![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]() Quote:
For 737 sin del må det en veldig endring i designet til, for å få lengre understell, som gir plass til dagens nye større motorer. Boeing har lansert 737-10 for å prøve å konkurrere med A321 men den klarer det vel ikke helt, så A321 er blitt arvtakeren til 757. Spesielt A321 har begynt å erstatte 757 0g vil det enda mer når 321XLR kommer i produksjon. Gjennomsnitts beboeren på kloden har blitt tyngre, feitere og breiere med årene. A32X er noe bredere innvendig(er det 14cm?). Det merkes om flyselskapet velger tilsvarende bredere seter. Dersom Boeing vil så kan en 737 erstatter leveres i varianter fra 150 til 280-300 seter og vil dermed erstatte både 737 og 757. Skroget til 737 er likt 707 som ble satt i drift for 65 år siden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,178
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]() Quote:
Det er knapt nok et fly som selges uten store rabatter. Så lenge 737MAx selger, så har jo Boeing lite insentiv å komme opp med noe nytt. Og Airbus har overhodet ikke det, da 320 jo har fyllt ordreboken i nærmest uoverskuelig fremtid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]() Quote:
Quote:
Det går lang tid fra en starter med konsepter som gjennom prosessen presenteres for de viktige kundene, blir sendt tilbake til «tegnebordet». Quote:
Quote:
Tror nok begge holder kortene tettere og deler langt mindre om nye modeller offentlig, men jobber tidlig med de største kundene. Boeing lærte noe når de gikk ut med Sonic Cruiser, som ingen kunder ville ha, men som normalt hadde Boeing en annen modell parallelt - Dreamliner som de kunne presentere svært kort tid etter. Jeg tror og har hørt fra flere kilder at Motorer er den største utfordringen for neste generasjon etter A320 og 737. Både fordi det er store utfordringer med dagens motor teknologi, men også fordi begge produsentene nok tenker fly med fra 180 seter, muligens 200 opptil 280 seter og ønsker seg motor teknologi som kan være betydelig mer effektive samtidig kan gi den performance en trenger for «noen størrelser opp».
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Tror det vil være fornuftig av Boeing å stanse utvikling av 737 før de helt ødelegger maskinens gode navn og rykte.
Fiks det som ikke virker, men få på plass et team som tenker fremtid. Om det vil si å hente frem Y1 planene igjen, eller starte med blanke ark er det samme, men de trenger å kontre med offensive nyheter om hva planene er for selskapet fremover. Hva vet dere om Y1 prosjektet, og kan det være svaret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]()
10 år for sent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
Prosessen rundt MD90'en som for tiden er under ombygging er vel myntet på noe litt frem i løypa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
|
![]()
Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]() Quote:
De som utvikler nye modeller - prosjekter er helt isolert fra allt som foregår rundt dem. Svært lite av disse ressursene var nødvendig for MAX. Normalt er det minst 2 seriøse modeller på dette stadiet, husker noen Sonic Cruiser ![]() Denne gangen tror jeg det er 2 modeller i forskjellige kapasitet rammer. Quote:
![]() Quote:
En 797 vil nok ha meget tilfelles med 787 og det er ikke nødvendigvis at Spirit blir valgt til å bygge 797 kroppen, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre…. Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Det menes nok Soloviev, som er/var sovjetisk produsent av jetmotorer.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,974
|
![]()
Om Soloviev ikke kan bidra med motorer til 797 kan de jo høre om Kuznetsov har noe liggende som kan brukes.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]() Quote:
I utgangspunktet er det ikke noe galt med 737 MAX, selv om man kan argumentere de nå har strukket 737 plattformen maks (pun intended). Derimot sliter de jo både med produksjonskvalitet og utfordringer som dukker opp under sertifiseringen av programmene sine. Ingenting her løses ved å lansere en ny flytype. Snarere tvert i mot. Jeg vil nesten hevde det er en like håpløst prosjekt som å forsøke redde et forhold med å få et barn [til]. Det betyr ikke man ikke skal tenkte fremover, og jobbe med nye fly, men det hjelper lite komme med en ny flymodell som ikke bringer noen vesentlig forbedringer. Hvilket ikke vil skje med det første, da man ennå er langt unna neste steg på motorfronten. 737 MAX var strengt tatt Boeings svar på det markedet etterlyste, da kundene ville ha noe raskt, billig og mest mulig likt det de hadde. Basert på det som fantes av hyllevarer. Det gjaldt det samme for A320neo, men forskjellen var at hos Beoing så sviktet det i gjennomføringen, og Airbus nok hadde den litt lettere jobb, da deres plattform var lettere å utvide. Last edited by Someone; 14-03-2024 at 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() Quote:
Tror vel først og fremst at Boeing sine problemer ligger i Quality Control, eller mangel på. Noen mener at FAA har latt Boeing holde på litt for mye for seg selv, og ikke kjørt nok audits. Så da er jo QC noe som bør forbedres. Og da med bruk av eksterne for å spikke det og få det på plass. Hvis Boeing skal lage ny maskin, så bør jo den sikkert bruke kompositt og motorer som virker pr dato for å unngå trøbbel. Men det hadde jo vært fremsynt å lage en Sonic Cruiser 2.0 som tar inn i seg morgendagens muligheter, og at flykroppen ser ut som dette eller noe annet; https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAJ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,303
|
![]()
Når Classic, NG og MAX er tatt så er forslaget mitt til nytt navn 737Retro…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]()
Som en som flyr røret sa tidligere, Boeing fikk panikk da 321NEO ble annonsert og kom et produkt som de aldri gjorde ferdig pga tidsklemme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 737MAX - statustråd | scanhorse | Flyforum | 1090 | 01-04-2025 11:38 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |
Saab og Boeing skal utvikle erstatter for USAF's T-38 | Trdfly | Flyforum | 1 | 07-12-2013 17:26 |
Boeing tenker høyt om 737-erstatter | Desk pilot | Flyforum | 21 | 20-02-2007 23:52 |
Boeing planlegger lengre 787 | CK | Flyforum | 6 | 26-09-2005 19:57 |