostnad hvorfor i ¤##* begynner de ikke der det tapes penger. Danmark og Sverige.
Det er mulig at det er mye informasjon som SAS sitter på og som vi ikke er oppdaterte på, men for meg nå så ligner dette mer og mer på at SAS ønsker å frata SASBraathens sin makt og evne til å stimulere til norsk ekspansjon!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
|
![]()
Dette er ganske utrolig! Samtidig som Norwegian tar stadig nye markedsandeler i Norge ønsker SAS å gi norske reisende et enda dårligere tilbud. De vi altså ødelegge den eneste delen av selskapet som har en viss suksess og som tjener penger. Hvordan er det mulig?
Hele denne saken viser at et felles skandinavisk flyselskap ikke er kan fungere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Synes det hele virker merkelig. Skjønner ikke hvorfor SAS- ledelsen i Stockholm bekymrer seg så veldig over Norge som går bra, mens den elendige utviklingen bare fortsetter i SE og DK. Det er nok noe i nærheten av at man vil kneble den norske ekspansjonen litt.
Men at Blue1 og Estonian f eks skal fly i norge har jeg INGEN tro på. Journalisten skriver vel noe sånt som at Oslo-Helsinki ville Blue1 fly på, men kunne ikke. KF har da fløyet på den ruten i mange år nå og uten SAS- fly som konkurrenter. Virker ikke som journalisten var veldig oppdatert.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
|
![]()
Det er nå et poeng at enhetskostanden i SASBraathens er høyere enn i se/dk. Det betyr at man vil tjene bedre i norge ved å få ned kostnadene her. Det vil være lettes å få økt inntjening i norge, fremfor å få overskudd i se/dk på kort sikt. Men når det samtidig virkere som om man ikke ville godta at man tar å setter oppdrag ut på "anbud" så skurrer alt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
....og tro på det som står i avisene har jeg gitt opp for lenge siden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
Her var det mye rykter og lite konkret, men hvis det stemmer at PJ ville dumpe SGS, er det vel en del av de som stoettet ham i gaar som i dag har skiftet mening ...
At man vurderer aa sette inn datterselskaper for aa faa ned kostnadene er selvfoelgelig et alternativ selskapet maa vurdere. Men det er ganske langt fra 'vurdering' til 'gjennomfoering' og det er dessuten et nyttig forhandlingsverktoey. Og SAS-ledelsen er selvfoelgelig klar over at hverken Blue1 eller Baltic er istand til aa sette igang denne operasjonen. La oss heller vente aa se om det kommer noen konkrete nyheter fra styremoetet. Naa er dette havnet paa et ryktestadie som er iferd med aa bli destruktivt ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Destruktivt spekulasjon ang SAS og døtre har det vært her i laaaag laaang tid.
ei heller noen som kan si noe positivt om SAS, det er heller ingen som kan forutse eller vurdere veien videre for konsernet. De er flink til å "tilsynelatende" ødelegge for seg selv. Syntes synd på de som jobber under en sånn "svimmel" ledelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Höga Kusten Flyg leier inn en E170 fra Estonian Air | Trdfly | Flyforum | 0 | 27-02-2015 09:11 |
Estonian med tilbud på Norske dest. | S. Holberg | Reiseforum | 2 | 10-04-2012 13:28 |
Estonian Air legger ned to ruter og returnerer Saab 340 | FlightDeck | Flyforum | 10 | 23-08-2011 18:50 |
Estonian Air legger ned ruter i Vilnius | Glenn | Flyforum | 4 | 06-07-2011 17:57 |
Blue 1 inn på HEL-LHR | jb1 | Flyforum | 33 | 11-02-2008 21:15 |