Re: Boeing 737MAX - statustråd
Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).
Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
|