![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt usikker på tittel i tråden, så noen må gjerne forandre denne, men løfter ut Robbiedeluxe's Sas ønsker Feedback ene kommentar:
Quote:
Ta f.eks en så "enkel" ting som charterflygning hvor en spesifikk ber de som reiser med små barn om å komme frem først, tror du alle voksne klarer å respektere det? Njet ![]() Forstår godt Robbie's frustrasjon, føler den selv på andre siden av disken, når en prøver ( en sjelden gang ) og priorityboarde, men, uansett hvordan du annonserer så kryr det av "feil" folk foran deg, og da kommer tidsklemma inn, stå hardt på priority eller få folk ombord og holde rutetidene. Forsøker vi og legge inn f.eks restriksjon på turnstile til de fremste radene, hvor de fleste full pris sitter, er der alltid noen EBG som har sete lengre bak som blir ilsinte for at de ikke kan bruke selvbetjent boarding. Så har du "alle" som ikke vet hvor de skal sitte, jo, jeg er frustrert selv at vi ikke klarer det som andre klarer, spørsmålet er vel så mye til oss selv som til kunden, hvordan kan vi få folk til å "forstå" at de skal vente til de blir bedt om å gå ombord. Hvordan få folk til å respekter sekvensiell boarding? Det er lett for de reisevante, men så har vi resten av massen.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Legal Eagle
|
![]()
En lite treffende og litt usaklig overskrift, men interessant diskusjon! Den som tilbyr varer eller tjenester må forholde seg til kundene sine og deres atferd. Ønsker man seg f.eks. massenes penger ved at man lager et produkt som henvender seg til dem, må man ta ansvaret for å legge til rette, informere, veilede, gjete, planlegge, organisere, legge inn ekstra tid, bestille tydeligere skilt eller hva det måtte være som trengs for å få det til å funke. Ønsker man de rike reisevante sine penger, må man lage et konsept som på tilsvarende måte passer for dem. Og ønsker man å favne alle, må man lage ordninger som kan få det til å funke. Tilbyderen må altså ta omkostningene også. Man kan ikke regne med å få i pose og sekk.
Last edited by RWY 24; 20-09-2011 at 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå er ikke jeg den mest reisevante på forumet, men jeg har da også lagt merke til hvordan folk stimler sammen ved utgangen til flyet når det over høytalerne etterlyses familier som reiser med små barn. Personalet kunne like gjerne sagt "alle reiser seg" over høytalerne. Og nei, det gjelder ikke bare charterflyvninger...
I utlandet har jeg ofte observert at business (economy pluss/extrea/ect, first, m.m.) har egen, godt skiltet boarding-gjennomgang, og ved dobbel bro til flyet også egen inngang. Jeg har ikke tilbragt mye tid på "non-schengen" på OSL, men de få gangene jeg var der la jeg aldri merke til tilsvarende tydelig skilting. Er vi i Norge alt for redde for ting som kan hentyde til "klasseskille"?
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Svaret er at man skal begynne boardingen med de som sitter bakerst selvfølgelig.
