![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Kan ikke se at det er nevnt i andre tråder. Fra torsdag er det ekstra sikkerhetssjekk og utspørring om man skal til USA. I andre land anbefales folk å komme til flyplassen minst 3 timer før avgang. Skjer ingenting i Norge?
http://www.reuters.com/article/us-us...KBN1CT2GE?il=0
![]() |
#2 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Last edited by Discus; 25-10-2017 at 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Når var det sist slik intervju-runde som det på nytt blir frå i morgon av? Det har vel vore slik før ein gang. Hugsa eg i forfjamselsa eg ein gang svara "tomorrow" på spørsmålet om når bagasjen vart pakka...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vi er vel alle klar over dette nå.
Men det kunne være interessent å få vite hvordan dette er og fungerer på OSL og andre byer i Europa. Får ikke sjekket det før i FRA 12. des.. https://www.aftenposten.no/okonomi/i...de-fra-torsdag |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Skulle svare på 5 spørgsmål ved check-in. Det tog 2 minutter. Udfordringen bliver nok hvis der er mange transfer pax med kort connection, som alle skal svare på disse spørgsmål i gaten.
![]() |
![]() |
#6 |
Newbie
|
![]()
Vi er fire personer som skal reise EVE-OSL-MIA i desember. Tror dere intervju blir gjort på EVE ved innsjekk, eller skal det bli tid til slikt på de 60 minuttene connection time vi har på OSL?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det jeg også har opplevd på OSL er ekstra sikkerhetssjekk og utspørring når man skal inn på gaten. Da er man helt ved gaten, de ser de er der og det bør ikke være noe problem med å komme med flyet. Det jeg derimot ville vært bekymret for er passkontrollen hvor det kan være kø. Husk at flyet til USA starter boarding 45-60 minutter før avgang.
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sett et par skildringer fra andre boardpoints, og så lenge man kan gi et klart svar på hvor man skal og hva man skal gjøre, går det fort unna. Og som nevnt, de fleste 'fanges opp' andre steder enn i gaten, så det bør normalt ikke være noen spesiell opphoping der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Blir ikke dette det samme som amerikanske selskap har hart lenge? Bare at nå gjelder det alle?
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For en som jobber mye med digitalisering og selvbetjening er det trist å se hvor langt etter det amerikanske samfunnet ligger. Og i saker som dette kommer dere fetish for manuelle prosesser, papir og stempler virkelig fram.
Var nylig på en konferanse der en av de amerikanske foredragsholderne jevnlig måtte minnes på at eksemplene han trakk fram på digitalisering av prosesser ikke imponerte noen i salen. Vi har hatt dette her lenge... Men selvsagt, ikke slik i alle bransjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
For meg minner dette om det som har vært praktisert der tidligere, ja.
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Viser til en gammel tripreport. Nå må alle under "norsk regime".
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1430938 "Eller ikke noen ekstra utspørring eller sikkerhetssjekk som jeg kun har sett i Norge for de som skal til USA (Har reist til USA fra 10 forskjellig land de siste årene)."
![]() |
#13 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg har akkurat handlet inn matvarer etc. for helgen og dette var min opplevelse (sammenlign gjerne med COOP Mega paa Kolbotn ![]() Samme med kantinen paa jobben, jeg faar dagens meny inn paa App'en om morgenen, velger hva jeg vil ha, klokkeslett (kan endres) naar jeg scanner ID kortet er maten klar paa brettet - dette er ennaa I Beta Test saa det er litt mye Broccoli ennaa ![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Mye prat for lite. Dagens rapport fra LHR: Det eneste jeg ser er forskjellen er veldig mange som får SSSS og blir sluset til kontroll ved gate. Tidligere virket det som det var mer tilfeldig. Lengden på listen så kan det virke som minst 25% fikk sjekk. Man får koffert, PC/mobil, hender og belte "vasket" (som i tilfeldig kontroll på OSL). Null spørsmål, og veldig hyggelige.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og med "vasking" menes sjekk etter narkotiske og kjemiske stoffer?
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Litt offtopic men jeg betalte faktisk husleia mi med sjekker da jeg utvekslet til Hawaii i 2011. Fattern kasta vel sitt norske sjekkhefte på begynnelsen av årtusenskiftet fordi han ikke brukte det. I 2011 måtte jeg bruke det altså på å betale husleie i USA. Ellers irriterer jeg meg grenseløst over at de må bruke magnetstripa til alt på kortet. Jeg vet at amerikanske bank og kredittkort har begynt å få chiper nå, men noen burde bare røske opp i hele systemet. Vet ikke om det skjer før noen av de store bankene gjør det. Jeg har også måttet bruke flere forskjellige kort i feks billettautomaten til MARTA i Atlanta hvor den ikke aksepterte mitt norske bankkort til å begynne med så måtte bruke et annet kort da. Selvfølgelig for å få den berømte stripa til å fungere... Men ja USA er et paradoksalt land på mange måter. Man har alt fra Silicon Valley til fullstendig borti natta alt right bevegelser (les en del Trumpfans) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Chips er i vid bruk nå. Det er gått veldig fort. Touchless også. Imidlertid er det mange småbedrifter som ikke vil anskaffe terminaler for kredittkort, så derfor bruker man fortsatt skjekk innimellom. Ingen BBS her, så giro er det ingen som vet hva er. Det er et 'utviklingstrinn' vi hoppet over og grunnen til at sjekkene aldri forsvant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Moderator
Fint om vi holder oss til tema, og ikke vandrer alt for langt off-topic. Det har man andre tråder og forum til ![]() /Moderator |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
Lørdag 18. november fløy jeg OSL-ARN-ORD.
Ingenting spesielt i Oslo ved innsjekk. I ARN stod det en ansatt fra SAS og ropte om noen skulle til USA i det vi kom til Terminal 2 (?) Han sjekket boardingkort til alle, og de som manglet stempel på at de var kontrollert ved innsjekk (tilsynelatende alle i transitt) ble geiledet til SAS sin Serviceskranke. Etter omtrent 7 minutter i kø ble jeg spurt standardspørsmålene om bagasjen var pakket av meg og om jeg hadde vært flink gutt og passet på den hele tiden. Og dett var dett. Det var mye forvirring og irritasjon i køen. Spesielt blant en del svensker som hadde sjekket inn i Arlanda, men ikke fått stempel likevel, tilsynelatende satt det minst en ansatt på avgangshallen i Arlanda som ikke hadde fått med seg at hun skulle spørre og stemple ved innsjekk. Det hele oppleves litt klundrete, og unødvendig for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skjerpet sikkerhetskontroll på flighter til USA (Juli 2014) | Hpkris | Reiseforum | 12 | 17-07-2014 15:39 |
Sikkerhet?! Det er i USA det skjer... | Discus | Flyforum | 9 | 21-08-2008 09:17 |
USA med SK, DL, NW og KL - 12 flighter totalt | raskefot | TripReports | 3 | 23-06-2008 16:57 |
De nye USA- flygningene fra CPH til USA | litt-amatør | Flyforum | 21 | 24-05-2006 10:50 |
AY starter flighter til Kuresaare til sommeren | The Ticketor | Flyforum | 0 | 24-11-2004 09:27 |