Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2017, 13:36   #161
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Antar de underbetalte stakkarene som jobber for DY ikke har kapasitet, lyst til å skaffe hotellrom for hundrevis av folk...
Hva gjør de om hotellet spør : "Hvem betaler ?"
SQ 777 is offline  
Old 25-07-2017, 14:30   #162
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Antar de underbetalte stakkarene som jobber for DY ikke har kapasitet, lyst til å skaffe hotellrom for hundrevis av folk...
Hva gjør de om hotellet spør : "Hvem betaler ?"
"underbetalte stakkarene som jobber for DY", på hvilket grunnlag kan du si at agentene som Norwegian kjøper tjenester av er underbetalte?
Starling is offline  
Old 25-07-2017, 14:46   #163
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

De jobber ikke for DY. De jobber for en eller annen ground handler. Ground handlerene har begrenset kapasitet når det kommer til irr, og vil ikke strekke seg utover det som er definert i handlingavtalen. DY har heller ikke egne folk på disse plassene.

Så alt koker ned til fullmakter og avtale.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 25-07-2017, 14:52   #164
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Er det ikke bare å betale for et hotell og sende regningen til Norwegian i ettertid da? Eller er jeg veldig naiv nå?
OttoL is offline  
Old 25-07-2017, 14:59   #165
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,896
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Hadde ikke Seattle vært en ideell flyplass å lande på i dette tilfellet?
Kortere flytid og sikkert midt i smørøyet når det gjelder tilgang på reservedeler og ressurser for reparasjon.
Så i media i går at Sandaker Nilsen uttalte at Boeing hadde sendt feil del og forårsaket ekstra forsinkelse...
Paa kartet er nok Seattle midt I smoeroeyet, men det er lite ledige hotel rom her - stort sett USD 4-500 paa de som har rom ledige, noen faa rom rundt SEATAC.

Sandaker Nilsen (og Norwegian) har alltid noen andre aa skylde paa, de tar aldri eierskap paa noen problemer. Ja det kan skje at Boeing sender feil del, men dele lageret ligger 5 minutter unnaa SEATAC og det gaar stort sett 2 fly I timen fra Seattle to Bay Area.


Quote:
Originally Posted by Starling View Post
"underbetalte stakkarene som jobber for DY", på hvilket grunnlag kan du si at agentene som Norwegian kjøper tjenester av er underbetalte?
Handling selskapene ligger omtrent uten unntak paa Minimum Wage - som I Oakland er USD 12.86 pr. time - I tillegg er man ikke garantert full stilling. Det er sikkert en helt grei loenn for alle andre enn en selv.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now  
Old 25-07-2017, 15:30   #166
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Er det ikke bare å betale for et hotell og sende regningen til Norwegian i ettertid da?
Jo, og de oppfordrer ofte til det også siden det er mer effektivt der og da. Står også i SMSer de sender ut (og på weben):

Quote:
...you may arrange your own accommodation and we will reimburse reasonable costs provided you can present an original receipt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 25-07-2017, 15:31   #167
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,084
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Er det ikke bare å betale for et hotell og sende regningen til Norwegian i ettertid da? Eller er jeg veldig naiv nå?


Jo, til de eller eventuelt reiseforsikringsselskap, avhengig av årsak. Men det krever et lite dash initiativ og handlekraft, og da havner man heller ikke i VG og kan lime inn en helside i familiealbumet
Men folk har forskjellige prioriteringer (og evner)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 25-07-2017, 15:56   #168
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Paa kartet er nok Seattle midt I smoeroeyet, men det er lite ledige hotel rom her - stort sett USD 4-500 paa de som har rom ledige, noen faa rom rundt SEATAC.
Hotellkapasiteten i Seattle er alltid sprengt i juli. Hilden en som prøvde å finne hotellrom til 281 passasjerer klokken to om natten under Seafair ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 25-07-2017, 16:45   #169
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,896
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hotellkapasiteten i Seattle er alltid sprengt i juli. Hilden en som prøvde å finne hotellrom til 281 passasjerer klokken to om natten under Seafair ....
...og naa er det Amazonfair hver eneste dag aaret rundt (jobbsoekere til Amazon's 75000 ledige stillinger)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now  
Old 20-12-2017, 09:58   #170
jossien
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 4
Default Årsak til kansellering

Noen som vet hvor vi kan finne ut hvorfor flighter blir kansellert ?

