![]() |
|
![]() |
#41 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Pkt 1: Gjelder ikke OSL, men andre plasser. pax ankommer non-Schengen og skal videre til UK, da er det null passkontroll og helt klart selskapets ansvar. Pkt 2: Reiser man fra UK til Norge (eller andre land) er det ikke passkontroll ved utreise, så her er det også klart hvem som må ha ansvaret. Oppsummert - skal grensemyndigheter ha ansvaret så må de jo evt. få det delegert i hvert enkelt tilfelle. Quote:
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Dersom APIS sendes over til britiske myndigheter (og andre som krever det), så bør man vel anta at de har et eller annet system som gjør at dette er nyttige for dem. Burde de ikke da kunne melde tilbake om en reisende ikke er godkjent for innreise?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Problemene det dreier seg om her, er policier som vanskelig kan tolkes automatisk, da det er snakk om visum/ikke-visum, lengen på opphold(returbillett) etc etc. Men APIS-systemet blir vel videreutviklet det også - men mye av dette er og blir manuelt arbeid... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Selv om visum registreres manuelt så har du, som nevnt tidligere i tråden, regler som er mer problematiske der du får reise uten visum hvis du reiser i følge med en EØS-borger. Er det ikke krav til felles billett booking så blir det vanskelig med automatikk.
![]() |
![]() |
#47 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Var det US immigration i Toronto City ? Jeg vet at i f.eks. Vancouver stenger de innsjekk tidlig pga Immigration og Toll Controll...noe de har gjort saa lenge jeg har bodd her borte - i 1998 stengte de checkin 90 minutter foer avgang (jeg rakk min eneste tur med DO-328 med 3 minutter).
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#50 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
kunne reise til andre land, de er kun opptatt av at det som forlater landet er rette person, kan være alt fra personer med 3 måneders visum til "etterlyste". Men om pax så og så skal ha visum/transitvisum o.l det sjekker de ikke, har spurt kontrollørene når jeg selv har vært i tvil, men de har ikke vært til meget hjelp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som russisk borger i Norge erfarer jeg dette ofte, og jeg må si at handling slurver ganske ofte. Da jeg reiste f eks TOS-OSL-MAN med SK var de tilfredse med bankkort i TOS og ved gaten i OSL sjekket de bare passet.
Andre flyselskap er etter min erfaring mye flinkere. Da jeg reiste AMS-LPL med U2 ble visumet sjekker både på ckin og ved gaten, pluss at de skrev "Visa page XX" på boardingkortet med store bokstaver. Og da det var AMS-YYZ gikk KLM-folk hele tida langs køen for å sjekke visum til folk. (Jeg sier ingen ting om SU som sjekker alt og alltid, inklusive gamle visumer, de er jo russiske.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Reiste selv LPA-TFS i helgen med Binter og skal si at passet ble grundig sjekket, både ved innsjekk og i gaten.
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men det hadde vel fint lite å gjøre med immigrasjonsregler?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå handler vel dette om flysekskapenes ansvar for håndhevelse og er i den forbindelse relevant. Jeg pleier forøvrig å vise mitt førerkort fra Georgia når jeg reiser innenlands, og det er aldri noen som reagerer ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det er samme som med alle destinasjoner som krever API - ligger det ikke inne kan ikke boarding pass utstedes, ikke heller på manuell innsjekk. Husker ikke datoen når automatene kuttet over, men på OSL var det omtrent samme dag som UK innførte API-krav. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Regnet med det ja, men er vel noen gamle SAS-automater som har måtte få ettermontert passleser, og ville derfor ikke si for sikkert at DYs automater hadde passleser
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IRIS i UK (automatisert passkontroll) | Discus | Reiseforum | 3 | 01-10-2013 08:27 |
SAS og passkontroll | Klgn | Reiseforum | 29 | 07-01-2013 10:40 |
Automatisk passkontroll på OSL | Discus | Reiseforum | 13 | 16-12-2012 20:08 |
Passkontroll i verden.. | SQ 777 | Reiseforum | 3 | 20-09-2009 20:49 |
Dårlig av Norwegian | SAJblue | Flyforum | 33 | 08-05-2005 14:51 |