![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Mange gode og interessante innspill i denne tråden, og slik jeg leser dem er det trolig en del som kan gjøres uten at det blir å mye styr av det. Plutselig en dag er nok dette løst til alles fordel.
Er det slik at hver t&g og low approaches teller mot det tillatte trafikkmengde, eller teller en serie som én bevegelse?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
En serie landingsrunder "koster" også bare en landing i avgiftsregimet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 381
|
![]()
Har selv en del landingsrunder i loggboka fra Rygge og jeg synes det er flott at Rygge, i forhold til mange andre flyplasser tillater at vi privatflygere kan trene- og fly landingsrunder der (uten at jeg vet hvor mye klubben betaler for årskort). Når det er sagt, håper jeg det fortest mulig vil bli mer GA-vennlige fasiliteter på Rygge. Kan absolutt tenke meg noen "søndagsturer" nedover Oslofjorden til Rygge for å prate litt fly og ha det hyggelig sammen med andre privatflygere.
Petter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Hva med Torp? Den er kontrollert og er på Østlandet. Eneste begrensing der er at all IFR trening må være på FPL og sånn er det jo på Rygge også.
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
Jeg flyr fra Jarlsberg og har vært mye i området rundt Oslofjorden mens jeg skolet (blant annet ved og over Rygge). Det er dessuten en god del av dem som flyr på Jarlsberg som har nevnt hvor problematisk/dyrt det er å fly til Rygge. Det er ingen grunn til å forsøke å feie de nåværende problemene under teppet, men la oss håpe - som Jumper G5 og Tændis skriver - at dette vil løse seg etter hvert til glede også for oss GA-folk! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Rygge har fått akkurat det servicenivå de ønsker på GA siden, man har bevisst valgt å ikke være GA friendly.
Bodø har ingen sivile lufthavnbetjenter på samme måte som Rygge, ditto Bardufoss. GA har fortsatt bortimot uhindret tilgang i åpningstiden. Aner meg at dette er noe som henger fra det faktum at Rygge aldri har vært en flyplass åpen for GA trafikk uten PPR. Man har kanskje ikke giddet å se utenfor flyplassgjerdet for å finne løsninger som fungerer. Security og CSRA er noe av det første Lufthavnsjefer etc drar frem om GA klager på tilgang. Snedig at de også påroper seg problemstillinger selv ikke security avdelingen i tilsynet anser som problemer. (Sier ikke dette er tilfellet på Rygge)
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Posts: 1
|
![]() Quote:
Antall "fremmede" GA-fly til Torp pr. uke kan antagelig telles på en hånd eller to. Jeg har spurt RSL om hvor mange GA-besøk de har, men de nekter å oppgi tallet. Det er antaglig nokså nær null. Det ble for flere år siden opparbeidet et område nord for tårnet til bruk for GA. Men det mangler adkomst, f.eks. en port som kan betjenes med MM-kort eller lokalt nøkkelkort fra RSL. Vil tro det er en smal sak... hvis man legger godviljen til. Ikke glem konsesjonsvilkårenes §6: Konsesjonshaver er i konsesjonsperioden forpliktet til å holde lufthavnen åpen til allmenn bruk og til å forestå driften av plassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Men i tallene jeg antydet i innlegget mitt ovenfor er er alle flybevegelser med. Jeg har mer nøyaktige tall men de opplyser jeg ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Newcomer
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 29
|
![]()
Torkel Hasle fra Sandefjord som fronter denne saken er styremedlem i AOPA Norge, som jobber aktivt både med denne saken og dessverre stadig flere problemer med flyplasstilgangen på Østlandet.
Mer om AOPA på http://www.aopa.no/ Arne
__________________
http://krumsvik.com/fly.html Last edited by arnehk; 18-11-2009 at 10:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
*Pirk*: Han heter vel Torkel Hasle, ikke Halse.
![]()
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Thasle?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
AOPA har sendt brev til samferdselsdepartementet, bra jobba
![]() Sitat: "- Rygge bryter konsesjonen AOPA har klaget Rygge Sivile Lufthavn til Samferdselsdepartementet for mulig brudd på konsesjonsvilkårene. Hovedpunktene i brevet er at avgiftene ikke er kostnadsbaserte, tvungen handling er innført uten hjemmel, et eget GA-regelverk er innført uten godkjenning, og holdningen til GA-trafikk er i strid med konsesjonsvilkårene for en lufthavn som er åpen for allmenn trafikk. AOPA understreker at det er enkle tiltak som skal til for å gi et tilbud for GA-trafikk på Rygge. " Link Brev: http://www.aopa.no/brev/091126aopa-lt.pdf
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Blir sånn som dette når hver eneste lille lekeflyplass på østlandet skal prøve å leke storflyplass. Og noen må jo betale for Ryanairs lave landingsavgifter.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
Bra, AOPA, på tide at denne saken blir tatt tak i.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Är det konstigt att ett företag vill växa och blir större? Det finns plats för alla, dock inte som tidigare då alla privatflygare kunde ha "lekeflyplass" på Rygge
OBS: ingen ekonomisk värdering i detta ( för avgifter)! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Karakteristikken som "lekeflyplass for privatflygere" tror jeg tror jeg ikke gavner deg mye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Jeg tror nok
Quote:
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Med mindre tilgjengelighet mener du parkering? I lufta er det ingen problemer om det dukker opp en og annen airliner; pattern stenges ikke av den grunn...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
|
![]()
Nå skal ikke jeg påstå at det er avgjørende for hverken rekruttering eller utdanning av nye piloter at akkurat Rygge kan håndtere GA trafikk på en fornuftig måte.
Allikevel tror jeg Rygge bør tenke på at om det skal være folk å plassere i den "spisse enden" av alle 737ene de har "våte drømmer" om skal parkere hos dem så må det faktisk rekrutteres og utdannes nye piloter. Småfly som er ute enten i privat eller skolesammenheng kan ikke "bortvises" til øde ubemannede gresstriper på fjellet til en hver tid. Særlig i treningssammenheng må det være mulig å kunne trene på plasser hvor det finnes fasiliteter. Både Torp og Gardermoen har fått til et fint opplegg hvor både kommersielle operasjoner og diverse GA-trafikk kan eksistere sammen. At det skal være helt håpløst/så dyrt for det som (så langt) er minstemann av de tre virker lite sannsynlig i mine øyne.
__________________
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eget småfly, dyrt? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 17 | 06-04-2014 00:07 |
Dyrt snøvær...... | Extra230 | Flyforum | 1 | 11-02-2010 14:50 |
Veldig dyrt | imm | Flyforum | 13 | 18-10-2007 10:35 |
Dyrt å lande | Roxman | Flyforum | 0 | 09-08-2007 12:17 |
C for K ble dyrt | AirbusTrond | Flyforum | 16 | 24-04-2007 15:18 |