Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2009, 21:58   #41
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Norwegian straffes for dårlig passkontroll

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Utgående 'passkontroll' er som allerede nevnt ingen dokumentkontroll. Det er kun en ID-sjekk. Derfor blir det feil å blande denne inn i diskusjonen.
Enig i det, og i slike tilfeller er det greit å 2teste" ytterpunktene.

Pkt 1: Gjelder ikke OSL, men andre plasser. pax ankommer non-Schengen og skal videre til UK, da er det null passkontroll og helt klart selskapets ansvar.

Pkt 2: Reiser man fra UK til Norge (eller andre land) er det ikke passkontroll ved utreise, så her er det også klart hvem som må ha ansvaret.

Oppsummert - skal grensemyndigheter ha ansvaret så må de jo evt. få det delegert i hvert enkelt tilfelle.

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Når jeg har reist med BA og har sjekket inn på automat, har jeg måttet registrere passet. Dette opplevde jeg ikke den ene gangen jeg reiste til London med DY.
Kanskje DY også burde innføre lesing av pass på innsjekkingsautomatene sine? Så unngikk de kanskje dette problemet..?
Har ikke dratt passet på BA-automatene, men har det registrert i BA-profilen. Dersom det ikke er gjort endringer siste måneden så er jo ikke dette løsningen. Uansett sjekker ikke automaten om du har gyldig visum.

Old 15-12-2009, 22:36   #42
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Dersom APIS sendes over til britiske myndigheter (og andre som krever det), så bør man vel anta at de har et eller annet system som gjør at dette er nyttige for dem. Burde de ikke da kunne melde tilbake om en reisende ikke er godkjent for innreise?
Old 15-12-2009, 22:45   #43
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Dersom APIS sendes over til britiske myndigheter (og andre som krever det), så bør man vel anta at de har et eller annet system som gjør at dette er nyttige for dem. Burde de ikke da kunne melde tilbake om en reisende ikke er godkjent for innreise?
Dette sendes først i det flyet går. USA utnytter vel mulighetene for "å melde tilbake" noe bedre vhja AQQ(Quick Query) for vetting av pax, slik at man får "melding tilbake" med en gang(dvs at APIS-informasjon utveksles før flyet tar av) - men den klarer vel ikke luke ut noe særlig mer enn No-fly list og eventuelle navn/passnr på watchliste. Det er vel kun USA som krever denne vettingen av pax?

Problemene det dreier seg om her, er policier som vanskelig kan tolkes automatisk, da det er snakk om visum/ikke-visum, lengen på opphold(returbillett) etc etc. Men APIS-systemet blir vel videreutviklet det også - men mye av dette er og blir manuelt arbeid...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 22:46   #44
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Aldri har jeg blitt spurt om hvor jeg skulle når jeg har gått gjennom passkontrollen på OSL, og det begynner etterhvert å bli noen runder.
Jeg kan bare rapportere om hva jeg opplever.... Det spørres ikke hver gang, men jeg vil anslå at 2 av 3 ganger kommer spørsmålet opp.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 22:55   #45
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Problemene det dreier seg om her, er policier som vanskelig kan tolkes automatisk, da det er snakk om visum/ikke-visum, lengen på opphold(returbillett) etc etc. Men APIS-systemet blir vel videreutviklet det også - men mye av dette er og blir manuelt arbeid...
Visum registreres, formodentlig, i en database, slik at det kan sjekkes automatisk. Returbillett ligger (ofte) på samme booking.

Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur.
Old 15-12-2009, 22:59   #46
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur.
La oss ikke håpe at UK begynner som US, for denne sjekken er vel en av grunnene til at innsjekk til US må stenge lenge før det er nødvendig. Når jeg fløy fra Toronto City (med Q400) var siste innsjekk 60 min før avgang (tror jeg) pga. US kravene. Uten dette ville de greid det som på kortbanene her hjemme.

Selv om visum registreres manuelt så har du, som nevnt tidligere i tråden, regler som er mer problematiske der du får reise uten visum hvis du reiser i følge med en EØS-borger. Er det ikke krav til felles billett booking så blir det vanskelig med automatikk.

Old 15-12-2009, 23:04   #47
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Visum registreres, formodentlig, i en database, slik at det kan sjekkes automatisk. Returbillett ligger (ofte) på samme booking.

Klart, men særlig dette med visumdatabaser og vetting mot disse innebærer jo også at de ulike lands myndigheter ser en fordel i å utvikle systemene - og la andre ha tilgang til disse databasene. Og visumregler er jo også interessante nok mange steder - som nevnt over - hvor du slipper visum om du reiser med konen din, om foreldrene dine er født i destinasjonens land, hvor fødselssted uavhengig av nasjonalitet spiller en rolle etc. Det er fryktelig mange unntak og variable - og verst av alt er jo at det stadig endres. Men klart, en database/applikasjon for vetting kan sikkert ordnes, men det blir mange variable og mange input som må gjøres - neppe noe som lar seg gjøre 100 % av en maskin.

