Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2010, 08:33   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Dyrt for småfly på Rygge

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Wig-wag: så det er faktisk Rygge Kommune / lokalpolitikere / lokal klubb som er festbremsen?

Hvorfor er det da "lufthavneier, som går under betegnelsen MLR, i praksis Luftforsvaret" som skal "kritiseres for ikke å legge forholdene til rette for GA"?

Jeg regner med du er en av de lokale i Rygge-området. Virkelig synd om det er politikere og lokal flyklubb/klubber som har skylden i at det ikke har latt seg gjøre!
Her er historikken, slik jeg husker den:

En gang i, jeg tror det var 2008, kalte daværende Luftvingsjef/flyplassjef sammen til et møte der alle relevante aktører var tilstede. Med relevante aktører husker jeg ihvertfall lokale flyklubber, AOPA (tror jeg), NLF sentralt, RSL, Forsvarsbygg, Avinor lokalt og noen fler, ihvertfall et 20-talls mennesker.

Her gjorde Luftvingsjefen rede for sine visjoner, og det var at det man lokalt kaller NAK-plattformen skulle opprustes og tas i bruk for flyklubbaktiviteter. Rygge og Råde flyklubber og andre privatflyeiere måtte flytte fly og bygninger til den nye plassen. Forsvaret skulle stå for opprustning av infrastruktur, men flyklubbene måtte selv finansiere flyttingen av egne bygninger. Videre skulle det jo legges til rette med vann/avløp/strøm/internett/fuel m.m. Planen var også at det her skulle være en port fra flyklubbområdet og rett ut i "frihet", der flyklubbens medlemmer skulle få egne nøkler. Eventuelle besøkende ville kunne henvende seg til flyklubbene for å få stå her og slippes ut/inn.

Flyklubbene og NLF var på møtet veldig tydelige på at de ikke hadde midler til å finansiere egen flytting og det eneste jeg egentlig hørte fra dem var at de måtte reise hjem og finne ut hvordan de skulle skaffe penger til en slik flytting. Jeg synes de fremstod mest som negative og skeptiske.

137 Luftving skulle på sin side sette igang prosessen overfor kommunen, som må vedta en reguleringsplan for området. Dette skapte debatt i kommunestyret, der sterke krefter ikke er interessert i flyklubbaktivitet i det hele tatt, da mange er lei av den konstante lyden av fly i landingsrunden på fine sommerdager. (Hva det har med at et antall fly får stå parkert på bakken kan man jo alltids spørre). Dette har såvidt jeg vet endt med at NAK-plattformen er godkjent og regulert til flyklubbområde, med en begrensning i antall fast parkerte fly.

På møtet ble det forespeilet at flyttingen skulle skje sommeren 2009. Siden har ingeting skjedd, så langt jeg kan se, og hvorfor det tilsynelatende har stoppet opp vet jeg ikke.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eget småfly, dyrt? Sveinmk General Aviation og sjøfly 17 06-04-2014 00:07
Dyrt snøvær...... Extra230 Flyforum 1 11-02-2010 14:50
Veldig dyrt imm Flyforum 13 18-10-2007 10:35
Dyrt å lande Roxman Flyforum 0 09-08-2007 12:17
C for K ble dyrt AirbusTrond Flyforum 16 24-04-2007 15:18


All times are GMT +2. The time now is 16:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.