Grunnen til mitt spørsmål er at DY 7201 22.11.17 ble instillt. Forløpet var en en indikasjon I venstre motor, men ser nå at Norwegian skylder på "adverse weather".

Gjøres dette for å unngå eventuelle kompensasjonskrav ? Og hvordan eventuelt finne ut av dette ?

Noen som vet ?
jossien is offline  
Old 20-12-2017, 19:05   #171
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,896
Default Re: Årsak til kansellering

Generellt sett er ikke dette offentlig tilgjengelig informasjon, det gjoeres nok tilgjengelig Flyklage nemda etc par forespoersel. Det er par ting en skal ha i tankene, en kansellering er omtrent alltid siste utvei, omfanget og ringvirkningene er langt stoerre enn hva vi som kunder kan se (jeg har sett dette fra den andre siden i mange har i en tidligere karriere).

Ut i fra det du beskriver ser jeg et mulig aarsaks oorloep:
- Foerst ble avgangen forsinket pga en Indikasjonsfeil i venstre motor (No Go)
- Om varet hadde holdt seg stabilt kunne en ha operert med forsinkelse anar Indikasjonsfeilen var rettet.
- Mens man feilsoekte ble vaeret daarligere og naar feilen var funnet var vaeret aarsaken til at man ikke kunne gjennomfoere flygningen.

I slike tilfeller er det Flyklage nemda som maa inn, da disse har mulighet til aa faa den noedvendige informasjonen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now  
Old 20-12-2017, 19:16   #172
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Årsak til kansellering

Hei.

Hvor har du fått informasjonen om at innstillingen skyldes været?
Michael is offline  
Old 21-12-2017, 07:42   #173
jossien
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 4
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Ok, her er kortversjonen av det som skjedde frem til kansellering:

DY 7201, med avgangstid kl 13.55, taxet ut til rullebane, da Kaptein meddelte fra flightdeck
at de hadde fått en indikasjon i venstre motor, og at de derfor måtte taxe tilbake til gate
for å kontrollere dette. Vi passasjerer ble henvist til venteområdet ved gate. Her satt vi i
4 timer og såg på at teknisk crew jobbet på venstre motor. Kl 18 ble det annonsert at det
skulle kjøres en test på venstre motor, og hvis alt var ok skulle flyet ta av kort tid etter. Kl
19.15 kommer gatemanager fra Mendez sammen med 2 teknikere som hadde jobbet med
motoren og annonserer at de ikke blir ferdig med motoren tidsnok, og at flightcrew vil gå
ut på tid, og derfor blir flighten kansellert.
Teknisk personell står til rådighet med svar til de om som måtte ønske det.
Kl 20.30 tikker det inn en melding på mobilene til passasjerene; «pga teknisk er flighten
innstillt og ny tid er kl 08.00 dagen etter».


Måten Norwegian valgte å håndtere denne kanselleringen var det som gjorde at jeg valgte å sende inn krav om standardkompensasjon på 600 euro.

Svaret jeg fikk fra Norwegian var dette :

«Norwegian avgång DY7201 (OSL-BKK) 22.11.2017 blev dessvärre inställd. Denna
oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde
undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.*»


Videre sto det:

«This flight was cancelled due to adverse weather conditions.»

Siden det var ren løgn, svarte jeg på den mailen omgående, og ba dem se på saken en gang til siden dette ikke stemmte, og jeg beskrev situasjonen.
Senere samme dag fikk jeg svar at de sto på sitt, og opprettholdt sin avgjørelse.

Siden jeg var litt forberedt på det svaret hadde jeg allerede gjort klar min klage til Transportklagenemda, og den ble sendt inn I samme øyeblikk.

Jeg har også nå fått tak I loggen som viser at vi taxet ut til rullebanen, før vi snudde og taxet inn til gate igjen.

Jeg har I alle år vært en happy Norwegian kunde, og sluppet unna de store forsinkelsene, men denne saken har skapt en bitter ettersmak.

Jeg skjønner jo at Norwegian og de andre flyselskapene tjener masse penger på å automatisk avslå disse kravene, men å operere med direkte løgn, uten å underbygge grunnen, ja da blir jeg litt gretten.

