Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2009, 10:56   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Norwegian Norwegian straffes for dårlig pass kontroll

Norwegian mener politi har skylden og aksepterer ikke at selskapet skal belastes for dette.

Quote:
Flyselskapet Norwegian får 2000 britiske pund i bot, ca. 18.000 kroner, for hver passasjer de sender til Storbritannia uten gyldig pass. Selskapet mener politiet på Gardermoen ikke gjør jobben sin godt nok.

- Grensekontroll er en myndighetsoppgave, og det vi opplever, er at passene blir kontrollert for dårlig i passkontrollen på Gardermoen. Når passasjerer med for dårlig dokumentasjon kommer inn i England, er det vi som får boten, og det synes vi er helt urimelig, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til TV 2.

For hver passasjerer som ankommer britisk passkontroll uten gyldige dokumenter, får det norske flyselskapet 2.000 pund i bot.
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle3423843.ece
Old 15-12-2009, 11:05   #2
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Norwegian straffes for dårlig pass kontroll

Dette er en regel som gjelder alle flyselskap, ikke bare Norwegian.
Det finnes dog en sertifisering fra britiske myndigheter som gjør at man blir fritatt fra bøter. Denne sertifiseringen er ikke enkel å få, men det går ann.

IMM
Old 15-12-2009, 11:09   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Husker jeg ikke feil så er transportørens ansvar rundt dette nedfelt i internasjonalt regelverk som alle flyselskaper forholder seg til. Altså ikke noe som er spesielt for DY eller andre selskaper. Men hvor stort er egentlig problemet? Og får DY oftere bøter for dette enn andre selskaper?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 11:45   #4
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Default Re: Norwegian straffes for dårlig passkontroll

Så da skal flyselskapene straffes for at passkontrollen ikke fungerer ???
Ja, det hørtes jo flott ut.

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 11:56   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Denne regelen har vært der i årevis, og de som jobber på innsjekk bør kunne sjekke om passet er gyldig eller ikke. Husker at Norwegian på Flesland har fått denne boten flere ganger.
Old 15-12-2009, 11:57   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Som det står i artikkelen: "Selv om Norwegian og de andre selskapene som frakter norske reisende utenlands kontrollerer passene, synes likevel Skånvik at politiet bør ta ansvar. - De som burde være flinkere enn oss, blir også lurt. Og det er utfordringen når vi får boten, sier Skånvik."

Flyselskapene har altså selv et ansvar for å sjekke at dokumenter og pass er gyldige. Så her kan nok både DY selv og politiet gjøre en bedre jobb. Derfor blir det litt lett å legge skylden på politiet. Har flere ganger lurt på hvor godt de egentlig sjekker pass ved gate, for det virker til å gå veldig fort.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 12:09   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Hvordan klarer disse folkene å komme seg forbi passkontrollen inn i non-Schengen delen på en gitt flyplass?

Man vil presumptivt tro at politiet er bedre skikket til å kontrollere pass, mens flyselskapene bør sikre at navn i pass og på billett stemmer overens.

Sist jeg reiste til London fra TOS (1. desember) scannet jeg passet mitt i innsjekkautomaten. Det er vel en relativt sikker måte for å sikre at pass er gyldig.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 12:21   #8
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvordan klarer disse folkene å komme seg forbi passkontrollen inn i non-Schengen delen på en gitt flyplass?

Man vil presumptivt tro at politiet er bedre skikket til å kontrollere pass, mens flyselskapene bør sikre at navn i pass og på billett stemmer overens.

Sist jeg reiste til London fra TOS (1. desember) scannet jeg passet mitt i innsjekkautomaten. Det er vel en relativt sikker måte for å sikre at pass er gyldig.
At passet er gyldig er en ting, men det er er veldig mange som også må ha visum for å reise inn i enkelte land. Det er her det gjøres feil, og bøter blir gitt.
Politiet sjekker at passet er gyldig, og at det er rett person som har passet med seg. De sjekker ikke om passasjeren trenger visum til UK. Ihvertfall gjør de ikke det på Torp. Den jobben må vi i flyselskapet ta.

IMM
Old 15-12-2009, 12:22   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Innsjekkingsagenten skal sjekke navn og utløpsdato på passene og har dessuten en liste over hvilke land som krever visum. Man må dermed også sjekke om vedkommende har visum og om det er gyldig. Det er synd om verken innsjekking, passkontrollen eller kontrollen ved gaten ikke klarer å fange opp folk som ikke har anledning til å reise inn i Storbritannia.
Old 15-12-2009, 12:24   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Et godt laget falsk pass kan og være maskinlesbart uten noe problem. Du scannet det i automaten, da UK krever APIS, dvs at passinformasjonen din sendes elektronisk før du lander.

