Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2009, 16:19   #21
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: Dyrt for småfly på Rygge

Mange gode og interessante innspill i denne tråden, og slik jeg leser dem er det trolig en del som kan gjøres uten at det blir å mye styr av det. Plutselig en dag er nok dette løst til alles fordel.

Er det slik at hver t&g og low approaches teller mot det tillatte trafikkmengde, eller teller en serie som én bevegelse?
Old 13-11-2009, 17:00   #22
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Er det slik at hver t&g og low approaches teller mot det tillatte trafikkmengde, eller teller en serie som én bevegelse?
Nei, denne typen flyginger, samt forsvarets operasjoner regnes ikke opp mot "kvoten" til RSL.

En serie landingsrunder "koster" også bare en landing i avgiftsregimet.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2009, 14:04   #23
Tændis
ScanFlyer Blue

Tændis's Avatar

Har selv en del landingsrunder i loggboka fra Rygge og jeg synes det er flott at Rygge, i forhold til mange andre flyplasser tillater at vi privatflygere kan trene- og fly landingsrunder der (uten at jeg vet hvor mye klubben betaler for årskort). Når det er sagt, håper jeg det fortest mulig vil bli mer GA-vennlige fasiliteter på Rygge. Kan absolutt tenke meg noen "søndagsturer" nedover Oslofjorden til Rygge for å prate litt fly og ha det hyggelig sammen med andre privatflygere.

Petter
Tændis is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2009, 14:14   #24
espeno
ScanFlyer Blue

espeno's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marcus W View Post
Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning.
Hva med Torp? Den er kontrollert og er på Østlandet. Eneste begrensing der er at all IFR trening må være på FPL og sånn er det jo på Rygge også.
Old 14-11-2009, 17:03   #25
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Wig-wag;438946 At en tilfeldig forbipasserende gidder å skrive her at det ikke foregår noe slik på Rygge, for det han ikke så det den gangen han var der, blir for dumt.
Hvis det hadde vært sant, hadde det kanskje vært dumt. Men jeg skrev altså (antar det var meg du siktet til) at jeg hadde flydd over Rygge noen ganger. Jeg har ikke bare vært en "tilfeldig forbipasserende" én gang.

Jeg flyr fra Jarlsberg og har vært mye i området rundt Oslofjorden mens jeg skolet (blant annet ved og over Rygge). Det er dessuten en god del av dem som flyr på Jarlsberg som har nevnt hvor problematisk/dyrt det er å fly til Rygge.

Det er ingen grunn til å forsøke å feie de nåværende problemene under teppet, men la oss håpe - som Jumper G5 og Tændis skriver - at dette vil løse seg etter hvert til glede også for oss GA-folk!
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 01:35   #26
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Rygge har fått akkurat det servicenivå de ønsker på GA siden, man har bevisst valgt å ikke være GA friendly.

Bodø har ingen sivile lufthavnbetjenter på samme måte som Rygge, ditto Bardufoss.
GA har fortsatt bortimot uhindret tilgang i åpningstiden.

Aner meg at dette er noe som henger fra det faktum at Rygge aldri har vært en flyplass åpen for GA trafikk uten PPR. Man har kanskje ikke giddet å se utenfor flyplassgjerdet for å finne løsninger som fungerer.

Security og CSRA er noe av det første Lufthavnsjefer etc drar frem om GA klager på tilgang. Snedig at de også påroper seg problemstillinger selv ikke security avdelingen i tilsynet anser som problemer. (Sier ikke dette er tilfellet på Rygge)
Old 15-11-2009, 11:37   #27
thasle
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Marcus W View Post
Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning.
Det stemmer ikke at Rygge er eneste kontrollerte flyplass på Østlandet (unntatt GM), Torp er også det, og de tillater skoling, både VFR, IFR og helikopter. Det er både trafikkflygerskole, helikopterskole og klubb med egen flyskole. Torp har 4 ganger så mange flybevegelser (jan-okt 2009) sammenlignet med Rygge, og nesten dobbelt så mange ikke-kommersielle bevegelser. Det går helt uten problemer.

Antall "fremmede" GA-fly til Torp pr. uke kan antagelig telles på en hånd eller to. Jeg har spurt RSL om hvor mange GA-besøk de har, men de nekter å oppgi tallet. Det er antaglig nokså nær null.

Det ble for flere år siden opparbeidet et område nord for tårnet til bruk for GA. Men det mangler adkomst, f.eks. en port som kan betjenes med MM-kort eller lokalt nøkkelkort fra RSL. Vil tro det er en smal sak... hvis man legger godviljen til.

Ikke glem konsesjonsvilkårenes §6:
Konsesjonshaver er i konsesjonsperioden forpliktet til å holde lufthavnen åpen til allmenn bruk og til å forestå driften av plassen.
thasle is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 11:49   #28
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by thasle View Post
Torp har 4 ganger så mange flybevegelser (jan-okt 2009) sammenlignet med Rygge, og nesten dobbelt så mange ikke-kommersielle bevegelser. Det går helt uten problemer.
Jeg vet ikke hvor du henter Rygge-tall fra, men vær klar over at hvis de tallene er regnet etter "Avinor-metoden", så telles ikke militære flybevegelser, og en serie touch-and-go telles bare som en landing.