Man må, fra boardingdesken, gi hordene beskjed om å orientere seg om hvor de skal sitte. Deretter slippes de som har rad 20-3x ombord først, deretter 10-20, og TIL SLUTT de som eventuelt skal sitte foran gardinen. Da kan sistnevnte også få sitte litt lenger og kose seg i sine lounger. nevnte boardingmetode brukes så og si alltid av Thomas Cook, og det fungerer faktisk meget godt der ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Interessant diskusjon, absolutt. Jeg forstår frustasjonen deles av de som står bak skranken, men jeg tror nok ting må bli litt verre før de blir bedre;
Kopiér de visuelle elementene man bruker i andre land. Kall det klisjépreget, men rull ut et teppe eller ha tydelige skilting på den ene siden av gaten der det står EuroBonus Gull/Business/EcoExtra. Vær tydelige på hvem denne siden av gaten gjelder for. Ingen unntak. I starten vil Ola og Kari kanskje bli sure og klage høylytt, men med gjentakelse vil folk forstå. Bruk gjerne litt tid på å forklare hvorfor EBGer og C-klasse gir disse fordelene, gjerne ved å bruke en forklarende tone, á la "mange av våre forretningsreisende har hundrevis av flighter i året, og for at de skal få tid med familien sin blabla har vi gjort det smidigere for dem å kunne dra hjem til sin familie blabla". Dere skjønner hva jeg mener. Jeg bryr meg ikke om status og slikt. Jeg setter pris på effektivitet. Når man har 200+ flighter i året vil man helst ikke stå og henge i gaten bak en familie på 5 som reiser 1 gang i året. Ikke fordi jeg er viktigere eller mer verdt, men simpelthen fordi jeg vil kunne tilbringe mer tid til det som er viktigst for meg, og ikke stående i køer rundt omkring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg har opplevde "interessante" ting når du flyr C-klasse til Norge og bruker egen kø. Sist jeg fløy fra India til Oslo via Brussel med kombinasjonen Jet Airways/Brussels Airlines fikk jeg slengt etter meg "Hvem tror han at han er? Tror han at han er bedre enn oss?" av en dame som jeg mistenker vanligvis handler i Bygdø (uten y) allé. Vi var tre som reiste sammen. De to andre gikk i M-køa inntil de oppdaget at de faktisk hadde C-billetter. Så dette med det "egalitære samfunnet" sitter dypt i folkesjela - og det er muligens ikke så dumt. Du skal ikke langt utenfor Norge før klasseforskjellene er enorme - og det går ikke på velstand, men holdninger.
Brussel har forøvrig fast track for C-klasse og dusj før du går gjennom passkontrollen.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hos Norwegian fungerer boardingen bra. Boarding på seterader, eller om trapp annonsere hvilke seterader som skal bruke den.
Som Gate Manager i 3 år er det viktig å være kort og konsis i annonseringen. Standardtalene hos enkelte konkurrenter er for lange og inneholder alt for mye detaljer om ditt og datt. Det enkle er ofte det beste ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
avsluttet
|
![]()
Mine tanker om at pri-boarding ikke fungerer godt:
- OSL er ikke bygd for slikt. Èn enkelt brotilknytning på dør #1 - Tidsstrengt skjema der en ofte opplever dette blå båndet - gir deg kø. Mange føler seg som kveg. - Kø-dannelse i broa ved inngangen inn i flyet. --- Derav kunne jeg tenkt meg følgende på OSL: - Broen inn til flyets fremre dør kun for EBG/EBP C-class - boarding by M-class ned trappa og bak vingen og opp bakdøra. Ved evt bluestrap kan vel en og annen stå å passe på ved bluestrap at pri-pax kan slippe forbi og vente helt foran ved flydøra om mulig. Tenker også litt på IcelandAir da de alltid bruker fremre dør. Continental bruker alltid midtre dør, og de sier de serverer C-class service while boarding M-class behind C-class. Er det samme opplegg på Icelandair? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Selv så tror jeg det heller trengs bedre merking og håndheving, og gjøre det enklest mulig. Selv synes jeg boarding normalt går veldig greit på innenriks med SAS (ihvertfall de typisk forretningsflighthene jeg pleier ta), mens det er mer kaos og fungerer dårligere på utland og skulle ønsket meg en bedre organisering her. Eller så er problemet sammensatt, og er ikke slik at det bare er dårlig folkeskikk eller manglende merking som er problemet. Det er vel heller ikke helt irrelevent at norske flyplasser kanskje ikke er ideelt utformet for å få til velfungerende priority boarding Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Air France - KLM benytter skilt ved gate, funker godt.