Quote:
La oss ikke håpe at UK begynner som US, for denne sjekken er vel en av grunnene til at innsjekk til US må stenge lenge før det er nødvendig. Når jeg fløy fra Toronto City (med Q400) var siste innsjekk 60 min før avgang (tror jeg) pga. US kravene. Uten dette ville de greid det som på kortbanene her hjemme.
Det stemmer nok ja...
Old 15-12-2009, 23:06   #48
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Var det US immigration i Toronto City ? Jeg vet at i f.eks. Vancouver stenger de innsjekk tidlig pga Immigration og Toll Controll...noe de har gjort saa lenge jeg har bodd her borte - i 1998 stengte de checkin 90 minutter foer avgang (jeg rakk min eneste tur med DO-328 med 3 minutter).
Old 15-12-2009, 23:10   #49
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Var det US immigration i Toronto City ? Jeg vet at i f.eks. Vancouver stenger de innsjekk tidlig pga Immigration og Toll Controll...noe de har gjort saa lenge jeg har bodd her borte - i 1998 stengte de checkin 90 minutter foer avgang (jeg rakk min eneste tur med DO-328 med 3 minutter).
Nei, det var immigration på EWR, men cut-off var 60 min

Old 15-12-2009, 23:39   #50
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
For Norwegian ser det ut til å være et veldig stort problem. Ifølge denne artiklen fra TV2, har de fått 20 bøter fra England i høst. 20x18.000 kroner...Det blir penger av slikt.
Og jeg vil anta at DY ikke er snauere enn andre enn at de velter disse over på handlingagenten, er tross alt deres ansvar det ligger under å foreta dokumentsjekk ikke DY's.

Quote:
Grensekontrollen sjekker vel bare at du har gyldig pass og har vel strengt tatt ikke ansvar for at pax har gyldig visum ut til den store verden, eller tar jeg helt feil?
Som nevnt i flere tråder, grensekontrollen sjekker ikke hva folk trenger for å
kunne reise til andre land, de er kun opptatt av at det som forlater landet er rette person, kan være alt fra personer med 3 måneders visum til "etterlyste".

Men om pax så og så skal ha visum/transitvisum o.l det sjekker de ikke, har spurt kontrollørene når jeg selv har vært i tvil, men de har ikke vært til meget hjelp.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 00:32   #51
Edricson
ScanFlyer Blue

Som russisk borger i Norge erfarer jeg dette ofte, og jeg må si at handling slurver ganske ofte. Da jeg reiste f eks TOS-OSL-MAN med SK var de tilfredse med bankkort i TOS og ved gaten i OSL sjekket de bare passet.
Andre flyselskap er etter min erfaring mye flinkere. Da jeg reiste AMS-LPL med U2 ble visumet sjekker både på ckin og ved gaten, pluss at de skrev "Visa page XX" på boardingkortet med store bokstaver. Og da det var AMS-YYZ gikk KLM-folk hele tida langs køen for å sjekke visum til folk. (Jeg sier ingen ting om SU som sjekker alt og alltid, inklusive gamle visumer, de er jo russiske.)
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 13:09   #52
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Reiste selv LPA-TFS i helgen med Binter og skal si at passet ble grundig sjekket, både ved innsjekk og i gaten.
Old 16-12-2009, 13:10   #53
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Reiste selv LPA-TFS i helgen med Binter og skal si at passet ble grundig sjekket, både ved innsjekk og i gaten.
Men det hadde vel fint lite å gjøre med immigrasjonsregler?
Old 16-12-2009, 14:15   #54
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå handler vel dette om flysekskapenes ansvar for håndhevelse og er i den forbindelse relevant. Jeg pleier forøvrig å vise mitt førerkort fra Georgia når jeg reiser innenlands, og det er aldri noen som reagerer ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 14:52   #55
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå handler vel dette om flysekskapenes ansvar for håndhevelse og er i den forbindelse relevant.
Tviler på at flyselskapene har noen plikt til å sjekke visum ved innenlands reiser i Spania
Old 17-12-2009, 16:00   #56
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Dette med passregistrering (APIS) til UK har blitt gradvis innført det siste året, og noen selskaper startet før andre. DY må også ha "swipet" passet, usikker på om deres maskiner er klare for dette, men da må i såfall passwipen gjøres på gate/bagdrop. Og i utgangspunktet hjelper ikke en passwipe på annet enn å event. påvise et utgått pass...
Skal du reise til UK med DY, og ønsker å sjekke inn på automat, så må du ha et maskinlesbart pass og dette må scannes av passleseren i automaten. Om dette ikke gjøres utsteder automaten ikke boarding pass.

Det er samme som med alle destinasjoner som krever API - ligger det ikke inne kan ikke boarding pass utstedes, ikke heller på manuell innsjekk.

Husker ikke datoen når automatene kuttet over, men på OSL var det omtrent samme dag som UK innførte API-krav.
Old 17-12-2009, 16:34   #57
JoeW
ScanFlyer Rusty

Regnet med det ja, men er vel noen gamle SAS-automater som har måtte få ettermontert passleser, og ville derfor ikke si for sikkert at DYs automater hadde passleser I tillegg siktet jeg til at APIS til UK startet gradvis med enkelte flyselskaper; KLM og BA var vel blandt de første, mens det først på sensommeren/høsten ble et krav for samtlige flyselskap - dermed også SK og DY. Men APIS har i grunnen ikke alt for mye med dårlig passkontroll å gjøre...
Reply

Posting Rules