![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hvilket fly var du med? Jeg var med 18.40 forsinket til 19.05 fra Trondheim. Dårlig belegg, sikkert under 50%
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Så noen flere detaljer.
WF733/13aug MJF-TRD Dash8-100 LN-WIB sete 9A Etter å ha sjekket inn online på en eminent webtjeneste, og med planer om å reise hele veien uten å sjekke inn bagasje, timet jeg det hele nokså tight. Sjekket online, og så at flyet gikk noen minutter sent fra Bodø, og regnet med at denne forsinkelsen var fløyet inn på veien til Mosjøen med et raskt stopp i Sandnessjøen. Jeg dro fra kontoret 1630, slik at jeg skulle være på flyplassen 15-20 min før avgang kl 1703, og timingen var perfekt da jeg så flyet komme inn i en venstresving fra sørvest idet jeg parkerte bilen. Kjapt gjennom Security, hvor også min bagasje med alle mulige ledninger og annet rart alltid volder sikkerhetsfolkene noe hodebry. Ombordstigning startet nesten med en gang jeg kom inn i avgangshallen, og jeg la merke til at hele hallen virker tom og trist nå, ved at Lufhavnkafeen til Hulda ble nedlagt tidligere i sommer ;-( Underlig at ingen andre ser mulighetene til å videreføre denne drifta, og jeg lurer på om det kan skyldes at Avinor kommer med helt andre vilkår til en ny drift, og at dette gjør regnestykket dårligere .. Egil ?? What`s up på den fronten? Selve flyturen var en helt ordinær og grei sommerflygning med litt turbulens ved landing på Værnes grunnet noe bygeaktivitet. Satte meg som vanlig så langt bak som mulig, og halvslumret hele veien. Servering .. Ikke noe som fristet i dag. Landing nesten 10 minutter før rutetid som gjorde at overgangen til SK377 ble romslig og fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
SK377/13aug TRD-OSL B737-400 LN-BRQ sete 5A
Ettersom WF733 var før rute var det ikke noe stress å tusle bort til Gate 32 hvor pre-boarding startet allerede 25 min før avgang. Reiste helt billett - og boardingkortløst, og dro bare kortet på selvbetjeningsinngangen. Det er underlig hvor selvfølgelig ting blir etterhvert som man blir vant med dem, samt at dette systemet også er ressursbesparende for stasjonene. Greit belegg på denne avgangen, uten at jeg telte passasjerer, og ikke minst mye og volumiøs flyfrakt av antall traller å dømme. Også 3-4 paller som skulle ombord, slik at gaffeltrucken var i aktiv bruk. Satt og studerte stuerne litt, og det var godt å se på den ytterst forsiktige håndteringen av både frakt og gaffeltruck. Boarding startet 15 min før avgang, og jeg ventet nesten helt til slutt med å gå ombord da jeg skulle sitte på rad 5. Vel ombord var midtsetet ledig, slik at det ble litt armslag på sete 5A. Dagens maskin var LN-BRQ, malt i SAS farger og med SAS Norge dekalene på plass. Benplassen var betydelig bedre enn på de nye maskinene, og knyttnevetesten ble bestått. For de som er helt innviet i dette med pitch .. er det stor forskjell på 737-400 og 700/800 ? Det er morsomt å se SAS nå om dagen, hvor motivasjon og stemning hos både bakkepersonell og kabinansatte virker å være god. Kan det være at den "Formel 1 kommunikasjonen" som er innført bidrar til dette. Boarding gikk i alle fall som smurt, alt under kontroll hele veien, og pushback et lite minutt før rutetid. Bra og informativ annonsering både fra styrhuset og kabin, og servering kom raskt i gang så snart sikkerhetsbeltelysene ble slått av. Passasjermengden bar fortsatt preg av å være ferierende, noe som også helt tydelig resulterer i større ombordsalg. Mitt bidrag til kassen denne gangen ble en Cola og Cashewnøtter til 35 kr, noe som absolutt var verdt pengene. Landing rett fra nord 8 minutter før rute, og en rask gåtur inn i terminalen og bort til hotellet gjorde at jeg var innsjekket her bar 5 minutter etter oppsatt rutetid. Slettes ikke verst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