Men i tallene jeg antydet i innlegget mitt ovenfor er er alle flybevegelser med. Jeg har mer nøyaktige tall men de opplyser jeg ikke.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 17:23   #29
arnehk
Newcomer

arnehk's Avatar

Torkel Hasle fra Sandefjord som fronter denne saken er styremedlem i AOPA Norge, som jobber aktivt både med denne saken og dessverre stadig flere problemer med flyplasstilgangen på Østlandet.

Mer om AOPA på http://www.aopa.no/

Arne

Last edited by arnehk; 18-11-2009 at 10:59.
arnehk is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 09:35   #30
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

*Pirk*: Han heter vel Torkel Hasle, ikke Halse.
Old 18-11-2009, 15:47   #31
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Thasle?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2009, 05:34   #32
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

AOPA har sendt brev til samferdselsdepartementet, bra jobba

Sitat:
"- Rygge bryter konsesjonen
AOPA har klaget Rygge Sivile Lufthavn til Samferdselsdepartementet for mulig brudd på konsesjonsvilkårene. Hovedpunktene i brevet er at avgiftene ikke er kostnadsbaserte, tvungen handling er innført uten hjemmel, et eget GA-regelverk er innført uten godkjenning, og holdningen til GA-trafikk er i strid med konsesjonsvilkårene for en lufthavn som er åpen for allmenn trafikk. AOPA understreker at det er enkle tiltak som skal til for å gi et tilbud for GA-trafikk på Rygge. "

Link Brev: http://www.aopa.no/brev/091126aopa-lt.pdf

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2009, 12:41   #33
amatør
ScanFlyer Gold

Blir sånn som dette når hver eneste lille lekeflyplass på østlandet skal prøve å leke storflyplass. Og noen må jo betale for Ryanairs lave landingsavgifter.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2009, 20:42   #34
Extra230
ScanFlyer Blue

Bra, AOPA, på tide at denne saken blir tatt tak i.

Quote:
Blir sånn som dette når hver eneste lille lekeflyplass på østlandet skal prøve å leke storflyplass.
Godt sagt, Amatør, to the point.
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2009, 11:24   #35
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Är det konstigt att ett företag vill växa och blir större? Det finns plats för alla, dock inte som tidigare då alla privatflygare kunde ha "lekeflyplass" på Rygge
OBS: ingen ekonomisk värdering i detta ( för avgifter)!
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2009, 15:35   #36
Extra230
ScanFlyer Blue

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Är det konstigt att ett företag vill växa och blir större? Det finns plats för alla, dock inte som tidigare då alla privatflygare kunde ha "lekeflyplass" på Rygge
Nå får vi vel komme litt ned på jorda. Greit, Rygge er blitt en kommersiell flyplass, og det er glimrende å ha dette tilbudet på østsiden av fjorden. Men i den store sammenheng er det faktisk en meget liten kommersiell flyplass, og vil realistisk sett fortsette å være det. Det burde ikke være noe problem å integrere GA på en god måte her. Les brevet fra AOPA.

Karakteristikken som "lekeflyplass for privatflygere" tror jeg tror jeg ikke gavner deg mye.
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2009, 17:03   #37
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Jeg tror nok
Quote:
lekeflyplass for privatflygere
var for å skape mer diskusjon, for det passet ikke til noe annet...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 21:58   #38
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Quote:
Originally Posted by Extra230 View Post
--------------------------------------------------------------------------------

Nå får vi vel komme litt ned på jorda. Greit, Rygge er blitt en kommersiell flyplass, og det er glimrende å ha dette tilbudet på østsiden av fjorden. Men i den store sammenheng er det faktisk en meget liten kommersiell flyplass, og vil realistisk sett fortsette å være det. Det burde ikke være noe problem å integrere GA på en god måte her. Les brevet fra AOPA.

Karakteristikken som "lekeflyplass for privatflygere" tror jeg tror jeg ikke gavner deg mye.
Om det gagnar mig eller inte spelar ingen roll, jag ville bara belysa att det finns fler sidor av saken. Idag är det inte perfekt för GA, det är helt klart. Tyvärr är inte nya ga apron i bruk och verkar inte bli på ett tag. Att den ökade trafiken på Rygge kommer innebära mindre tillgänglighet i vissa tider (träning) var meningen med "lekeflyplass"
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 22:09   #39
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Med mindre tilgjengelighet mener du parkering? I lufta er det ingen problemer om det dukker opp en og annen airliner; pattern stenges ikke av den grunn...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 00:28   #40
espeno
ScanFlyer Blue

espeno's Avatar

Nå skal ikke jeg påstå at det er avgjørende for hverken rekruttering eller utdanning av nye piloter at akkurat Rygge kan håndtere GA trafikk på en fornuftig måte.
Allikevel tror jeg Rygge bør tenke på at om det skal være folk å plassere i den "spisse enden" av alle 737ene de har "våte drømmer" om skal parkere hos dem så må det faktisk rekrutteres og utdannes nye piloter.

Småfly som er ute enten i privat eller skolesammenheng kan ikke "bortvises" til øde ubemannede gresstriper på fjellet til en hver tid. Særlig i treningssammenheng må det være mulig å kunne trene på plasser hvor det finnes fasiliteter.

Både Torp og Gardermoen har fått til et fint opplegg hvor både kommersielle operasjoner og diverse GA-trafikk kan eksistere sammen. At det skal være helt håpløst/så dyrt for det som (så langt) er minstemann av de tre virker lite sannsynlig i mine øyne.

Posting Rules