![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Hei jeg lurer på om det hadde vært bra om Norwegian hadde blitt medlem i Star Alliance. Eller hadde ikke det gått siden SAS er medlemm i Star Alliance så Norwegian burde helst vært med i Oneworld.? Bare lurer siden jeg tror Star Alliance hadde vært best for Norwegian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]()
Varför det?
Point to point i LCC tar ju bort meningen med allians. Eller tänkte du på något annat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,431
|
![]()
Nei, de kan ikke bli med så lenge SAS er med og de har heller ikke idag en forretningsmodell som passer inn i en tradisjonell allianse. Så med mindre Norwegian har tenkt å omgjøre seg til et mer tradisjonelt nettverksselskap så blir de neppe med i hverken Star, Oneworld eller Skyteam.
Så dette er knapt noe poeng å diskutere i det hele tatt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
ok jeg bare lurte. Takk for du ga meg info
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Man kan vri litt på spørsmålet og spørre om det er noe poeng i å lage en allianse for LCC. Norwegian og Sterling hadde en periode et samarbeid uten at det ga mersmak. Og siden det ikke finnes noe LCC-allianse så gir vel svaret seg selv kanskje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Så kan man dra frem AirBaltic (BT) som er LCC, som er nettverksselskap i tillegg, throughckin og codesharepartner (poeng opptjening i codeshare flight).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,431
|
![]()
BT er mer som e tradisjonelt nettverksselskap, med relativt høye kostnader, men som selger endel billige billetter.....med dertil røde regnskapstall
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Selv om de hevder det i betingelsene sine er jo ikke Norwegian en "rent" punkt-til-punkt-selskap. Det kommer opp haugevis av ruter via OSL når man booker på norwegian.no. Selv er jeg ikke overbevist om Norwegian vil fortsette som LCC i all framtid. Hva er egentlig så ulikt mellom Norwegian og SAS sine operasjoner, sett bort fra at Norwegian i større grad har satset på direktelinjer til utlandet fra andre flyplasser enn OSL?
Over til tema: om Norwegian i framtida skulle bli "alliansemateriale" ville Star vært utelukket både fordi de nok har det de trenger hos SAS og fordi konkurransetilsynet ikke ville like å ha begge i samme allianse. Personlig tror jeg det beste scenarioet ville være at DY da gikk inn i Oneworld siden det er den alliansen som er dårligst representert i Norge. I dag er OW representert kun på OSL og tidvis BGO i Norge. Skyteam har jo allerede en solid tilstedeværelse i landet gjennom KLM (selv om de aldri kan sammenlignes med innenriksnettet til SK og DY). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Når det gjelder connectiontider så har det utelukede noe å gjøre med frekvensen til/fra TOS. Det sier seg selv at med 15 destinasjoner i Norge og 2/3 ganger så mange til/fra utlandet er det helt umulig å sette opp connections til/fra alle de avgangene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
flybe er en helt annen variant av LCC, med muligheter til å bestille gjennomgående billetter. I tillegg har selskapet codeshare med både BA og AF (to forskjellige allianser) og ikke minst en franchisingavtale med Loganair. Du må betale for reservering av sete, men om bord får du gratis drikke og litt og bite i. I motsetning til de ekstreme LCCene har flybe flere flytyper, og da kanskje ikke de som er billigst i drift. flybe har også en annen vri på sin basestruktur med hovedhub i Southampton og relativt liten tilknytning til London. Dette gjør at flybe kanskje også virker litt med mindre urban og mer regional enn hva konkurrentene gjør. Siden selskapet dekker hele 36 av UKs flyplasser er det nå nærmest umulig å reise der uten å vurdere dette selskapet som et alternativ. Jeg har sagt det flere ganger før - eneste felles mellom LCCene er at de har lavere driftskostnader enn de store gamle - LCC er ikke det samme som lavprisselskap som avisene ynder å kalle det. Norwegian har endret sin modus operandi fra starten med 737 i 2002 til hva vi ser i dag. I 2002 lignet DY på U2 og FR, men i løpet av tiden har de nærmet seg mer og mer SAS (for så vidt har vel også SAS nærmet seg mer og mer Norwegian, men hvem som har beveget seg mest får dere avgjøre). Med en IC-arm på trappene vil helt klart Norwegian foreta flere trinn i retning et fullt nettverksselskap med codeshare-avtaler både hjemme og ute. Jeg tror nok Norwegian, hvis de vil, kan tre inn i en allianse, men spørsmålet er om de vil eller har noe slikt behov?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Edricson; 03-08-2011 at 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Ja, men det var ikke poenget. Det er få byer i Norge som kan danne grunnlag for rene point-to-point operations som gir tilstrekkelig volum for å opprettholde lavere priser (i Tromsø så vi at byen ikke viste seg stor nok for at Norwegian kunne opprettholde dirketeruter til Bergen og London, altså landets andre største by og den desidert største utenlandsdestinasjonen). Da fant man ut at det var mer lønnsomt å tilby gjennomgående billetter og dermed mette rutene fra distrikter til Oslo enn å holde kostnadene nede, men begrense markedet ved å dyrke en ren p2p-modell. Med større byer og kortere avstander er denne problemstillingen annerledes i andre europeiske land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Vekst kan man selvsagt klare å få til gjennom nye destinasjoner/nye ruter fra andre steder i Norge og Skandinavia (og kanskje etterhvert også fra andre steder i Europa - noen snakket om rykter i forhold til en DY base på LGW), men for mange vil gjennomgående billetter være viktig. Dette gjelder kanskje spesielt for trafikk på noe mindre tunge destinasjoner, og pga stordriftsfordeler er det muligens ikke lønnsomt å operere slike tynne ruter for alt for mange aktører. Dermed er et samarbeid en fordel (også for en del LCC'er).
Last edited by TOS; 03-08-2011 at 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai Smile blir Star Alliance Connecting Partner | Someone | Flyforum | 5 | 25-02-2020 16:37 |
Hadde det bare vært lyst.... | imm | TripReports | 12 | 01-11-2010 21:28 |
Ny Star Alliance partner | krølle | Flyforum | 5 | 17-12-2007 10:53 |
Hadde det enda vært så vel - | Falcon | Flyforum | 2 | 07-03-2006 19:31 |