![]() Bare så synd at hun la opp på verst tenkelige tidspunkt for en smidig overgang til nye drivere. Sommertid og sommerferie... Lufthavnsjefen satte inn en liten annonse i lokalavisa og trodde det skulle holde, men responsen var laber... Et par tre som meldte interesse og kun en person som kom og så på mulighetene/fasilitetene. Det er for dårlig ![]() Velforeningen for "Trivelig Lufthavn" har bedt Lufthavnsjefen gjøre en innsats, men fikk til svar at han allerede hadde brukt over 6000,- på annonse og så ingen grunn til å bruke mer... Elendig kaller jeg sånn! Det er 18-20 personer som jobber på flyplassen hver dag og det ble ofte bestillt både lunch og middag, og ca 50.000 passasjerer i året utgjør en bra mulighet for salg. En gang i ny og ne har vi også uregelmessigheter ved MJF (dog meget skjelden ![]() I tillegg ligger flyplassen ca 13 minutter unna de fleste som bor i Mosjøen, noe som gjør plassen attraktiv for lokalbefolkningen også. Det var søndagene et godt eksempel på. Da var kafeén full av kafégjester når vi begynte på jobb kl 1130. Det gjelder bare å markedsføre seg! Men det er lys i enden av tunellen. Vi (Widerøe) har hatt en ringerunde til div. etablissement i Mosjøen og omegn, og lagt fram mulighetene. Noen er meget interessert, så tipper at til uka har vi et par der oppe som skal se på lokalene. Spennende spennende! E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
MS960/14aug CAI-BKK B777-200 SU-GBX Sete 9A
Etter opphold i loungen helt oppunder taket på terminalen i ca 2 timer var det tid for avgang til Bangkok. En helt grei lounge, men veldig kaldt der. Tydelig stor prestisje i å kjøre A/C på maksimal effekt. Greit utvalg i småretter og mineralvann, samt gratis WIFI.. som bare virket delvis. Det er bygget en helt ny terminal i Cairo, men av en eller annen mystisk årsak har de valgt å ikke ha broer ut til flyene. Terminalen er i 3 etasjer, med avgangsnivået i første etasje, restauranter i 2 etasje ( Mc Donald også tungt tilstede) , og lounge i 3 etasje. Men, hvor i all verden har de fått tegningene fra? En totalt ulogisk terminal med tanke på passasjerstrømmer, med ca 10-12 bussgater hvor inngang til disse lå side om side i en relativt smal passasje fylt av butikker( bilde 2) På min avgang til Cairo, med over 300 reisene var det en lang kø som stengte hele korridoren utenfor sikkerhetskontrollen, hvor også den første kontrollen av pass og boardingkort ble gjort. Vel innenfor var det en liten "bussgate" hvor det kanskje kunne ha vært 70-80 sitteplasser. Det var ingen pre-boarding for First og Biz-pax, så jeg stilte meg nært utgangen for å komme med første buss som stod parkert utenfor. Ca 25 min før avgang var det klart for første pulje, og boardingkort ble mottatt og registrert, hvoretter pass og boardingkortstubb ble sjekket 15 meter bortenfor før man fikk gå ombord i bussen. Bussturen tok 6-7 minutter til fjernparkering og før det var mulighet for å gå opp flytrappen var det jammen ennå en kontroll av pass og boardingkort .... ikke rart at hele prosedyren tok sin tid, og det var noe merkelig kaotisk og hjelpeløst over hele denne bakkeoperasjonen. Vel ombord var det en helt annen stil sog schwung over det hele, og jeg ble geleidet på plass til sete 9a, hvor det raskt ble tryllet fram "cold-towel" og velkomstdrink helt lik den som ble servert på forrige flygning. Ombordstigningsprosedyren tok nærmere EN time før alle var ombord, og vi tok av nærmere 40 minutter etter