Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2017, 10:31   #121
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 10:37   #122
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,319
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
Fordi de i tillegg til å være norskeiet, så trafikkerer de flyplassene i disse landene, og alle lands myndigheter ønsker å få mest mulig at IC-trafikken til deres egne flyplasser og øke deres hub-status, fremfor at trafikken og dermed inntektene dermed går til dem istedet for utenlandske hubber (f.eks AMS, FRA etc)
I tillegg så betyr flere IC ruter flere utenlandske turister og mer utenlands forretningstrafikk.

Så det er et rent økonomisk spørsmål.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 10:42   #123
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
I mitt hode så tenker jeg at skandinaviske myndigheter bør tilrettelegge for best mulige forutsetninger slik at turistindustrien, næringslivet og eksportbedriftene kan dra nytte av dette (les: flest mulig direkteruter). Hvor flyene er registrert bør jo strengt talt være sekundært så lenge de oppfyller krav til sikkerhet osv.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 12:15   #124
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 14:00   #125
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?
Det kunne vært et spørsmål ja. Personlig tror jeg ikke norske myndigheter bryr seg så veldig om svenske selskaper lenger heller.
Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 14:22   #126
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,319
Default Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post

Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.


Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.

Nå vil riktig økt volum (flere folk med dårligere råd) dra ned gjennomsnittstallene noe, men i følge en rapport fra 2015 brukte en gjennomsnittlig kinesisk turist i Norge (som selvsagt ikke er en gjennomsnitt kineser) over 8000kr per døgn under opphold i Norge. Da sier det seg selv det er mer lønnsomt å få opp volumene her og legge til rette her, enn å kjempe for at selskapet som flyr dem skal ha postboks adresse i Dublin eller Lysaker.

De i bransjen kan like det eller ikke, men det er trolig mer lønnsomt med laks enn kabinansatte
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 29-05-2017 at 14:25.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 17:20   #127
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.
OK, prøv å se saken fra den andre siden da: Hva er interessene og motivene til Russland? Kanskje de ikke synes det er interessant å åpne deres luftrom for at Gud og hvermann skal kunne fly der, og kanskje da spesielt ikke vestlige selskap med uklar nasjonal tilhørighet, eierstruktur og fragmenterte ansvarsforhold? Har Russland noen historie med å være et åpent land der vesten kan operere fritt som de ønsker slik at vesten kan tjene sine penger på deres bekostning? Russerne får tydeligvis allerede lov å fly det de ønsker i Europeisk luftrom, ellers hadde vel de også ivret for å løse opp i avtaleverket.

Det virker ikke å være interessant for Putin å slippe EU LowCost fri i sitt luftrom, og for å være ærlig skjønner jeg han godt i akkurat den saken. At vesten kan ha glede av økt trafikk og ruter slik du beskriver, det er jo selvsagt.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 17:44   #128
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Russland er glade i vestlig valuta og overflyving er god business, så jeg synes egentlig at det er litt rart at det er så vanskelig. Det viser vel egentlig at byråkratiet fortsatt er sterkere enn forretningsinteressen. Heller ikke umulig at inntektene går et annet sted enn til det departementet som gjør jobben. Slit gjør det heller ikke enklere. #orkerikkegidderikke
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 22:38   #129
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Har Norwegian Air Shuttle några Boeing 787 på sitt norska AOC nu?
Alle 787 er på Norsk AOC - NAX
NAI har aldri hatt 787 på sitt AOC
NLH hadde, men det er jo ikke operativt
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 07:46   #130
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Norwegian Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

NAS påstår at de ønsker å fly Tromsø - Tokyo. Bakgrunnen for uttalelsen er forhandlinger mellom Norge og Russland om overflyvningsrettigheter.

Så kan man jo gjøre seg noen tanker om at dette aller mest er et forhandlingsutspill; for å legge press på norske myndigheter. Men det blir spennende å se hvilke ruter som dukker opp dersom rettighetene utvides.

Quote:
Vi ønsker fortsatt å fly Tromsø–Tokyo. Det er mange asiater og japanere som ønsker å besøke Tromsø. Her er det enorme muligheter – også i fraktmarkedet fra Troms og Finnmark over til Asia, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

– Men vi har en begrensing i og med at vi ikke får fly gjennom sibirkorridoren i russisk luftrom, sier han.
Link til saken på nrk.no
sukram is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 08:03   #131
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,319
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Et det ikke litt utfordrende med 787 operasjoner på TOS? Og Japan derfra er vel for langt for MAXene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 08:12   #132
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Jo, de er vel avhengig av en rullebaneutvidelse sørover, ref. tidligere diskusjoner om dette. Men dette er det vel noen med enda bedre peiling enn meg som kan si noe om.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 14:41   #133
Frode789
ScanFlyer Blue
 
Frode789's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 315
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Klasse E fly som A340 må jo ha disp. for å lande på TOS. Nå er ikke den siste masterplanen til TOS lagt ut på nett enda, men tviler på at den planlagte 500m rullebaneutvidelsen sørover ligger inne før 2025.
Frode789 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 17:08   #134
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 495
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Nå har vel Kjosern noen A321LR i bestilling, kan de funke?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 17:33   #135
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Nå har vel Kjosern noen A321LR i bestilling, kan de funke?
7100km er nok litt i drøyeste laget ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 18:04   #136
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Nå er det NRK Troms som lagde artikkelen og det som ikke er gjengitt i de fleste andre medier er at DYs talsperson på ingen måte lover noen rute til Tromsø, men sier at det er en "god mulighet" og noe de vil se veldig nærme på hvis Sibir blir åpnet.

Med andre ord så er nok ikke hovedpoenget til DY at de sikler sånn etter Tromsø-Tokyo, selv om det muligens også er en kandidat. At akkurat den ruten blir nevnt har nok mest å gjøre med journalistens ønskede vinkling.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 13:06   #137
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det kan ta tid aa opprette ruter som skal gaa over Russland. Russland lar normalt kun ett selskap per land faa overflygningsrettigheter. I tillegg er ikke forhandlingsklimaet det beste med sanksjoner og generelt daarlig stemning om dagen. Norwegian boer kanskje satse paa ruter til Asia som kan gaa syd av Russland med det foerste.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...sin-store-drom
__________________
Upcoming flights:
JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 13:13   #138
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,319
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det kan ta tid aa opprette ruter som skal gaa over Russland. Russland lar normalt kun ett selskap per land faa overflygningsrettigheter. I tillegg er ikke forhandlingsklimaet det beste med sanksjoner og generelt daarlig stemning om dagen. Norwegian boer kanskje satse paa ruter til Asia som kan gaa syd av Russland med det foerste.



https://www.aftenposten.no/okonomi/i...sin-store-drom


I hvertfall sør for Sibir. Viktig å skille mellom generelle rettigheter for å fly over Russland, hvilket jo Norwegian har og benytter seg av på OSL-BKK for eksempel. Derimot er sibirkorridoren stengt, og dermed i praksis det nordlige Asia
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 13:41   #139
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hvor går grensa sånn cirka i Asia hvor det er kortere å benytte seg av Sibir-korridoren når man starter i Oslo?

BKK er over Russland men ikke over Sibir, hva med SIN?
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 13:58   #140
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,319
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Mugnas View Post
BKK er over Russland men ikke over Sibir, hva med SIN?
SIN er jo omtrent samme routing som til BKK
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.