Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-04-2019, 20:52   #441
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 21:18   #442
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
Nå flakser vi kanskje litt av sporet, men ... -800 og -900 er jo sårbare for tailtipping. Hvordan er MAX i forhold? Noe mer fremtungt kanskje? Men hvordan er den balansemessig i forhold når den nærmer seg MZFW?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 23:31   #443
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
Folk? Aner ikke. Personlig? Ja. «Ute av balanse» kan jo tolkes både bokstavelig og i overført betydning, og jeg tror faktisk begge deler dessverre er tilfellet.

Litt begrunnelse for mitt synspunkt: MAX er sikkert i utgangspunktet et bra bra fly som sådant, men har av økonomiske årsaker blitt trykt inn i en 737-kropp. MAX burde vært en 797, designet med blanke ark og fargestifter tæl. Og ny nese/cockpit, den nåværende er 65 år gammel.

At MAX er «ute av balanse» har vel etter hvert kommet frem iom. at den trenger et datasystem (MCAS) for å oppføre seg ordentlig, eller i det minste noe i nærheten av det flygerne er vant til fra andre 737. «Ute av balanse» også fordi datadingsen tydeligvis er designet/programmert på en måte som ikke er fail-safe (kun én AOA-input) og i tillegg vanskeliggjør, om ikke umuliggjør, en vettug recovery.

Boeing som firma har i min oppfatning kommet «ut av balanse» mht. manglende kvalitetskontroll, oppsigelse(r) av varslere samt slomsete underleverandører. Nå er riktignok mye av dette kun basert på informasjon fra media med alle de forbehold som må tas om informasjon derfra, men inntrykket av at en del ting hos Boeing går over stokk og stein pga. økonomisk press og tidspress er befestet. I tillegg ser det ut til å være uheldige koblinger mellom Boeing og regulerende myndigheter som forsterker inntrykket av ubalansen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 08:52   #444
flyfly
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 35
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
Kommer i farten på 2 flyfabrikker som bygde om hele stabilizer/høyderor for å beholde longtitudinal stability på motorsterkere/lengre varianter, MD-90 og CRJ-1000. Hvorfor gjorde ikke Boeing en fysisk forandring? Før eller siden er det ikke nok høyderor, og løsningen med software på ellers for lite ror er diskutabel.

Last edited by flyfly; 01-05-2019 at 12:40.
flyfly is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 13:49   #445
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by flyfly View Post
Kommer i farten på 2 flyfabrikker som bygde om hele stabilizer/høyderor for å beholde longtitudinal stability på motorsterkere/lengre varianter, MD-90 og CRJ-1000. Hvorfor gjorde ikke Boeing en fysisk forandring? Før eller siden er det ikke nok høyderor, og løsningen med software på ellers for lite ror er diskutabel.
Høyderor på passasjerfly er designet for nok kontroll ved lave hastigheter, rundt 8 grader/s^2 akselrasjon ved en go-around situasjon, litt mindre ved rotate.
Flyene du nevner kan jo ha fått problemer med dette kravet grunnet mye vekt flyttet vekk fra CG. Motorer bak øker problemet ved stretch.
Å lage mer effektive høyderor enn man trenger er farlig, f.eks i høyere hastigheter (g-load/stall) og økt fare for tailstrike...

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 01-05-2019 at 14:44.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 00:30   #446
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ooops ......

Quote:
When Boeing began delivering its 737 Max to customers in 2017, the company believed that a key cockpit warning light was a standard feature in all of the new jets.

But months after the planes were flying, company engineers realized that the warning light worked only on planes whose customers had bought a different, optional indicator.

In essence, that meant a safety feature that Boeing thought was standard was actually a premium add-on.
https://www.nytimes.com/2019/05/05/b...ing-light.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 17:17   #447
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da er det nok fullt i Seattle. I dag flyttes de første to til Kelly Field ved San Antonio, og ifølge ryktene får de selskap.

Kelly Field er for øvrig hvor de to 748'ene som skal bli presidentfly står.