avgangstid, noe som skyldtes at det abre var EN buss tilgjengelig for denen avgangen i følge kapteinen som beklaget dette. Konfigurasjonen må denne 777-200 var 2-2-2 i Første klasse , og 2-3-2 i business. Etter hva jeg kunne se var stolene forøvrig ganske like. Også her var det brede og myke stoler, men som ikke kunne legges helt ned. Mer som en god gammeldags "bestefarstol" som i alle fall min kropp fant seg relativt godt tilrette i. Også på denne avgangen den sedvanlige "fadervår" og vi var klar til å ta av. Etter takeoff, ble kursen satt rett mot syd, en kurs som ble holdt helt til vi var sør om Sinai-halvøya, og vi svingte mot øst. Kapteinen forklarte rutevalget med at det ikke var mulig å fly over Palestina!( mao ikke snakk om at det er et land som heter Israel der, noe som heller ikke vistes på moving map ombord.. ) Serveringen startet ca 35 min etter avgang, hvor hot-towels og menyer ble delt ut. Crewet ombord på denne flygningen var i all hovedsak egyptiske, samt at jeg observerte 3-4 Thaiere, hvorav en i First/Biz. God tone dem i mellom, og en flott og oppmerksom service hele første del av reisen hvor jeg var våken i alle fall. Også denne maskinen var helt full, men servicen var effektig og hyggelig. Forrett først, som bestod av laks, reker, brød og salat med vagfri dressing. Deretter fulgte de opp individuelt, og serverte hovedretten når man var ferdig med forrett, uten at man måtte vente på at hele kabinen skulle være ferdig samtidig. Jeg valgte en kyllingrett også på denne strekningen, som kom veldig raskt, uten at de brukte tralle. Dessert , ost, frukt og kaffe kom veldig raskt etter at alle var ferdig med maten. Velsmakende og kraftig sjokoladekake ble inntatt med en liten kaffekopp OG, ryddet unna uten forsinkelse. Selv begynte jeg å kjenne at det var lenge siden jeg stod opp, og bestemte meg for å forsøke å sove så mye som mulig på denne 9 timers reisen. Ba besetningen om å ikke vekke meg for frokost, og helst ikke tidligere enn 20 min før landing. Jeg sov bemerkelsesverdig godt på denne turen og våknet opp relativt uthvilt etter over 6 timers søvn i delvis sittende stilling. Men, ettersom stolen var såpass myk var jeg ikke så stiv og støl som jeg hadde fryktet. Alt i alt en veldig positiv overraskelse å reise med EgyptAir. Skal ha samme vei tilbake om noen dager, en reise jeg absolutt ser fram til. Servicen ombord må jeg i har imponert meg, og de står ikke tilbake for hverken SAS eller Lufthansa! Det som trekker ned er bakketjenesten i Cairo, men jeg har bodd halvannet år i Midtøsten og er jo ikke overrasket over akkurat DEN delen. Her tror jeg at STAR kan bidra med både rutiner og finish, og ikke minst på det kulturelle plan hvor effektivitet og logistikk ligger langt unna de fleste konkurrentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Helt topp å lese, Farmer.
![]() Men jeg er som Tommy777, hadde tatt med vodkaflaska og fått litt fart på den nydelige juicen.. Slik at jeg kunne holde meg våken en stund og nyte flyturen ..... ![]() ![]() Jeg er i den heldige situasjon at jeg aldri reiser i jobb, og aldri har gjort det. Luksus menneske... :72 : ![]() Last edited by SQ 777; 16-08-2008 at 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai Smile blir Star Alliance Connecting Partner | Someone | Flyforum | 5 | 25-02-2020 16:37 |
Hadde det vært bra hvis Norwegianhadde blitt Star Alliance partner | FlyboyKarsten | Småprat | 18 | 03-08-2011 18:16 |
Problemer med partner til flyvedligehold | Jan | Flyforum | 23 | 10-10-2008 14:44 |
EgyptAir to join Star Alliance | sail4fun | Flyforum | 26 | 31-08-2008 22:19 |
Ny Star Alliance partner | krølle | Flyforum | 5 | 17-12-2007 10:53 |