![]() |
|
![]() |
#41 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Og om det er felles hvorfor har de da et annet felt med en annen markering ved siden av? Og er det slik at biler ikke har vikeplikt andre steder der hvor trekantene ikke er malt? Det er utrolig hva folk godtar uten at logikken er konsistent.
![]() |
![]() |
#42 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Det tilfelle jeg nevnte ovenfor var et eksempel på å være brysk og uhøflig. Har hatt flere episoder i Frankrike hvor jeg har truffet arrogante (uhøflige) kelnere, drosjesjåfører og noen andre som så litt ned på en hvis dem trodde du var en primitiv Amerikaner. Har reist på Paris i 30 år i forbindelse med jobben og sikkert vært der 100+ ganger, derfor får man med seg av godt og vondt, men som også tidligere sagt, mye vennligere folk ute på lansdbygda. Var blant annet stasjonert en stund på en flyplass som het Chalon Vatry ute i Champagne distriktet, der bodde man i en liten småby i ukesvis og som natt og dag i forhold til Paris. Kjørte også bobil rundt på lansdbygda fra Brittany til Paris noen år senere og merket forskjellen på kroppen: Fra bygd til storby, fra ferie til stress. Alle Parisere er ikke uhøflig, men kanskje litt mer utålmodig kan man trygt si.
![]() |
![]() |
#43 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Har sør i Frankrike opplevd serveringssteder hvor de stempler alle som ikke snakker den lokale dialekten som utlendinger og gir dem dårligere service og snakker kun engelsk til dem. Var der sammen med ei fransk dame med mye mer normalisert fransk som ikke kunne noe særlig engelsk og hun var helt sjokkert. De nektet å snakke fransk med henne, men vi kunne høre at de snakket fransk til folk med bred lokal dialekt.
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Du har rett i at det er utrolig hva folk tror de ser.
![]() |
![]() |
#46 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Jeg er vant til at sykkelbane er markert med rødt. Og jeg har tydeligvis den norske uvanen at jeg ønsker konsistente regler som det er mulig å forstå. Med rene gangfelt, kombinert gang og sykkelfeil og rene sykkelfelt ville jeg trodd at 3 varianter ville holdt, men det er veldig langt fra det vi ser i Nederland: 1) Brede sebralinjer. De er vanligvis hvite, men i Nederland finnes disse i flere varianter og i flere farger. a) heltrukne brede på tvers av fotgjengerfeil, som i Norge. b) Brede linjer på tvers med åpent felt i midten. c) Brede linjer langs fotgjengerfeltet. 2) Smale linjer på tvers av fotgjengerfelt med forskjellig lengde. Noen er ved fartsdump, andre ikke. a) forskjellig lengde på vegge sider. b) forskjellig lengde på kun én side. c) smalt eller bredt åpent felt på midten. 3) langsgående linjer på siden av fotgjengerfelt. Har sett 4 slike felt ved siden av hverandre på tvers av veien i et kryss. Hvorfor splitte gående og syklende i 4? Selvsagt også varianter her: a) stripplede linjer av forskjellig tykkelse. b) heltrukne linjer av forskjellig tykkelse. Og så har man selvsagt kombinasjoner av alle varianter ovenfor med eller uten trekanter forran. Og man skal heller ikke glemme at det er populært i Nederland med kunstprosjekter hvor man legger inn figurer og symboler i veibanen. Fortsatt enkelt og selvforklarende? ![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det er tydelig at dette er noe du virkelig brenner for, robertaas.
Selv har jeg alltid satt min lit til informasjone fra ANWB og Rijksoverheid. Det er helt klart at det burde jeg ikke gjort. Jeg burde spurt en tilfeldig turist. Dette kan du.
![]() |
#48 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Robert, gjerne ta bilder (flere) neste gang. Det virker som det du antar er noe faktisk ikke er det du tror.
Last edited by FlyingDutchman; 04-09-2018 at 12:10. Reason: (la til "flere", for det var noen bildr på forrige side) |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Av alle de snurrige og sære tingene som fra tid til annen dukker opp på dette forumet tror jeg lange, engasjerte og illustrerte innlegg -ja, sågar med en lett undertone av amperhet- om nederlandsk veimerking (!) må være noe av det særeste.
Kanskje forbigått av sylteagurkdebatten, men jeg er jaggu ikke sikker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Her hvor jeg er har vi kun 4 rundkjøringer (snart 5) og er veldig hyggelig og høflig., så ta en ferietur til Nordmøre en gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
En niet te vergeten: De haring!
![]() |
#53 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Sylteagurk og sild!? Hold grisepratet for Dem selv, KOG!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
App, app, app. Ikke ta lett på sylteagurker! De er fandes verk.