San Antonio begynner å bli en interessant spotterdestinasjon. SAT har en del interessant verkstedtrafikk og det er ikke langt tiil Laredo, hvor det finnes aktive DC9'er og 727'er.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 21:45   #448
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing ser seg ferdig med jobben. Kun sertifisering gjenstår, ifølge adm. dir Muilenburg i artikkel på E24.

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...tiger/24623443
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2019, 10:45   #449
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Fransk enke saksøker Boeing for 2,4 milliarder kroner, tilsvarende en dags overskudd for Boeing, etter at ektemannen omkom i Ethiopian-styrten: https://www.dagsavisen.no/verden/fra...tyrt-1.1526921
Dette kan nok bli dyrt for Boeing ja....
C130 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2019, 01:17   #450
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

The current and former employees, many of whom spoke on the condition of anonymity because of the continuing investigations, said that after the first crash, they were stunned to discover MCAS relied on a single sensor.

“That’s nuts,” said an engineer who helped design MCAS.




https://www.nytimes.com/2019/06/01/b...max-crash.html
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 12:32   #451
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

AZAL kansellerer deres ordre på 10 MAX maskiner

https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKCN1T413D

Quote:
Azerbaijan airline AZAL has canceled a $1 billion contract with Boeing to purchase 10 737 MAX jets, a spokesman said on Monday, following the fatal crashes involving the aircraft in Ethiopia and Indonesia
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 12:52   #452
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mulighet for sprekkdannelser i slats på MAX og en del nye NG’er gjør at disse må byttes. Intet sikkerhetskritisk, men kan påvirke performance.

https://samchui.com/2019/06/03/boein...k#.XPT4s7IpCf0
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 14:08   #453
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

spændende at følge med i denne "ongoing and developing story"...Det kommer til at koste Boeing et par USD eller 3, men måske værst af alt...troværdighed og med kunder
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 16:18   #454
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mulighet for sprekkdannelser i slats på MAX og en del nye NG’er gjør at disse må byttes. Intet sikkerhetskritisk, men kan påvirke performance.
Såvidt jeg forstår er det snakk om produksjonsfeil (manglende varmebehandling) på en del slat tracks, altså fra underleverandør. (Spirit?) Ingen kjempejobb, men vil jo totalt sett generere en del arbeid. Sånn sett kan det jo tas "etter hvert" på fly som allerede står på bakken... mens NG'er får en stram tidsfrist - det var vel snakk om 10 dagers frist på AD-note'n som FAA er i ferd med å utstede.

Man kan vel også regne med at hvis ikke det var MAX det var snakk om hadde dette neppe vakt noen særlig interesse i den generelle offentlighet.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2019, 18:03   #455
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd



Quote:
Boeing is now staging replacement parts at customer bases to help minimize aircraft downtime while the work is completed. Once the new parts are in hand, the replacement work should take one to two days. Boeing will also issue a safety service bulletin outlining the steps to take during the inspections.

Boeing has identified 21 737NGs most likely to have the parts in question. To ensure a thorough assessment, airlines are advised to check an additional 112 NGs.
http://newsinflight.com/2019/06/05/b...bnFR8oqCZAgSS8
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 07:55   #456
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ryanair sin første 737MAX (tror jeg) og den første av varianten 737-8 200 i fullt farger. Men naturligvis med uvisst leveringstidspunkt

https://live.staticflickr.com/65535/...950bde3c_c.jpg
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2019, 11:57   #457
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Godt oversiktsbilde på ståa ved Boeing Field:

https://www.airliners.net/photo/-/-/5546411/L
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2019, 12:12   #458
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,186
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Godt oversiktsbilde på ståa ved Boeing Field:

https://www.airliners.net/photo/-/-/5546411/L
Kult
Det begynner å bli en del B737-MAX som venter på levering.
Takk for link
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2019, 12:48   #459
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Og i tillegg er det nå over 30 i San Antonio.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2019, 12:49   #460
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og i tillegg er det nå over 30 i San Antonio.
On Renton er vel full, og er vel også noen i Everett?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 218 08-02-2025 07:20
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 17:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 12:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 15:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.