![]() |
|
![]() |
#441 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
|
![]()
Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).
Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
|
![]() Quote:
Litt begrunnelse for mitt synspunkt: MAX er sikkert i utgangspunktet et bra bra fly som sådant, men har av økonomiske årsaker blitt trykt inn i en 737-kropp. MAX burde vært en 797, designet med blanke ark og fargestifter tæl. Og ny nese/cockpit, den nåværende er 65 år gammel. At MAX er «ute av balanse» har vel etter hvert kommet frem iom. at den trenger et datasystem (MCAS) for å oppføre seg ordentlig, eller i det minste noe i nærheten av det flygerne er vant til fra andre 737. «Ute av balanse» også fordi datadingsen tydeligvis er designet/programmert på en måte som ikke er fail-safe (kun én AOA-input) og i tillegg vanskeliggjør, om ikke umuliggjør, en vettug recovery. Boeing som firma har i min oppfatning kommet «ut av balanse» mht. manglende kvalitetskontroll, oppsigelse(r) av varslere samt slomsete underleverandører. Nå er riktignok mye av dette kun basert på informasjon fra media med alle de forbehold som må tas om informasjon derfra, men inntrykket av at en del ting hos Boeing går over stokk og stein pga. økonomisk press og tidspress er befestet. I tillegg ser det ut til å være uheldige koblinger mellom Boeing og regulerende myndigheter som forsterker inntrykket av ubalansen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Posts: 35
|
![]() Quote:
Last edited by flyfly; 01-05-2019 at 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Flyene du nevner kan jo ha fått problemer med dette kravet grunnet mye vekt flyttet vekk fra CG. Motorer bak øker problemet ved stretch. Å lage mer effektive høyderor enn man trenger er farlig, f.eks i høyere hastigheter (g-load/stall) og økt fare for tailstrike... W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 01-05-2019 at 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Ooops ......
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Da er det nok fullt i Seattle. I dag flyttes de første to til Kelly Field ved San Antonio, og ifølge ryktene får de selskap.
Kelly Field er for øvrig hvor de to 748'ene som skal bli presidentfly står. San Antonio begynner å bli en interessant spotterdestinasjon. SAT har en del interessant verkstedtrafikk og det er ikke langt tiil Laredo, hvor det finnes aktive DC9'er og 727'er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Boeing ser seg ferdig med jobben. Kun sertifisering gjenstår, ifølge adm. dir Muilenburg i artikkel på E24.
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...tiger/24623443
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Fransk enke saksøker Boeing for 2,4 milliarder kroner, tilsvarende en dags overskudd for Boeing, etter at ektemannen omkom i Ethiopian-styrten: https://www.dagsavisen.no/verden/fra...tyrt-1.1526921
Dette kan nok bli dyrt for Boeing ja.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
|
![]()
The current and former employees, many of whom spoke on the condition of anonymity because of the continuing investigations, said that after the first crash, they were stunned to discover MCAS relied on a single sensor.
“That’s nuts,” said an engineer who helped design MCAS. https://www.nytimes.com/2019/06/01/b...max-crash.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
AZAL kansellerer deres ordre på 10 MAX maskiner
https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKCN1T413D Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Mulighet for sprekkdannelser i slats på MAX og en del nye NG’er gjør at disse må byttes. Intet sikkerhetskritisk, men kan påvirke performance.
https://samchui.com/2019/06/03/boein...k#.XPT4s7IpCf0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
spændende at følge med i denne "ongoing and developing story"...Det kommer til at koste Boeing et par USD eller 3, men måske værst af alt...troværdighed og med kunder
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Man kan vel også regne med at hvis ikke det var MAX det var snakk om hadde dette neppe vakt noen særlig interesse i den generelle offentlighet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() ![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Ryanair sin første 737MAX (tror jeg) og den første av varianten 737-8 200 i fullt farger. Men naturligvis med uvisst leveringstidspunkt
https://live.staticflickr.com/65535/...950bde3c_c.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,186
|
![]() Quote:
![]() ![]() Det begynner å bli en del B737-MAX som venter på levering. Takk for link ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Og i tillegg er det nå over 30 i San Antonio.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
On Renton er vel full, og er vel også noen i Everett?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |