![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,318
|
![]() Quote:
I tillegg så betyr flere IC ruter flere utenlandske turister og mer utenlands forretningstrafikk. Så det er et rent økonomisk spørsmål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
I mitt hode så tenker jeg at skandinaviske myndigheter bør tilrettelegge for best mulige forutsetninger slik at turistindustrien, næringslivet og eksportbedriftene kan dra nytte av dette (les: flest mulig direkteruter). Hvor flyene er registrert bør jo strengt talt være sekundært så lenge de oppfyller krav til sikkerhet osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() Quote:
Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,318
|
![]() Quote:
Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale. Nå vil riktig økt volum (flere folk med dårligere råd) dra ned gjennomsnittstallene noe, men i følge en rapport fra 2015 brukte en gjennomsnittlig kinesisk turist i Norge (som selvsagt ikke er en gjennomsnitt kineser) over 8000kr per døgn under opphold i Norge. Da sier det seg selv det er mer lønnsomt å få opp volumene her og legge til rette her, enn å kjempe for at selskapet som flyr dem skal ha postboks adresse i Dublin eller Lysaker. De i bransjen kan like det eller ikke, men det er trolig mer lønnsomt med laks enn kabinansatte Last edited by Someone; 29-05-2017 at 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() Quote:
Det virker ikke å være interessant for Putin å slippe EU LowCost fri i sitt luftrom, og for å være ærlig skjønner jeg han godt i akkurat den saken. At vesten kan ha glede av økt trafikk og ruter slik du beskriver, det er jo selvsagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
|
![]()
Russland er glade i vestlig valuta og overflyving er god business, så jeg synes egentlig at det er litt rart at det er så vanskelig. Det viser vel egentlig at byråkratiet fortsatt er sterkere enn forretningsinteressen. Heller ikke umulig at inntektene går et annet sted enn til det departementet som gjør jobben. Slit gjør det heller ikke enklere. #orkerikkegidderikke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
NAS påstår at de ønsker å fly Tromsø - Tokyo. Bakgrunnen for uttalelsen er forhandlinger mellom Norge og Russland om overflyvningsrettigheter.
Så kan man jo gjøre seg noen tanker om at dette aller mest er et forhandlingsutspill; for å legge press på norske myndigheter. Men det blir spennende å se hvilke ruter som dukker opp dersom rettighetene utvides. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,318
|
![]()
Et det ikke litt utfordrende med 787 operasjoner på TOS? Og Japan derfra er vel for langt for MAXene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Jo, de er vel avhengig av en rullebaneutvidelse sørover, ref. tidligere diskusjoner om dette. Men dette er det vel noen med enda bedre peiling enn meg som kan si noe om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Posts: 315
|
![]()
Klasse E fly som A340 må jo ha disp. for å lande på TOS. Nå er ikke den siste masterplanen til TOS lagt ut på nett enda, men tviler på at den planlagte 500m rullebaneutvidelsen sørover ligger inne før 2025.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 495
|
![]()
Nå har vel Kjosern noen A321LR i bestilling, kan de funke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
|
![]()
7100km er nok litt i drøyeste laget ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Nå er det NRK Troms som lagde artikkelen og det som ikke er gjengitt i de fleste andre medier er at DYs talsperson på ingen måte lover noen rute til Tromsø, men sier at det er en "god mulighet" og noe de vil se veldig nærme på hvis Sibir blir åpnet.
Med andre ord så er nok ikke hovedpoenget til DY at de sikler sånn etter Tromsø-Tokyo, selv om det muligens også er en kandidat. At akkurat den ruten blir nevnt har nok mest å gjøre med journalistens ønskede vinkling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
|
![]()
Det kan ta tid aa opprette ruter som skal gaa over Russland. Russland lar normalt kun ett selskap per land faa overflygningsrettigheter. I tillegg er ikke forhandlingsklimaet det beste med sanksjoner og generelt daarlig stemning om dagen. Norwegian boer kanskje satse paa ruter til Asia som kan gaa syd av Russland med det foerste.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i...sin-store-drom
__________________
Upcoming flights: JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,318
|
![]() Quote:
I hvertfall sør for Sibir. Viktig å skille mellom generelle rettigheter for å fly over Russland, hvilket jo Norwegian har og benytter seg av på OSL-BKK for eksempel. Derimot er sibirkorridoren stengt, og dermed i praksis det nordlige Asia |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Hvor går grensa sånn cirka i Asia hvor det er kortere å benytte seg av Sibir-korridoren når man starter i Oslo?
BKK er over Russland men ikke over Sibir, hva med SIN?
__________________
Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,318
|
![]()
SIN er jo omtrent samme routing som til BKK
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer | LN-MOW | Flyforum | 6 | 25-05-2017 00:54 |
SAS med med tekniske utfordringer i dag | Cockpitview | Flyforum | 24 | 28-08-2015 12:50 |
Nye utfordringer for "the Ticketor" | The Ticketor | Flyforum | 16 | 26-01-2006 08:55 |
SAS satser på Russland (nye kjøp??) | morr | Flyforum | 11 | 18-11-2004 17:56 |