Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2017, 09:43   #1
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Har Norwegian Air Shuttle några Boeing 787 på sitt norska AOC nu?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 10:31   #2
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 10:37   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
Fordi de i tillegg til å være norskeiet, så trafikkerer de flyplassene i disse landene, og alle lands myndigheter ønsker å få mest mulig at IC-trafikken til deres egne flyplasser og øke deres hub-status, fremfor at trafikken og dermed inntektene dermed går til dem istedet for utenlandske hubber (f.eks AMS, FRA etc)
I tillegg så betyr flere IC ruter flere utenlandske turister og mer utenlands forretningstrafikk.

Så det er et rent økonomisk spørsmål.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 10:42   #4
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
I mitt hode så tenker jeg at skandinaviske myndigheter bør tilrettelegge for best mulige forutsetninger slik at turistindustrien, næringslivet og eksportbedriftene kan dra nytte av dette (les: flest mulig direkteruter). Hvor flyene er registrert bør jo strengt talt være sekundært så lenge de oppfyller krav til sikkerhet osv.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 12:15   #5
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 14:00   #6
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?
Det kunne vært et spørsmål ja. Personlig tror jeg ikke norske myndigheter bryr seg så veldig om svenske selskaper lenger heller.
Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 14:22   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post

Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.


Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.

Nå vil riktig økt volum (flere folk med dårligere råd) dra ned gjennomsnittstallene noe, men i følge en rapport fra 2015 brukte en gjennomsnittlig kinesisk turist i Norge (som selvsagt ikke er en gjennomsnitt kineser) over 8000kr per døgn under opphold i Norge. Da sier det seg selv det er mer lønnsomt å få opp volumene her og legge til rette her, enn å kjempe for at selskapet som flyr dem skal ha postboks adresse i Dublin eller Lysaker.

De i bransjen kan like det eller ikke, men det er trolig mer lønnsomt med laks enn kabinansatte
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 29-05-2017 at 14:25.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 17:20   #8
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.
OK, prøv å se saken fra den andre siden da: Hva er interessene og motivene til Russland? Kanskje de ikke synes det er interessant å åpne deres luftrom for at Gud og hvermann skal kunne fly der, og kanskje da spesielt ikke vestlige selskap med uklar nasjonal tilhørighet, eierstruktur og fragmenterte ansvarsforhold? Har Russland noen historie med å være et åpent land der vesten kan operere fritt som de ønsker slik at vesten kan tjene sine penger på deres bekostning? Russerne får tydeligvis allerede lov å fly det de ønsker i Europeisk luftrom, ellers hadde vel de også ivret for å løse opp i avtaleverket.

Det virker ikke å være interessant for Putin å slippe EU LowCost fri i sitt luftrom, og for å være ærlig skjønner jeg han godt i akkurat den saken. At vesten kan ha glede av økt trafikk og ruter slik du beskriver, det er jo selvsagt.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 22:38   #9
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Har Norwegian Air Shuttle några Boeing 787 på sitt norska AOC nu?
Alle 787 er på Norsk AOC - NAX
NAI har aldri hatt 787 på sitt AOC
NLH hadde, men det er jo ikke operativt
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 20:44   #10
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Alle 787 er på Norsk AOC - NAX
NAI har aldri hatt 787 på sitt AOC
NLH hadde, men det er jo ikke operativt
G-CJGI er på NUK AOC.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 00:22   #11
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

ARN-BKK vv og CPH-BKK vv flyr nå fast igjennom Russland

https://www.flightradar24.com/data/f...y7206#1003dcfe
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 00:25   #12
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
G-CJGI er på NUK AOC.
Det stemmer fra SEP2017, posten min var fra MAI 2017
BU595 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 07:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.