![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
|
![]()
Hva koster det (pr. år) å eie eget fly feks. cessna 172...? Tenker da på forsikring, vedlikehold osv...
Last edited by Sveinmk; 06-06-2011 at 09:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
- Forsikring 15-20.000 (med kasko og flere brukere)
- Årskort Avinors plasser 10.000 (andre årskort om du bor på østlandet..) - Avgifter LT og Post og teletilsynet: 5.000 - CAMO årsgebyr 5.000 (?) - årlig + uforutsette ting uavhengig av flytid (service bulletins etc.) 25-60.000 - Hangarleie 10-15000 Så, ca 50k pluss vedlikehold.. Koster å ha fly ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 06-06-2011 at 10:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
|
![]()
Hvordan er det med micro-fly da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Med fare for å tråkke noen på tærne; hvor mye koster det å vedlikeholde gressklipperen din? :-)
Fra www.mikro.nlf.no: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Flyr du hundre timer i året kan det bli en hyggelig timepris hvis du avstår fra "Retractable Landing Gear" og "Constant Speed Propeller" uten finanskostnader.
Sett deg godt inn i vedlikeholdprogrammet med SB`r og lovverkets AD`r. Også 10 / 12 års kontroller, rustkontroller på skrog / motor osv Dette er forskjellig på alle fly, kan være kjekt å betale noen kroner for hjelp her. Hyggelig med lav kjøpspris, ikke sikkert det blir samme pris for luftdyktig fly her hjemme. Jeg er muligens negativ men her gjelder det å holde tunga rett i munnen og da blir det en hyggelig opplevelse ![]()
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Løfter en eldre tråd med link til en enda eldre tråd på annet forum. Årlige kostnader blir straks hyggeligere når du ikke har kasko forsikring, IFR utstyrt fly, flere å dele kostnaden med osv. Her er det du som kan holde alt på minimumsnivå, ønsker du mer ja så blir prisen høyere ...
http://nrfk.org/index.php?option=com...atid=2&id=1689
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Nylig kjøpt meg en Piper Cub. Dog uten luftdyktighetsserfikat, da dette ble kannsellert for en tid tilbake fordi tidligere eier ikke fløy lenger.
Men heldig som jeg er besitter jeg ett småbruk i Hedemark, men stor låve, og 12 mål med jorde, som egner seg perfekt for en liten cub ![]() Lykke til isåfall! Morsomt er det |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Gratulerer med fantastisk kosefly. Hva må gjøres for å få flyet luftdyktig, normalklasse eller experimental ?
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() Quote:
![]() Foreløpig står den uten vinger. Har både fløyet og skrudd mye cub før, så det burde ikke være noe problem (håper jeg)... Jeg forsker litt på akkurat dette. Men ender nok opp som experimental ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 67
|
![]()
Gratulerer! :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Hvis ikke flyet allerede er experimental tror jeg det blir vanskelig å få det over da kravene eller reglene er endret nylig ....
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Da er det en experimental og det tror jeg er bra, i følge eiere av experimental fly så er det umulig å gå andre veien ...
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Vil du opplyse tidligere reg ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Jeg vil inntil videre holde det for meg selv. Oppgjør, og en del praktiske ting mellom meg og selger ikke er utført helt enda
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 65
|
![]()
Fått cuben i lufta enda?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eget vedlikehold av småfly | keenpilot | General Aviation og sjøfly | 1 | 09-10-2014 19:32 |
Dyrt snøvær...... | Extra230 | Flyforum | 1 | 11-02-2010 14:50 |
Dyrt for småfly på Rygge | sail4fun | Flyforum | 53 | 02-01-2010 23:23 |
Veldig dyrt | imm | Flyforum | 13 | 18-10-2007 10:35 |
Dyrt å lande | Roxman | Flyforum | 0 | 09-08-2007 12:17 |