Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2024, 16:31   #21
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Et dumt spm fra meg. Men hva skal en ny flymaskin oppnå? Nye materialet, ny aerodynamikk etc. Det er vel ikke sånn at man ser for seg noe super revolusjonerende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bedre aerodynamic, bruk av lettere eller sterkere materialer som gir lavere vekt, noe som reduserer forbruket. Andre tekniske løsninger, som gir reduserte fuel kostnader og reduserer vedlikeholdskostnader.
For 737 sin del må det en veldig endring i designet til, for å få lengre understell, som gir plass til dagens nye større motorer.
Boeing har lansert 737-10 for å prøve å konkurrere med A321 men den klarer det vel ikke helt, så A321 er blitt arvtakeren til 757. Spesielt A321 har begynt å erstatte 757 0g vil det enda mer når 321XLR kommer i produksjon.
Gjennomsnitts beboeren på kloden har blitt tyngre, feitere og breiere med årene. A32X er noe bredere innvendig(er det 14cm?). Det merkes om flyselskapet velger tilsvarende bredere seter.
Dersom Boeing vil så kan en 737 erstatter leveres i varianter fra 150 til 280-300 seter og vil dermed erstatte både 737 og 757.
Skroget til 737 er likt 707 som ble satt i drift for 65 år siden
Futura is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2024, 18:33   #22
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,178
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det jobbes nok litt med å tenke på det, men neppe så veldig mye.

Boeing har rundt 4500 Max i ordreboka, så de blir nok greit opptatt frem til 2030 -og vel så det- med å bygge Max’er.
Jeg tenker nok at Boeing ikke har fått normal pris for de MAX flyene. Det er nok veldig store rabatter. Men, det er vel bedre en å ikke selge noen fly. De tjener i iallefall bittelitt.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2024, 08:43   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Jeg tenker nok at Boeing ikke har fått normal pris for de MAX flyene. Det er nok veldig store rabatter. Men, det er vel bedre en å ikke selge noen fly. De tjener i iallefall bittelitt.
Hva er normal pris?

Det er knapt nok et fly som selges uten store rabatter.

Så lenge 737MAx selger, så har jo Boeing lite insentiv å komme opp med noe nytt. Og Airbus har overhodet ikke det, da 320 jo har fyllt ordreboken i nærmest uoverskuelig fremtid.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2024, 09:42   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Er dette fortsatt noe det jobbes med hos Boeing, eller er det lagt dødt?
Det jobbes mye med neste generasjon både hos Boeing og Airbus….

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det jobbes nok litt med å tenke på det, men neppe så veldig mye.
Boeing har rundt 4500 Max i ordreboka, så de blir nok greit opptatt frem til 2030 -og vel så det- med å bygge Max’er.

Hvorvidt Max klarer seg omdømmemessig hos flyselskapene og passasjerene får vi se etter hvert. Foreløpig ser de ut til å tåle både totalhavari, survete underleverandører og kabindører som detter av i lufta, så jeg vil tro den overlever det meste.
Nå er jo Boeing noe større en Kiwi på Kolbotn og selv det er stor aktivitet i kvalitetssikring, produksjon og ferdigstille 777X er utvikling av nye modeller og design helt atskilt fra produksjon.

Det går lang tid fra en starter med konsepter som gjennom prosessen presenteres for de viktige kundene, blir sendt tilbake til «tegnebordet».

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Virker som Boeing har mer en nok med å få orden på sine mislykkede MAX/777X prosjekter de neste år...

Tipper det er lenge til det kommer noe nytt fra den kanten.
Boeing er langt fremme i denne prosessen allerede og har sikkert minst 2 modeller de jobber sammen med kundene, tilbake til når beslutningen om å bygge MAX ble fattet, var det nye modeller som ble presentert, mens de viktigste kundene (Southwest og American) presset frem MAX.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva er normal pris?

Det er knapt nok et fly som selges uten store rabatter.