Derfor var det litt interessant å vite om disse kanselleringene ble loggført med grunn til kansellering osv slik at vi kan sjekke dette selv.

Dere må gjerne gi tilbakemelding på dette, positive som negativt

Slik saken står for meg, så er jo dette ren svindel og bedrag hvis de skylder på været, når vi vet at dette var teknisk.
jossien is offline  
Old 21-12-2017, 08:35   #174
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,084
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by jossien View Post
Ok, her er kortversjonen av det som skjedde frem til kansellering:



DY 7201, med avgangstid kl 13.55, taxet ut til rullebane, da Kaptein meddelte fra flightdeck

at de hadde fått en indikasjon i venstre motor, og at de derfor måtte taxe tilbake til gate

for å kontrollere dette. Vi passasjerer ble henvist til venteområdet ved gate. Her satt vi i

4 timer og såg på at teknisk crew jobbet på venstre motor. Kl 18 ble det annonsert at det

skulle kjøres en test på venstre motor, og hvis alt var ok skulle flyet ta av kort tid etter. Kl

19.15 kommer gatemanager fra Mendez sammen med 2 teknikere som hadde jobbet med

motoren og annonserer at de ikke blir ferdig med motoren tidsnok, og at flightcrew vil gå

ut på tid, og derfor blir flighten kansellert.

Teknisk personell står til rådighet med svar til de om som måtte ønske det.

Kl 20.30 tikker det inn en melding på mobilene til passasjerene; «pga teknisk er flighten

innstillt og ny tid er kl 08.00 dagen etter».




Måten Norwegian valgte å håndtere denne kanselleringen var det som gjorde at jeg valgte å sende inn krav om standardkompensasjon på 600 euro.



Svaret jeg fikk fra Norwegian var dette :



«Norwegian avgång DY7201 (OSL-BKK) 22.11.2017 blev dessvärre inställd. Denna

oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde

undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.*»




Videre sto det:



«This flight was cancelled due to adverse weather conditions.»



Siden det var ren løgn, svarte jeg på den mailen omgående, og ba dem se på saken en gang til siden dette ikke stemmte, og jeg beskrev situasjonen.

Senere samme dag fikk jeg svar at de sto på sitt, og opprettholdt sin avgjørelse.



Siden jeg var litt forberedt på det svaret hadde jeg allerede gjort klar min klage til Transportklagenemda, og den ble sendt inn I samme øyeblikk.



Jeg har også nå fått tak I loggen som viser at vi taxet ut til rullebanen, før vi snudde og taxet inn til gate igjen.



Jeg har I alle år vært en happy Norwegian kunde, og sluppet unna de store forsinkelsene, men denne saken har skapt en bitter ettersmak.



Jeg skjønner jo at Norwegian og de andre flyselskapene tjener masse penger på å automatisk avslå disse kravene, men å operere med direkte løgn, uten å underbygge grunnen, ja da blir jeg litt gretten.



Derfor var det litt interessant å vite om disse kanselleringene ble loggført med grunn til kansellering osv slik at vi kan sjekke dette selv.



Dere må gjerne gi tilbakemelding på dette, positive som negativt



Slik saken står for meg, så er jo dette ren svindel og bedrag hvis de skylder på været, når vi vet at dette var teknisk.


Svindel er det neppe, men et lite bløfforsøk er det nok.

Uansett, gitt det du skriver så er det bare å klage til Flyklagenemda da det tyder på at du trolig har en sterk sak her, da det neppe er vær ute å går her
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 21-12-2017, 08:41   #175
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 584
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Det du har opplevd er helt i tråd med det som er vanlig praksis hos flyselskapene - å avvise kravet.

For meg har det vært veldig nyttig å rådspørre her på forumet om konkrete hendelser og bruke informasjon herfra når saken kjøres videre. Dette har vært knyttet til Norwegian og Air France

De gangene en sak har havnet i Transportklagenemda har flyselskapet omgjort sitt avslag når Transportklagenemda har etterspurt konkret informasjon.

Er det noe flyselskapene frykter er det en avgjørelse i nemda fordi hver avgjørelse skaper presedens for tilsvarende hendelser.
Det er bra for den som oppnår kompensasjon på denne måten, men samtidig irriterende å se hvordan flyselskapene på en slesk måte unndrar seg sine forpliktelser og fører resten av passasjerene bak lyset.