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Reglene for alle eksempler er simpel, og som i Norge: 1 er det lysregulering for fotgjengere? Ja, da er det det som gjelder uavhengig av annen merking 2 er det ikke lysregulering, så er det sebrastriper som indikerer fotgjengerovergang 3 er det ikke 1 eller 2? Da er det ikke regulert fotgjengerovergang. Det er dog fullt MULIG å krysse veier på slike plasser, bare ikke alltid lurt å gjøre det som myk trafikant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Og jeg stiller kun spørsmål med hvorfor man har så mange varianter og hva de betyr, jeg har aldri påstått at jeg skjønte dette. Å være bombastisk ser ut til å være forbeholdt folk som viser til websiter uten forklaringer eller som bruker logikk som ikke henger på greip.
![]() |
![]() |
#57 | ||
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Her er altså 2 felt uegnet for syklister og 2 andre felt som er uegnet for noe annet. Quote:
Ikke sted å gå over veien? ![]() Ikke sted å gå over veien? ![]() Ikke sted å gå over veien? ![]() Ikke sted å krysse veien? Jeg gikk her så jeg vet at det ikke var fartsdump.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 04-09-2018 at 14:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Speedbird Concorde
|
![]()
OK. Mot bedre viten går jeg inn i debatten -det er jo nesten litt artig- om nederlandsk veimerking.
På det første bildet, der damen på sykkel sykler på venstre side (fordi Robert Aas sto i veien på høyre side og fotograferte?) er det merket med skillelinje mellom sykkelfeltene og syklistene har vikeplikt for biltrafikken. Feltene til høyre for damen på bildet (altså på damenes venstre side) er jeg sannelig ikke sikker på, men tilsynelatende er det gangfelt UTEN fotgjengerovergang, dvs fotgjengere har vikeplikt for biltrafikken. Bilde 2:Vikeplikt for biler inn mot rundkjøring (som vanlig), men i tillegg er det en ørliten forhøyning, derav merkingen med korte og lange streker for å angi dette. Det er altså IKKE fotgjengerovergang, selv om det kan se slik ut. Man ser også den røde sykkelbanen adskilt fra bilveien med stiplete linjer og kantstein. Bilde 3: Samme merking som over av forhøyning inn mot trekanter som markerer vikeplikt. Ser ut til å være sykkelfelt og gangvei, men litt uklart. Bilde 4: Forhøyning inn mot vikepliktlinje (trekanter). IKKE fotgjengerovergang. Bilde 5: Ser flatt ut, aner ikke. Aner heller ikke hvorfor de er gule. Varsel om farlig utkjørsel fra den lille veien på venstre side? Og dersom noen med nederlandsk førerkort føler seg meningsberettiget lar vi debatten rulle videre... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Eller vi lar den ligge. Det hjelper visst ikke at noen av oss tydeligvis er nederlendere eller tilbringer mye tid i Nederland med bil, sykkel og sko. robertaas kan dette - og selv ikke Rijkswaterstaat har en sjanse der...
La oss vende tilbake til høflighet på tur. Og der kan vi si at nederlandske syklister overholder vikeplikt og er gode på å gi tegn.
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ødela quoten ser det ut som, så Robertaas sin post står mellom "" og kursivt.
"Her er altså 2 felt uegnet for syklister og 2 andre felt som er uegnet for noe annet." Korrekt. Her er bilistene prioritert, som du forresten også kan se fordi syklistene har vikeplikt. "Hadde det bare vært så enkelt, så hvorfor har man ørten varianter ut over dette? Er din påstand at der hvor det ikke bare er zebrastriper av type 1a) så er det bare helt tilfeldige markeringer på veien helt uten betydning? Eller har de ørten andre variantene faktisk en betydning?" Det er ikke ørten varianter av forgjengerfelt, du viser ørten varianter av andre situasjoner. Blir litt som å peke på biler og klage at de ikke kan fly fordi bilene har forskjellige farger. Det ene har nemlig ikke noe med det andre å gjøre. "Ikke sted å gå over veien?" Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt. "Ikke sted å gå over veien?" Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt. "Ikke sted å gå over veien?" Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt. "Ikke sted å krysse veien? Jeg gikk her så jeg vet at det ikke var fartsdump." Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt. Strekene der er til bilistene, for å oppfordre de å senke farten, men de må på ingen måte stoppe for deg, for det er ikke fotgjengerfelt der. Du kan dette jo! Skjønner ikke problemet ditt ![]() I Nederland, som i Norge, er det MULIG å krysse veien på andre plasser enn på fotgjengerfelt. Du må som fotgjenger ta hensyn til øvrig trafikk. Ikke verre enn det. Quote:
![]() Men som du ser har Robert egentlig skjønt det, for han gjettet riktig i alle tilfeller han viser til. Så dette er egentlig ingen diskusjon, alle er enige ser det ut som. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") | Peppep | Reiseforum | 40 | 08-06-2013 14:34 |
Nordmenns manglende høflighet ved boarding | krølle | Småprat | 75 | 17-12-2011 10:02 |
Ut på tur... | Martin | TripReports | 28 | 01-10-2007 01:20 |
Ut på tur 2... | Thomas | TripReports | 24 | 22-10-2006 23:05 |
Ut på tur | LN-KMS | Flyforum | 8 | 12-10-2006 20:03 |