Så lenge 737MAx selger, så har jo Boeing lite insentiv å komme opp med noe nytt. Og Airbus har overhodet ikke det, da 320 jo har fyllt ordreboken i nærmest uoverskuelig fremtid.
Ser vi på A330 og A330NEO så solgte jo disse utmerket, men allikevel hadde Airbus jobbet i det stille med A350 serien, det gikk veldig kort tid fra lansering av A350 til første leveranse.

Tror nok begge holder kortene tettere og deler langt mindre om nye modeller offentlig, men jobber tidlig med de største kundene. Boeing lærte noe når de gikk ut med Sonic Cruiser, som ingen kunder ville ha, men som normalt hadde Boeing en annen modell parallelt - Dreamliner som de kunne presentere svært kort tid etter.

Jeg tror og har hørt fra flere kilder at Motorer er den største utfordringen for neste generasjon etter A320 og 737. Både fordi det er store utfordringer med dagens motor teknologi, men også fordi begge produsentene nok tenker fly med fra 180 seter, muligens 200 opptil 280 seter og ønsker seg motor teknologi som kan være betydelig mer effektive samtidig kan gi den performance en trenger for «noen størrelser opp».
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 21:17   #25
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Boeing 737 etterfølger

Tror det vil være fornuftig av Boeing å stanse utvikling av 737 før de helt ødelegger maskinens gode navn og rykte.
Fiks det som ikke virker, men få på plass et team som tenker fremtid.

Om det vil si å hente frem Y1 planene igjen, eller starte med blanke ark er det samme, men de trenger å kontre med offensive nyheter om hva planene er for selskapet fremover.

Hva vet dere om Y1 prosjektet, og kan det være svaret?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 21:26   #26
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: Boeing 737 etterfølger

10 år for sent.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 22:04   #27
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Prosessen rundt MD90'en som for tiden er under ombygging er vel myntet på noe litt frem i løypa?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 22:26   #28
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 04:03   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Tror det vil være fornuftig av Boeing å stanse utvikling av 737 før de helt ødelegger maskinens gode navn og rykte.
Fiks det som ikke virker, men få på plass et team som tenker fremtid.

Om det vil si å hente frem Y1 planene igjen, eller starte med blanke ark er det samme, men de trenger å kontre med offensive nyheter om hva planene er for selskapet fremover.

Hva vet dere om Y1 prosjektet, og kan det være svaret?
Y1 797 planene ble aldri stoppet, Boeing snakker ikke om disse, men utviklingen har pågått hele tiden.

De som utvikler nye modeller - prosjekter er helt isolert fra allt som foregår rundt dem. Svært lite av disse ressursene var nødvendig for MAX.

Normalt er det minst 2 seriøse modeller på dette stadiet, husker noen Sonic Cruiser vel Dreamliner som prosjekt var klart kun dager etter at kundene klart sa at de ikke ønsker Sonic Cruiser.

Denne gangen tror jeg det er 2 modeller i forskjellige kapasitet rammer.


Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Prosessen rundt MD90'en som for tiden er under ombygging er vel myntet på noe litt frem i løypa?
Dette er jo et samarbeid med NASA med flere, tror det dreier seg mye mere om forskning enn hva neste Boeing Modell vi bli, tviler på at neste modell blir noe annet enn en KnutW spådom

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?
Mye av problemene med MAX kommer i fra at Boeing bygget på nettopp 737, nye motorer med større diameter betød at motorene måtte flyttes lengre frem og opp, det hadde vært 100% greit om en hadde sertifisert 737 MAX som et nytt fly og ikke lovt at det kunne opereres som en 737-800. For å oppfylle det siste var det nødvendig med MCAS som vel er kjernen i de 2 ulykkene med MAX.

En 797 vil nok ha meget tilfelles med 787 og det er ikke nødvendigvis at Spirit blir valgt til å bygge 797 kroppen, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….

Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 13:10   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….
Med de eiendomsprisene som er i Seattle kan de sikkert bygge en helt ny fabrikk på Everett for pengene de får for eiendomssalget på Renton ..