Det eneste selskapet som har innvilget 600€ uten spørsmål og med mindre enn 24 timer responstid er SAS. De kom forsinket inn til NRT, og jeg visste allerede ved innsjekk at jeg ikke ville rekke flyet fra CPH til BGO. Gate personalet insisterte på å booke meg om til et senere fly fra CPH som medførte en forsinket ankomst på nær 6 timer. Jeg protesterte og ville at sen ankomst til CPH skulle håndteres der, men til ingen nytte. (Trolig ver det mitt kortnivå som medførte at NRT personalet ville ordne opp, da flere personer i skranken ble involvert). Uansett, jeg sendte klage, og mindre en ett døgn senere var 600€ innvilget.
Rland is offline  
Old 21-12-2017, 15:30   #176
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Eksempel på hvordan det kan gøres fra andre selskaber:
Min stedfar bar booket: AAL-AMS-AUH-PER med KL (code share på EY) på sidste ben.

AAL-AMS aflyst på grund af vejr i AMS dagen før.
Hurtig opringning til KL sikrede ombooking til AAL-CPH-DOH-PER med SK/QR - tog max 5 min at ordne.

Havde forventet at de ville rute via AMS dagen efter, men nej "Amsterdam is a mess, lets find an easier connection"

Skal siges det var en ultrabillig Economy billet til to pax uden status.
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline  
Old 22-12-2017, 08:05   #177
jossien
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 4
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

For å gi en liten opdatering I denne saken.

Fikk mail I går at de nå har snudd I denne saken, og vil imøtegå mitt krav, og de beklager ulempene dette har medført meg.

Jeg er jo fornøyd, men hva var årsaken til at de plutselig snudde mon tro ?

Jeg liker å spekulere
jossien is offline  
Old 22-12-2017, 08:25   #178
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by jossien View Post
For å gi en liten opdatering I denne saken.



Fikk mail I går at de nå har snudd I denne saken, og vil imøtegå mitt krav, og de beklager ulempene dette har medført meg.



Jeg er jo fornøyd, men hva var årsaken til at de plutselig snudde mon tro ?



Jeg liker å spekulere


Forhåpentlig snudde de fordi de hadde vurdert saken på nytt, sjekket fakta og funnet ut at du hadde rett. Helt vanlig prosedyre i alle klageprosesser, og her funka systemet.

Det som ikke er greit, er hvis selskapet har som policy eller fast praksis å spekulere i at mange ikke gidder å klage, og derfor bevisst treffer feil avgjørelse første gang de avgjør saken. Selv ba samboeren min om EU-kompensasjon fra DY i sommer etter kansellering pga. pilotmangel. (De oppga ingen grunn, og hun begrunnet ikke kravet.) Da betalte de uten diskusjon.
RWY 24 is offline  
Old 22-12-2017, 15:52   #179
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by jossien View Post
For å gi en liten opdatering I denne saken.

Fikk mail I går at de nå har snudd I denne saken, og vil imøtegå mitt krav, og de beklager ulempene dette har medført meg.

Jeg er jo fornøyd, men hva var årsaken til at de plutselig snudde mon tro ?

Jeg liker å spekulere
Min teori er feil fra saksbehandler og at det ble oppdaget da saken gikk oppover i systemet og havnet hos en som hadde mer oversikt over saker og ting.
Michael is offline  
Old 22-12-2017, 16:14   #180
jossien
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 4
Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Høres riktig ut det

Men siden den ble avslått for andre gang, var jeg rimelig sikker på at den saken havnet i en «bunke» som ikke trengte å åpnes før om en 6-8 måneder.

F.eks hvor mye betyr det for selskapene at de blir innrapportert til Transportklagenemnda ?

Fikk selskapet en melding når jeg sendte inn min klage ?
jossien is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) Discus Småprat 61 25-01-2020 15:27
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) LN-HFH Småprat 57 08-08-2018 11:56
SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v. gregas85 Reiseforum 54 23-11-2015 13:06
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY SQ321 Småprat 29 01-08-2014 10:27


All times are GMT +2. The time now is 01:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.