Norwegian brokker seg her over at grensekontrollen er for dårlig - men grensekontrollen på OSL eller andre steder i Norge er en utreise av Schengen-kontroll. Det er DY, transportørens ansvar, å sikre at pax har riktig og gyldig innreisedokumenter. Når det er sagt tror jeg på at fokuset må opp på dokumentkontroll hos Norwegian/deres handlingagenter - og jeg har også hørt rykter om at de faktisk jobber med nettopp dette.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 12:26   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hvordan står det til med SAS og BA fra OSL? Får de også like mange bøter eller er de flinkere til å unngå dette?
Old 15-12-2009, 12:30   #12
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Hva hvis paxen ødelegger reisedokumentene underveis? Hvem er ansvarlig da ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 12:31   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvordan står det til med SAS og BA fra OSL? Får de også like mange bøter eller er de flinkere til å unngå dette?
Bøter får de nok, men dokumentkontroll og kjennskap til innreisekrav er noe som kommer med erfaring, noe av problemet tror jeg ligger i høy gjennomtrekk av folk i ckin-posisjoner - noe man naturlig får ved bruk av vikarbyråer. Jeg vet til og med Ryanair har betalt for kursing av handlingagenter i dokumentsjekk - og hvis tom FR synes det er en god investering er det nok litt å hente. Hittil tror jeg Norwegian har hatt litt lite fokus på det, velsignet med hovedsaklig Schengen-flighter, men hørte rykter om at DY nå også kjører kurs for sine handlingagents.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 12:46   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Det med pass/visum er mer komplisert enn hva folk flest tror. Jeg har holdt på med dette i åresvis, og synes fortsatt det er vanskelig.
Det kan jeg skrive under paa. Jeg har vaert involvert i dette selv i mange aar, paa flere omraader, og det er svaert komplekst. Man kan diskutere riktigheten av at dette er transportoerens ansvar (merk; det er ikke bare flyselskapene som sliter med dette), men saa lenge det er det, maa man soerge for skikkelig opplaering og at kontrollen er effektiv.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 15:13   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 15:24   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)
Ikke hvis du skal til non-Schengen.... Da spør de alltid hvor man skal og sjekker passet. Om de sjekker passet like nøye som jeg sjekker melkeprisene i butikken kan så være, men det ser ut til at de ser nøye på det....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 15:40   #17
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi. Ellers er det ikke nytt at selskaper får bøter for slike glipp. Et eksempel på hvor klønete det kan være:
Fruen min er indonesisk statsborger med fast bo og arbeidstillatelse i EU/EØS. Reiser hun alene til UK må hun ha visum, blir jeg med som er EØS-borger slipper hun unna.
Old 15-12-2009, 15:55   #18
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

At passet er feil skal jo kunne oppdages 3 steder på veien. Check-in, passkontroll og gate. Min erfaring er at passkontrollen ikke er så flinke til og oppdage feil (og de vet jo ikke hva som kreves av visum).

Pass og visumregler er jo ganske avansert. Og ikke alltid så lett og forstå hva som er lov og ikke lov med unntak. Ett kurs bør jo alle være på for og faktisk forstå litt av hva som gjelder og hvordan tolke Timatic. Ett kjent eksempel er russere som skal spare penger. De kan ha transfer innen 24 timer i England uten visum, men må ha visum for å komme inn i landet. Så kommer de med separate billetter Oslo-England og England-Russland, og får da problemer med bagasjen som må ut i England.
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 16:00   #19
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi. Ellers er det ikke nytt at selskaper får bøter for slike glipp.
Det er selskapenes ansvar å sjekke dokumentene før passasjerene går ombord i maskinen og feil som gjøres av myndighetene kan paradoksalt nok bruker av operatøren for å prøve å slippe unna bøter. Men det er i prinsippet saken uvedkommende. Operatøren er ansvarlig selv om passasjeren skyller passet ned i toalettet ombord.
Med APIS vil ankomststasjonen ihvertfall ha passinformasjon, så det blir vanskeligere for passasjeren å finne på slike stunts ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 16:01   #20
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Det finnes vel en database hvor handler eller flyselskap kan gå inn å sjekke slikt på en enkel måte?

Posting Rules