Quote:
Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.
Finnes det ikke liggende noen gamle Sovoljev'er de kan bruke?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 13:57   #31
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Finnes det ikke liggende noen gamle Sovoljev'er de kan bruke?
Sovoljev..? Selv ikke Google hadde hørt om det, hva er dette?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 14:17   #32
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Sovoljev..? Selv ikke Google hadde hørt om det, hva er dette?
Det menes nok Soloviev, som er/var sovjetisk produsent av jetmotorer.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 15:05   #33
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,974
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Om Soloviev ikke kan bidra med motorer til 797 kan de jo høre om Kuznetsov har noe liggende som kan brukes.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2024, 08:33   #34
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?
Enig, jeg ser ikke helt hvilket av Boeing sine utfordringer det skulle løse.

I utgangspunktet er det ikke noe galt med 737 MAX, selv om man kan argumentere de nå har strukket 737 plattformen maks (pun intended). Derimot sliter de jo både med produksjonskvalitet og utfordringer som dukker opp under sertifiseringen av programmene sine. Ingenting her løses ved å lansere en ny flytype. Snarere tvert i mot. Jeg vil nesten hevde det er en like håpløst prosjekt som å forsøke redde et forhold med å få et barn [til].

Det betyr ikke man ikke skal tenkte fremover, og jobbe med nye fly, men det hjelper lite komme med en ny flymodell som ikke bringer noen vesentlig forbedringer. Hvilket ikke vil skje med det første, da man ennå er langt unna neste steg på motorfronten.

737 MAX var strengt tatt Boeings svar på det markedet etterlyste, da kundene ville ha noe raskt, billig og mest mulig likt det de hadde. Basert på det som fantes av hyllevarer. Det gjaldt det samme for A320neo, men forskjellen var at hos Beoing så sviktet det i gjennomføringen, og Airbus nok hadde den litt lettere jobb, da deres plattform var lettere å utvide.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 14-03-2024 at 13:13.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 12:44   #35
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Boeing 737 etterfølger

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Y1 797 planene ble aldri stoppet, Boeing snakker ikke om disse, men utviklingen har pågått hele tiden.

De som utvikler nye modeller - prosjekter er helt isolert fra allt som foregår rundt dem. Svært lite av disse ressursene var nødvendig for MAX.

En 797 vil nok ha meget tilfelles med 787 og det er ikke nødvendigvis at Spirit blir valgt til å bygge 797 kroppen, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….

Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.
Interessant at Y1 fortsatt er i sving.

Tror vel først og fremst at Boeing sine problemer ligger i Quality Control, eller mangel på. Noen mener at FAA har latt Boeing holde på litt for mye for seg selv, og ikke kjørt nok audits. Så da er jo QC noe som bør forbedres. Og da med bruk av eksterne for å spikke det og få det på plass.

Hvis Boeing skal lage ny maskin, så bør jo den sikkert bruke kompositt og motorer som virker pr dato for å unngå trøbbel.

Men det hadde jo vært fremsynt å lage en Sonic Cruiser 2.0 som tar inn i seg morgendagens muligheter, og at flykroppen ser ut som dette eller noe annet;
https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAJ
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 14:00   #36
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,303
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Når Classic, NG og MAX er tatt så er forslaget mitt til nytt navn 737Retro…
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2024, 17:39   #37
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Som en som flyr røret sa tidligere, Boeing fikk panikk da 321NEO ble annonsert og kom et produkt som de aldri gjorde ferdig pga tidsklemme.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 737MAX - statustråd scanhorse Flyforum 1090 01-04-2025 11:38
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42
Saab og Boeing skal utvikle erstatter for USAF's T-38 Trdfly Flyforum 1 07-12-2013 17:26
Boeing tenker høyt om 737-erstatter Desk pilot Flyforum 21 20-02-2007 23:52
Boeing planlegger lengre 787 CK Flyforum 6 26-09-2005 19:57


All times are GMT +2. The time now is 03:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.