Quote:
Originally Posted by Cockpitview
Det er bare SAS i Norge som i dag sitter på de Skandinaviske rettighetene til å fly fra Skandinavia. Avtalene forhandles i fellesskap og ikke mellom de enkelte skandinaviske landene separat. De er transportmyndighetene i de tre landene som fremforhandler avtalene med Russland. Den nåværende avtalen vil neppe kunne re-forhandles eller tillegges korridorer og overflyvning for Norwegian så lenge det nåværende politiske trykket fra omverdenen går mot Russland.
Det er ikke uten grunn at Russland til stadighet truer med nettopp trafikkrettigheter og overflygning i det politiske spillet etter hendelsene i Ukraina.
Så selv om Norwegian vil kunne tilfredsstille myndighetene med sin forretnings modell, så tviler jeg på at Russerne har noen grunn til å sette fart på den prosessen slik det politiske klima er i dag.
Ergo, det blir nok India, Afrika og Amerika fremfor Far East med det første, noe jeg tror flere andre flyplasser og flyselskaper synes er helt greit 
|
"De skandinaviske rettighetene til å fly over Russland"?! Ta deg en bolle... Det er Russland sitt vedtak å unnlate Norwegian rettigheter til å fly over deres territorium. Grunnen til det er meg uvisst, men det er ikke fordi det enten er
SAS eller Norwegian som får fly over, men fordi Russland har bestemt at Norwegian ikke får fly over. Ryktene som har nådd meg er fordi selskapsoppbyggingen er så komplisert at den rette eier av flyet ikke er lett å holde rede på selv for Kjos selv, og at Russland følgelig ikke vil la dem overfly i fall dem må diverte eller i verste fall havarerer. Men uansett grunn, det finnes ingen "skandinaviske rettigheter"