Skilting, opprop og "håndhevelse" - så funker det som regel greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Utfordingene her er mange, og ikke enkle å ta tak i, noen har faktisk de som reiser ofte selv utformet;
1. Muligheten for å kunne dra kortet selv og gå ombord, kortleser identifiserer kun kort, ikke type billett eller EBG status 2. Steng ned alt som heter selvbetjening for å få mulighet til å kunne kontrollere hvem som går først ombord. 3. La de med EBG eller fullflex gå sist ombord, denne er min favorit da disse er reisevante og bruker kort tid inne i flyet før de har funnet sin plass, derfor liker jeg å boarde de med barn først, så kan de labbe bak og bruke tid uten å være til hinder. At det ikke går an fordi en reiser med SK iso CO er det som forvirrer meg, CO virker det ( OSL ) som de klarer å få folk til å akseptere og godta at de skal vente, så kan de boarde premium først uten at disse trenger stå å stange bak helgeturistene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
True that.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg har sett mye rart av boarding rundtom i verden, men de stedene det har fungert så er det fordi det er heltutvetydig skilting og at regler håndheves.
Det er også skille mellom hvordan håndtere dette for widebodies hvor man normalt kan bruke dør 2, eller at man har to eller flere bemannede skranker som kan håndtere reglene, enn hva man gjør med 180 bergensere som vil hjem med SKnoe en sein ettermiddag i en liten gris. Men det er ikke nødvendigvis hvordan man løser saken teknisk (køer, oppstilling, etc), men at det kommuniseres klart og enkelt, og at det håndheves som vil være nøkkelen. Det som alltid imponerer meg når jeg kommer inn på flyplasser er hvorfor Avinor må på død og liv montere disse stråleaparatene ved hver inngang som gjør at alle som kommer inn i bygget fullstendig mister evnen til å lytte til mer enn åtte ord (eller to setninger, det som nåes først), og evnen til å korrelere tallet på et papir med tallet over hver seterad. At tallene kommer eksvensielt etter hverandre og at man ikke har sneket rad 19-23 mellom 5 og 6 denne gangen heller, kommer alltid som en letteste og forbauselse på veldig mange som ikke kan skjønne at sete på rad 23 antakelig betyr de kunne ha gått trappen... -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
De 9 flightene jeg har hatt med Icelandair siste tiden har faktsik alle vært via dør 2. (ikke at dette er fryktelig viktig) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Det er veldig mye "typisk norsk og typisk nordmenn" for tiden av nordmen selv, typisk norsk forøvrig
![]() Jeg er temmelig sikker på at dette er et større problem i Norge enn andre land er fordi det er ingen som helst "premium" følelse ved boarding her i det hele tatt. Hadde det vært klart å tydelig at dette er en kall det premium boarding med skilter, egne rekker eller lignende så hadde nok sikkert kjempedumme nordmenn sikkert være mere høflige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Det raskeste er faktisk å spre boardingrekkefølgen rundt i kabinen. For at dette ikke skal bli forvirrende for paxen, bruker man boarding soner, (A, B, C, D etc). Dette fungerer veldig bra f.eks. hos Delta. Lesere kan også konfigureres til ikke å slippe ombord andre soner enn de som er 'autorisert'. Køen i brua er det vanskelig å gjøre noe med hvis man bare har en nedgang, men med folk i 'riktig rekkefølge' nedover, hjelper det på farten ombord.
Å bruke dør 2 på f.eks. 757 er alltid en fordel, da de som skal til høyre får mindre fly å passere igjennom. Det brukes mye tid på å forske på dette, og for de spesielt interesserte har vi her en universitetsoppgave om saken .. http://www.math.duke.edu/news/awards/MCM2007lmw.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Roberto, du flyr omtrent samme moensteret som jeg gjorde for 10 aar siden. Og du opplever samme frustrasjonen, SAS sin verden gaar dessverre ikke fremover.
I landet der Norwegian (!!!) er favoritten, kan du dessverre ikke forvente bedre. Saa mitt raad til deg er: Ta deg en ekstra pils i loungen eller i flyplasskafeen dersom det ikke er lounge og tass ombord sist. Denne kampen vil du ikke vinne -- der snakker jeg fra erfaring ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Høflighet på tur... | Fnate | Reiseforum | 85 | 17-09-2018 15:25 |
Manglende DY reg. | geirs | Register- og ATC-Forum | 2 | 04-12-2015 14:14 |
Manglende cashpoints | WF-380 | Reiseforum | 1 | 16-05-2012 17:42 |
Nordmenns nye hobby | AirbusTrond | Flyforum | 18 | 27-07-2007 08:55 |